W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien kera

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien kera

Viesti Kirjoittaja mazza »

Köyhällä ei oo varaa ajaa kuin Mersulla, joten annetaanpa puhaltimelle vähän lisää elinikää. Uusi kun maksaa sen 200€...

Homma alkaa sillä, että otetaan vänkärin jalkotilan yläpuolinen verhoilupaneeli irti, kiinni kahdella torx-ruuvilla. Tämän jälkeen otetaan neljällä torx-ruuvilla kiinni oleva 30x30cm muovikansi pois. Kannen alta paljastuu itse puhallin, joka on neljällä torx-ruuvilla kiinni. Irroita myös sähköliitin.

Nyt sinulla on puhallin käsissäsi. Putsaa enin hiilipöly vaikkapa paineilmalla. Tämän jälkeen avaa moottorin päädyssä olevat kaksi torx-ruuvia ja irroita sähköliitin:

Kuva


Taita johdot tällä tavalla, jotta saat muovikotelon poistettua moottorin päältä:

Kuva


Taivuta 8 pientä peltiliparetta tukevilla pihdeillä tms. pois moottorin päätyä lukitsemasta:

Kuva


Nyt voit varovasti kammeta ruuvimeisselillä päädyn irti. Tee se varovasti, koska hiilet ovat jumissa kollektoriin kuluneissa urissa. Omassani oli toinen hiili jo pompannut pois, mikä aiheutti puhaltimen totaalikuolemisen.

Kuva


Hiilten johdot ovat kiinni taivutettujen peltilevyjen välissä. Väännä levyt pihdeillä auki, ja ota hiilet irti.

Kuva


Puhdista moottorin pääty kunnolla:

Kuva


Hiilet ovat kokoa 10x7mm, ja johto lähtee kapeammalta sivulta. Päästä lähtevällä johdolla oleva EI toimi. Omani oli 10x8, ja jouduin hieman kaventamaan niitä hiomalla.

Hiiliin täytyy tehdä viiste taakse, jotta jousi painaa hiiltä oikealla tavalla. Lisäksi hiilen etureunaa tulee hieman viistää, koska hiilet ovat hieman sivussa kollektorin keskilinjasta. Vasemmalla vanha, keskellä oikeanlaiseksi hiottu ja oikealla uusi koskematon. Tarkasta, että hiili on hiottuna sopivan pitkä, eli ei lukitu jo koskiessaan kollektoriin.

Kuva


Pistä hiilet paikoilleen, ja vie johto oikeasta välistä peltilipareiden väliin. Mitoita johto niin, että hiili pääsee liikkumaan niin pitkälle taakse, että se lukittuu (viiste menee jousen ohi)! Purista lipareet kiinni ja katkaise ylijäävä johdonpätkä. Omani varmistin vielä juottamalla (huonosti :lol: ):

Kuva


Nyt hiilet pitää painaa niin syvälle, että ne lukittuvat. Mikäli hiilet eivät lukitu, on moottorin päädyn takaisin laittaminen paljon vaikeampaa, mutta onnistuu kyllä niinkin oikeanlaisilla apuvälineillä.

Kuva

Seuraavaksi moottorin pääty laitetaan oikeassa asennossa paikoilleen, väännetään lipareet takaisin lukitsemaan pääty (apuna voi käyttää kevyesti vasaraa ja talttapäistä ruuvimeisseliä) ja lopuksi painetaan hiilet kevyesti ruuvimeisselillä rei'istä perille.

Kuva


Kasaaminen sitten meneekin jo ilman ohjeita.

Suosittelen pyörittämään ensimmäiset pari käyttötuntia maksimissaan puoliteholla, jotta hiilet sisäänajautuvat kunnolla, eikä kollektori tällöin pala piloille kipinöinnistä.

Mikäli mahdollista, kannattaa kollektori sorvata hiilten vaihdon yhteydessä, se vähentää kipinöintiä ja sitä myötä kollektorin ja hiilten kulumista. Muistakaa putsata kollektorin liuskojen välit sorvauksen jälkeen!

Kustannuksia tuli kokonaista 12€, eli hiilien hinnan. Moottori lopetti vikinät ja kitinät, ja kollektorissa oli varaa vielä sen verran että varmasti vielä nämä hiilet kestää ajaa loppuun. Aikaa työssä menee näiden ohjeiden kera varmaan reilu tunti, kun huolellisesti tekee.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hienoa, että olet nähnyt paljon vaivaa ja annat hyviä neuvoja muille.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Tattista vaan. Mahtavan selkeät ohjeet!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä näkee että laatu on tullut mersuista alaspäin tosta w124 :esta kun pitää jo w211:iin hiiliä vaihdella ja auto on puolet uudempi lankkua :wtf: Milloihan omaani pitää vaihdella kun on puolimilliä täynnä ja orkkis puhallin :D

Tää topik kuvineen on kyllä tosi hyvä...Kiitos!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Tuli sellainen "hölmöläisen" kysymys mieleen...
Kun kollektoria "sorvaa", niin tekeekö hirveän virheen, jos porakone-hiekkapaperi tekniikalla lähestyy?

Kaikki kokeneet niksit kollektorin sorvaamisesta / hiomisesta olisi tervetulleet.

Niin ja vielä isot kiitokset mazzalle hyvistä selkeistä ohjeista.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja mazza »

Onhan sitäkin tullut joskus harrastettua, mutta ongelma on se, ettei kollektori ole välttämättä hionnan jälkeen enää pyöreä -> hiilet alkaa hyppimään ja kipinöimään. Ainakin suurempinopeuksisissa rc-autojen moottoreissa se oli selkeä ongelma. Kevyt pintojen puhdistus ei kuitenkaan liene ongelma, ja kollektorin reunoiltahan voi tietysti hioa portaat pois - niihinhän hiilet ei koske. Viimeistelyhionta kannattaa tehdä mahdollisimman hienolla paperilla, jotta karkea pinta ei syö hiiliä turhaan.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

No tollasta "epäkeskisyyttä" en tullut ajatelleeksi.
Kiitos.
Taidan jatkaa siis vesihiontapaperi linjalla, kuten aiemmin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

Mitkäköhän oireet johti puhaltimen hiilten vaihtoon? Satunnaiset ongelmat vai täysi toimimattomuus?

Huomasin nimittäin tänään aamulla, että omasta w202:stani puhallin oli hiljennyt kokonaan.. olisiko nuo em. ohjeet kuinka sovellettavissa em. kiesiin, jos vaikka kokeilisin ottaa puhallinta irti? Sulakkeen (nro. 29, 30A) jo katsoin, mutta se oli ehjä.

Kevään kosteille aamuille olisi kyllä suotavaa saada jonkinlainen puhallus toimimaan..
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja arska10 »

rmb2012 kirjoitti:Mitkäköhän oireet johti puhaltimen hiilten vaihtoon? Satunnaiset ongelmat vai täysi toimimattomuus?

Huomasin nimittäin tänään aamulla, että omasta w202:stani puhallin oli hiljennyt kokonaan.. olisiko nuo em. ohjeet kuinka sovellettavissa em. kiesiin, jos vaikka kokeilisin ottaa puhallinta irti? Sulakkeen (nro. 29, 30A) jo katsoin, mutta se oli ehjä.

Kevään kosteille aamuille olisi kyllä suotavaa saada jonkinlainen puhallus toimimaan..
Voi sieltä myös tuo mootorin esivastus olla sanonut sopimuksen irti, kun otat moottorin käteen niin koita syöttää siihen suoraan virtaa tuon esivastuksen ohi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja venit »

No nyt tuli kyllä hyvät ohjeet vinkkeineen. Ja selkeine kuvineen. Tosi hyvä.
Paavo220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 04.10.2012 21:11

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja Paavo220 »

Ja samat ohjeet muistaakseni käy myös w210 koppasille! Josko joku tuota otsikkoa sen verran viilaisi niin etsijät löytää.
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

On muuten omat oireet puhaltimen osalta juurikin kuin tuossa toisessa ketjussa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... in#p883866" onclick="window.open(this.href);return false;

...ja eikun (taas) kuvetta kaivamaan.. :/
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Paavo220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 04.10.2012 21:11

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja Paavo220 »

rmb2012 kirjoitti:On muuten omat oireet puhaltimen osalta juurikin kuin tuossa toisessa ketjussa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... in#p883866" onclick="window.open(this.href);return false;

...ja eikun (taas) kuvetta kaivamaan.. :/
Vie viikonlopulta jääneet kaljapullot kauppaan niin eiköhän niillä rahoilla yhdet hiilet :lol:
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

Joo.. :D toivottavasti vaan on pelkät hiilet..
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

arska10 kirjoitti:Voi sieltä myös tuo mootorin esivastus olla sanonut sopimuksen irti, kun otat moottorin käteen niin koita syöttää siihen suoraan virtaa tuon esivastuksen ohi

Joo, vaikuttaisi juurikin että etuvastus oireilee. Sulakkeet ok, moottori pyörähti nätisti kun suoraan moottorin nastoille vein virtaa. Samoin esivastukseen menevän 3-napaisen liittimen 1- ja 3-napoihin tuli virtaa.

Olisiko hyviä neuvoja, miten tästä eteenpäin? Onko tota esivastusta mahdollista korjata itse suht helposti?


edit: tuolta löytyi lisäinfoa: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 53fc984974" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarvii tutkia tuleeko esivastuksen 2-napaan jännite ok..
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hyvä :) W124 puhaltimes hiilet kyl kestää mutta laakeri ei kestä ku 20-25v :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja arska10 »

rmb2012 kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Voi sieltä myös tuo mootorin esivastus olla sanonut sopimuksen irti, kun otat moottorin käteen niin koita syöttää siihen suoraan virtaa tuon esivastuksen ohi

Joo, vaikuttaisi juurikin että etuvastus oireilee. Sulakkeet ok, moottori pyörähti nätisti kun suoraan moottorin nastoille vein virtaa. Samoin esivastukseen menevän 3-napaisen liittimen 1- ja 3-napoihin tuli virtaa.

Olisiko hyviä neuvoja, miten tästä eteenpäin? Onko tota esivastusta mahdollista korjata itse suht helposti?


edit: tuolta löytyi lisäinfoa: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 53fc984974" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarvii tutkia tuleeko esivastuksen 2-napaan jännite ok..
Noita etuvastuksia on vähän hankala purkaa kun on sellainen prässätty klöntti. Miksei jos koittaa sahata sen varovasti auki niin voisi saada aukenemaan, ja sieltä vaihtaa rikkoutuneet osat
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
rmb2012
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 03.07.2012 08:40

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja rmb2012 »

Olin matkalla kauppaan hakemaan yleismittaria kun vanha ei suostunut enää toimimaan, kun puhallin alkoi pikku pätkissä toimia. Pyörittelin puhallinnopeusnamiskaa muutaman kerran edestakaisin, ilmeisesti sitten sillä osastolla jotakin kontaktihäiriötä. Toivotaan, että oli nyt vika vain siinä.

Kiitokset vinkeistä ja ohjeista, on seuraavaa kertaa varten selvät sävelet mistä hakea syypäätä! :)
W202 C 200 cdi -98 (OM611)
H19K2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 29.11.2012 15:44

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja H19K2 »

On hyvät ohjeet, kiitos niistä. Mulla w203 200cdi 2005 vanha taksi takana koht puol miljoonaa.Puhallin sylissä kun luultavasti vika moottorissa mut en oikeen ymmärtäny miten noi ekat muovit saa pois. Kolme valkosta muovi sklirppaa ulkoreunoilla ja yks torxi päädyssä kumitutin alla,noi kun sais ehjänä purettua ni sit luultavasti näyttää samalta kun toi eka kuva. :shock:
H19K2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 29.11.2012 15:44

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja H19K2 »

Muovi sklirppoja olikin neljä,niitä ei välttämättä tarvi miettii riittää kun aukasee sen torxin sieltä tulpan alta ja purkaa niin kuin nois kuvis ohjeistetaan.Itellä jäi toi kasaaminen tekemättä ku oli kollektorista osa liuskoista jo kulunu puhki.Sit autosähköliikkeeseen boshin numeron kanssa mutta eipä saa pelkää moottoria tilattua. :x
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No niinpä W210:ssä tuli samat oireet; pätki ja välillä ei saanut puhallinta käyntiin ollenkaan, tuolloin lämpöisen sähkön käryä kabiiniin... tipautin moottorin pois ja se on erilainen kuin kuvassa. Moottori on toisin päin, hiilipaketti ropellin puolella. Kuulemma behriläisessä on noin kuin näissä kuvissa mutta osassa väykkyjä on asennettuna valeo, mikä on 'purkamaton' paikka. Sille se näyttääkin että puhallinta ei saa irti akselilta että hiiliin pääsis käsiksi. Täytyy vielä koittaa ropailla kun on ylimääräistä aikaa.

No hain uuden 'kiinalaisen turbon' eli tarvikepuhaltimen ja laitoin paikoilleen, miehekäs hurina kuuluu moottoristakin (vapaalla kun käsin pyöritti niin tuntuikin sellainen pieni nykäys aina kun kollektorin kynnys(?) ylitetään). No eiköhän tuo kestä sen aikaa mitä tuon kärryn loppujen rautaosien puoliintumisaika on. Romiksella olis olleet 90€ käytetyt (ei huomannut oliko tietoa kumman merkkiset kyseessä), uusi tarvike maksaa 120-130, uusi behr oli parisensataa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jopas sitä iloa kestikin, hyyty auto webakäyttössä, käänsin puhaltimen nollille siinä kun yritin autoo käyntiin.... no nyt auto startaa ja käy mutta puhallin ei! Kun käännän puhaltimen ohjausta päälle/pois, kuuluu säätöpanelin takaa naksaus. Avasin panelit, mitäs tuohon liittimeen pitäis tulla? Punaiseen ja ruskeaan paksun välille tulevan jatkuva jännite, ruskean ja keskinastan väli on nolla, mutta se nousee 5 Volttiin kun kääntää ohjausta suuremmalle. Kokeilen vielä suoraan moottorin nastoihin 12 volttia kunhan saa motivaatioo mennä tuonne pakkaseen... mutta olisko etuvastus muka kyykänny tuossa tilanteessa :?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Onko kaikissa W211 samanlainen puhallin? Kysyn siksi, ettei uutta tilatessa tulisi väärää puhallinta.

Oma puhallin nimittäin alkoi vikistä kovalla pakkasella, kun puhallin oli pienemmillä pyörintä nopeuksilla. Voisi tietysti yrittää voidella jollain puhaltimen laakeria (kuvasta päätellen on liukulaakeri toisessa päässä), mutta ei se varmaan enää pitkää aikaa pelkällä voitelulla ole hiljaa. Jos siinä on liukulaakeri on se jo hieman väljä, eikä se itsestään tiukkene...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja epk »

kannattaa voidella, omassa liukulaakeri täysin tiukka vielä mutta pieni vikinä. Aika näyttää kauan kestää tällä kertaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja MiHe »

MiHe kirjoitti:Jopas sitä iloa kestikin, hyyty auto webakäyttössä, käänsin puhaltimen nollille siinä kun yritin autoo käyntiin.... no nyt auto startaa ja käy mutta puhallin ei! Kun käännän puhaltimen ohjausta päälle/pois, kuuluu säätöpanelin takaa naksaus. Avasin panelit, mitäs tuohon liittimeen pitäis tulla? Punaiseen ja ruskeaan paksun välille tulevan jatkuva jännite, ruskean ja keskinastan väli on nolla, mutta se nousee 5 Volttiin kun kääntää ohjausta suuremmalle. Kokeilen vielä suoraan moottorin nastoihin 12 volttia kunhan saa motivaatioo mennä tuonne pakkaseen... mutta olisko etuvastus muka kyykänny tuossa tilanteessa :?
Jaah, näyttää että kiinanihme ei kestänyt arktisia olosuhteita, ei puhu mitään vaikka antaa akkulaturilla jännitettä suoraan moottorin piuhoista... olikohan tuossa kahden vuoden takuu... :roll:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5864
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MiHe kirjoitti:Jopas sitä iloa kestikin, hyyty auto webakäyttössä, käänsin puhaltimen nollille siinä kun yritin autoo käyntiin.... no nyt auto startaa ja käy mutta puhallin ei! Kun käännän puhaltimen ohjausta päälle/pois, kuuluu säätöpanelin takaa naksaus. Avasin panelit, mitäs tuohon liittimeen pitäis tulla? Punaiseen ja ruskeaan paksun välille tulevan jatkuva jännite, ruskean ja keskinastan väli on nolla, mutta se nousee 5 Volttiin kun kääntää ohjausta suuremmalle. Kokeilen vielä suoraan moottorin nastoihin 12 volttia kunhan saa motivaatioo mennä tuonne pakkaseen... mutta olisko etuvastus muka kyykänny tuossa tilanteessa :?
Ulko muistista ohjaus vaihtelee 0-5v
välillä
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6499
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja MiHe »

MiHe kirjoitti:
Jaah, näyttää että kiinanihme ei kestänyt arktisia olosuhteita, ei puhu mitään vaikka antaa akkulaturilla jännitettä suoraan moottorin piuhoista... olikohan tuossa kahden vuoden takuu... :roll:
Tämä oli mielenkiintoinen... otin moottorin pöydälle ja kokeilin vielä laturilla, ei mitään. No menin pajalle mistä moottorin ostin, siellä vielä päätettiin todentaa viallisuus - per.... suoraan akulla syötettäessä vaan räpsäys ja puhallin pyörii! Kokeilin samoin tein autoon laittamalla vain liittimen kiinni, toimii. Kotiin tultua kokeilin taas akkulaturilla, toimii :roll:

Olisiko hiili jäänyt jotenkin vintturaan ja ei jaksanut pienillä virroilla tehdä mitään, akkuvirta löi läpi ja palautti hiilen liikkeelle kontaktiin tms.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja mazza »

Motti M kirjoitti:Onko kaikissa W211 samanlainen puhallin? Kysyn siksi, ettei uutta tilatessa tulisi väärää puhallinta.

Oma puhallin nimittäin alkoi vikistä kovalla pakkasella, kun puhallin oli pienemmillä pyörintä nopeuksilla. Voisi tietysti yrittää voidella jollain puhaltimen laakeria (kuvasta päätellen on liukulaakeri toisessa päässä), mutta ei se varmaan enää pitkää aikaa pelkällä voitelulla ole hiljaa. Jos siinä on liukulaakeri on se jo hieman väljä, eikä se itsestään tiukkene...
Ehdottomasti kannattaa voidella. Oma alkoi vikisemään vähän hiilienvaihdon jälkeen. Rasvasin laakerit huolellisesti spray-PTFE-öljyllä, ja vikinät pysyy yhä edelleen pois. Vinkki ylälaakerin voiteluun: Konepelti auki, raitisilmasuodatin pois, virrat päälle että ilmaläppä aukeaa ja sen aukon kautta sitten dremelillä 2-3mm reikä puhaltimen siiven juureen. Tuon reiän kautta sitten laakerille pillillä rasvaa. Aikaa ei mene viittä minuuttia enempää. Alapäänkin mahtui jostain raosta voitelemaan, en vain muista että mistä...
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja jani k »

Tosi hyvät ohjeet!
Liekkö w212 samalla periaattella puhallin, sipsuttaa pienillä nopeuksilla ilm laakerit kuivat tai hiilet loppumassa.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 Lämppärin puhaltimen hiilten vaihto, ohjeet kuvien

Viesti Kirjoittaja epk »

suosittelen ottamaan koko romun käteen, sitä ei sieltä hanttarin jalkatilasta kaiva kun vartin verran ja se on kädessä. Ei tarvii porailla ja ihmetellä miten sen alalaakerin saa voideltua.
Vastaa Viestiin