Homma alkaa sillä, että otetaan vänkärin jalkotilan yläpuolinen verhoilupaneeli irti, kiinni kahdella torx-ruuvilla. Tämän jälkeen otetaan neljällä torx-ruuvilla kiinni oleva 30x30cm muovikansi pois. Kannen alta paljastuu itse puhallin, joka on neljällä torx-ruuvilla kiinni. Irroita myös sähköliitin.
Nyt sinulla on puhallin käsissäsi. Putsaa enin hiilipöly vaikkapa paineilmalla. Tämän jälkeen avaa moottorin päädyssä olevat kaksi torx-ruuvia ja irroita sähköliitin:

Taita johdot tällä tavalla, jotta saat muovikotelon poistettua moottorin päältä:

Taivuta 8 pientä peltiliparetta tukevilla pihdeillä tms. pois moottorin päätyä lukitsemasta:

Nyt voit varovasti kammeta ruuvimeisselillä päädyn irti. Tee se varovasti, koska hiilet ovat jumissa kollektoriin kuluneissa urissa. Omassani oli toinen hiili jo pompannut pois, mikä aiheutti puhaltimen totaalikuolemisen.

Hiilten johdot ovat kiinni taivutettujen peltilevyjen välissä. Väännä levyt pihdeillä auki, ja ota hiilet irti.

Puhdista moottorin pääty kunnolla:

Hiilet ovat kokoa 10x7mm, ja johto lähtee kapeammalta sivulta. Päästä lähtevällä johdolla oleva EI toimi. Omani oli 10x8, ja jouduin hieman kaventamaan niitä hiomalla.
Hiiliin täytyy tehdä viiste taakse, jotta jousi painaa hiiltä oikealla tavalla. Lisäksi hiilen etureunaa tulee hieman viistää, koska hiilet ovat hieman sivussa kollektorin keskilinjasta. Vasemmalla vanha, keskellä oikeanlaiseksi hiottu ja oikealla uusi koskematon. Tarkasta, että hiili on hiottuna sopivan pitkä, eli ei lukitu jo koskiessaan kollektoriin.

Pistä hiilet paikoilleen, ja vie johto oikeasta välistä peltilipareiden väliin. Mitoita johto niin, että hiili pääsee liikkumaan niin pitkälle taakse, että se lukittuu (viiste menee jousen ohi)! Purista lipareet kiinni ja katkaise ylijäävä johdonpätkä. Omani varmistin vielä juottamalla (huonosti


Nyt hiilet pitää painaa niin syvälle, että ne lukittuvat. Mikäli hiilet eivät lukitu, on moottorin päädyn takaisin laittaminen paljon vaikeampaa, mutta onnistuu kyllä niinkin oikeanlaisilla apuvälineillä.

Seuraavaksi moottorin pääty laitetaan oikeassa asennossa paikoilleen, väännetään lipareet takaisin lukitsemaan pääty (apuna voi käyttää kevyesti vasaraa ja talttapäistä ruuvimeisseliä) ja lopuksi painetaan hiilet kevyesti ruuvimeisselillä rei'istä perille.

Kasaaminen sitten meneekin jo ilman ohjeita.
Suosittelen pyörittämään ensimmäiset pari käyttötuntia maksimissaan puoliteholla, jotta hiilet sisäänajautuvat kunnolla, eikä kollektori tällöin pala piloille kipinöinnistä.
Mikäli mahdollista, kannattaa kollektori sorvata hiilten vaihdon yhteydessä, se vähentää kipinöintiä ja sitä myötä kollektorin ja hiilten kulumista. Muistakaa putsata kollektorin liuskojen välit sorvauksen jälkeen!
Kustannuksia tuli kokonaista 12€, eli hiilien hinnan. Moottori lopetti vikinät ja kitinät, ja kollektorissa oli varaa vielä sen verran että varmasti vielä nämä hiilet kestää ajaa loppuun. Aikaa työssä menee näiden ohjeiden kera varmaan reilu tunti, kun huolellisesti tekee.