DAT AUTOHUS AG

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

DAT AUTOHUS AG

Viesti Kirjoittaja pirhonen »

Terve kaikille.
Onko teistä kukaan käynyt kyseisessä liikkeessä ja mikä on mielipide ensi näkemältä.
Autoja näkyy olevan paljon myös Mersuja läninnä kiinnostaa 204 CDI.
Olis sopivan matkan päässä satamista.
wallu
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: DAT AUTOHUS AG

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Olen viettänyt yhden päivän kyseisessä liikkeessä. Siellä on pari tuhatta autoa muutaman (kymmenen :?: ) hehtaarin aidatulla kentällä. Autot ovat tulleet myyntiin lähes sellaisenaan, periaatteessa pesun kautta. Autoja pääsee koeajamaan alueella. Alueen ulkopuolelle ei pääse kokeilemaan. Ilmoittamalla auton numeron ja antamalla passin pantiksi, saa auton virta-avaimet. Alueella on myös muutamia akkukärryjä starttiavuksi. Viimeisen päälle itsepalvelusysteemi.

Itse kokeilin n. 30:tä S211:stä, mutta ei vaan löytynyt sopivaa.

Ainakin silloin oli tilanne se, että vuokra-auton olisi joutunut palauttamaan kymmenien kilometrien päähän, joten vähintään yksi kaveri on hyvä olla mukana hommassa. Lisäksi alue on vaan periaatteessa kuin suuri parkkipaikka, eli ei kannattane mennä sinne runsaslumiseen aikaan.

Tutustumisen arvoinen paikka hyvällä säällä :!:
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mitähän pitää yleensä sisällään brutto ja nettohinnat. Mainitaan molemmat hinnat ilmotuksessa.
wallu
tn62634
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Olen käynyt. Siellä ilmeisesti on Saksan paskimmat autot.

Bruttohinta on arvonlisäverollinen hinta ja nettohinta arvonlisäveroton.
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tn62634 kirjoitti:Siellä ilmeisesti on Saksan paskimmat autot.
Miten sen nyt ottaa. Ne on suurinpiirtein sellaisia, kuin mitä edelliseltä omistajalta on jäänyt. Eli ei ole paskaa fiksattu uuden näköiseksi.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tuolla tarinointia tuontiautoista ketjussa taitaa olla jotakin... olen myös itse käynyt. Tehokkuus on huipussaan, prosessista on hiottu pois kaikki kuluja aiheuttavat osiot. Autot tosiaan ovat kaunistelemattomasti sitä mitä käytön jäljiltä ovat, mitään ei ole fiksattu tai piiloteltu. Paljon vanhoja liisinkiautoja. Osa 'export only', eli vain maasta pois vientiin (yleensä hinta ja kunto on alhainen?). Se mikä on hyvä, saa sieltä (myös sähköpostilla kysymällä!) todella tarkan ulkopuolisen kuntoraportin mihin kyllä kaikki lommot ja naarmut on merkattu. Kaveri sieltä A6:n osti, on ainakin vuoden toiminut :) Itse en sopivaa löytänyt, kun riittävän vanhoja ei tarjolla ollut niin montaa että olisi sopiva yksilö löytynyt.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Vuosituhannen alkupuolella on tuolla tullut käytyä :D
Ainukainen, joka tuolta matkaan tarttui ja tänne isänmaan kamaralle jäi on edelleen liikenteessä ja huomiona että oli vielä ooppeli :lol:
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

klonksvaagen kirjoitti:Vuosituhannen alkupuolella on tuolla tullut käytyä :D
Ainukainen, joka tuolta matkaan tarttui ja tänne isänmaan kamaralle jäi on edelleen liikenteessä ja huomiona että oli vielä ooppeli :lol:
Kun tässä nyt tullaan kaapista niin olen minäkin yhden Opelin tuonut Saksasta Suomeen.
Tuli auto muuten täysin laillisesti ja niin, etten maksanut mitään veroja Suomeen, vaikkei
kyseessä ollut muuttoauto. Sain siitä melkein kymmenkertaisen hinnan Suomessa.

Satuin silloin asumaan Saksassa Opelin tehtaiden vieressä, mutta ei sillä ole merkitystä.
Itse asiassa samalla tavalla kuka tahansa voi koska tahansa tuoda henkilöauton Suomeen
maksamatta veroja, kunhan auto vain täyttää tietyt vaatimukset.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja th56307 »

JarkkoN kirjoitti:
Satuin silloin asumaan Saksassa Opelin tehtaiden vieressä, mutta ei sillä ole merkitystä.
Itse asiassa samalla tavalla kuka tahansa voi koska tahansa tuoda henkilöauton Suomeen
Nyt herätit minun uteliaisuuteni ja uskallan väittää että aika monen muunkin. Avaa ihmeessä mistä on kyse!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

th56307 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
Nyt herätit minun uteliaisuuteni ja uskallan väittää että aika monen muunkin. Avaa ihmeessä mistä on kyse!
Minun veikkaukseni on joku autoverolain 21§:n 1-2 mom. tapauksista:
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa.
Tästä tulikin mieleeni, vaikka nyt ollaan jo tosi kaukana aiheesta, että liekö muilla EU-mailla 23§:ää vastaava pykälä?:
Euroopan yhteisöjen Suomessa sijaitsevien toimielinten sekä niiden palvelukseen Suomeen tulevan pysyvästi muualla kuin Suomessa asuneen henkilön käyttöön ja omistukseen tuleva ajoneuvo on verosta vapaa.
ts. jos suomalainen menee ulkomaille EU-hommiin, saako pääsääntöisesti viedä auton kohdemaahan verovapaasti?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

tj86430 kirjoitti:
th56307 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa.
Tästä tulikin mieleeni, vaikka nyt ollaan jo tosi kaukana aiheesta, että liekö muilla EU-mailla 23§:ää vastaava pykälä?:
Euroopan yhteisöjen Suomessa sijaitsevien toimielinten sekä niiden palvelukseen Suomeen tulevan pysyvästi muualla kuin Suomessa asuneen henkilön käyttöön ja omistukseen tuleva ajoneuvo on verosta vapaa.
ts. jos suomalainen menee ulkomaille EU-hommiin, saako pääsääntöisesti viedä auton kohdemaahan verovapaasti?
Tuon pelastus-ruumis-eläinlääkintä-yms. pykälän tiesinkin mutta JarkkoN kirjoitti henkilöautosta niin en uskonut siitä olevan kyse. Ainakaan minun mielestäni tuon pykälän vehkeet eivät ole sitä mitä normaalisti ymmärretään henkilöautolla. Samoin olen aina ymmärtänyt että tuo EU-työntekijöiden pykälä on kuin muuttoauto mutta ilman aikarajoja? Voi olla että olen ymmärtänyt väärin. Eli JarkkoN, valaise tietämätöntä.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko

th56307 kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
th56307 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:

Tuon pelastus-ruumis-eläinlääkintä-yms. pykälän tiesinkin mutta JarkkoN kirjoitti henkilöautosta niin en uskonut siitä olevan kyse. Ainakaan minun mielestäni tuon pykälän vehkeet eivät ole sitä mitä normaalisti ymmärretään henkilöautolla. Samoin olen aina ymmärtänyt että tuo EU-työntekijöiden pykälä on kuin muuttoauto mutta ilman aikarajoja? Voi olla että olen ymmärtänyt väärin. Eli JarkkoN, valaise tietämätöntä.
Joo, EU-työntekijöiden autoissa on samat aikarajat kuin lähetystöjen autoissa. Se ei varsinaisesti liittynytkään tähän Jarkon viestiin, vaan kiinnostaa minua ihan muuten (ja ei siis Suomen pykälien, vaan muiden maiden pykälien kannalta)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Koska kyseessä näyttää olevan autoverotuksen melko tuntematon kohta, niin
annetaanpa foorumilaisten huvitella ja arvailla vielä hetki. Ehkä joku tietää... tai arvaa.

6 pisteen vihje: Kyseessä on todellakin aivan tavallinen henkilöauto ilman mitään
rajoituksia käytön, nopeuden, kantavuuden, hinnan, myynnin tms. suhteen.

5 pisteen vihje: Tuojaksi kelpaa kuka hyvänsä, ei tarvitse olla ulkomaalainen, merimies,
invalidi, keinosiementäjä tai diplomaatti.

4 pisteen vihje: Jos auto tulee Suomeen EU:n tullialueen ulkopuolelta, saattaa joutua
maksamaan tullin. Välttämättä ei kai joudu. Selvittelin kyllä hiukan asiaa, mutta se
on niin epäselvä, että saattaa riippua tullipiiristäkin.

3 pisteen vihje: Aivan viime aikoina on tehty yksi tähän liittyvä autoverolain muutos,
joka voi hiukan rajoittaa sopivien autojen määrää jatkossa.

2 pisteen vihje: Sopivia autoja on hyvin vähän ja niitä on todella hankala löytää.
Hollantilaisella työkaverilla sattui olemaan vaatimukset täyttävä auto.

1 pisteen vihje: Auton voi naurettavan helposti laittaa suoraan Suomen kilpiin.
Lähes poikkeuksetta mitään muutostöitä tms. ei vaadita. Vakuutusyhtiö saattaa hiukan
ihmetellä, tai ainakin minun tapauksessani ihmetteli ja yritti periä ylimääräistä
vakuutusmaksua, mutta luovutti saatuaan selvitykseni asiasta.
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja HMK »

No ihan ex tempore tuli inva auto mieleen..... :shock:
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
jamppa
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Tuossa on käyty kymmenisen kertaa,ihmettelen miksi muka saksan huonoimmat autot?
Eli autot huollettuja liisareita,mersuilla ajettu 2ajokautta,muut yhden.
Siellä ei kukaan tienaa mittarin ruuvauksilla,kuten monissa häkkimyymälöissä.
Mielestäni tuo on aika turvallinen paikka ostaa auto.

Terveisin Jamppa
jysi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jysi »

JarkkoN kirjoitti:Koska kyseessä näyttää olevan autoverotuksen melko tuntematon kohta, niin
annetaanpa foorumilaisten huvitella ja arvailla vielä hetki. Ehkä joku tietää... tai arvaa.
Olisiko kysymyksessä autoveroa vanhempi auto?
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jos JarkkoN paljastat minkä Opelin toit niin helpottaa arvailua... :thumbup:
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Ei ole ikärajoituksia, auto oli Opel Kadett 1,3S vuosimalli jotain 88 ja tuontivuosi oli 1995.

Ajelin Opelilla Saksassa vuoden verran, kun uutena diplomaattialennuksella ostamani Mersu
oli Suomessa vapaasatamassa odottamassa takaisin Suomeen muuttoa. Toin molemmat
maahan samaan aikaan, Mersun muuttoautona. Mutta kuten edellä on todettu, kaikki vapaan
tuonnin edellytykset liittyvät Opeliin sinänsä. Kuka tahansa olisi voinut tuoda tämän Opelin
Suomeen maksamatta autoveroa.

Opel oli hiukan karstainen hollantilaisen jäljiltä, se ei kulkenut kuin 160. Ajoin kaasu pohjassa
moottoritiellä tunnin verran ja sain parhaimmillaan 200 mittariin. Olisi pitänyt vaihtaa jäykemmät
öljyt moottoriin, venttiilit hiukan rapisivat ajon jälkeen, ennen kuin öljy jäähtyi. Hyvä käyttöauto
se oli, ei tarvinnut korjata mitään eikä sääliä.
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Näyttäis 204 olevan perusvarustuksella vois vaikka pitää paikkansa tämä liising toteamus.Kilometrejä näyttäis olevan kohtuu vähän?
Sehän on jossain mielessä hyväkin ettei autoihin tehdä mitään myynti meikkausta eli näkee todellisen pinnan kunnon.
Onkohan siellä tiloja jossa vois nostaa auton ylös alapuolen tutkailuun.
wallu
Jolle
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kyllä siellä on korjaamotilat ja huoltomiehiäkin.
2 autoa tiedän tuodun sieltä. Toisesta 3,5 vanhasta w204 korisesta tuli vaihteistoöljyt ulos kun se ajettiin suomeen koska lauhduttajan putki vuosi eikä jonkun neropatin suorittama silikoonikorjaus pitänyt kovin kauaa.

Siellä on varmasti sekä hyviä että huonoja, siitä varmaan johtuu liikkeen huono maine. Vähän ajettuihin saa tosin suht pitkän takuun eli kannattaa ehdottomasti ottaa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jolle kirjoitti:Kyllä siellä on korjaamotilat ja huoltomiehiäkin.
Juu. Ja autot on niillä renkailla, mitkä on alla; kaljut tai ajettavat. Mutta sieltä saa ostaa myös renkaita ja vanteita, mitkä on tullu autojen mukana. Lie siellä uusiakin renkaita myynnissä.

Kaiken kaikkiaan täyden palvelun talo, niinkuin myyntiä (eli ostoa) ajatellen. Tämä auton tutkistelu ja valinta on ihan täysin tee-se-itse -hommaa; Ei myyjä hätyyttele niskan takana :P
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

JarkkoN, luovutan. En keksi.
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Onko tämä nyt liian helppo. Taitaa mennä ohi otsikon, mutta menköön.

On noita ulkomaan autokauppakokemuksia muitakin. Halvin tapa muuttaa ulkomaille
oli ostaa ruosteinen Nissan 100A Cherry, joka ei olisi enää mennyt katsastuksesta läpi.
Siihen pakkasin kahden talouden kaiken irtaimen omaisuuden ja ajoin sen Sveitsin kautta
Ranskaan. Myin sen saman tien siellä voitolla eräälle suomalaiselle, joka vastaavasti muutti
sillä Suomeen. Taisi olla jo katsastus ummessa.

Datsunin olisi voinut myös rekisteröidä Ranskan konsulikilpiin, jolloin sitä ei olisi tarvinnut enää
katsastaa, mutta hain Saksasta Mersun ja laitoin sen sitten konsulikilpiin. Myin sen myöhemmin
eräälle venäläiselle, kun olin itse ostanut ja saanut Vehosta em. uuden Mersun.

Japanilaisesta nettihuutokaupasta ostin vuoden 1998 SL500:n , jossa oli hiukan päälle 100 tkm
ajettuna. Auto oli täysin ruosteeton ja kolaroimaton. Maksoin siitä jotain 4.500 euroa ja päälle
tuli lujasti tullia ja veroja. Erikoista tässä autossa oli, että sen oli joku japanilainen ostanut
aikoinaan Saksasta ja vienyt sen itse Japaniin, josta se nyt palasi Eurooppaan. Valitettavasti
jouduin silti maksamaan tullin, vaikka auto oli siis EU:ssa ensirekisteröity. Nyt hiukan kaduttaa,
että myin sen. Piti ostaa toinen samanlainen tilalle, mutta valuuttakurssi heikkeni liikaa ja
tarjontakin väheni paljon jostain syystä. Ilmeisesti vanhat Mersut vaan ostettiin ulkomaille.

Tavanomaisia Saksan tuontejakin on takana, niissä ei ole ihmeempää kerrottavaa.
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

th56307 kirjoitti:JarkkoN, luovutan. En keksi.
Varmaankin ostettu alunperin Suomesta diplomaatti-statuksella :?:
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

pjj53 kirjoitti:
th56307 kirjoitti:JarkkoN, luovutan. En keksi.
Varmaankin ostettu alunperin Suomesta diplomaatti-statuksella :?:
Tämä ei taida mitenkään taata, että auton voisi tuoda Suomeen maksamatta autoveroa?
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

JarkkoN kirjoitti:
pjj53 kirjoitti: Varmaankin ostettu alunperin Suomesta diplomaatti-statuksella :?:
Tämä ei taida mitenkään taata, että auton voisi tuoda Suomeen maksamatta autoveroa?
Ainakin aiemmin diplomaattiautot vapautuivat autoverosta kolmen vuoden käytön jälkeen.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No JarkkoN, koska ajattelit sivistää meitä ja kertoa miten homma toimii? En minä ainakaan keksi.
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

No niin, palasin taas matkalta kotimaahan.

Tähän arvoitukseen ei taida enempää arvauksia tulla, joten tässä vastaus.

Vastaus on, että ko. autosta täytyy olla verot jo maksettu. Siis joku muu on
jo aiemmin maksanut Suomeen verot. Kun tällainen tavallinen auto viedään
muuttoautona Suomesta ulkomaille, sen voi kuka tahansa tuoda takaisin Suomeen
maksamatta autoveroa.

Tässä tapauksessa hollantilainen oli muuttanut Saksaan Suomesta ja tuonut
Opelin tullessaan Suomesta muuttoautona ja rekisteröinyt sen Saksaan.
Siitä se oli sitten helppo ostaa ja ajaa Suomeen ja laittaa Suomen kilpiin.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko

JarkkoN kirjoitti:No niin, palasin taas matkalta kotimaahan.

Tähän arvoitukseen ei taida enempää arvauksia tulla, joten tässä vastaus.

Vastaus on, että ko. autosta täytyy olla verot jo maksettu. Siis joku muu on
jo aiemmin maksanut Suomeen verot. Kun tällainen tavallinen auto viedään
muuttoautona Suomesta ulkomaille, sen voi kuka tahansa tuoda takaisin Suomeen
maksamatta autoveroa.

Tässä tapauksessa hollantilainen oli muuttanut Saksaan Suomesta ja tuonut
Opelin tullessaan Suomesta muuttoautona ja rekisteröinyt sen Saksaan.
Siitä se oli sitten helppo ostaa ja ajaa Suomeen ja laittaa Suomen kilpiin.
Mjoo, nykyäänhän tosin kun vie auton pois Suomesta, saa hakea verot takaisin. Jos toimii näin, niin sitten tuo mahdollisuus tietysti katoaa. Ja suuresti ihmettelen miksi kukaan jättäisi verot hakematta takaisin viedessään auton Suomesta.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mikähän on autovero suunnilleen 204cdi vm 2007 ajettu n 140-180 tkm classic varustus manuaali.
wallu
Vastaa Viestiin