W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ja sisäilman puhaltimen moottorista ei tarvitse huolta kantaa. Jos tarve tulee, niin vaihto on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

kardaani kirjoitti:Ja sisäilman puhaltimen moottorista ei tarvitse huolta kantaa. Jos tarve tulee, niin vaihto on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.
Helppo oli vaihtaa. Uuden moottorin hintakin olisi ollut vain 655 euroa mutta oli vähän kiire niin sovitin tilalle erään toisen puhaltimen.

Vähän sama juttu kuin paljon kehuttu takapään tuenta; ei mene tukivarsia kuten uudemmasta kun niitä ei ole.
Paitsi yksi, alatukivarsi, joka alkaa olla kaikista laho. Uusi maksaa noin 3500 euroa.
wiimax.fi
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Wade »

Sorry OT, mutta noiden täytyy olla Tuhon virallisia hintoja...

Sinne siis vaihdattamaan taakse alatukivarret ja puhaltimen moottori, niin lasku olisi leppoisat:

Osat 7655€

Työ. 360€

Yhteensä. 8015€

:clap: :lol:

Onkohan joku ollut aineissa arpoessaan noita hintoja?

Kysyin aikaan (2005) uusien peilien hintaa ja olisi maksanut vain hieman reilut 800€. Mitähän nykyään..?


dealer kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Ja sisäilman puhaltimen moottorista ei tarvitse huolta kantaa. Jos tarve tulee, niin vaihto on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.
Helppo oli vaihtaa. Uuden moottorin hintakin olisi ollut vain 655 euroa mutta oli vähän kiire niin sovitin tilalle erään toisen puhaltimen.

Vähän sama juttu kuin paljon kehuttu takapään tuenta; ei mene tukivarsia kuten uudemmasta kun niitä ei ole.
Paitsi yksi, alatukivarsi, joka alkaa olla kaikista laho. Uusi maksaa noin 3500 euroa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Ja sisäilman puhaltimen moottorista ei tarvitse huolta kantaa. Jos tarve tulee, niin vaihto on äärimmäisen helppoa ja nopeaa.
Helppo oli vaihtaa. Uuden moottorin hintakin olisi ollut vain 655 euroa mutta oli vähän kiire niin sovitin tilalle erään toisen puhaltimen.

Vähän sama juttu kuin paljon kehuttu takapään tuenta; ei mene tukivarsia kuten uudemmasta kun niitä ei ole.
Paitsi yksi, alatukivarsi, joka alkaa olla kaikista laho. Uusi maksaa noin 3500 euroa.
Eiköhän noita sisäilman puhaltimen moottoreita saa kympillä parilla käytettynä vaikka mistä. Takapään tuentaa ei olekaan turhaan kehuttu. Auton vakaat ajo-ominaisuudet perustuvat juurikin siihen. W124:sessa on pieniä varsia, joissa väljistyminen ja ohjauskulmien muutokset ovat yleisempiä, joka johtaa siihen, että autoon tulee nelipyöräohjaus...eli ajettavuudesta tulee epämääräinen. Näitähän on foorumeilla etsitty kissojen ja koirien kanssa, ja joskus ei tunnu löytyvän koskaan ratkaisua.
W124 on pirun hieno kokonaisuus, mutta se vaatii hieman enemmän huolenpitoa tekniikalta kuin W123.

Nim. merk. 17 vuotta samalla W123 300 D:llä..eikä yhtään tiellejääntiä. Tosin perhepiirissä myös 3 kpl:tta W124:sia dieseleinä vuodesta 2000, jotka eivät ole myöskään tielle jättäneet, eli käyttöluotettavuus on hyvä ollut meidän kokemuksilla noilla 70- ja 80-luvun mersuilla.
Dealerille ja muille, jotka eivät tiedä, niin W123:sen taka-alatukivarteen on porattu tehtaalla öljyämisreikä, joka tosin sijaitsee hankalasti jarrukilven alla, tämän johdosta tukivarteen kannattaa porata öljyämisreikä jälkikäteen, kuten omaani oli ensimmäinen omistaja tehnyt/teettänyt. Siellä kun on öljyä sisällä, niin ei ruostu juuri millään. Myös kerran vuodessa kannattaa puhdistaa painepesurilla takajousien alaosa (kuppi) ja sen kuivuttua painella tippakannulla öljyä. Tämä on myös hyödyllistä W124:sen tapauksessa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

kardaani kirjoitti:Eiköhän noita sisäilman puhaltimen moottoreita saa kympillä parilla käytettynä vaikka mistä.
Laita hieman tarkempaa vinkkiä kuin "vaikka mistä" niin alan soittelemaan ja tilailemaan ? Voisi laittaa oikean osan tuon nykyisen tilalle.
Ehjä pitäisi kuitenkin olla, ja autossa on alkuperäinen ilmastointi.
kardaani kirjoitti:Dealerille ja muille, jotka eivät tiedä, niin W123:sen taka-alatukivarteen on porattu tehtaalla öljyämisreikä, joka tosin sijaitsee hankalasti jarrukilven alla, tämän johdosta tukivarteen kannattaa porata öljyämisreikä jälkikäteen, kuten omaani oli ensimmäinen omistaja tehnyt/teettänyt. Siellä kun on öljyä sisällä, niin ei ruostu juuri millään. Myös kerran vuodessa kannattaa puhdistaa painepesurilla takajousien alaosa (kuppi) ja sen kuivuttua painella tippakannulla öljyä. Tämä on myös hyödyllistä W124:sen tapauksessa.
Kyllähän noita on tullut omista 123:sta joskus rasvattua mutta päältäpäin. Tehtaan tekemästä reiästä en ole ollut tietoinen.
Vinkki on hyvä vaikkakin useimpien kohdalla vähän myöhäistä toteuttaa.
Satakaksnelosessa ei ole tarvetta, niistä ei ruostu taka-alatukivarret.
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja karra »

Lappeenrannassa tulee jossain vaiheessa tuollainen iso-D myyntiin... :)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti: Ehjä pitäisi kuitenkin olla, ja autossa on alkuperäinen ilmastointi.
No tosiaan eipä ollut viestissäsi mainintaa, että autossasi on ilmastointi, niin enpä osannut ennustaa, että kyseessä sinulla on tuollainen harvinainen varuste. Jos sinulla on tilapäisratkaisumoottori hyvä, niin annappa sen sitten olla. Ilmeisesti sinulla on ollut näillä molemmilla mersupalstoilla ostoilmoitus tuollaisesta ilmastoidusta puhaltimen moottorista? Jos on, ja ei ole löytynyt, niin sitten en kyllä osaa sanoa muuta paikkaa, josta sen löytäisit. Kuinkakohan harvinainen ilmastointi muuten mahtaa 123:sissa ollakaan Suomessa. Itse en ole yhtään nähnyt. Ehkä jenkkimalleissa nuo löytyisi vakiona ja voisi jenkeistä tilaamalla sitten jostain vielä löytyä.

dealer kirjoitti: Kyllähän noita on tullut omista 123:sta joskus rasvattua mutta päältäpäin. Tehtaan tekemästä reiästä en ole ollut tietoinen.
Vinkki on hyvä vaikkakin useimpien kohdalla vähän myöhäistä toteuttaa.
Satakaksnelosessa ei ole tarvetta, niistä ei ruostu taka-alatukivarret.
Juu 124:sissa on nuo alatukivarret avonaiset, joten eivät pääse muhimaan edes hoitamattomina niin helposti. Joskus kyllä putsailen isän autosta 124:senkin alatukivarsia poistamalla muovisuojat....joskus tuntuu olevan sellaista multaa sielläkin, joka ei varmaan pitkällä ajalla tee hyvää.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmeisesti sinulla on ollut näillä molemmilla mersupalstoilla ostoilmoitus tuollaisesta ilmastoidusta puhaltimen moottorista?
Ei ole ollut ilmoitusta, olen aika epäileväinen sen suhteen että olisiko osa kuitenkaan oikea vaikka joltain olisi löytyvinään ... mutta voisihan sen varmistaa.
Toisaalta käytetty on aina käytetty ... tähänkin oli jo vaihdettu kertaalleen lämppärin moottori vaikka maileja on vasta jotain 280000.

Uusi näkyy olevan KL-Varaosilla 496 euroa eli halvempi kuin Veholla.
Tavalliseen ilmastoimattomaan vain 367 euroa.
wiimax.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

dealer kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Eiköhän noita sisäilman puhaltimen moottoreita saa kympillä parilla käytettynä vaikka mistä.
Laita hieman tarkempaa vinkkiä kuin "vaikka mistä" niin alan soittelemaan ja tilailemaan ? Voisi laittaa oikean osan tuon nykyisen tilalle.
Ehjä pitäisi kuitenkin olla, ja autossa on alkuperäinen ilmastointi.
kardaani kirjoitti:Dealerille ja muille, jotka eivät tiedä, niin W123:sen taka-alatukivarteen on porattu tehtaalla öljyämisreikä, joka tosin sijaitsee hankalasti jarrukilven alla, tämän johdosta tukivarteen kannattaa porata öljyämisreikä jälkikäteen, kuten omaani oli ensimmäinen omistaja tehnyt/teettänyt. Siellä kun on öljyä sisällä, niin ei ruostu juuri millään. Myös kerran vuodessa kannattaa puhdistaa painepesurilla takajousien alaosa (kuppi) ja sen kuivuttua painella tippakannulla öljyä. Tämä on myös hyödyllistä W124:sen tapauksessa.
Kyllähän noita on tullut omista 123:sta joskus rasvattua mutta päältäpäin. Tehtaan tekemästä reiästä en ole ollut tietoinen.
Vinkki on hyvä vaikkakin useimpien kohdalla vähän myöhäistä toteuttaa.
Satakaksnelosessa ei ole tarvetta, niistä ei ruostu taka-alatukivarret.

Mulla joskus Torniossa kesälomareissulla katkesi W124:sta takatukivarren kiinnityspiste PULTIN kohdalta POIKKI ja pyörä vinksvonks vinoon ja JEE meininki oli :twisted: 8) :D
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jussi L. kirjoitti: Mulla joskus Torniossa kesälomareissulla katkesi W124:sta takatukivarren kiinnityspiste PULTIN kohdalta POIKKI ja pyörä vinksvonks vinoon ja JEE meininki oli :twisted: 8) :D
Juu muistan itsekin vastaavan tapauksen joltain foorumilaiselta, mutta tosiaan aika harvinaistahan tuo on.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

dealer kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla on ollut näillä molemmilla mersupalstoilla ostoilmoitus tuollaisesta ilmastoidusta puhaltimen moottorista?
Ei ole ollut ilmoitusta, olen aika epäileväinen sen suhteen että olisiko osa kuitenkaan oikea vaikka joltain olisi löytyvinään ... mutta voisihan sen varmistaa.
Toisaalta käytetty on aina käytetty ... tähänkin oli jo vaihdettu kertaalleen lämppärin moottori vaikka maileja on vasta jotain 280000.

Uusi näkyy olevan KL-Varaosilla 496 euroa eli halvempi kuin Veholla.
Tavalliseen ilmastoimattomaan vain 367 euroa.
Varaosatiskiltä saa uuden minkälienee korealaisen liukulaakeri-sähkömoottorin muutamalla kympillä. Mutta joutuu vanhasta vaihtamaan siivekkeet uuteen joka ei ihan helppoa kun ne on aina jämähtänny. Lisäksi saattaa tasapainotus häiriintyä moottorin vaihton jälkeen. Isot pojat on kertonnu että varaosatiskiltä saisi Volvo 240 tai 740 (en muista kumman) kuulalaakeroituja sähkömoottoreita jotka on vain vähän kalliimpia mutta eri valmistajan tekemiä ja laadukkaampia. Sopis kuulemma pikkuviilailulla Mersuun. En tiedä itse koska en ole kokeillu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla oli 123 puhaltimessa sellainen ongelma että moottori oli kertaalleen vaihdettu ja väärä paikallaan, siivikkokin vääränkätinen.
Muuten olisi ilman muuta tullut kokeiltua siivikon vaihtoa toiseen moottoriin.
wiimax.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mitenkäs suuri operaatio on, että tuohon saa lämmityslaitteen kennon vaihdettua - puhallinhan oli hupaisan helppo vaihtaa - pitääkö puoli autoa purkaa atomeiksi, että saa uuden kennon?
Avatar
Smouk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe 26.10.2007 01:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Smouk »

Ja siis W126 puhallin ei sovi (edes osiltaan)? Käsittääkseni kaikissa W126 sama puhallin (AC or not).
wanhemmassa vara parempi...
Avatar
Smouk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe 26.10.2007 01:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Smouk »

Oikeasti häntä taitaa w123:ssa häiritä ainoastaan äänitaso motarinopeuksilla mutta kun sitäkin työmatkaan mahtuu...
Mielestäni yksi toimiva tapa vaikuttaa hiljaisuuteen moottoritienopeuksissa on perän vaihtaminen. Se orkkis 3.46 (?) on vähän turhan tiuha, eli joku 3.07 voisi toimia paremmin (Alpeille vaimo on tuskin lähössä lähiaikoina?). Lukemani perusteella, ja omaankin kokemukseen nojautuen, uskallan sanoa että verraten pientä välitysmuutosta ei huomaa häiritsevästi vielä kiihtymisessä mutta äänimaailmassa ja tankatessa kylläkin :mrgreen: 3.07:lle löytyy myös jo valmis mittari (esim. S123 turbosta).
wanhemmassa vara parempi...
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Täytyy hieman lainata topicia, mitä tuo om617 painaa w123:ssa? Turbo versio varmaan painavin? Apulaitteineen tai ilman. :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Aika tarkkaan 800tkm on nyt mittarissa 123:ssa, siitä 500tkm on itse ajettu. Moottori ei ole kaivannut muuta kuin venttiilivälysten säädön muutaman kerran ja sammuttimen kalvo on vaihdettu. Jakoketjun olen varmuudeksi kerran vaihtanut. Hehkutulppia on muutama kärvähtänyt, laturi oli hajonnut jo ennen minulle tuloa, koska oli Iskra, sekin on jo romukopassa. Polttoainepuoli on muuten originaalissa kuosissa, mutta vuotavia letkuja on joutunut vaihtelemaan. Vähän on alkanut kone heilumaan sivusuunnassa tyhjäkäynnillä, ehkä suuttimien tai syöttöpumpun huolto auttaisi asiaan, olen hyväksynyt tilanteen, koska kylmäkäynnistyvyys on edelleen ensiluokkainen, -20 ei tuota mitään ongelmia, ilman lohkolämmitystä siis. Päästöarvot ovat yhtä kertaa lukuunottamatta olleet alle yhden, kerran katsastuksessa mittari näytti yli kuutta, mutta epäilin laitteen toimivuutta, ja katsastusmiehelle juolahti samalla mieleen, että edellinen LT oli räkäissyt mittari täyteen ja mittari piti putsata. Älkää siis uskoko, mitä katsastus mies väittää, jos tiedät autosi päästöjen olevan pienemmät, mitä mittari kertoo. Pakoputki on kertaalleen vaihdettu kokonaan ja loppupää kahdesti.
Vaihteisto tässä on se heikompi manuaaliversio, eli 5-vaihteinen. Toimii kuin unelma ja vaihteet ei rutise, mutta sivuääniä on laatikosta kuulunut aina, nykyään jo vitosellakin hentoinen ujellus veto päällä (perän lisäksi). Perä kesti n.650tkm, poskilaakeri leikkasi kiinni, vaikka oli öljyäkin perässä. Kardaanin nivel on vaihdettu, kumiklöntti on vaihdettu ja rättinivelet, toinen muistaakseni jo kahdesti. Kytkinlevyn vaihdoin n.450tkm kohdilla, koska keskiön kaikki vieterit oli murusina kytkinkopan pohjalla ja voimansiirrossa oli ylimääräistä löysää. Kerran on yksi vaihteensiirtäjän sokka pudonnut ja vitonen jäi päälle.
Ohjaussimpukka ja apusimpukka on vaihdettu, sekä raidetangon nivelet, myös ylätukivarret ja muistaakseni alapalloniveletkin. Pyörän laakerit on vaihdettu kaikki, jarrulevyt on vaihdettu ja viime katsastukseen vaihdoin kaikki jarrusatulat varaosa-autosta, kun joku oli siihen investoinut joskus uudet ennen auton hylkäämistä. Käsijarrua on joutunut korjaamaan kutakuinkin joka katsastukseen, vaijereita on joutunut uusimaan ja käsijarrukenkiä monta kertaa. Koko käsijarrusysteemi on aika lapsellinen mielestäni.
Sähkölaitteista on hajonnut vilkkuviiksi (pyyhkijöiden toiminta lakkasi), lämppärin puhallin kesti n.350tkm, uusi moottori (Bosch maksoi Motonetissa silloin hieman alle 500mk siipineen, sitä kai saa sieltä vieläkin, kun ymmärtää pyytää...). Etu-umpioita on hajonnut puolitusinaa, koska muista liikkuvista ajoneuvoista on lennellyt irto-osia päin.
Keskuslukko lakkasi lopullisesti toimimasta n.760tkm kohdilla, vika on vieläkin paikallistamatta, ovisylintereitä on vaihdettu muistaakseni 2kpl . Kuskinpenkki on aivan loppu ja ainoastaan hantin etuoven toppari ei ole katkennut, kaikki muut kolme topparia on vaihdettu. Tuulilasi on särkynyt, kun siihen tuli räikkäväännin linja-auton avonaisesta(!) tavaratilasta. Kuskin ja hantin terveyssiteet piti kerran vaihtaa päittäin, että oli katsastusmies tyytyväinen, koska kuskinpuoleisesta oli kaksi minimaalista säiettä hipunut poikki, samalla tuli merkintä, että lasinpyyhkijöiden sulat on vaihdettava.
Koria on hitsailtu joka puolelta, paljon. Oli aika ruosteinen jo minun ostaessa auton. Kerran on yli maalattu. Yksi ovi on vaihdettu kolarin vuoksi, jonka ex.vaimo ajoi.
Kuitenkin mielestäni tämä 123:n on ollut erittäin luotettava ja nöyrä palvelija. Nyt on enää turha jossitella, vaikka kaduttaa, kun autolla tuli aikoinaan vaan ajettua eikä tullut pidettyä korista huolta riittävästi. Auton piti olla vaan hetken, kunnes löydän siistin 244GLD6:n , ei sitä Volvo sitten tullut koskaan ostettua, kun niissä kuulemma oli paljon moottorien kanssa murhetta ja tämä mersu tuntui toimivan luotettavasti. Vaikka remonttia on ylläolevassa listassa paljon, ja osa varmasti unohtuikin, ne on olleet edullisia, kun yksinkertainen rakenne on sallinut tehdä kaikki remontit ja huollot itse, vaikkei mitään autopuolen koulutusta olekkaan siunaantunut. Lisäksi osa osista on ollut käytettyjä. Pitää myös huomioida, että tällä autolla on ajettu 800tkm rannikon jatkuvasti talvisin suolatuilla teillä ja nuo remontit jakautuvat pitkälle aikavälille, mitattuna kilometreissä ja ajassa. Jos löytäisin, ostaisin samanlaisen vähän ajetun oitis. Minusta on ollut hyvä auto ja korjauskustannukset suhteutettuna ajomäärän ovat alhaiset, nykyautolla saavuttamattomalla tasolla. Auto edelleen käytössä, tosin rinnalla on jo uudempiakin mersuja. Kipinä niihinkin syttyi juuri tästä 123:sta...
Viimeksi muokannut Nuffield56, Ti 12.02.2013 01:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Smouk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe 26.10.2007 01:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Smouk »

Turbokoneen painona pidetään 550-600 lbs. Tämä siis netistä/puheista, ja itseänikin kiinnostaisi nähdä ns. kunnollinen lähde (eli korjatkaa jos väärä tieto). Taannoin yritin itsekin selvittää, mutta en tuntunut pääsevän mihinkään. 2,2 lbs =1kg, eli 250 kg:n paremmalla puolella on tuo OM617A ja tämä apulaitteineen.
wanhemmassa vara parempi...
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Vapaasti hengittävälle OM617 - moottorille MB on ilmoittanut vuonna 1986 arvon 235kg, käyttövalmiina, mutta ilman starttia ja laturia. Normaalivauhtipyörä ko.painossa mukana. Turbomoottorin paino on sitten ahtamistarpeiden verran enemmän :P
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Nuffield56 kirjoitti:Aika tarkkaan 800tkm on nyt mittarissa 123:ssa, siitä 500tkm on itse ajettu. Moottori ei ole kaivannut muuta kuin venttiilivälysten säädön muutaman kerran ja sammuttimen kalvo on vaihdettu. Jakoketjun olen varmuudeksi kerran vaihtanut. Hehkutulppia on muutama kärvähtänyt, laturi oli hajonnut jo ennen minulle tuloa, koska oli Iskra, sekin on jo romukopassa. Polttoainepuoli on muuten originaalissa kuosissa, mutta vuotavia letkuja on joutunut vaihtelemaan. Vähän on alkanut kone heilumaan sivusuunnassa tyhjäkäynnillä, ehkä suuttimien tai syöttöpumpun huolto auttaisi asiaan, olen hyväksynyt tilanteen, koska kylmäkäynnistyvyys on edelleen ensiluokkainen, -20 ei tuota mitään ongelmia, ilman lohkolämmitystä siis. Päästöarvot ovat yhtä kertaa lukuunottamatta olleet alle yhden, kerran katsastuksessa mittari näytti yli kuutta, mutta epäilin laitteen toimivuutta, ja katsastusmiehelle juolahti samalla mieleen, että edellinen LT oli räkäissyt mittari täyteen ja mittari piti putsata. Älkää siis uskoko, mitä katsastus mies väittää, jos tiedät autosi päästöjen olevan pienemmät, mitä mittari kertoo. Pakoputki on kertaalleen vaihdettu kokonaan ja loppupää kahdesti.
Vaihteisto tässä on se heikompi manuaaliversio, eli 5-vaihteinen. Toimii kuin unelma ja vaihteet ei rutise, mutta sivuääniä on laatikosta kuulunut aina, nykyään jo vitosellakin hentoinen ujellus veto päällä (perän lisäksi). Perä kesti n.650tkm, poskilaakeri leikkasi kiinni, vaikka oli öljyäkin perässä. Kardaanin nivel on vaihdettu, kumiklöntti on vaihdettu ja rättinivelet, toinen muistaakseni jo kahdesti. Kytkinlevyn vaihdoin n.450tkm kohdilla, koska keskiön kaikki vieterit oli murusina kytkinkopan pohjalla ja voimansiirrossa oli ylimääräistä löysää. Kerran on yksi vaihteensiirtäjän sokka pudonnut ja vitonen jäi päälle.
Ohjaussimpukka ja apusimpukka on vaihdettu, sekä raidetangon nivelet, myös ylätukivarret ja muistaakseni alapalloniveletkin. Pyörän laakerit on vaihdettu kaikki, jarrulevyt on vaihdettu ja viime katsastukseen vaihdoin kaikki jarrusatulat varaosa-autosta, kun joku oli siihen investoinut joskus uudet ennen auton hylkäämistä. Käsijarrua on joutunut korjaamaan kutakuinkin joka katsastukseen, vaijereita on joutunut uusimaan ja käsijarrukenkiä monta kertaa. Koko käsijarrusysteemi on aika lapsellinen mielestäni.
Sähkölaitteista on hajonnut vilkkuviiksi (pyyhkijöiden toiminta lakkasi), lämppärin puhallin kesti n.350tkm, uusi moottori (Bosch maksoi Motonetissa silloin hieman alle 500mk siipineen, sitä kai saa sieltä vieläkin, kun ymmärtää pyytää...). Etu-umpioita on hajonnut puolitusinaa, koska muista liikkuvista ajoneuvoista on lennellyt irto-osia päin.
Keskuslukko lakkasi lopullisesti toimimasta n.760tkm kohdilla, vika on vieläkin paikallistamatta, ovisylintereitä on vaihdettu muistaakseni 2kpl . Kuskinpenkki on aivan loppu ja ainoastaan hantin etuoven toppari ei ole katkennut, kaikki muut kolme topparia on vaihdettu. Tuulilasi on särkynyt, kun siihen tuli räikkäväännin linja-auton avonaisesta(!) tavaratilasta. Kuskin ja hantin terveyssiteet piti kerran vaihtaa päittäin, että oli katsastusmies tyytyväinen, koska kuskinpuoleisesta oli kaksi minimaalista säiettä hipunut poikki, samalla tuli merkintä, että lasinpyyhkijöiden sulat on vaihdettava.
Koria on hitsailtu joka puolelta, paljon. Oli aika ruosteinen jo minun ostaessa auton. Kerran on yli maalattu. Yksi ovi on vaihdettu kolarin vuoksi, jonka ex.vaimo ajoi.
Kuitenkin mielestäni tämä 123:n on ollut erittäin luotettava ja nöyrä palvelija. Nyt on enää turha jossitella, vaikka kaduttaa, kun autolla tuli aikoinaan vaan ajettua eikä tullut pidettyä korista huolta riittävästi. Auton piti olla vaan hetken, kunnes löydän siistin 244GLD6:n , ei sitä Volvo sitten tullut koskaan ostettua, kun niissä kuulemma oli paljon moottorien kanssa murhetta ja tämä mersu tuntui toimivan luotettavasti. Vaikka remonttia on ylläolevassa listassa paljon, ja osa varmasti unohtuikin, ne on olleet edullisia, kun yksinkertainen rakenne on sallinut tehdä kaikki remontit ja huollot itse, vaikkei mitään autopuolen koulutusta olekkaan siunaantunut. Lisäksi osa osista on ollut käytettyjä. Pitää myös huomioida, että tällä autolla on ajettu 800tkm rannikon jatkuvasti talvisin suolatuilla teillä ja nuo remontit jakautuvat pitkälle aikavälille, mitattuna kilometreissä ja ajassa. Jos löytäisin, ostaisin samanlaisen vähän ajetun oitis. Minusta on ollut hyvä auto ja korjauskustannukset suhteutettuna ajomäärän ovat alhaiset, nykyautolla saavuttamattomalla tasolla. Auto edelleen käytössä, tosin rinnalla on jo uudempiakin mersuja. Kipinä niihinkin syttyi juuri tästä 123:sta...
Niin ja vetoakselit unohtui, niiden suojakumien tähden on vetoakseleita vaihdettu muistaakseni kolmesti (käytettyjä olleet kaikki). Tuskin ne koskaan hajoaa, jos kumin vaihtaa heti, kun pore ilmaantuu...
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Nuffield56 kirjoitti:Vapaasti hengittävälle OM617 - moottorille MB on ilmoittanut vuonna 1986 arvon 235kg, käyttövalmiina, mutta ilman starttia ja laturia. Normaalivauhtipyörä ko.painossa mukana. Turbomoottorin paino on sitten ahtamistarpeiden verran enemmän :P
Tästä vois päätellä, että turbomosa apulaitteineen noin 250kg? Eli tällöin sais laittaa noin 300kg koneen maksimissaan keulille.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Loistava kokemuskirjoitus Nuffield56:selta. Juuri tällaiset aidot pitkän aikavälin kokemukset ovat parhaita ja luotettavimpia. Minulla on sama tekniikkainen peli ja tuntuu, että miten voi olla näin luotettava. 2000 kilsaa tullut taas 10 päivässä ajoa ja kulutus pysyy muutaman desin sisällä...viimeisin taas 7,2 l/100km. Mulla siis edelleen tilanne, että ei yhtään tiellä jääntiä vuodesta 1995. Tekniikka toimii...aina luotettavasti en edes muista milloin olen etulampun vaihtanut/jonkun nivelen. Eli sähköt ja osat on mitoitettu mielestäni hyvin. Työtoverini ajvat paljon uudemmilla nykyautoilla ja minä olen ainoa, joka on pystynyt ajamaan aina töihin samalla autolla.Monta vuotta on mennyt ilman mitään. Nyt vaihtuu ensi viikolla laatikon öljyt ja venttiilien säätö. 500 tkm. tulee täyteen syksyllä ja ei ole mitään oiretta etteikö matka jatkuisi tuostakin. Lämmöt pysyy aina 80 pinnassa ja öljynpaineet vajaassa kahdessa tyhjäkäynnillä kesäkuumallakin. En tiedä paljonko Janämä ku kestävät, mutta lujia nämä tosiaan ovat. Ja kun osaa hoitaa muutaman jutun korista ennakolta kuntoon, niin säästyy paljolta. Esim takaikkunan tiiviste kannattaa tiivistää liimamassalla, niin ei pääse vesi koskaan tekemään tuhojaan ja taka-alatukivarren sisäpuolen öljyäminen tekee osasta todella pitkäikäisen.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ja lisätietoa myöskin erittäin kokeneesta mersupajasta W123:sista. Öljypumpun akselin heloja meni vanhojen ja paksujen öljyjen aikaan, jolloin osat joutuivat tosi lujille. Ketjuja meni useimmin poikki kuin heloja rikki. Kysyin, että tarviiko mulle vaihtaa se hela nyt kun autolla tulee tänä vuonna 500 tkm. täyteen, niin sanoi, että ei tarvitse vaihtaa, kestävät kyllä nykyöljyillä. Koneiden väljistymiset, joista edellä olleissa viesteissä on mainintoja liittyvät nekin heidän mukaansa vanhojen ja paksujen öljyjen aikaan. Nykyöljyillä 61X-kone kestää huomattavia kilometrejä. Kaikki koneet voi pilata ajamalla ne kuumaksi, jolloin esim. männänrenkaat saavat siipeensä. Tällainen vahinko on W123:sen tapauksessa todennäköisempää, kun vesipumppu vuotaa jäähdytysnesteet ulos ja mittaristossa ei ole mitään huomiovaloa nesteen vähyydestä.
Koko tämän topickin lopputulema alkuperäisestä kestävyydestä on mun tietojen ja 17 vuoden kokemuksen perusteella se, että alustan kestävyys W123:sen tapauksessa on kiistattomasti automaailman parhaimmistoa. Moottori on nykyöljyillä ja hyvällä huollolla huomattavan pitkäikäinen ja sitä on vaikeaa tappaa loppuun ja tämä koskee ihan koko konetta ylhäältä alas-tästäkin aiheesta yllä jokunen viesti pitkällä kokemuksella. W123:nenkin on kuollut ja tulee kuolemaan yleisimmin korin ruostumiseen pilalle.....mutta tämä ominaisuus toki koskee uudempiakin mersuja. W123:nen alkaa olla jo harvinaisempi näky liikenteessä ja on oikeastaan ihme, että lähes 40 vuotta vanhaa automallia voi ylipäätään olla ajossa-se kertoo jotakin jo itsessään. Olen sitä mieltä, että kokonaisuutena W123 on ehkä kaikkien paras mersu, kun suhteutetaan se aikakauteensa ja kuvaa juuri sitä, mitä mielikuvia mersu tarkoittaa automaallikoille...kestävyyttä ja järkähtämätöntä varmuutta. Itse arvostan lisäksi W123:sen tiloja ja helppoa havainnointia peruutuksissa ym. monia ominaisuuksia on pitänyt itsestäänselvyyksinä, mutta ne on tullut huomattua pikku hiljaa. Moni nykymersu ratsastaa juuri tuolla maineella, jota se ei itse pystyisi koskaan saavuttamaan. Onhan kaikki mersut tavallaan klassikoita, mutta eri syistä....väyrystä mainostettiin laadun jättiläiseksi autolehtien palstoilla, vaikka todellisuus on osoittautunut aivan joksikin muuksi....210-sarja on klassikko ja se muistetaan ruostumisestaan, mutta samalla hengenvedolla totean, että olen ajanut 2001 alkaen taksina aivan uudella faceliftatulla W210 200 cdi:llä-kyllä oli maukasta kyytiä; hiljaista ja nautinnollista. Moni hyvä W210 -mallin ominaisuus jää kori ja alustaongelmien varjoon.
Lopuksi antaisin kuitenkin W123 dieselmoottorien henkivakuutusvihjeet: vaihda alipainepumppu 250 tkm. välein (jos markkinoilta et saa liukulaakerista mallia), vaihda jakoketjuksi Iwis -merkkinen uudemman mallinen ketju, jossa lieriöosassa on reijät öljyä varten, käytä hyviä dieselkoneisiin suunnattuja öljyjä ja lämmitä moottori aina, kun se on mahdollista. Nämä asiat kun hoitaa, niin pärjää jo pitkälle ja ovat ennakoivia toimenpiteitä. Samat vihjeet soveltuvat W124:sen tapaukseen.
Vaikka ylläolevat vinkit koskevat moottoria, niin usein ne suurimmat ongelmat tulevat koriin eli korin huolto on kaiken a ja o. Säännöllinen alustan ja koteloiden öljyäminen antaa lisävuosia. Ja taka-alatukivarren sisustat pitää myös öljytä!. Takaikkunan tiiviste kannattaa tiivistää liimamassalla kohottamalla tiivisteen reuna, niin ei tule ongelmia ikkunan alapuolelle ruosteen muodossa. Suolakeleillä auto on pakko pestä usein, jos mielii, että se ei ala kukkimaan muuutamassa kuukaudessa. Vanhan auton maalipinta on täynnä pieniä kiveniskemiä, joissa on paljas pelti ja ruosteen alkaminen on nopeaa ja varmaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moni hyvä W210 -mallin ominaisuus jää kori ja alustaongelmien varjoon.

Itse asiassa 210 alusta ei ole ollut ongelma, narinaheloja ja alapalloja sekä etuvakaajan tankoja joutuu toki vaihtamaan mutta alapallonkin vaihto on varsin helppoa verraten vanhempiin tai uudempiin malleihin.
Korin pintapeltien ruostumisherkkyys ja alkupään mallien lucas-pumppu lienevät tuoneet eniten huonoa mainetta "väyryselle".
Tosin tässä yhteydessä pitää muistaa että 210 pahimmat ruosteet ovat olleet näkösällä, sen sijaan joissain malleissa saattoi olla 15 vuotta sitten ulkonäkö vielä kohtalaisen hyvä mutta pohjasta puuttui puolet.
Öljypumpun akselin heloja meni vanhojen ja paksujen öljyjen aikaan, jolloin osat joutuivat tosi lujille.
Niinpä, ei Taunuksistakaan enää nykyään mene jakohihnoja poikki. Mistähän se johtuisi, öljyistä ? :angel:
Eikun tottahan se että öljyt ovat nykyään paljon parempia ja myös vanhojen moottorimallien kestävyys sen myötä parantunut, jos siitä nyt jollekin on iloa.

Hyvän 123:n kun löytää kunnon varusteilla niin mukava sillä on ajella.
wiimax.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:
Moni hyvä W210 -mallin ominaisuus jää kori ja alustaongelmien varjoon.

Itse asiassa 210 alusta ei ole ollut ongelma, narinaheloja ja alapalloja sekä etuvakaajan tankoja joutuu toki vaihtamaan mutta alapallonkin vaihto on varsin helppoa verraten vanhempiin tai uudempiin malleihin.


Tottahan tuo. Ja tuohon listaan vielä jousikuppien ongelma, joka liittyy alustaan, mutta johtuu ruosteesta. Ja melkein tekisi mieli lisätä, että ruosteet eivät aivan täysin rajoitu W210:sissa pintapelteihin.
Öljypumpun akselin heloja meni vanhojen ja paksujen öljyjen aikaan, jolloin osat joutuivat tosi lujille.
dealer kirjoitti:Niinpä, ei Taunuksistakaan enää nykyään mene jakohihnoja poikki. Mistähän se johtuisi, öljyistä ? :angel:
Eikun tottahan se että öljyt ovat nykyään paljon parempia ja myös vanhojen moottorimallien kestävyys sen myötä parantunut, jos siitä nyt jollekin on iloa..


Juuri näin. Eihän näitä autoja ole liikenteessä ollut oikeastaan vuosikausiin paljoakaan, joten nykyään ei voi sanoa "muutaman" liikenteessä olevan auton määrillä, että sitä ja sitä ei mene enää, kun ei ole autoja mistä ne voisivat mennä rikki. Saiskohan jostain katsastusraporteista tietoa, että paljonko W123:sia on vielä ajossa, eli normaalisti katsastettuja. W124:sia on vielä todella rajusti käytössä
PS. En ole muuten Taunuksia kauheasti nähnyt viime aikoina. Ainoastaan Helsingin linjojen tienoilla on ollut ainakin vuodesta 1996 käytössä oleva sininen taunus.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 300D alkuperäinen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja tuohon listaan vielä jousikuppien ongelma, joka liittyy alustaan, mutta johtuu ruosteesta. Ja melkein tekisi mieli lisätä, että ruosteet eivät aivan täysin rajoitu W210:sissa pintapelteihin.
Jousikuppien lisäksi vielä etuapurungon pohjapelti. Tosin se taitaa olla merkityksetön kohta käytön kannalta (ja jää piiloon muovin taakse) mutta on niitä vaihdettu.
Pohjasta ruostekorjausta joutuu varsinaisiin pelteihin tekemään ensin nostokorvakkeiden kohtiin.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin