W124 Magneettiventtiili jumissa, paneeliasiaa - KUVIA!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

W124 Magneettiventtiili jumissa, paneeliasiaa - KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja jere »

Auttakee hyvät immeiset ummikkoa parissa kysymyksessä:

A) Onkohan magneettiventtiili jumissa, kun

1) magn.venttiilin liittimen ollessa irti apukuskin puolelta puhaltaa tulikuumaa ja kuskin puolelta haalea ??? Toinen jumissa???
EDIT: oli juminen

2) toisaalta magn.venttiilin liittimen ollessa kiinni apukuskin puoleinen lämmönsäädin max-asennossa vaikuttaa molempiin puoliin menestyksekkäästi kuumalla puhalluksella, vaikka kuski olisi tilannutkin kylmää... Säätöpaneeli temppuilee vai venttiili jumissa?
EDIT: ilmeisesti paneelin säätöpotikat temppuilee...

Jos venttiili olisi jumissa, niin eikös sieltä pitäis tulla suunnilleen saman lämpöistä kesät talvet? Järkeilinkö oikein? :roll:

B) Kuinkas kiertovesipumpun toiminnan saa varmistettua, ettei ole vajaatoiminen?
EDIT: tarkastettu on, toimii

t. jere

kiitokset vastanneille.

EDIT: ja kuvia löytyy täältä
Viimeksi muokannut jere, To 07.10.2004 19:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jonne
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 25.03.2004 23:04
Paikkakunta: Polvijärvi

Viesti Kirjoittaja Jonne »

Ootko tarkistanut sulakkeen, olikohan se seiska sulake joka vaikutti noihin lämpöihin. Mulla oli itellä joskus semmonen juttu,että työnsi koko ajan kuumaa ja vika oli vain siinä palaneessa sulakkeessa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun liitin on irti niin silloin pitäisi tulla kuumaa.
wiimax.fi
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa? kiertovesipumpun tarkas

Viesti Kirjoittaja jere »

päivää ja päivitystä asiaan:

- eli puhdistin magneettiventtiilit, joka auttoi siihen että kun liitin on magneettiventiililtä irti -> niin kuumaa tulee tasapuolisesti molemmin puolin. (Se patapata-puhditus oli muuten hyvä vinkki, jonka oli aiemmin mainittuna täällä jossakin viestissä).
- Purin myös sen säätöpaneelin (eli lämmönsäätimien takana olevan piirikorttihässäkän), ja yritin etsiskellä kylmäjuotoksia piirikortilta - mutta enpä moisia silmämääräisesti löytänyt.
- Kuitenkin lämmönsäädin toimii nyt siten, että ääriasennot toimivat, mutta välimaasto ei. Vika lienee sitten tässä säätöpaneelissa. Pitää kysellä täällä Oulun päässä Veholta, paljonko mittaus maksaisi.

p.s. kuvia paneelista ja magneettiventtileistä löytyy täältä

edit: sulakkeet katsottu läpi, kuten myös kiertovesipumppu :?
Viimeksi muokannut jere, To 07.10.2004 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa? kiertovesipumpun tarkas

Viesti Kirjoittaja nautseri »

[quote="jere"]päivää ja päivitystä asiaan:

- eli puhdistin magneettiventtiilit, joka auttoi siihen että kun liitin on magneettiventiililtä irti -> niin kuumaa tulee tasapuolisesti molemmin puolin. (Se patapata-puhditus oli muuten hyvä vinkki, jonka oli aiemmin mainittuna täällä jossakin viestissä).
- Purin myös sen säätöpaneelin (eli lämmönsäätimien takana olevan piirikorttihässäkän), ja yritin etsiskellä kylmäjuotoksia piirikortilta - mutta enpä moisia silmämääräisesti löytänyt.
- Kuitenkin lämmönsäädin toimii nyt siten, että ääriasennot toimivat, mutta välimaasto ei. Vika lienee sitten tässä säätöpaneelissa. Pitää kysellä täällä Oulun päässä Veholta, paljonko mittaus maksaisi.

p.s. kuvia paneelista ja magneettiventtileistä löytyy täältä

kiitos kuvista olit nähnyt vaivaa oli hyvät kuvat,millä lie kuvattu ?
romaus näyttäis kulahtaneen vettiilien varresta , voi jumitella ?
lienenkö oikeassa.
kohta tulee talvi ja lämpöä tarttee :oops:
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa? kiertovesipumpun tarkas

Viesti Kirjoittaja jere »

kaltio15 kirjoitti:kiitos kuvista olit nähnyt vaivaa oli hyvät kuvat,millä lie kuvattu ?
romaus näyttäis kulahtaneen vettiilien varresta , voi jumitella ?
lienenkö oikeassa.
kohta tulee talvi ja lämpöä tarttee :oops:
no eipä kestä :)
kuvat otettu perusdigipokkarilla (canon ixus v3). kromit oli lähtenyt tosiaan venttiilien varresta, mutta jospa ne nyt vähän aikaa liikkuis taas... eihän se kovin iso homma ole niitä puhdistella, mutta toisaalta eipä sitä nyt jatkuvasti viittis niitä olla aukomassa. Miten lie, onko tuolla kromauksella kuinka merkittävä osa noiden venttiilien liikkumisen suhteen?

talvi tulee ja sikshän tässä ollaan liikkeellä näin ajoissa, ettei tarttei eukon mersussa hytistä kylmyyttään / paistua elävältä :lol: :lol:

ja tarkoitus olis myös, että sais noita kuvia otettua -> kun monesti jääpi hyväkin selostus kuvalle toiseksi
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Eihän kellään olis kytkentäkaaviota paneelista. Olis helpompaa korjata, kin löytyis piirikaavio. Netissä varmaan olis, mutta en löytänyt, vaikka kuinka googletin..
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa? kiertovesipumpun tarkas

Viesti Kirjoittaja jo vain »

jere kirjoitti:päivää ja päivitystä asiaan:

- eli puhdistin magneettiventtiilit, joka auttoi siihen että kun liitin on magneettiventiililtä irti -> niin kuumaa tulee tasapuolisesti molemmin puolin. (Se patapata-puhditus oli muuten hyvä vinkki, jonka oli aiemmin mainittuna täällä jossakin viestissä).
- Purin myös sen säätöpaneelin (eli lämmönsäätimien takana olevan piirikorttihässäkän), ja yritin etsiskellä kylmäjuotoksia piirikortilta - mutta enpä moisia silmämääräisesti löytänyt.
- Kuitenkin lämmönsäädin toimii nyt siten, että ääriasennot toimivat, mutta välimaasto ei. Vika lienee sitten tässä säätöpaneelissa. Pitää kysellä täällä Oulun päässä Veholta, paljonko mittaus maksaisi.

p.s. kuvia paneelista ja magneettiventtileistä löytyy täältä

edit: sulakkeet katsottu läpi, kuten myös kiertovesipumppu :?

Irroittaisin piirilevyltä yhden kerrallaan noista transistoreista (kolmejalkaisia isoja joissa jalat on nimetty E (emitteri), B (kanta) ja C (kollektori). Noille tekisin ao. linkistä löytyvät testit kohdasta transistorin mittaus.

http://koti.mbnet.fi/~juhaka/kompmit.htm

Kohdalleni sattuneen lämpötilan säätelyn ongelman aiheuttajana oli kahden vastaavan transistorin vioittuminen.

/Jo vain
300 SE
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Paneeli

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ei niitä transistoreja tarvi irroittaa, ne voi mitata paikallaankin sitä varten tehdyllä testerillä ( minulla itse tehty jo 20 vuotta sitten ). Niitä kytkentäkuvia siitä piirikortista kaipailen minäkin tai jos jollakin on risa kortti nurkissa ja vois lahjoittaa minulle niin voin piirtää siitä kytkentäkuvan kaikkien saataville. Tossa aikaisemmassa kuvassa on liian pieni resoluutio, en saa tarpeeksi tarkkaa kuvaa siitä muuten olisin jo aloittanut piirtämisen. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Re: Paneeli

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Ei niitä transistoreja tarvi irroittaa, ne voi mitata paikallaankin sitä varten tehdyllä testerillä ( minulla itse tehty jo 20 vuotta sitten ). Niitä kytkentäkuvia siitä piirikortista kaipailen minäkin tai jos jollakin on risa kortti nurkissa ja vois lahjoittaa minulle niin voin piirtää siitä kytkentäkuvan kaikkien saataville. Tossa aikaisemmassa kuvassa on liian pieni resoluutio, en saa tarpeeksi tarkkaa kuvaa siitä muuten olisin jo aloittanut piirtämisen. :lol:
paljonko tarttet resoa? mulla ei riitä kotikamerassa kuin 2048*1536... mutta jos sillä pärjäät, niin kuvan pistän vaikka huomeniltana :D
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sillä pärjää hyvin. Jos saat lisävalaistusta tai kuvaat päivällä niin hyvä. Saatko kuvan myös paneelikehikon takaa niin että säätöpyörät näkyy. Olin kuvista näkevinäni jänniä ratkaisuja ja epäilen että säätöpyörät ei olekaan potikoita vaan peilipyörästö valodiodin ja fototransistorin ohjaukseen joka antaa pulssia mikä tallennetaan epromiin. Jos saat niin tarkat kuvat että piirien tyypit näkyy kuvissa niin hyvä. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Sillä pärjää hyvin. Jos saat lisävalaistusta tai kuvaat päivällä niin hyvä. Saatko kuvan myös paneelikehikon takaa niin että säätöpyörät näkyy. Olin kuvista näkevinäni jänniä ratkaisuja ja epäilen että säätöpyörät ei olekaan potikoita vaan peilipyörästö valodiodin ja fototransistorin ohjaukseen joka antaa pulssia mikä tallennetaan epromiin. Jos saat niin tarkat kuvat että piirien tyypit näkyy kuvissa niin hyvä. :lol:
yritetään :) mutta lähes täysin maallikkona väittäisin (silti) että ovat ihan potentiometrejä nuo säätörullien vieressä olevat komponentit...
(kuva)

huomiseen kuvia, jos ei tule odottamattomia esteitä (kuten hallituksen ylikäskyä :oops: :mrgreen: )
Viimeksi muokannut jere, To 07.10.2004 19:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä ne ihan tavallisia potentiometrejä on...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Katotaan nyt kun jere saa kuvat . Jos ei muu auta kaivan omasta kortin irti, jota en kyllä kovin mielelläni tee tässä vaiheessa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

no niin.,
nyt kuvia täältä

- w124_paneeli_etu.jpg
- w124_paneeli_taka.jpg
- w124_paneeli_osat.jpg

toivottavasti on hyötyä.
t. Jere

p.s. kävin kysymässä tänään oulun veholla paneelin mittauttamista ja olivat vailla 40 euroa... minusta aika tyyris :(
Viimeksi muokannut jere, To 07.10.2004 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Moro! Piirilevyn takaosasta pitäisi saada sellainen kuva kuin levyn vasen puoli ison reijän yläosa on. Valo pitäisi suunnata silleen, että juovat heijastaa. Katsio vasenta ala osaa jossa on kaksi piiriä on vähän tumma eikä saa tarpeeksi terävöitettyä. Etuosa oli fantastinen, siitä selviää kaikki oleellinen. Oisko mahdollista saada takaosan kuva uudestaan. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Moro! Piirilevyn takaosasta pitäisi saada sellainen kuva kuin levyn vasen puoli ison reijän yläosa on. Valo pitäisi suunnata silleen, että juovat heijastaa. Katsio vasenta ala osaa jossa on kaksi piiriä on vähän tumma eikä saa tarpeeksi terävöitettyä. Etuosa oli fantastinen, siitä selviää kaikki oleellinen. Oisko mahdollista saada takaosan kuva uudestaan. :roll:
perskuta, kun en huomannut tuota kuvan huonoa laatua tuolta kohden. on vähän hankalaa ottaa noita kuvia kotivalaistuksilla, mutta jospa nämä kuvat olis vähän parempia:

- w124_paneeli_taka01.jpg
- w124_paneeli_taka02.jpg

:wink:

t. jere
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Missä avauslinkki? :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1511
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa, paneeliasiaa - KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja Wikke »

jere kirjoitti:2) toisaalta magn.venttiilin liittimen ollessa kiinni apukuskin puoleinen lämmönsäädin max-asennossa vaikuttaa molempiin puoliin menestyksekkäästi kuumalla puhalluksella, vaikka kuski olisi tilannutkin kylmää... Säätöpaneeli temppuilee vai venttiili jumissa?
EDIT: ilmeisesti paneelin säätöpotikat temppuilee...
Itselläni ainakin tekee niin, että jos kuskin säätimen säätää kuumalle ja vänkärin puolen kylmälle, niin vänkärin puoleltakin alkaa puhaltamaan kuumaa/lämmintä... Samoin tekee toisinpäin. En tiedä onko tuo sitten aivan normaalia :?:

Lämpötilan tunnistimiahan on vain yksi siinä kattolampun vieressä. Mites tämä järjestelmä oikein toimii, jos kuski säätää lämmön vaikkapa 24 asteeseen, ja vänkäri 18 asteeseen?? Johtuukohan tämä yllä mainitsemani ominaisuus juuri tuosta, eli tunnistin yrittää "tasapainottaa" lämpötilaa jollain lailla... :roll:
1991 420 SE
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Missä avauslinkki? :lol:
samassa missä ennenkin eli täällä....

:)
Viimeksi muokannut jere, To 07.10.2004 19:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa? kiertovesipumpun tarkas

Viesti Kirjoittaja jo vain »

[/quote]

....................Kohdalleni sattuneen lämpötilan säätelyn ongelman aiheuttajana oli kahden vastaavan transistorin vioittuminen.

/Jo vain[/quote]

Sitä vain, että eihän tuossa 124 ohjausyksikössä näköjään ole kuvasta muistellen mitään samaa 126:n yksikköön verrattuna.

Wiken ongelma on arvaukseni mukaan ohjausyksikköperäinen. Minulla noiden viallisten transistoreiden tapauksessa lämpötilan säätely toimi kutakuinkin kuten Wikelläkin. Ainakin siten, että toinen säätöpyörä sääti ainakin aika-ajoin myös toisen puolen lämpötilaa.

Ohjausyksiköltä antureille ja muualle menevät piuhat pitäisi voida myöskin testata jotenkin. Mikäli jokin esim lämpötila-antureille menevistä piuhoista on viallinen ja toimii vain aika-ajoin niin säätely mahtanee mennä samaan tapaan ruvelle kuin viallisen ohjausyksikönkin tapauksessa.

Itse olen pitänyt SE:ni säätöpyörät näin kesälläkin n. 20C lukemissa, koska uskon säätöyksikön kuormittuvan hieman enemmän käynnistämisen yhteydessä säätöpyörät minimilämpötila-asennossa.

/Jo vain
300 SE
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa, paneeliasiaa - KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja jere »

Wikke kirjoitti: Lämpötilan tunnistimiahan on vain yksi siinä kattolampun vieressä. Mites tämä järjestelmä oikein toimii, jos kuski säätää lämmön vaikkapa 24 asteeseen, ja vänkäri 18 asteeseen?? Johtuukohan tämä yllä mainitsemani ominaisuus juuri tuosta, eli tunnistin yrittää "tasapainottaa" lämpötilaa jollain lailla... :roll:
käsittääkseni toimii näin, että molemmat puolet mitataan kompensoituna tällä yhdellä NTC/PTC -termistorilla (se katonrajassa oleva anturi):
- eli jos kuskin puolen säädin +20C ja vänkärin +24C, niin termistori mittaa ilman lämpötilaa noin about palttiarallaa +22C asteisena.
- sen jälkeen tarkastellaan säätimen asentoa kummaltakin puolelta ja annetaan tarvittaessa magneettiventtiilien avulla lisää / vähemmän lämpöä puolelleen, mitä siis oli "tilattu" (kuskin puolelle viileämpää ja apukuskin puolelle lisää lämpöä).

tämä siis spekulointia, mutta ei välttämättä kovin huono sellainen :)
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hyvä jere! :lol: Kuvat tosi hyviä. Nyt alkaa 2-3 viikon aherrus. Osaatko itse mitata Transistoreja ja reguja. Ne P3055:t pitäisi mitata ja vois sen regunkin 5 voltin jännitteen tarkistaa. Jos haluat niin tämän mittauskeskustelun voi siirtää yv puolelle niin voin lähettää sulle selventäviä kuvia mittauksesta. :roll:

Edit. Hieman tämän vastauksen jälkeen selvisi, että transistorit olikin Fet-transistoreja. :oops:
Viimeksi muokannut mjo33400, Ti 07.12.2004 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Hyvä jere! :lol: Kuvat tosi hyviä. Nyt alkaa 2-3 viikon aherrus. Osaatko itse mitata Transistoreja ja reguja. Ne P3055:t pitäisi mitata ja vois sen regunkin 5 voltin jännitteen tarkistaa. Jos haluat niin tämän mittauskeskustelun voi siirtää yv puolelle niin voin lähettää sulle selventäviä kuvia mittauksesta. :roll:
:D hyvä jos kelpas!!

Eli siirretään yv:ksi mittaustoiminnot, kun en oikein luota omiin mittaustoimiin niin paljoa :wink: Vois sitten projektin päätteeks koota jonkinlaisen yhteenvedon (jossa myös mittausohjeita tms.)...
Hienoa, että innostusta löytyy!!!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Juuri näin. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1511
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tutkimpa tänään vähän tarkemmin tuota lämppärin toimintaa, ja totesin että ohjausyksikössäni ei varmaan olekaan mitään vikaa. Ilmeisesti lämppärin kuuluukin toimia seuraavasti:

- Jos vänkärin puolen säätimen laittaa aivan kylmälle, sen "napsauksen yli", niin vänkärin puolen säätö on silloin poissa käytöstä kokonaan ja lämmön säätö tapahtuu kummallekin puolelle kuskin säätimestä. Samoin toimii toisinpäin.

- Jos jomman kumman säätimen laittaa aivan kuumalle napsauksen yli siihen tuulilasimerkkiin, niin riippumatta toisen säätimen asennosta kumpikin puoli alkaa pukata kuumaa ilmaa.

- Jos kuski on valinnut lämpötilaksi vaikkapa 18 astetta ja vänkäri 26 astetta, niin silloin kuskin puolelta tulee kylmää ja vänkäriltä kuumaa.

Aika villin värkin ne mersun insinöörit ovatkin kehittäneet... En tiedä onko tuosta toiminnasta mainintaa ohjekirjassa, koska omani on saksankielinen... :lol:
1991 420 SE
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

Wikke kirjoitti:En tiedä onko tuosta toiminnasta mainintaa ohjekirjassa, koska omani on saksankielinen... :lol:
suomenkielisessä ei sanota moisesta toiminnasta mitään :roll:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tutkimattomat ovat 124:n lämppärin toiminnot

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olen havainnut tuossa omassani sellaisen ominaisuuden, jotta kylmällä ilmalla lämppäri tunkee kuumaa ja lämpimällä ilmalla vastaavasti kylmää jonkin aikaa ennen kuin lämpö tasoittuu säädettyyn arvoon. Tämä kestää ajossa n. 5 km normaali vauhdilla.

Jotenkin tulee mieleen, että katossa oleva haistelija toimisi hitaanlaisesti.

Kurkkasin tänään peilin vieressä olevan kattopanelin alle ja siellä pienen ritilän takana majailee lämpöön reakoiva vastus. Hieman kummastusta aiheuttaa vastukselta lähtevä sormen vahvuinen letku. Mihin se menee? Mitä on letkun toisessa päässä? Johtaako se vain passiivisesti ilmaa jostain lattian rajasta, jolloin vastukselle tulee jonkinlainen keskilämpötila?
Terveisin
Tero
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

letkun päässä on imumoottori ja sijaitsee hanskalokeron takana.
autodidakti
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Wikke kirjoitti:- Jos vänkärin puolen säätimen laittaa aivan kylmälle, sen "napsauksen yli", niin vänkärin puolen säätö on silloin poissa käytöstä kokonaan ja lämmön säätö tapahtuu kummallekin puolelle kuskin säätimestä. Samoin toimii toisinpäin.
Ei ainakaan minulla ole: se puoli, mistä käännetään kylmälle, antaa kylmää riippumatta siitä, mitä toiselle puolelle tilataan.
Samoin kuumaa tilaamalla saa kuumaa ja vain sille puolelle, mihin tilattiin.
Elikkä säätimet toimivat toisistaan riippumatta. Miten yhteinen lämpöanturi sitten erilaiset tilaukset tulkitsee, on jo henkimaaliman asioita.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin