Jos on 7mm elementit niin kannattaa olla ainakin 5 astetta vakiota myöhäsemmällä eli 18-20 jykk ajotusmerkillä ja samat numerot eykk-puolelta tipalla.jusbe37 kirjoitti:laitoin pumpun ihan samoihin ajoituksiin kuin vakio pumppukin laitetaan eli 15 ja 24. vai pitääkö vieläkin aikaisemmalle laittaa?
om602 2.5 turbo ja 7mm turbo asiaa
Re: superin rakentelu alkaa!
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: superin rakentelu alkaa!
Siekkinen kerkesi
Re: superin rakentelu alkaa!
joo no sitten tehään pieni pumpun ajoitus muutos koneeseen ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: superin rakentelu alkaa!
Tuo on ihan moottorin ja esikammioiden keston takia.jusbe37 kirjoitti:joo no sitten tehään pieni pumpun ajoitus muutos koneeseen
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: superin rakentelu alkaa!
niin justiin =) mites muuten tuo ku aattelin bemarin getragin laittaa tuon koneen jatkeeks niin ku mersusta nopeus mitataan laatikosta ja bemarista perästä? niin miten foruumilaiset on tämän ongelman ratkaisseet? vai onko kellään kokemuksia?
Re: superin rakentelu alkaa!
kestäiskö getrag 240 nuo 300 hevosvoiman tehot.. kyllä mä sanon että mun ajo ei varmasti oo mitään rauhallista ku kortin saa
sellasia nopeita kiihytyksiä tulee varmasti koko ajan... ja tuo vaihelaatikon kesto varmaan on eniten kiinni siitä ajotyylistä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: superin rakentelu alkaa!
Vääntömomentti kai sen kestävyyden määrää, ei teho. Erään kuljettajan mukaan (http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=13285" onclick="window.open(this.href);return false;) tuollainen Getrag 240 kesti Bemarissa radalla noin 300 lbft eli noin 400 Nm vääntomomentin.jusbe37 kirjoitti:kestäiskö getrag 240 nuo 300 hevosvoiman tehot...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
![Kuva](http://images.spritmonitor.de/715370.png)
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: superin rakentelu alkaa!
No mut sittenhän sulla on aikaa vaihdella lootaa ajokiellon aikana...jusbe37 kirjoitti:kyllä mä sanon että mun ajo ei varmasti oo mitään rauhallista ku kortin saasellasia nopeita kiihytyksiä tulee varmasti koko ajan...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: superin rakentelu alkaa!
tomant kirjoitti:Vääntömomentti kai sen kestävyyden määrää, ei teho. Erään kuljettajan mukaan (http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=13285" onclick="window.open(this.href);return false;) tuollainen Getrag 240 kesti Bemarissa radalla noin 300 lbft eli noin 400 Nm vääntomomentin.jusbe37 kirjoitti:kestäiskö getrag 240 nuo 300 hevosvoiman tehot...
tomant
ei kai se selviä kuin kokeilemalla?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: superin rakentelu alkaa!
Pakardinen kirjoitti:No mut sittenhän sulla on aikaa vaihdella lootaa ajokiellon aikana...jusbe37 kirjoitti:kyllä mä sanon että mun ajo ei varmasti oo mitään rauhallista ku kortin saasellasia nopeita kiihytyksiä tulee varmasti koko ajan...
![]()
niin no se on kyllä totta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: superin rakentelu alkaa!
mistähän sais katsastus todistuksen noille 300 turbon jarruille mitkä vaihoin tähän 190 projektiin?
Re: superin rakentelu alkaa!
Et mistään. Katsastus mies ne kattoo et on vastaavat, kun käyt muutoskatsastamas. Kattoo halkaisijan ja että on jäähytetyt.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
om602 2.9 ST
Elikkäs aateltiin kaverinkaa vaihtaa laakerit tuohon mun 602.seen ja purkaessa huomattiin että yks kampiakselin pinnapultti oli poikki....
noh saatiin sitten kampura irti ja alettiin kahtomaan laakeri pukkeja... halkihan ne oli!!! oisko joku entinen omistaja kiristäny kampiakselin ilman järkeä momenttiin????? uus lohko on jo hommattu ja nyt talven aikana ois tarkotus rakennella uus kone ja tehä PALJON muutoksia vanhaan koneeseen nähden esim.
-pakosarja
-imusarja
-vahvikelevy öp.n ja lohkon väliin
-kannen virtausta parannella
-jäykemmät venajouset ymym.
katotaan mitä saahaan aikaseks![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
noh saatiin sitten kampura irti ja alettiin kahtomaan laakeri pukkeja... halkihan ne oli!!! oisko joku entinen omistaja kiristäny kampiakselin ilman järkeä momenttiin????? uus lohko on jo hommattu ja nyt talven aikana ois tarkotus rakennella uus kone ja tehä PALJON muutoksia vanhaan koneeseen nähden esim.
-pakosarja
-imusarja
-vahvikelevy öp.n ja lohkon väliin
-kannen virtausta parannella
-jäykemmät venajouset ymym.
katotaan mitä saahaan aikaseks
![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om602 2.9 ST
tuli hommattua uus turbo. myyjän mukaan vastaa jotakin holsetin hx35 kooltaan.. olihan tuo gt37.kin mukava ku lähti kolomos vaihteella vetämään oikeen kunnolla mutta vasta jossain 3500rpm, vaikka pumpun ennakkoa säädettiin ees taas. tällä hyrrällä varmaan saadaan jo kunnolla painetta kattilaan 2 vaihteella
toivottavasti vaan kansi kestää.... painetta joku 1,8-2,3bar oli tuolla gt37.lla...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om602 2.9 ST
Onko tuo s2b? Mikä tuon pakopesän a/r on?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om602 2.9 ST
oliskoha garret gt 37
edit.. siinähä lukee et swizerii
edit.. siinähä lukee et swizerii
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: om602 2.9 ST
Ymmärsin että tuo gt37 on edellinen ahdin ja tuo uusi. On siinä ainakin schwitzerin pesät. Keskiöstä en sitten tiiäMr300 kirjoitti:oliskoha garret gt 37
edit.. siinähä lukee et swizerii
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om602 2.9 ST
joo siis edellinen ahdin oli gt37 ja nyt vaihdoin sen tuohon ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: om602 2.9 ST
minkä kokosesta putkesta ootte taiteillu pakosarjan tämmöseen om602 koneeseen?? 38mm-44mm putkestako?
Re: om602 2.9 ST
Siitä väliltä kyllä. Riippuu vähän kumpaa arvostat enemmän, heräämistä vai alhasempia pakopaineita. Merkitys ei ole suuri mutta siltijusbe37 kirjoitti:minkä kokosesta putkesta ootte taiteillu pakosarjan tämmöseen om602 koneeseen?? 38mm-44mm putkestako?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om602 2.9 ST
koitetaan taiteilla 42mm putkesta jonkun näkönen häkkyrä ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: om602 2.9 ST
Tuli mieleen tuosta ennakosta josta Siekkinenkin mainitsi niin kun viimeksi mynällä kävin niin mynämies laittoi 20 astetta EYKK meikäläisen OM605seen, 7mm viistetyt elementit, 174mm3. Mynämies sanoi että ei ole hyötyä laittaa 18 tai 23 EYKK ajotusta. Hän totesi että 20 astetta on ollut järkevin ennakko mitä hän on kokeillut.
En tiedä 8mm elementeistä onko sama hyöty tuolla 20 ennakolla mutta aattelin kirjotella![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
En tiedä 8mm elementeistä onko sama hyöty tuolla 20 ennakolla mutta aattelin kirjotella
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: om602 2.9 ST
Niin ei tuolla ole suurta merkitystä mutta se ajottaminen on näissä koneissa aina vähän sinne päin. Parempi siis ottaa varman päälle ja pitää mieluummin kaks astetta myöhäsemmällä kuin aikasemmalla. Vaikka kyllä sen äänestä kuulee jos se liian aikasella on.MarkusJVainio kirjoitti:Tuli mieleen tuosta ennakosta josta Siekkinenkin mainitsi niin kun viimeksi mynällä kävin niin mynämies laittoi 20 astetta EYKK meikäläisen OM605seen, 7mm viistetyt elementit, 174mm3. Mynämies sanoi että ei ole hyötyä laittaa 18 tai 23 EYKK ajotusta. Hän totesi että 20 astetta on ollut järkevin ennakko mitä hän on kokeillut.
En tiedä 8mm elementeistä onko sama hyöty tuolla 20 ennakolla mutta aattelin kirjotella
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om602 2.9 ST
Tuolla aikaisemmin kirjoitettiin niistä halpiselementeistä, viistämättömistä, niiden ajoitus on hieman erilainen verrattuna viistettyihin eli suoraa johtopäätöstä ei kannata vetää halkaisijan ja ennakon suhteen. 20 astetta eykk on oikea ennakko Mynän asentamiin 7mm gen2 elementtehin. 16 eykk on oikea ennakko ainakin eräisiin 7mm Mynän asentamiin elementteihin menneiltä vuosilta. Saattaapi sitten olla vielä välimallin eli 18 asteen tapauksiakin. Kannattaa kuitenkin laittaa siihen mihin pumpun tekijä on alunperin suositellut, ellei suositusta ole tullut niin ![Thumbdown :thumbdown:](./images/smilies/icon_thumbdown.gif)
![Thumbdown :thumbdown:](./images/smilies/icon_thumbdown.gif)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om602 2.9 ST
tuli tänään vähän hiottua venttiileitä ja raaputeltua karstoja pois..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om602 2.9 ST
siinä tämän päivän hommista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om602 2.9 ST
semmonen kysymys että käykö 2.9 litrasen suoraruisku 602.sen männärenkaat noihin 2.5 litrasten mäntiin? vai onko ne ihan eri kokoset?
Re: om602 2.9 ST
On erikokoiset.
Re: om602 2.9 ST
joo, ku mulla oli ihan ihme kokoset männänrenkaat noissa 2.5 litrasen männis... 2.5 litrasen STD männänrenkaat oli liian lyhyet ja sitten 2.9 litrasen renkaat oli liian pitkät... :s
Re: om602 2.9 ST
tikkailin imusarjan tänään kasaan. ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.