om602 2.5 turbo ja 7mm turbo asiaa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jusbe37 kirjoitti:laitoin pumpun ihan samoihin ajoituksiin kuin vakio pumppukin laitetaan eli 15 ja 24. vai pitääkö vieläkin aikaisemmalle laittaa?
Jos on 7mm elementit niin kannattaa olla ainakin 5 astetta vakiota myöhäsemmällä eli 18-20 jykk ajotusmerkillä ja samat numerot eykk-puolelta tipalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja johani »

Siekkinen kerkesi
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

joo no sitten tehään pieni pumpun ajoitus muutos koneeseen :D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jusbe37 kirjoitti:joo no sitten tehään pieni pumpun ajoitus muutos koneeseen :D
Tuo on ihan moottorin ja esikammioiden keston takia.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

niin justiin =) mites muuten tuo ku aattelin bemarin getragin laittaa tuon koneen jatkeeks niin ku mersusta nopeus mitataan laatikosta ja bemarista perästä? niin miten foruumilaiset on tämän ongelman ratkaisseet? vai onko kellään kokemuksia?
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

kestäiskö getrag 240 nuo 300 hevosvoiman tehot.. kyllä mä sanon että mun ajo ei varmasti oo mitään rauhallista ku kortin saa :D sellasia nopeita kiihytyksiä tulee varmasti koko ajan... ja tuo vaihelaatikon kesto varmaan on eniten kiinni siitä ajotyylistä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja tomant »

jusbe37 kirjoitti:kestäiskö getrag 240 nuo 300 hevosvoiman tehot...
Vääntömomentti kai sen kestävyyden määrää, ei teho. Erään kuljettajan mukaan (http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=13285" onclick="window.open(this.href);return false;) tuollainen Getrag 240 kesti Bemarissa radalla noin 300 lbft eli noin 400 Nm vääntomomentin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

jusbe37 kirjoitti:kyllä mä sanon että mun ajo ei varmasti oo mitään rauhallista ku kortin saa :D sellasia nopeita kiihytyksiä tulee varmasti koko ajan...
No mut sittenhän sulla on aikaa vaihdella lootaa ajokiellon aikana... :D :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

tomant kirjoitti:
jusbe37 kirjoitti:kestäiskö getrag 240 nuo 300 hevosvoiman tehot...
Vääntömomentti kai sen kestävyyden määrää, ei teho. Erään kuljettajan mukaan (http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=13285" onclick="window.open(this.href);return false;) tuollainen Getrag 240 kesti Bemarissa radalla noin 300 lbft eli noin 400 Nm vääntomomentin.

tomant

ei kai se selviä kuin kokeilemalla? :wink:
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

Pakardinen kirjoitti:
jusbe37 kirjoitti:kyllä mä sanon että mun ajo ei varmasti oo mitään rauhallista ku kortin saa :D sellasia nopeita kiihytyksiä tulee varmasti koko ajan...
No mut sittenhän sulla on aikaa vaihdella lootaa ajokiellon aikana... :D :wink:


niin no se on kyllä totta :D
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

mistähän sais katsastus todistuksen noille 300 turbon jarruille mitkä vaihoin tähän 190 projektiin?
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: superin rakentelu alkaa!

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Et mistään. Katsastus mies ne kattoo et on vastaavat, kun käyt muutoskatsastamas. Kattoo halkaisijan ja että on jäähytetyt.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

Elikkäs aateltiin kaverinkaa vaihtaa laakerit tuohon mun 602.seen ja purkaessa huomattiin että yks kampiakselin pinnapultti oli poikki.... :evil:
noh saatiin sitten kampura irti ja alettiin kahtomaan laakeri pukkeja... halkihan ne oli!!! oisko joku entinen omistaja kiristäny kampiakselin ilman järkeä momenttiin????? uus lohko on jo hommattu ja nyt talven aikana ois tarkotus rakennella uus kone ja tehä PALJON muutoksia vanhaan koneeseen nähden esim.
-pakosarja
-imusarja
-vahvikelevy öp.n ja lohkon väliin
-kannen virtausta parannella
-jäykemmät venajouset ymym.

katotaan mitä saahaan aikaseks :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

tuli hommattua uus turbo. myyjän mukaan vastaa jotakin holsetin hx35 kooltaan.. olihan tuo gt37.kin mukava ku lähti kolomos vaihteella vetämään oikeen kunnolla mutta vasta jossain 3500rpm, vaikka pumpun ennakkoa säädettiin ees taas. tällä hyrrällä varmaan saadaan jo kunnolla painetta kattilaan 2 vaihteella 8) toivottavasti vaan kansi kestää.... painetta joku 1,8-2,3bar oli tuolla gt37.lla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Onko tuo s2b? Mikä tuon pakopesän a/r on?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

oliskoha garret gt 37


edit.. siinähä lukee et swizerii
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mr300 kirjoitti:oliskoha garret gt 37


edit.. siinähä lukee et swizerii
Ymmärsin että tuo gt37 on edellinen ahdin ja tuo uusi. On siinä ainakin schwitzerin pesät. Keskiöstä en sitten tiiä :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

joo siis edellinen ahdin oli gt37 ja nyt vaihdoin sen tuohon :D
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

minkä kokosesta putkesta ootte taiteillu pakosarjan tämmöseen om602 koneeseen?? 38mm-44mm putkestako?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jusbe37 kirjoitti:minkä kokosesta putkesta ootte taiteillu pakosarjan tämmöseen om602 koneeseen?? 38mm-44mm putkestako?
Siitä väliltä kyllä. Riippuu vähän kumpaa arvostat enemmän, heräämistä vai alhasempia pakopaineita. Merkitys ei ole suuri mutta silti :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

koitetaan taiteilla 42mm putkesta jonkun näkönen häkkyrä :D
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Tuli mieleen tuosta ennakosta josta Siekkinenkin mainitsi niin kun viimeksi mynällä kävin niin mynämies laittoi 20 astetta EYKK meikäläisen OM605seen, 7mm viistetyt elementit, 174mm3. Mynämies sanoi että ei ole hyötyä laittaa 18 tai 23 EYKK ajotusta. Hän totesi että 20 astetta on ollut järkevin ennakko mitä hän on kokeillut.

En tiedä 8mm elementeistä onko sama hyöty tuolla 20 ennakolla mutta aattelin kirjotella :roll:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

MarkusJVainio kirjoitti:Tuli mieleen tuosta ennakosta josta Siekkinenkin mainitsi niin kun viimeksi mynällä kävin niin mynämies laittoi 20 astetta EYKK meikäläisen OM605seen, 7mm viistetyt elementit, 174mm3. Mynämies sanoi että ei ole hyötyä laittaa 18 tai 23 EYKK ajotusta. Hän totesi että 20 astetta on ollut järkevin ennakko mitä hän on kokeillut.

En tiedä 8mm elementeistä onko sama hyöty tuolla 20 ennakolla mutta aattelin kirjotella :roll:
Niin ei tuolla ole suurta merkitystä mutta se ajottaminen on näissä koneissa aina vähän sinne päin. Parempi siis ottaa varman päälle ja pitää mieluummin kaks astetta myöhäsemmällä kuin aikasemmalla. Vaikka kyllä sen äänestä kuulee jos se liian aikasella on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla aikaisemmin kirjoitettiin niistä halpiselementeistä, viistämättömistä, niiden ajoitus on hieman erilainen verrattuna viistettyihin eli suoraa johtopäätöstä ei kannata vetää halkaisijan ja ennakon suhteen. 20 astetta eykk on oikea ennakko Mynän asentamiin 7mm gen2 elementtehin. 16 eykk on oikea ennakko ainakin eräisiin 7mm Mynän asentamiin elementteihin menneiltä vuosilta. Saattaapi sitten olla vielä välimallin eli 18 asteen tapauksiakin. Kannattaa kuitenkin laittaa siihen mihin pumpun tekijä on alunperin suositellut, ellei suositusta ole tullut niin :thumbdown:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

tuli tänään vähän hiottua venttiileitä ja raaputeltua karstoja pois..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

siinä tämän päivän hommista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

semmonen kysymys että käykö 2.9 litrasen suoraruisku 602.sen männärenkaat noihin 2.5 litrasten mäntiin? vai onko ne ihan eri kokoset?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On erikokoiset.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

joo, ku mulla oli ihan ihme kokoset männänrenkaat noissa 2.5 litrasen männis... 2.5 litrasen STD männänrenkaat oli liian lyhyet ja sitten 2.9 litrasen renkaat oli liian pitkät... :s
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: om602 2.9 ST

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

tikkailin imusarjan tänään kasaan. 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin