
Nyt on paha paikka: ML 320cdi, vm. 2008 hyytyi pakkaseen vähitellen. Tapahtui Espoossa ja Helsingissä, ulkoilman lämpötila vaihteli orastavan ongelmajakson aikana n. +2c -> -12c.
Eli, lyhyesti: kolmisen viikkoa sitten autoa piti startata kaksi kertaa jotta lähtee käyntiin. Ensin hehkutus ja startti, ja pyöritti automaattikäynnistysvaiheen avaimenkäännön jälkeen läpi, eli n. 7-10s. Ja sitten toinen startti, ja lähti aivan toisella startilla virheettömästi käyntiin. Tätä jatkui viikon verran, ja tuli suojasää, silti piti tehdä toistona käynnistys jos auto oli kylmä. Huomioivaa: käynnistyi lämpimänä heti kertalaakista, kuten voikin olettaa.
Nyt loppiaisen auto lepäsi, eli oli välipäivä ajossa. Lauantai oli pari astetta pakkasta, ja sitten loppiainen (sunnuntai) oltiin ajamatta. Tänään maanantai sitten klo 6.20 aamutuimaan auto päätti jättää käynnistymättä. Ei auttanut n. 10 starttia, kun uskoin kovasti että kyllä se siitä lähtee. Taksi vei töihin ja tulin etuajassa kotiin irrottamaan polttoainesuodinta, ja sain sen irti ja laitoin tyhjentymään lämmityksen jälkeen. Ulos tuli kirkasta ja suht hajutonta vettä arviolta n. 60%, ja vasta sitten polttoainetta.
Laitoin suotimen taas kiinni ja starttasin niukalla akulla , ja n. 8 starttia, ja ei käynnistynyt. Nyt olen ihmeissäni että vieläkö kantsii startata jotta saa polttoainesuodatin tarpeeksi dieseliä, vai onko parempi viedä pajalle(?). Akku voi mennä pilalle jos vielä jatkaa starttailua, eikä siitä ehkä pääse puusta pidemmälle.
Joten nyt hyvät neuvot kalliit. Osaako joku vihjaista missä lienisi vika? Auto ei anna moottorivikavaloa ja kaikki pelaa kuten ennenkin, mutta käynnistäessä tietty heikko akku antaa vähemmän virtaa ja mittarivaloissa on jo pientä himmennystä kun starttia kääntää. Onneksi nollakelia tiedossa, joten saattaa olla että tallittomana ts. ilman lämmintä tilaa, voin olla pelastettu pian.
Terkuin,
Teemu M, Espoo