
Takaselkänojan ja ovipahvin irroitus W123
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
- Paikkakunta: Espoo
Takaselkänojan ja ovipahvin irroitus W123
elikä kiitokset aiemmista vastauksista ja tuollaiset yksinkertaiset topikin mukaiset kysymykset
. Varaosakirjan räjäytyskuvista ei selvinnyt takaselkänojan kiinnitys, ja kuskin ovipahvista kysyisin (ennen voiman käyttöä) että kun kaikki kahvat ja muut tilpehöörit irroitettu, niin mistä kohdasta ja mihin suuntaan vetämällä kannattaa pahvin irroitus aloittaa? Aiemmin kokemusta vain useammasta vw ja joidenkin riisikuppien pahvien irroituksesta, ja tiedän että sillä voi olla merkitystä ehjien kiinnikkeiden määrään irroituksen jälkeen...

-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... t/ovi.html
Ovien reunoilla on ulospäin vedettäviä nappeja ja keskemmällä ylöspäin nostoa vaativia. Ota varovasti.....
Takaselkänoja lähtee ruuvien avauksen jälkeen ylöspäin nostamalla. Itse kampean sitä polvella ylös, kun tuppaa olemaan aika tiukassa.
Ovien reunoilla on ulospäin vedettäviä nappeja ja keskemmällä ylöspäin nostoa vaativia. Ota varovasti.....
Takaselkänoja lähtee ruuvien avauksen jälkeen ylöspäin nostamalla. Itse kampean sitä polvella ylös, kun tuppaa olemaan aika tiukassa.
Muistanko väärin vai onko ensimmäisen sarjan W123:ssa enemmän W114/115:n ovipahveja muistuttava ratkaisu? Siis sellainen, jossa on erillinen "lista" ylimmäisenä ikkunan alla / oven päällä?
Jos näin on, niin mukana saattaa olla myös vanhemmanmallisia metallisia kiinnikkeitä, joita kannattaa varovasti avittaa vaikka ruuvitaltalla. Muuten voi jäädä kiinnike oveen ja pahvi käteen. Tosin tämäkään ei ole katastrofi, mutta voihan se vaurioittaa ovipahvia siitä kiinnikkeen kiinnityskohdasta.
Ja takaselkänojan irrotus eroaa pystylampusta sen verran, että pystylampussa on ruuvattava muoviset mutterit irti myös tavaratilan puolelta ennen takaselkänojan irroitusta.
Jos näin on, niin mukana saattaa olla myös vanhemmanmallisia metallisia kiinnikkeitä, joita kannattaa varovasti avittaa vaikka ruuvitaltalla. Muuten voi jäädä kiinnike oveen ja pahvi käteen. Tosin tämäkään ei ole katastrofi, mutta voihan se vaurioittaa ovipahvia siitä kiinnikkeen kiinnityskohdasta.
Ja takaselkänojan irrotus eroaa pystylampusta sen verran, että pystylampussa on ruuvattava muoviset mutterit irti myös tavaratilan puolelta ennen takaselkänojan irroitusta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Asiaan liittyen; niin myydäänkö jossain niitä ovipahvien muovitappeja?
Mulla alkaa olemaan ko. tapit aika vähissä, eikä kehtaisi niitä pahveja millään peltiruuveilla kiinnittää...
Mulla alkaa olemaan ko. tapit aika vähissä, eikä kehtaisi niitä pahveja millään peltiruuveilla kiinnittää...

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Muistat väärin, eli W123:ssa pahvi on ollut aina "yhtä puuta".Saul kirjoitti:Muistanko väärin vai onko ensimmäisen sarjan W123:ssa enemmän W114/115:n ovipahveja muistuttava ratkaisu? Siis sellainen, jossa on erillinen "lista" ylimmäisenä ikkunan alla / oven päällä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Löytyy varmasti Veholta.Timo999 kirjoitti:Asiaan liittyen; niin myydäänkö jossain niitä ovipahvien muovitappeja?
Mulla alkaa olemaan ko. tapit aika vähissä, eikä kehtaisi niitä pahveja millään peltiruuveilla kiinnittää...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ok. Jostain syystä mieleen oli jäänyt kangertelemaan, että äidin kauppakassissa (S123 -79) olisi ollut sellaiset vanhemman tyylin ovipahvit. Mutta ilmeisesti muistan väärin, niin kuin jo kerroit.Timo L. kirjoitti:Muistat väärin, eli W123:ssa pahvi on ollut aina "yhtä puuta".Saul kirjoitti:Muistanko väärin vai onko ensimmäisen sarjan W123:ssa enemmän W114/115:n ovipahveja muistuttava ratkaisu? Siis sellainen, jossa on erillinen "lista" ylimmäisenä ikkunan alla / oven päällä?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
- Paikkakunta: Espoo
..
Kyllä w123 ja s123:ssa ainakin on ovipahvi sellaisella metallistalla yläreunastaan kiinni
Yleensä irtoaa kyllä ihan suosiolla, muuta kuin nostaa pahvia vaan ylöspäin..
Jos ei muualta kiinnitysnupikoita löydy ovipahviin, niin joistain "ylijäämä" pahveista ottaa sitten..

Jos ei muualta kiinnitysnupikoita löydy ovipahviin, niin joistain "ylijäämä" pahveista ottaa sitten..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
- Paikkakunta: Espoo
Hienosti sujui sekä takaselkänojan että ovipahvin irroitus, mitään ei hajonnut . Takaselkänojan irroitukseen vielä sellainen lisävinkki, että kannattaa ottaa EA-laukku pois ensin ja sivukiinnikkeiden irroituksen ja "paikaltaan noston" jälkeen on hyvä kallistaa selkänojaa hieman, mitään ei mene rikki, mutta yläkiinnikkeet irtoavat helpommin. Oli muuten pehmeä hattuhylly (tiivistevuoto molemmissa kulmissa+hieman sadetta...), ei kuitenkaan ruostetta vielä
. Ovipahvin irroitus tuli eteen löysän avauskahvan vuoksi, syyksi selvisi kolmeen osaan hajonnut runko
ps. Haussa sininen hattuhylly ilman kaiutinreikiä


ps. Haussa sininen hattuhylly ilman kaiutinreikiä