Takaselkänojan ja ovipahvin irroitus W123

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Takaselkänojan ja ovipahvin irroitus W123

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

elikä kiitokset aiemmista vastauksista ja tuollaiset yksinkertaiset topikin mukaiset kysymykset :D . Varaosakirjan räjäytyskuvista ei selvinnyt takaselkänojan kiinnitys, ja kuskin ovipahvista kysyisin (ennen voiman käyttöä) että kun kaikki kahvat ja muut tilpehöörit irroitettu, niin mistä kohdasta ja mihin suuntaan vetämällä kannattaa pahvin irroitus aloittaa? Aiemmin kokemusta vain useammasta vw ja joidenkin riisikuppien pahvien irroituksesta, ja tiedän että sillä voi olla merkitystä ehjien kiinnikkeiden määrään irroituksen jälkeen...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... t/ovi.html

Ovien reunoilla on ulospäin vedettäviä nappeja ja keskemmällä ylöspäin nostoa vaativia. Ota varovasti.....

Takaselkänoja lähtee ruuvien avauksen jälkeen ylöspäin nostamalla. Itse kampean sitä polvella ylös, kun tuppaa olemaan aika tiukassa.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Takaselkänojan irrottamiseksi on ensin poistettava istuinosa, joka lähtee painamalla sen alareunassa molemmin puolin olevia salpoja ja vetämällä istuinosa pois. Selkänojan alareunista irrotetaan pultit ja selkänoja lähtee nostamalla kiinnikkeistä irti.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muistanko väärin vai onko ensimmäisen sarjan W123:ssa enemmän W114/115:n ovipahveja muistuttava ratkaisu? Siis sellainen, jossa on erillinen "lista" ylimmäisenä ikkunan alla / oven päällä?

Jos näin on, niin mukana saattaa olla myös vanhemmanmallisia metallisia kiinnikkeitä, joita kannattaa varovasti avittaa vaikka ruuvitaltalla. Muuten voi jäädä kiinnike oveen ja pahvi käteen. Tosin tämäkään ei ole katastrofi, mutta voihan se vaurioittaa ovipahvia siitä kiinnikkeen kiinnityskohdasta.

Ja takaselkänojan irrotus eroaa pystylampusta sen verran, että pystylampussa on ruuvattava muoviset mutterit irti myös tavaratilan puolelta ennen takaselkänojan irroitusta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Asiaan liittyen; niin myydäänkö jossain niitä ovipahvien muovitappeja?
Mulla alkaa olemaan ko. tapit aika vähissä, eikä kehtaisi niitä pahveja millään peltiruuveilla kiinnittää... :?:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Saul kirjoitti:Muistanko väärin vai onko ensimmäisen sarjan W123:ssa enemmän W114/115:n ovipahveja muistuttava ratkaisu? Siis sellainen, jossa on erillinen "lista" ylimmäisenä ikkunan alla / oven päällä?
Muistat väärin, eli W123:ssa pahvi on ollut aina "yhtä puuta".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo999 kirjoitti:Asiaan liittyen; niin myydäänkö jossain niitä ovipahvien muovitappeja?
Mulla alkaa olemaan ko. tapit aika vähissä, eikä kehtaisi niitä pahveja millään peltiruuveilla kiinnittää... :?:
Löytyy varmasti Veholta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Timo L. kirjoitti:
Saul kirjoitti:Muistanko väärin vai onko ensimmäisen sarjan W123:ssa enemmän W114/115:n ovipahveja muistuttava ratkaisu? Siis sellainen, jossa on erillinen "lista" ylimmäisenä ikkunan alla / oven päällä?
Muistat väärin, eli W123:ssa pahvi on ollut aina "yhtä puuta".
Ok. Jostain syystä mieleen oli jäänyt kangertelemaan, että äidin kauppakassissa (S123 -79) olisi ollut sellaiset vanhemman tyylin ovipahvit. Mutta ilmeisesti muistan väärin, niin kuin jo kerroit. :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Kiitokset jälleen kerran! Ja ei kun kokeilemaan...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä w123 ja s123:ssa ainakin on ovipahvi sellaisella metallistalla yläreunastaan kiinni :!: Yleensä irtoaa kyllä ihan suosiolla, muuta kuin nostaa pahvia vaan ylöspäin..

Jos ei muualta kiinnitysnupikoita löydy ovipahviin, niin joistain "ylijäämä" pahveista ottaa sitten..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Hienosti sujui sekä takaselkänojan että ovipahvin irroitus, mitään ei hajonnut . Takaselkänojan irroitukseen vielä sellainen lisävinkki, että kannattaa ottaa EA-laukku pois ensin ja sivukiinnikkeiden irroituksen ja "paikaltaan noston" jälkeen on hyvä kallistaa selkänojaa hieman, mitään ei mene rikki, mutta yläkiinnikkeet irtoavat helpommin. Oli muuten pehmeä hattuhylly (tiivistevuoto molemmissa kulmissa+hieman sadetta...), ei kuitenkaan ruostetta vielä :D . Ovipahvin irroitus tuli eteen löysän avauskahvan vuoksi, syyksi selvisi kolmeen osaan hajonnut runko :shock:

ps. Haussa sininen hattuhylly ilman kaiutinreikiä
Vastaa Viestiin