Tekeillä uusi super-turbo
Tekeillä uusi super-turbo
Eli työn alla olis Coolerin omistama auto.
Tänään lähti vakio hilut irti (kahavitunnilla) ja aamulla pumppu lähtee mynädieseliin. huomenna olis pakosarjan viksaamista ja paikoilleen asentaminen. Turbon hukkaporttia pitää vähä muokata ja sit paikalleen.
Kuuleri tulee myöhemmin. pakoputki on jo, mutta alkupätkä tehään uusi!
Ja tehot tähätään tottakai +400:n
Tänään lähti vakio hilut irti (kahavitunnilla) ja aamulla pumppu lähtee mynädieseliin. huomenna olis pakosarjan viksaamista ja paikoilleen asentaminen. Turbon hukkaporttia pitää vähä muokata ja sit paikalleen.
Kuuleri tulee myöhemmin. pakoputki on jo, mutta alkupätkä tehään uusi!
Ja tehot tähätään tottakai +400:n
Billett
nyt menee vähän topcin ohi, muttaa menkööt.
itsellä on menossa kokoajan pikku projekti hiukan eri merkkisen dieselin kanssa, 2.4 litran tojon pakun dieseli ja voimaa pitäisi saada vielä lisää.
nyt siinä on 170hv ja 300nm ,mutta ei tahdo vielä kunnolla viedä toummoista maasturia.
pumppu on vakio, mutta syksymmällä se lähtee johonkin diesel pajalle niin saa annettua lisää ruokaa hallitusti kun on isompi nestepää ja lisärikastus paineen alaisena.
nyt ahtimena on superturbojen mittakaavan mukaan pikku turbo, holsetin h1 garretin t03 pakopesällä (hukkaportillinen), kompura on 41mm siivillä ja turbiini 55mm siivillä.
Pumpun lisäksi turbolle tarttis tehdä jotain, että kone ei kärsi alkavasta astmasta.
Nyt pakopesä on .63 lukuinen ja turbo herää n.2200 kierroksessa mukaan ja ahtoja on tuolloin 0.5 bar... 3000 ahtoja on reipas kilo.
turboa muutettaessa ainakin kompura puolta pitää isontaa ja ajattelin, että joku 50mm siipi olisi riittävä, mutta käykö tuo ahdin sitten pakopuolelta pieneksi ja paistaa koneen hengiltä, auttaisiko siihen isompi lukuinen pakopesä tai jos onnistuu niin t04 garretin pakopesä niin on ainakin kokoa, mutta millaisia siipikokoja suosittelisitte tuolle koneelle, jos sinne sitten laittaisi tuolllaisen ämpärin. pitäisikö kompuran olla jo 55-60mm siipikoolla, jos turbiini on 55mm siivellä ja pesä olisi tuollainen t04 garretin pesä, ehkä .48 luikuinen???
käykö tuolle sitten niin, että ahdin herää henkiin vastaa 3000 rpm:n jälkeen kuten tuo nykyinenkin lähes vakio syötöillä, mutta parani aikalailla, kun antoi ruokaa kunnolla.

ps. eiköhän tässä vielä joskus päästä piristämään oikean merkkistäkin diisseliä...

itsellä on menossa kokoajan pikku projekti hiukan eri merkkisen dieselin kanssa, 2.4 litran tojon pakun dieseli ja voimaa pitäisi saada vielä lisää.
nyt siinä on 170hv ja 300nm ,mutta ei tahdo vielä kunnolla viedä toummoista maasturia.

nyt ahtimena on superturbojen mittakaavan mukaan pikku turbo, holsetin h1 garretin t03 pakopesällä (hukkaportillinen), kompura on 41mm siivillä ja turbiini 55mm siivillä.
Pumpun lisäksi turbolle tarttis tehdä jotain, että kone ei kärsi alkavasta astmasta.

Nyt pakopesä on .63 lukuinen ja turbo herää n.2200 kierroksessa mukaan ja ahtoja on tuolloin 0.5 bar... 3000 ahtoja on reipas kilo.
turboa muutettaessa ainakin kompura puolta pitää isontaa ja ajattelin, että joku 50mm siipi olisi riittävä, mutta käykö tuo ahdin sitten pakopuolelta pieneksi ja paistaa koneen hengiltä, auttaisiko siihen isompi lukuinen pakopesä tai jos onnistuu niin t04 garretin pakopesä niin on ainakin kokoa, mutta millaisia siipikokoja suosittelisitte tuolle koneelle, jos sinne sitten laittaisi tuolllaisen ämpärin. pitäisikö kompuran olla jo 55-60mm siipikoolla, jos turbiini on 55mm siivellä ja pesä olisi tuollainen t04 garretin pesä, ehkä .48 luikuinen???

käykö tuolle sitten niin, että ahdin herää henkiin vastaa 3000 rpm:n jälkeen kuten tuo nykyinenkin lähes vakio syötöillä, mutta parani aikalailla, kun antoi ruokaa kunnolla.

ps. eiköhän tässä vielä joskus päästä piristämään oikean merkkistäkin diisseliä...

Re: Tekeillä uusi super-turbo
jorma kirjoitti:Eli työn alla olis Coolerin omistama auto.
Tänään lähti vakio hilut irti (kahavitunnilla) ja aamulla pumppu lähtee mynädieseliin. huomenna olis pakosarjan viksaamista ja paikoilleen asentaminen. Turbon hukkaporttia pitää vähä muokata ja sit paikalleen.
Kuuleri tulee myöhemmin. pakoputki on jo, mutta alkupätkä tehään uusi!
Ja tehot tähätään tottakai +400:n
Kieltämättä vähän jännittää millanen "koppimopo" sieltä valmistuu?

Vakiohilut muuten meni yhdelle foorumilaiselle..JP74 ,jonka olisi tarkoitus saada ekat henkäykset jo tänään.Tauti tuntuu leviävän Keski-Suomessa äkkiä.
Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
Re: Tekeillä uusi super-turbo
VDO:n 150 015 001K asteikko on sopivasti 0-3bar.[Cooler kirjoitti:Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
EDIT: Lisätty kuva Mittarista
Viimeksi muokannut nokileka, Ke 04.08.2004 14:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Tekeillä uusi super-turbo
Cooler kirjoitti:jorma kirjoitti: Vakiohilut muuten meni yhdelle foorumilaiselle..JP74 ,jonka olisi tarkoitus saada ekat henkäykset jo tänään.Tauti tuntuu leviävän Keski-Suomessa äkkiä.
Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
Juu, ei auttanut järkipuhe ja toppuuttelut JP74:ää

Eikä meidän urpolla tehty koeajolenkki ainakaan sen innostusta vähentänyt. Onneksi "Coolerin" KKK saatiin jo nyt, niin ei tarvinnut "ahdistus"-turboa laittaa.
...... JP:n motti on sopivan huohottava ja kori sopivan kevyt, kyllä se KKK:lla hienosti kulkee ja kestääkin varmasti.
Re: Tekeillä uusi super-turbo
Minkähän hintainen tuo mahtaa olla ja missä noita on myynnissä?Ei ihan heti haulla ainakaan löydy.nokileka kirjoitti:VDO:n 150 015 001K asteikko on sopivasti 0-3bar.[Cooler kirjoitti:Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
EDIT: Lisätty kuva Mittarista
Tuollanen Autometerin 2,5bar mittari olis poikaa mutta ei taida löytyä hyllystä mistään..

Yksi vaihtoehto on BSR 2,2bar http://www.doc-power.com/index.php?page ... s&group=60 ..mutta onko tuo sitten jo ihan lelu?
Niinpä, sitä just tuolla meinasin.Muistaakseni tuo volkkari ei kestänyt noita paineita?Mauri H. kirjoitti:No jos se koneen remppaaminen on iloaCooler kirjoitti:Entinenkin oli kuitenkin Kg?Ilo alkaa 4 kilosta..![]()
Kg:llä se entinenkin oli.

Olikos siinä entisessä mittarissa jotain hämminkiä?Kyllähän tuo 2,5bar riittää mut hyvähän sitä varaa aina on olla.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Taitaa olla tyyppivika noissa Autometereissä. Mulla jää nollaan kanittamaan tuo 2,5 barin mittari. Ei pahasti, mutta pikkasen. Turbo alkaa suhista, mutta ahdot ei nouse...sitten yhtäkkiä viisari irtoaa ja ponkaisee samantien 0,2:een ja siitä sitten jatkuu normaalisti. Puhuit jostain neulan magnetisoitumisesta....sellaiselta se just vaikuttaa. Mutta se ei tee sitä jokakerta, ehkä jokatoinen kerta vaan.Mauri H. kirjoitti:Se vanha takerteli nollaan, vaihtoivat takuuseen uuteen, ja otin sitten mieluummin tuon 2,5 kiloisen, näkee ahdon nousun paremmin kun on tarkempi asteikko.
On tuo kyllä 100 kertaa parempi, kun Kimmolta lainassa ollut VDO:n mittari, joka värisi mäntien tahtiin ja tyhjäkäynnilläkin nosti polkemalla paineet 1kiloon. Ei ollut vaimennusta siinä.
Mutta sinulla varmaan takerteli enemmän, kun vaihtoon jouti?
siis autometerin vai ? onko tarkka malli tiedossa ?Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
Autometer ja mallin pitäisi olla tuo AUT3404-J ..onko noita muitakin 2,5bar malleja Autometerillä?epk kirjoitti:siis autometerin vai ? onko tarkka malli tiedossa ?Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
Ei ole muita malleja. Autometerillä on muutenkin tosi niukasti noita kg-yksikkö mittareita.Cooler kirjoitti:Autometer ja mallin pitäisi olla tuo AUT3404-J ..onko noita muitakin 2,5bar malleja Autometerillä?epk kirjoitti:siis autometerin vai ? onko tarkka malli tiedossa ?Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
Mulla on täällä kotona tuoteluettelo ja ei ollut montaa vaihtoehtoa. Olisko 3-4 erilaista ja 2:ssa asteikko myös miinuspuolelle, mikä diiselissä on turha.
terve!Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
pumppu tuli tänään ja nyt se on pöydällä oottamasa paikalleen menoa.
nyt on vain viton kytkimen asennus kesken ei voi laittaa super-turboa, uskon että huomena on pumppu reijässä
Billett
Tuommonen on se 2 barin mittari vakuumilla, toivotaan ettei tuo edes teoriassa voi jäädä jumittamaan nollakohdalleMaiju kirjoitti:Ei ole muita malleja. Autometerillä on muutenkin tosi niukasti noita kg-yksikkö mittareita.
Mulla on täällä kotona tuoteluettelo ja ei ollut montaa vaihtoehtoa. Olisko 3-4 erilaista ja 2:ssa asteikko myös miinuspuolelle, mikä diiselissä on turha.


Noita löytyy hyllystä US_Partsilta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mjotonjet-mittari
Onkos tietoa mjotonet-mittarin käypäisyydestä? Asteikkohan tietysti loppuu aika alas
, mutta noin vakioromppeitten jatkoksi.
Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90

Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90
Terveisin
Tero
Tero
Re: Mjotonjet-mittari
Nooo, varmasti epätarkka ja vaimentamaton, jos ostat niin osta kunnollinen mekaaninen, ei siihen talous kaadu.flosse kirjoitti:Onkos tietoa mjotonet-mittarin käypäisyydestä? Asteikkohan tietysti loppuu aika alas, mutta noin vakioromppeitten jatkoksi.
Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90
Re: Mjotonjet-mittari
tuleeko flossellekkin superturbo??flosse kirjoitti:Onkos tietoa mjotonet-mittarin käypäisyydestä? Asteikkohan tietysti loppuu aika alas, mutta noin vakioromppeitten jatkoksi.
Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...