Tekeillä uusi super-turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Tekeillä uusi super-turbo

Viesti Kirjoittaja jorma »

Eli työn alla olis Coolerin omistama auto.

Tänään lähti vakio hilut irti (kahavitunnilla) ja aamulla pumppu lähtee mynädieseliin. huomenna olis pakosarjan viksaamista ja paikoilleen asentaminen. Turbon hukkaporttia pitää vähä muokata ja sit paikalleen.
Kuuleri tulee myöhemmin. pakoputki on jo, mutta alkupätkä tehään uusi!

Ja tehot tähätään tottakai +400:n
Billett
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

nyt menee vähän topcin ohi, muttaa menkööt. :oops:
itsellä on menossa kokoajan pikku projekti hiukan eri merkkisen dieselin kanssa, 2.4 litran tojon pakun dieseli ja voimaa pitäisi saada vielä lisää.
nyt siinä on 170hv ja 300nm ,mutta ei tahdo vielä kunnolla viedä toummoista maasturia. :twisted: pumppu on vakio, mutta syksymmällä se lähtee johonkin diesel pajalle niin saa annettua lisää ruokaa hallitusti kun on isompi nestepää ja lisärikastus paineen alaisena.
nyt ahtimena on superturbojen mittakaavan mukaan pikku turbo, holsetin h1 garretin t03 pakopesällä (hukkaportillinen), kompura on 41mm siivillä ja turbiini 55mm siivillä.
Pumpun lisäksi turbolle tarttis tehdä jotain, että kone ei kärsi alkavasta astmasta. :?:
Nyt pakopesä on .63 lukuinen ja turbo herää n.2200 kierroksessa mukaan ja ahtoja on tuolloin 0.5 bar... 3000 ahtoja on reipas kilo.
turboa muutettaessa ainakin kompura puolta pitää isontaa ja ajattelin, että joku 50mm siipi olisi riittävä, mutta käykö tuo ahdin sitten pakopuolelta pieneksi ja paistaa koneen hengiltä, auttaisiko siihen isompi lukuinen pakopesä tai jos onnistuu niin t04 garretin pakopesä niin on ainakin kokoa, mutta millaisia siipikokoja suosittelisitte tuolle koneelle, jos sinne sitten laittaisi tuolllaisen ämpärin. pitäisikö kompuran olla jo 55-60mm siipikoolla, jos turbiini on 55mm siivellä ja pesä olisi tuollainen t04 garretin pesä, ehkä .48 luikuinen??? :?:
käykö tuolle sitten niin, että ahdin herää henkiin vastaa 3000 rpm:n jälkeen kuten tuo nykyinenkin lähes vakio syötöillä, mutta parani aikalailla, kun antoi ruokaa kunnolla.
8)

ps. eiköhän tässä vielä joskus päästä piristämään oikean merkkistäkin diisseliä... :D
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tekeillä uusi super-turbo

Viesti Kirjoittaja JP75 »

jorma kirjoitti:Eli työn alla olis Coolerin omistama auto.

Tänään lähti vakio hilut irti (kahavitunnilla) ja aamulla pumppu lähtee mynädieseliin. huomenna olis pakosarjan viksaamista ja paikoilleen asentaminen. Turbon hukkaporttia pitää vähä muokata ja sit paikalleen.
Kuuleri tulee myöhemmin. pakoputki on jo, mutta alkupätkä tehään uusi!

Ja tehot tähätään tottakai +400:n

Kieltämättä vähän jännittää millanen "koppimopo" sieltä valmistuu? :lol:
Vakiohilut muuten meni yhdelle foorumilaiselle..JP74 ,jonka olisi tarkoitus saada ekat henkäykset jo tänään.Tauti tuntuu leviävän Keski-Suomessa äkkiä.
Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Re: Tekeillä uusi super-turbo

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Cooler kirjoitti:Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
VDO:n 150 015 001K asteikko on sopivasti 0-3bar.[

EDIT: Lisätty kuva Mittarista
Viimeksi muokannut nokileka, Ke 04.08.2004 14:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

joo tuntuu tauti leviävän kun munkin täytyy ruveta tekeen jo toista,että emäntäkin kerkee kauppaan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Tekeillä uusi super-turbo

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Cooler kirjoitti:
jorma kirjoitti: Vakiohilut muuten meni yhdelle foorumilaiselle..JP74 ,jonka olisi tarkoitus saada ekat henkäykset jo tänään.Tauti tuntuu leviävän Keski-Suomessa äkkiä.
Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)

Juu, ei auttanut järkipuhe ja toppuuttelut JP74:ää :wink:
Eikä meidän urpolla tehty koeajolenkki ainakaan sen innostusta vähentänyt. Onneksi "Coolerin" KKK saatiin jo nyt, niin ei tarvinnut "ahdistus"-turboa laittaa.
...... JP:n motti on sopivan huohottava ja kori sopivan kevyt, kyllä se KKK:lla hienosti kulkee ja kestääkin varmasti.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tekeillä uusi super-turbo

Viesti Kirjoittaja JP75 »

nokileka kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Ahtopainemittari on nyt etsinnässä kun vanhasta tosiaan loppuu asteikko kesken.(1.5bar)
VDO:n 150 015 001K asteikko on sopivasti 0-3bar.[

EDIT: Lisätty kuva Mittarista
Minkähän hintainen tuo mahtaa olla ja missä noita on myynnissä?Ei ihan heti haulla ainakaan löydy.
Tuollanen Autometerin 2,5bar mittari olis poikaa mutta ei taida löytyä hyllystä mistään.. :cry:
Yksi vaihtoehto on BSR 2,2bar http://www.doc-power.com/index.php?page ... s&group=60 ..mutta onko tuo sitten jo ihan lelu?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ostin itse Jkl:stä VDO:n teollisuus mittarin 0-2,5bar asteikolla ja pitäisi olla tarkka, maksoi 20e. Valoja tuossa ei ole.
Piti ostaa mikroauton rengaspainemittariksi kun eivät myy turbokäyttöön. 8)
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Hae jostain hydrauliikka liikeestä joku teollisuus malli niin riittää asteikko ja laita sellainen mikä näyttää 10bar niin eipä mene heti pohjaan eräs volkkarin mies joutui kerran muinoin hakeen kun ei 4bar näyttö piisannut.
jukkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.07.2004 14:13
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja jukkat »

SMC:n painemittari on ainakin mulla pelannu hienosti jo parivuotta ahtopainemittarina, asteikkoja löytyy 0-0.2.MPa - 0-1.5 MPa ja tarkkuutta luvataan +/- 3%, hinnat alkaen 5,55€ + tarvitaan venttiili jolla vaimennetaan viisarin heiluntaa varsinkin tyhjäkäynnillä ( eli ei vaimennettuja mittareita )
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Kyllähän nuo teollisuusmittarit olis tarkkoja mut ne valot olis kyllä mieleiset.Ainahan tietty voi ajella sisävalot päällä.. :idea:
Autometer tässä taytyy hommata joko 2,5bar tai..
Onkohan tuo Maurin bar vai Psi mittari?
Kuva
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla on kilonäytöllä, mutta nykyään 2,5 kilon asteikolla:

Kuva
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Entinenkin oli kuitenkin Kg?Ilo alkaa 4 kilosta.. 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Cooler kirjoitti:Entinenkin oli kuitenkin Kg?Ilo alkaa 4 kilosta.. 8)
No jos se koneen remppaaminen on iloa :twisted:

Kg:llä se entinenkin oli.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Mauri H. kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Entinenkin oli kuitenkin Kg?Ilo alkaa 4 kilosta.. 8)
No jos se koneen remppaaminen on iloa :twisted:

Kg:llä se entinenkin oli.
Niinpä, sitä just tuolla meinasin.Muistaakseni tuo volkkari ei kestänyt noita paineita? :cry:
Olikos siinä entisessä mittarissa jotain hämminkiä?Kyllähän tuo 2,5bar riittää mut hyvähän sitä varaa aina on olla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Se vanha takerteli nollaan, vaihtoivat takuuseen uuteen, ja otin sitten mieluummin tuon 2,5 kiloisen, näkee ahdon nousun paremmin kun on tarkempi asteikko.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Se vanha takerteli nollaan, vaihtoivat takuuseen uuteen, ja otin sitten mieluummin tuon 2,5 kiloisen, näkee ahdon nousun paremmin kun on tarkempi asteikko.
Taitaa olla tyyppivika noissa Autometereissä. Mulla jää nollaan kanittamaan tuo 2,5 barin mittari. Ei pahasti, mutta pikkasen. Turbo alkaa suhista, mutta ahdot ei nouse...sitten yhtäkkiä viisari irtoaa ja ponkaisee samantien 0,2:een ja siitä sitten jatkuu normaalisti. Puhuit jostain neulan magnetisoitumisesta....sellaiselta se just vaikuttaa. Mutta se ei tee sitä jokakerta, ehkä jokatoinen kerta vaan.

On tuo kyllä 100 kertaa parempi, kun Kimmolta lainassa ollut VDO:n mittari, joka värisi mäntien tahtiin ja tyhjäkäynnilläkin nosti polkemalla paineet 1kiloon. Ei ollut vaimennusta siinä.

Mutta sinulla varmaan takerteli enemmän, kun vaihtoon jouti?
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

mulla on toiminu autometer todella hyvin.

Kuva
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
siis autometerin vai ? onko tarkka malli tiedossa ?
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

epk kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
siis autometerin vai ? onko tarkka malli tiedossa ?
Autometer ja mallin pitäisi olla tuo AUT3404-J ..onko noita muitakin 2,5bar malleja Autometerillä?
Maiju

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Cooler kirjoitti:
epk kirjoitti:
Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
siis autometerin vai ? onko tarkka malli tiedossa ?
Autometer ja mallin pitäisi olla tuo AUT3404-J ..onko noita muitakin 2,5bar malleja Autometerillä?
Ei ole muita malleja. Autometerillä on muutenkin tosi niukasti noita kg-yksikkö mittareita.
Mulla on täällä kotona tuoteluettelo ja ei ollut montaa vaihtoehtoa. Olisko 3-4 erilaista ja 2:ssa asteikko myös miinuspuolelle, mikä diiselissä on turha.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Cooler kirjoitti:Tuollanen 2,5bar mittari on nyt tilauksessa.Jalustan kera 81 ekiä.
Mut eipähän tuolla pelkällä mittarilla paljoa ajella et täytyy toivoo et tuosta autosta tulis hyvä.
Tähän asti kaikki kuulema ihan ok.Pumppu ja cooleri kun saadaan niin hommat etenee.
terve!

pumppu tuli tänään ja nyt se on pöydällä oottamasa paikalleen menoa.

nyt on vain viton kytkimen asennus kesken ei voi laittaa super-turboa, uskon että huomena on pumppu reijässä
Billett
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Hyvä juttu.Ripeetä toimintaa.
Onkos kaimasta..coolerista kuulunu mitään?
Nim. Vit .. harmittaa siis tuo bensaautolla ajelu jo. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Maiju kirjoitti:Ei ole muita malleja. Autometerillä on muutenkin tosi niukasti noita kg-yksikkö mittareita.
Mulla on täällä kotona tuoteluettelo ja ei ollut montaa vaihtoehtoa. Olisko 3-4 erilaista ja 2:ssa asteikko myös miinuspuolelle, mikä diiselissä on turha.
Tuommonen on se 2 barin mittari vakuumilla, toivotaan ettei tuo edes teoriassa voi jäädä jumittamaan nollakohdalle :roll:

Kuva

Noita löytyy hyllystä US_Partsilta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Mulla käytössä Revotecin mittari 2 bar, vacuumilla ja tähän asti on ainaki pelannu hienosti.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

moriesta!

Nyt olis vito pois työn alta, pelaa ja kukkuu hyvin.

heti laitoin Coolerin auton talliin ja asensin pumpun paikalleen, ennakoks tuli 15 astetta. sillä pitäs pelata.
Nyt ei muutako kuulerin odotusta,varmaan ens viikolla tulee,mutta saapi nähä.
Billett
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mjotonjet-mittari

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Onkos tietoa mjotonet-mittarin käypäisyydestä? Asteikkohan tietysti loppuu aika alas :twisted: , mutta noin vakioromppeitten jatkoksi.

Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Mjotonjet-mittari

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:Onkos tietoa mjotonet-mittarin käypäisyydestä? Asteikkohan tietysti loppuu aika alas :twisted: , mutta noin vakioromppeitten jatkoksi.

Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90
Nooo, varmasti epätarkka ja vaimentamaton, jos ostat niin osta kunnollinen mekaaninen, ei siihen talous kaadu.
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Re: Mjotonjet-mittari

Viesti Kirjoittaja enska »

flosse kirjoitti:Onkos tietoa mjotonet-mittarin käypäisyydestä? Asteikkohan tietysti loppuu aika alas :twisted: , mutta noin vakioromppeitten jatkoksi.

Nimike: Ahtopainemittari -1,5/+1,5 bar
Numero: 49-2010
Hinta: 19.90
tuleeko flossellekkin superturbo??
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Vastaa Viestiin