W201 M111 Kompressor + Turbo
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Millainen se tandemi tehostajan pumppu on ja sopiiko se M111-koneeseen? Onko sinulla sen varaosanumeroa?joop79 kirjoitti:Miksi laitat rasvaprässi toimisen siitä asd perästä? Laitat sen tandemi tehostajan pumpun niin saat sen toimimaan silloin ko haluat. Mulla on joutilaana kohta semmonen pumppu ja muutkin helistimet siihen asd lukkoon liittyen... Tullee kemppi lukko
Tuo rasvaprässilukko tuntuu yksinkertaiselta ja varmalta ja kuulemma toimii hyvin. Kemppilukko on aina päällä, mutta tuon prässilukon saa myös pois päältä. Olen joskus suunnitellut lukitusta pienen kahvavetoisen jarrusylinterin ja solenoidin avulla, mutta täytyy ensin kokeilla tuota yksinkertaisinta ja kevyintä mallia.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- sepulaakeri
- Mersumies

- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Eikös tätä m111 konetta ole ollut w124:sissa niin niin luulis asd:lle sopeva pumppukin löytyvän...tomant kirjoitti:Millainen se tandemi tehostajan pumppu on ja sopiiko se M111-koneeseen? Onko sinulla sen varaosanumeroa?joop79 kirjoitti:Miksi laitat rasvaprässi toimisen siitä asd perästä? Laitat sen tandemi tehostajan pumpun niin saat sen toimimaan silloin ko haluat. Mulla on joutilaana kohta semmonen pumppu ja muutkin helistimet siihen asd lukkoon liittyen... Tullee kemppi lukko
Tuo rasvaprässilukko tuntuu yksinkertaiselta ja varmalta ja kuulemma toimii hyvin. Kemppilukko on aina päällä, mutta tuon prässilukon saa myös pois päältä. Olen joskus suunnitellut lukitusta pienen kahvavetoisen jarrusylinterin ja solenoidin avulla, mutta täytyy ensin kokeilla tuota yksinkertaisinta ja kevyintä mallia.
tomant
Kokemuksesta voin kertoa että toi rasvaprässi setti ei ole kovin hyvä idea, joo se tomii jne. Mutta käytännössä ei sitte niinkään hyvä idea.
Sillä kun sinne laittaa tällä tavoin sen paineen, perä kuluu normaalissa ajossa aika nopeasti ja tämä painekkin karkaa hiljalleen. Tämä perähän kestää aika paljon kun on 100% paine mutta ei niinkään vajaalla paineella. Jotta se kestäisi, sitä pitäisi olla joka välissä ryömimässä auton alla ja ei sitä kukaan jaksa. Vaikka tois kabiiniin rasvanipan päänkin niin sekin ois aika epäkäytännöllistä,....
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Ei ole numeroa tandem pumpule. Mutta se on ihan normaalin näköinen ja vakio korvakoihin menevä ohjaustehostajan pumppu jossa on samalla akselilla toinen pumppu.
Voin ottaa kuvia siitä jos laitat vaikka yv:llä yhteystietoja. Ja samalla katson sen numeronkin. Niin, mie siis meinasin purkaa kaikki vermeet liittyen asd:hen, joten ne on jouten jossakin vaiheessa. Eivät ole kalliita tässä tapauksessa. Ja sitten voit ohjata lukkoa kabiinista katkaisijalla
Voin ottaa kuvia siitä jos laitat vaikka yv:llä yhteystietoja. Ja samalla katson sen numeronkin. Niin, mie siis meinasin purkaa kaikki vermeet liittyen asd:hen, joten ne on jouten jossakin vaiheessa. Eivät ole kalliita tässä tapauksessa. Ja sitten voit ohjata lukkoa kabiinista katkaisijalla
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Juu, M111-konetta on ollut W124:n malleissa 200E ja 220E 1992 alkaen. Ajattelin alustavasti ajaa normaalisti ilman lukkoa ja käyttää lukkoa vain satunnaisesti vartin vedoissa. Voi olla, että joku pumppu- tai käsijarrusysteemi olisi käytössä järkevämpi, vaikka se vaatii lisää laitteita ja putkia autoon. Siinä on varmaan perää, että kuluminen on pienintä 100% ja 0% lukituksella ja kuluminen pahinta, kun perä luistaa vähän koko ajan.sepulaakeri kirjoitti:..Eikös tätä m111 konetta ole ollut w124:sissa niin niin luulis asd:lle sopeva pumppukin löytyvän...
Kokemuksesta voin kertoa että toi rasvaprässi setti ei ole kovin hyvä idea, joo se tomii jne. Mutta käytännössä ei sitte niinkään hyvä idea.
Sillä kun sinne laittaa tällä tavoin sen paineen, perä kuluu normaalissa ajossa aika nopeasti ja tämä painekkin karkaa hiljalleen. Tämä perähän kestää aika paljon kun on 100% paine mutta ei niinkään vajaalla paineella. Jotta se kestäisi, sitä pitäisi olla joka välissä ryömimässä auton alla ja ei sitä kukaan jaksa. Vaikka tois kabiiniin rasvanipan päänkin niin sekin ois aika epäkäytännöllistä,....
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Laita yv:llä auton VIN-numero, niin voin katsoa varaosanumerot.joop79 kirjoitti:Ei ole numeroa tandem pumpule. Mutta se on ihan normaalin näköinen ja vakio korvakoihin menevä ohjaustehostajan pumppu jossa on samalla akselilla toinen pumppu.
Voin ottaa kuvia siitä jos laitat vaikka yv:llä yhteystietoja. Ja samalla katson sen numeronkin. Niin, mie siis meinasin purkaa kaikki vermeet liittyen asd:hen, joten ne on jouten jossakin vaiheessa. Eivät ole kalliita tässä tapauksessa. Ja sitten voit ohjata lukkoa kabiinista katkaisijalla
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- sepulaakeri
- Mersumies

- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Juu niin minäkin ajattelin ekaks, sitte se lukko jää päälle josain vaiheestomant kirjoitti:Juu, M111-konetta on ollut W124:n malleissa 200E ja 220E 1992 alkaen. Ajattelin alustavasti ajaa normaalisti ilman lukkoa ja käyttää lukkoa vain satunnaisesti vartin vedoissa. Voi olla, että joku pumppu- tai käsijarrusysteemi olisi käytössä järkevämpi, vaikka se vaatii lisää laitteita ja putkia autoon. Siinä on varmaan perää, että kuluminen on pienintä 100% ja 0% lukituksella ja kuluminen pahinta, kun perä luistaa vähän koko ajan.sepulaakeri kirjoitti:..Eikös tätä m111 konetta ole ollut w124:sissa niin niin luulis asd:lle sopeva pumppukin löytyvän...
Kokemuksesta voin kertoa että toi rasvaprässi setti ei ole kovin hyvä idea, joo se tomii jne. Mutta käytännössä ei sitte niinkään hyvä idea.
Sillä kun sinne laittaa tällä tavoin sen paineen, perä kuluu normaalissa ajossa aika nopeasti ja tämä painekkin karkaa hiljalleen. Tämä perähän kestää aika paljon kun on 100% paine mutta ei niinkään vajaalla paineella. Jotta se kestäisi, sitä pitäisi olla joka välissä ryömimässä auton alla ja ei sitä kukaan jaksa. Vaikka tois kabiiniin rasvanipan päänkin niin sekin ois aika epäkäytännöllistä,....
tomant
Ja sehän tälläselle perälle on melkein pahinta että ajaa lukko päällä nätisti. Ns. Normaalia ajoa pidemmän aikaa. Samasta syystä kemppi perätkin hajoaa, ei ne aina hajoa tehon takia vaan kun tasaus pyörästö on hitsattuna jumissa. Tai se että antaa autolle runtua kun perässä on vajaa paine...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
3,92 ASD-perä
Iso 3,92 ASD-perä saapui Ruotsista ja se on ollut W124 250D-mallissa, jolla on ajettu 320000 km. Yllätykseksi perä on "Original Mercedes Benz Tauschaggregat" eli kunnostettu vaihto-osa. Näin olen sillä on luultavasti ajettu paljon vähemmän kuin tuo 320000 km. Kilpeen lyöty vasosanumero vahvistaa 3,92-välityksen, mutta laitenumero ei tuonut lisäinfoa vaihto-osasta.
Voikohan muuten nopeusmittarin vaihtaa erikseen ilman koko mittaritaulun vaihtamista? Perävälitys kasvaa noin 21%, joten nopeusmittari tulee ilman vaihtoa aika optimistiseksi ,-) Viitosen välitys on 0,80, joten isoimman vaihteen välitys on likimain sama kuin alkuperäisellä automaatilla. Yksi vaihtoehto on laittaa uusi numerokehä mittariin.

tomant
Voikohan muuten nopeusmittarin vaihtaa erikseen ilman koko mittaritaulun vaihtamista? Perävälitys kasvaa noin 21%, joten nopeusmittari tulee ilman vaihtoa aika optimistiseksi ,-) Viitosen välitys on 0,80, joten isoimman vaihteen välitys on likimain sama kuin alkuperäisellä automaatilla. Yksi vaihtoehto on laittaa uusi numerokehä mittariin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
tai purat perän ja vaihdat tiivisteet sekä rymppi renkaan ja siinä samalla oikean hammaskehän siihen pinioni akselille niin ei tarvitse kajota muualle. ei ole niin iso homma loppujen lopuksi.
w201 om605
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
En usko, että tuo ABS tuottaa ongelmia. Nyt on kyse vaijerivetoisesta nopeusmittarista, jonka alkupeäinen välityssuhde on erilainen.jekku90 kirjoitti:tai purat perän ja vaihdat tiivisteet sekä rymppi renkaan ja siinä samalla oikean hammaskehän siihen pinioni akselille niin ei tarvitse kajota muualle. ei ole niin iso homma loppujen lopuksi.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
katoppas
ajatus saisi olla mukana kun höpisee. ainahan olen sanonut että mistään mitään tiedä 
w201 om605
W201 ison perän päätylevy
Lopulta sain hankittua ison perän W201-mallisen päätylevyn Ruotsista, Suomesta ei sellaista näköjään saanut irrallisena ostettua. Seuraavaksi pitää laittaa voimansiirto kuntoon.

tomant

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Vetoakselin mutterin irrotus
Mistä löytyy 32-millinen 12-kulmainen hylsyn vetoakselin mutteria varten? Tarvikeliikkeistä löytyi vain sellainen, jossa oli 12 pyöreää pykälää ja sillä ei tehnyt mitään. Mutteria on vaikeaa nakertaa taltallakin palasiksi, kun se on syvennyksessä. Paineilmaa ja hitsivehkeitä ei ole käytettävissä, korkeintaan kuumailmapuhallin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
motonetistä, biltemasta ym löytyy. kyllä pitäis löytyä pikku liikkeistäkin
Tarviit MELKO varmasti sitten sähköpyssyn siihen että saat auki sen mutterin ellei oo lähiaikoina ollut irti, räikkällä ei saa muuta kun kannat pyöreiks.
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Kiitos vinkistä, jekku, täytyy tuota Kamasaa metsästää, kunhan löytää niitä myyvän työkalukauppiaan. Motonetista ja Biltemasta ei löytynyt 12-kulmaista hylsyä.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
muisteleisin että kamasa oli silloinkin kun itte purku lankusta otin vetarit pois ja olihan ne sen verran reiluun 20v tarttunu kiinni että 1/2 tuumasta tuumaan MUSTALLA muuntokappaleella "pienellä jatkolla" (2m
) meni tuo muunin poikki mutta hylsy ei nyplänny mutteria 
w201 om605
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Voihan se olla vääntäjästäkin kiinni m
Kuitenkin hyvällä pyssyllä huomattavasti helpompaa
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
oli iso kompura ja wyrtin 1/2 tuuman pultti mopo ja ei auennu. tuumasta ei ollu käytössä 
w201 om605
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Kamasan hylsyä ei löytynyt mistään, mutta Stahlwillellä oli vastaava 12-kulmainen pitkä hylsy. Toivottavasti sillä aukeaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
ite tein ja säästin 32 millin lenkistä pää laikalla irti ja hitsillä kiinni johonkin isoon hylsyyntomant kirjoitti:Kamasan hylsyä ei löytynyt mistään, mutta Stahlwillellä oli vastaava 12-kulmainen pitkä hylsy. Toivottavasti sillä aukeaa.
tomant
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Vetoakselien irrotus
Noilla 32-millisillä hylsyillä ei sitten lopulta tehnytkään mitään. Tällaisella avaajalla homma sitten onnistui.

tomant

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Ison ja pienen perän mittaeroja
Mittasin myös ison ja pienen perän pituuden kardaanin muutostöitä varten, kun asiasta on niin monenlaista huhua liikenteessä. Etäisyys kardaanin laipasta perän takakannen kiinnityspintaan on isossa perässä noin 310 mm ja pikkuperässä noin 275 mm eli kardaania pitää lyhentää 35 mm. Vetoakselin laipat ovat isossa perässä noin sentin edempänä kuin pikkuperässä.
Hakusanat: ASD iso pieni perä ison pienen perän mitat mitaerot kardaani kardaanin pituus vetoakseli vetoakselin sijainti
tomant
Hakusanat: ASD iso pieni perä ison pienen perän mitat mitaerot kardaani kardaanin pituus vetoakseli vetoakselin sijainti
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Vetoakselien irrotus
Johtuisko siitä että se mutteri on 30mm...tomant kirjoitti:Noilla 32-millisillä hylsyillä ei sitten lopulta tehnytkään mitään. Tällaisella avaajalla homma sitten onnistui.
tomant
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Tullut avattua jokunen sata vetarin mutteria eikä kertaakaan mitään ongelmaa. Kunnon pyssy, SOPIVA hylsy. Täts it.
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
Vahingosta viisastuu, kunhan ei niin paljon, että rupeaa jälkiviisastelemaan ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Open Differential
Kansi kiinni, omaiset ovat nähneet. W201:sen kansi sopi hyvin w124:sen perään. Tiivisteenä on Hylomar ja kannen pulttien momentti on 50 Nm.
tomant


tomant


Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Perä paikallaan, kardaania sovitellaan
Perä istuu hyvin paikalleen uuden päätylevyn kanssa. Kardaania lyhennettiin Ko-Met Oy:ssä 35 mm ja samalla vaihdettiin järeämpi liitos keskelle ja isompi laippa perään. Isompi tukilaakerin kannake ei mahdu paikalleen. Auttaakohan tähän muu kuin leka tai rälläkkä? Tuota kannaketta ei vissiin uskalla litistää, koska se voi rikkoa tukikumin?
tomant



tomant



Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Vetoakselien vaihto
Oletteko vaihtaneet käytettyyn vetoakseliin uudet suojakumit ja rasvat vetoakselin vaihdon yteydessä, vaikka vanhat kumit ovat ehjät? Kumit tuli jo hätäpäissä hankittua. Vai pitäisikö vain laittaa kiinni ja ajoon ja vaihtaa kumit vasta, jos ne hajoavat? Jos nivelet huoltaa, millä vanhat rasvat saa parhaiten pestyä pois?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor
ei kait niitä vaihtaa kannata jos ne on jo pari kymmentä vuotta ollut siellä nii tuskin sinne ainakaan parempia tilalle saa 
w201 om605


