W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
migl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 02.04.2013 22:42

W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja migl »

Terve. Sain vihdoinkin aikaseks rekisteröityä + jaksan kirjotella topicia.. Kuulemma tästä autosta onkin ollut juttua täällä, mutta nyt se on mun käsiin päätynyt. Eli siis kuvissa näkyvä vähän keskeneräinen veistos kyseessä. Vuosimalli korilla on 84, joten sisältä se ainakin sille näyttää, mutta ulkoota ihan siisti (kuulemma 5 vuotta sitten maalattu) Puskuri toki uupuu, mutta siihen sopi näkemieni kuvien perusteella nätisti E36 bemarin puskuri ja mulla sattuu yks sellanen olemaan, joten sen mä sitten tohon keulille ainakin alkuun sovitan, mutta.... Onhan siinä toki muutakin hommaa.. Katsastuksen jälkitarkastus on reippan viikon päästä, joten sinne pitäs vasemmalta takaa narinahela vaihtaa (kuulemma kettumainen homma) ja sitten oikeelle taakse jarrukilpi (käsijarru tehoton :mrgreen: )

Kyllä tosta autosta huomaa, että onhan sitä poljettu ja kiusattu, mutta ei meikäläinenkään sunnuntaiajelija ole.. Venttiilinvarrenkumit taitaa olla tiensä päässä, kun mustan savun seasta sinistä pöllähtää.. Sitten kytkin on roskiskamaa, perä ulisee (eipä noita pikkuperiä oo noille tehoille tarkotettu), kaaria pitäs mankeloida, että kesäpallot mahtuis pyörii kunnolla.. Nooh.. Listaillaan noita tonne myöhemmin..

Eli listattuna tosta mun hataralla muistelmilla löytyy:

-OM602 (kuulemma alkup. turbomotti)
-Raatikaisen tekemä painekotelo ja sieltä toi välijäähykin tohon keulille on ilmestyny
-Omavalmiste pakosarja (kerran se jo halkes ja parhaillaan korjauksessa, jotta sen leiman sais. Sen jälkeen uus pakosatsi)
-Turbocharger GT35 ahdin (joku Garretin kinkkikopio?) noh mutta ei välystä yhtään..!
-PP Dieselin värkkäämä pumppu 7mm elementeillä
-300TD Kytkin (vaihtoon..)
-Metallinen kannentiiviste
-Eibach madallusjouset
-Borbet A:n vanteet kesäks

Siinä nyt oli jotain hätäsesti muisteltuna..

Jotain probleemaa tossa oli supsutuksen kanssa, mutta se oli varmaan tossa halvin ja nopein korjausoperaatio. Motonetista 2.90e 1 metri punotulla päällisellä olevaa kumiletkua ja suuttimien paluulinjan letkut vaihtu uusin..

Mutta onhan tossa tekemistä.. Nyt alkuun ainakin leima ja sitten toi voimansiirto pitäs päivittää (perä, laatikko, kytkin), ne venttiilinvarrenkumit yms.. Kunhan nyt kesäks sais tosta vielä kivan pelin, niin se riittäs nii ens talvena voi palastella vähän enemmän, kun nyt keväällä toi meisseli mulle vaihtokaupassa tuli.

Tosiaan jos edellisiä omistajia yms keskustelua tosta autosta löytyy, niin infotkaas meikäläiselle.. Ja kertokaa hyviä ideoita voimansiirtoon..! Kuulemma toi auto on jo yhden ABS perän losauttanu..? Vaihteisto varmaan pitää jostain baijerilaisesta hommata (manuaali), ja noita kytkinsettejäkin olis miljoonia vaihtoehtoja.. No mutta.. Sana on vapaa ja tässä kuvat:

Kuva
Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

migl kirjoitti: -OM602 (kuulemma alkup. turbomotti)

Kuvassa on kyllä vahvasti vapariin viittaava kuva. (vaparin venakoppa, imusarja ja turbon öljynpaine tulee kannen takapäästä tai suodatin jalasta kun orkkis turbolohkossa on turbon öljynpainelähtö pakosarjan alla.

Mitähän tuo nokka-akselin päässä olevan ASD/tasonsäädön pumppu pumppaa? ko. varusteiden öljysäiliötä ei nimittäin konehuoneessa näy. :P
migl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 02.04.2013 22:42

Re: W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja migl »

Mika.T kirjoitti:
Kuvassa on kyllä vahvasti vapariin viittaava kuva. (vaparin venakoppa, imusarja ja turbon öljynpaine tulee kannen takapäästä tai suodatin jalasta kun orkkis turbolohkossa on turbon öljynpainelähtö pakosarjan alla.

Mitähän tuo nokka-akselin päässä olevan ASD/tasonsäädön pumppu pumppaa? ko. varusteiden öljysäiliötä ei nimittäin konehuoneessa näy. :P
jos en nyt väärin muista niin toinen letku ainakin menee öljynlauhduttimelle joka tossa keulilla kans on.. Kyllä toi öljypohjastakin kaverin mukaan vaparikoneelle näyttää. Toivottavasti vaan tossa motissa olis öljyruutat alhaalla niinkun turbomoteissa. Toki kaverin W124 koppasessa vapari om602 koneessa oli öljyruutat valmiina (kuulemma vuonna 91 näitä koneita oli valmistettu ja auto oli vm91)
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Vaparin ja turbon öljyruutat on muuten sit erilaiset ei parane sekottaa ku on ruiskutus suunta aivan eri suuntaan.
Eli jos on vaparikone missä on alkuperäiset öljyruutat ni ne ei sovellu turbon mäntien/kankien kanssa!!!
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
migl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 02.04.2013 22:42

Re: W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja migl »

Noniin... Tässä nyt ollu kuumetta sun muuta.. Mutta itse asiaan.. Eilen pamahti ens keväälle ajoaikaa. Jälkitarkastuksesta meni läpi.. Nyt pitäs miettiä uus moottori (ei tärkein), voimansiirto ja sisustaa yms.. Pitkällä kaavalla mennään eli rahaa ei taivaalta putoa joten pikkuhiljaa pitäs katella eteenpäin, vaikka töissä käyn.. Toi nykynen moottori on vähän miten on. 602 tai 605 turbomotti etusijalla moottoriksi, jos edullisesti löytyis.. Sitte voimansiirtoa pitäs nyt ekana päivittää. Olisko kellään ideaa toimivasta paketista.. Nyt viime päivinä mersussa on voimansiirto ollu kovilla kun oon vähän innostunu kumia polttamaan.. Sitä mä vaan ihmettelen, miten toi auto jättää 2 viivaa sutiessa vaikka pikkuperä siellä on ja ei siellä kemppilukkoakaan ole. Vaihdelaatikko, kytkin, perä.. Siinä ekat ongelmat oikeestaan, kun tolla ajolla ne antaa periks kuitenkin.. Sitten huolestuttaa toi moottorikin.. Öljyn paluu tulee öljypohjaan, jossa se menee pinnan alapuolelle ja näinollen jää paineen alaseks.. Pitäs miettii tohon moottoriin järkevästi noi öljylinjat ja muutenkin katella noi öljyvuodot yms kuriin.. Ei ne hirveesti vuoda, mutta vuotaa kuitenkin.. Mitäs muuta nyt kannattas katella yms ku haluisin ton kärryn kestävän kesän yli.. Se voimansiirto on yks varma juttu..
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

c250 turbodiisselin kytkin tuntuu kestävän yllättävänkin hyvin om605+7mm mynä ja 35 holsetin kanssa.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
migl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 02.04.2013 22:42

Re: W201 OM602 "ST" Ehostelua yms! Löytyykö ed. omistajia?

Viesti Kirjoittaja migl »

Oon kuullu paljon puhuttavan noista bemarin kytkimistä.. Kaveri teki W124 OM602 koneelle tälläsen kytkinsetin: 4 lapanen sintteri, 200D vauhtipyörä ja "tölkkimersun" asetelma.. Kyllä se ainakin piti, mutta noi sintterit sitten taas on huonossa maineessa mukavuuden kannalta, eikä sellasen luistattaminen varmaan tee hyvää muulle voimansiirrolle..
Vastaa Viestiin