190 D Turbotusprojekti yms.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jussi k kirjoitti:1.7 baarissa paineet kävi ja kun just alko makiasti vetään niin paine putki taas ylläen räjähti, aika lailla voima sauhua puski....... :wink:
Saitko jollakin kikalla paineet nouseen t04:lla?

Vaihdoin omaan rönttään eilen illalla pakun(210-410) kytkiasetelman, ja alkoi pitämään. Kävi vaan kytkinpoljin hiukan raskaaksi, mutta eipähän tuo haittaa. Tuskin emäntä enää lainaa muutenkaan tuota.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

JP74 kirjoitti:Vaihdoin omaan rönttään eilen illalla pakun(210-410) kytkiasetelman, ja alkoi pitämään. Kävi vaan kytkinpoljin hiukan raskaaksi, mutta eipähän tuo haittaa. Tuskin emäntä enää lainaa muutenkaan tuota.
koska dynolle?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Onkos sulla jape se g-tekki? Voisin tulla joskus testailemaan kun saan oman auton kuntoon.

Missä olet käynyt penkittämässä?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Sivonen kirjoitti:Onkos sulla jape se g-tekki? Voisin tulla joskus testailemaan kun saan oman auton kuntoon.

Missä olet käynyt penkittämässä?

G-tecki on, ja joutaa lainaan. Kävin penkittämässä viimeksi Ylihärmän autosähkössä, oli hyvät vehkeet ja pääsi ajamalla kotia...

Penkkiin ei ole vielä kiire, on kaikkea laittoa jäljellä.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

JP74 kirjoitti:
Jussi k kirjoitti:1.7 baarissa paineet kävi ja kun just alko makiasti vetään niin paine putki taas ylläen räjähti, aika lailla voima sauhua puski....... :wink:
Saitko jollakin kikalla paineet nouseen t04:lla?

Vaihdoin omaan rönttään eilen illalla pakun(210-410) kytkiasetelman, ja alkoi pitämään. Kävi vaan kytkinpoljin hiukan raskaaksi, mutta eipähän tuo haittaa. Tuskin emäntä enää lainaa muutenkaan tuota.

jep löysin kaverilta pienellä ar:llä olevan pakopesän (84) 65 mm siivellä. eipä ainakaan ahista :D , pitää tänään laittaa putket kunnolla kiinni ja kokeilla miten se alkaa huilaan..... nyt nosti painetta jo pienemmilläkin kierroksilla, tämä vain lainassa sen aikaa että saan (oikean turbon.) tuntuu olevan tiukassa jopa saksan maalla :roll: vois vasiten käyttää penkissä nyt ja kattoa paljonko tulee lisää höyryä uudella puhaltimella??????
www.thaiklupi.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kohta tulee kymppitonni täyteen tällä moottorilla. Pääsin pitkästä aikaa vaihtamaan öljyt ilman, että konetta tarvitsi samalla purkaa :lol:

Näyttäisi siltä, että tuo viimeisin koneversio on onnistunut, ilmeisesti juuri noiden turbodieselin mäntien ansiosta ja uuden jäähdyttimen pidettyä lämmöt kurissa. Moottoria ei ole säälitty millään lailla, vaan kenkää on annettu runsaasti. Kone ei huohota juuri yhtään ja lähtee kylmänäkin tosi herkästi käyntiin.

Mielessä on käynyt vaihtaa turbo hiukan pienempää Holset h2:een, jossa on 55 pakopuoli pienellä A/R:llä ja 50 imu. Ainoa huonous ahtimessa näyttäisi olevan pakopesän malli, sillä se on yksiosainen. Nykyisessä Switcherissä on jaettu pakopesä. Tarkoitus olisi saada vetoaluetta hiukan alemmaksi, tosin talvella vetoja on varmasti tarpeeksi. Nykyinen bensakoneisesta autosta oleva viisivaihteinen laatikko 3.23 perällä on hiukan turhan harva yhdistelmä nykyiselle vääntöalueelle, tosin normiajossakin pärjää ihan hyvin.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Eks muista et oli joskus puhetta niistä pienistä 2-osasista pesistä :?: Sopis sun pakoputkees suoraan ja siihe vois tehdä modatun turbon et riittäis viel kunnolla ylhäälläkin :!:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kertoillaampa välillä kuulumisia tämän kestoharrasteprojektin osalta. Evoluutiokonetta ei ole vieläkään avattu, vaikka joka ainoa päivä pyydän kaikki ja moottori antaa. Kilometrejä on takana lähes 40tkm nykyisellä koneella. Olen ajanut autolla jatkuvasti ympäri Suomen ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Ahtimena on tällä hetkellä vanha kunnon kkk24, kun kyllästyin noiden suurten ahtimien turboviiveeseen. Maksimiteho on jonkin verran pienempi, mutta ajettavuus ja paikaltaan lähtö kiihtyvyys käytännössä parempi tuolla herkästi ahtavalla ahtimella.

Käytännön ajettavuutta paransi myös vaihdelaatikon vaihto dieselistä kotoisin olevaan versioon, jossa on tiheämmät välitykset. Vitonenkaan ei enää jurraa niin pahasti pienemmillä kierroksilla.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Viesti Kirjoittaja herkko »

Kuinka korkeita ahtopaineita ja syöttömäärää olet uskaltanut käyttää k24:n kanssa ?
W124 300D -90 "94-look" 1017000km ajettuna
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

herkko kirjoitti:Kuinka korkeita ahtopaineita ja syöttömäärää olet uskaltanut käyttää k24:n kanssa ?
KKK24:n kanssa on käytetty n. 1.2 barin paineita. Hukkaportin jousi on niin löysällä, kuin voi, Turbosmartin ruuvilla on estetty ennenaikainen avautuminen. Syötönmäärästä ei pysty sanomaan mitään, mutta syöttöruuvilla tuo 1.2 baria on haettu. Eli hukkaportti on maksimikäytössä, enempää ei ehdi virrata hukkaportista, vaan jos vielä lisätään syöttöä, paineet nousee.

Pakosarjassa olisi tietysti erillinenkin hukkis paikoillaan, jos haluaisi alentaa ahtopainetta.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

mulla on kkk24 kanssa painetta 1,1bar ja syöttö noin 80kuutiota ..kylmänä pikkuista sopivaa savua. ..lämpöisenä savuaa enemmän.johtuen ehkä liian pienestä coolerista.

näillä säädöilla täyttyy st raja
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

to4......... 200d :idea:
kyllä on herkkä herään :lol:
www.thaiklupi.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tämä projekti sai osaltani päätöksen. Auto lähti kohti pohjoista juuri uuden omistajan ajamana. Toivottavasti auto palvelee jatkossakin yhtä hyvin, kuin minua tällä viimeisellä kokoonpanolla. Onneksi sentään yksi w201 on vielä jäärata-auton muodossa olemassa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

JP74 kirjoitti:Tämä projekti sai osaltani päätöksen. Auto lähti kohti pohjoista juuri uuden omistajan ajamana. Toivottavasti auto palvelee jatkossakin yhtä hyvin, kuin minua tällä viimeisellä kokoonpanolla. Onneksi sentään yksi w201 on vielä jäärata-auton muodossa olemassa.
Tarkennetaan tosiaan että tälle kylälle tuli :wink:
Kaveri alkaakin olla näillä näppäimillä täälä :arrow: Lähetään illanpäälle vähän "kokeileen" että kuinka luja se on smurffiin verrattuna :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei se ehkä ihan yhtä hyvin kulje, ei ollut "kisasäädöissä". Myöskin turbonmännät vie hiukan kierrosherkkyyttä, koska ovat painavammat vaparin vastaaviin verrattuna. Mutta, jos sen takaluukussa olevan Schwitserin puttaa kiinni ja paineet 1.8 baria, niin lähtee!
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jube kirjoitti: illanpäälle vähän "kokeileen" että kuinka luja se on smurffiin verrattuna :roll:
Luja se on :!:
Meinaan ku rikki ei menny :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja Närski »

Saako kuinka 2.0 200d meseen ahtoluvat ja kuinka toimia muutoskatsastuksen kanssa. Tietoa täällä jossain varmasti on, mutta en viitti lukea :D ja kun joku osaa sen varmaan heti kertoa :)
W124 200D -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=11949" onclick="window.open(this.href);return false;

Yritä nyt edes lukea...

Vuosimalli -92 tai uudempi, "ahtamislupia" ei saa ollenkaan helposti, eli lupa tulisi maksamaan tuhansia euroja koska kyseessä on vähäpäästöinen. Vanhemmat vuosimallit menevät muutoskatsastuksesta tehotodistuksella ja savutusmittaustodistuksella kunhan alusta eli käytännössä jarrut yms. on muutettu vastaamaan vertailuautoa, jossa samat tai suuremmat tehot.

Muutoskatsastuksen suhteen ainoa oikea tapa on käydä etukäteen kysymässä katsastuskonttorilla rekisteriotteen kanssa millaisia lippuja ja lappuja kyseiset herrat haluavat. Pitääkö esimerkiksi tehotodistuksessa näkyä ahtopaine, kierrosluku vai jopa tulevan lauantain lottonumerot, tarvitaanko minkälaiset todistukset jarrujen muutoksista. (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 46#p880546" onclick="window.open(this.href);return false;). Huomaa että joskus tehoa ei saa olla myöskään vähemmän kuin alunperin paperilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja Närski »

Juu yritän lukea mutta on niin tolkuttomasti tekstiä täällä sivulla niin ei kärsivällisyys riittäny, mutta enköhän pääse alkuun tällä tiedolla! :D
W124 200D -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja tomant »

Närski kirjoitti:Saako kuinka 2.0 200d meseen ahtoluvat ja kuinka toimia muutoskatsastuksen kanssa. Tietoa täällä jossain varmasti on, mutta en viitti lukea :D ja kun joku osaa sen varmaan heti kertoa :)
Närski kirjoitti:Juu yritän lukea mutta on niin tolkuttomasti tekstiä täällä sivulla niin ei kärsivällisyys riittäny, mutta enköhän pääse alkuun tällä tiedolla! :D
Meinaatko, että toisten pitää "viittiä" perehtyä asioihin ja rakentaa autoja, jotta sinä saat kaiken tiedon valmiina käyttöösi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja Närski »

Meinaatko, että toisten pitää "viittiä" perehtyä asioihin ja rakentaa autoja, jotta sinä saat kaiken tiedon valmiina käyttöösi?
En meinaa, enkä oo mikään kokenu tekijä näillä foorumi sivuilla ja kuten sanoin että täällä on väkeä keltä se apu tulee kun apteekin hyllyltä, ja tuskimpa se kauhea vaiva sitä tänne on kirjottaa, ja kaikin tavoin oon itekkin tietoa etsiny mutta aattelimpahan kysästä kun en kyseistä infoa löytäny ja eikös nää foorumit tätä varten ole?
W124 200D -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tässä turbo osiossa on AIHEITTEN yläpuolella TIEDOTTEET, jossa on aihe Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Eli kyllä tietoa löytyy todella pienellä etsimisellä! Ja täällä turbo-osiolla on ainakin 20 aihetta aiheesta 200d turbotus.
S124 300TE
W124 300D
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: 190 D Turbotusprojekti yms.

Viesti Kirjoittaja Närski »

Kiitti neuvosta, ja anteeksi niille jotka näistä kysymyksistä häiriintyi!
W124 200D -89
Vastaa Viestiin