Alipainepumpun elinikä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Alipainepumpun elinikä?

Viesti Kirjoittaja profiili »

Morjens vaan!

Mitenkähän pitkään voisi kuvitella kyseisen palikan kestavän ja antaako se varoitusta itsestään ennenkuin muuttuu palasiksi?

Omalla 190D 2,5turbo:lla on ajettu nyt vajaat 240 tkm ja vielä alkuperäinen pumppu taitaa olla paikoillaan.

Olen huomannut kun moottori on kunnolla lämmennyt, tuossa 1500 kierrosten paikkeilla kuuluu sisään sellainen säkätys konehuoneen puolelta. Ei kuulu alemmilla eikä oikeestaan korkeammillakaan kierroksilla eikä kylmänä.
Onko jakopään tai sen pumpun ääntelyä vai mitä?

T: Marko
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Mulla kesti 124/ 250td:ssä 260 tkm asti, jostain raosta alkoi myös vuotaa öljyä. Huollossa sanottiin heti, että kannattaa vaihtaa ennekuin hajoaa mekaanisesti kokonaan ja rikkoo käyttävän "vuoristoradan" sieltä sisältä. Taas yli 100tkm viisampi...
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Löpönen kirjoitti:Mulla kesti 124/ 250td:ssä 260 tkm asti, jostain raosta alkoi myös vuotaa öljyä. Huollossa sanottiin heti, että kannattaa vaihtaa ennekuin hajoaa mekaanisesti kokonaan ja rikkoo käyttävän "vuoristoradan" sieltä sisältä. Taas yli 100tkm viisampi...
Juu, jos keskipakosäätimen päässä oleva "rata" vioittuu niin sitten tulee kalliiksi! Tuo keskipakosäädin maksoi ihan simona, vanha ja vioittunut lojunee vieläkin tuolla kellarissa (toinen ratan huippu lohjennut). Rata käyttää alipainepumppua sen kuuluisan alip. pumpun laakerin välityksellä joka hajotessaan taas tiputtaa hilut jakopäähän. Vaurio tai alkava sellainen paikantuu parhaiten kun kuuntelet puukepillä alipainepumpun kotelon päältä kuuluuko kalkatus sieltä! Puinen lumiharjan varsi käy vallan hyvin.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Meillä kesti 1985 250 D:ssä jotakuinkin 500 tkm.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Ei aina mene laakeri ketingin väliin, löytyi moottorin aukaisun yhteydessä öljypohjasta, eikä ole vuosienkaan saatossa tullut öljyjen mukana kuulat ulos :lol:
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Viesti Kirjoittaja profiili »

Moro ja kiitos tiedoista.

Sitten vielä sen verran, että saako kyseisen palikan vaihdettua 190d 2,5 turbossa ilman syylärin ym. osien purkua eli mahtuuko lähtemään sieltä välistä edes jotenkin?
Niin ja onko vaihdossa jotain muuta huomattavaa?
kasitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 31.03.2004 21:53
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja kasitos »

630 tkm ja 18v. on ajeltu, vielä alkuperäinen aukaisematon pumppu, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten huomenna käy..joten eipäs kehuskella liikaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

730tkm/15vuotta ja alkuperäinen pumppu paikoillaan.Olisi jo ehkä aika vaihtaa vaikka ihan varmuuden vuoksi...
Avatar
makopa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 09.08.2004 19:27
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Alipainepumpun elinikä?

Viesti Kirjoittaja makopa »

kyllä se yleensä 4-5 satkua kestää tiiviste ehkä vähemmän, tarkista mootttorin siivikon mag. kytkin ettei ole ns.myyrän pelotin
makopa
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Viesti Kirjoittaja profiili »

Morjens

Pumppu on vaihdettu. Ei ollu kaikkein tilavin työpaikka ja piti kädet olla monella mutkalla.
Purin edestä vain hihnan ja kiristimen jousen.
Ei vanhassa pumpussa ollut silmämääräisesti mitään vikaa mutta olen nähnyt muutaman hajonneen pumpun ja nyt on vähän helpompi hengittää sen osalta.
Niin paljon sain kuulla juttuja miten pahaa jälkee se hajotessaan saa aikaan että oli melkein pakko vaihtaa se.
Avatar
makopa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 09.08.2004 19:27
Paikkakunta: hyvinkää

pumppu

Viesti Kirjoittaja makopa »

ahdas? vaihdoin tänäään hehkutulpat 200d , meinas mennä hermot. :x
makopa
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

profiili kirjoitti:Morjens

Pumppu on vaihdettu. Ei ollu kaikkein tilavin työpaikka ja piti kädet olla monella mutkalla.
Purin edestä vain hihnan ja kiristimen jousen.
Ei vanhassa pumpussa ollut silmämääräisesti mitään vikaa mutta olen nähnyt muutaman hajonneen pumpun ja nyt on vähän helpompi hengittää sen osalta.
Niin paljon sain kuulla juttuja miten pahaa jälkee se hajotessaan saa aikaan että oli melkein pakko vaihtaa se.
Joskus nuo pumput kestää hyvinkin pitkään. Omassa W124 200D:ssä on jo 900000 km mittarissa ja alkuperäisellä pumpulla kulkee vieläkin. On sitä kyllä aina välillä tarkistettu tuota laakerin kuntoa mutta koska on ollut hyvä niin ei ole tehty mitään. Miljoonan huollossa olen sen kyllä päättänyt vaihtaa... Tai tiedä sitten jos on silloinkin vielä kunnossa...
Vastaa Viestiin