Alipainepumpun elinikä?
Alipainepumpun elinikä?
Morjens vaan!
Mitenkähän pitkään voisi kuvitella kyseisen palikan kestavän ja antaako se varoitusta itsestään ennenkuin muuttuu palasiksi?
Omalla 190D 2,5turbo:lla on ajettu nyt vajaat 240 tkm ja vielä alkuperäinen pumppu taitaa olla paikoillaan.
Olen huomannut kun moottori on kunnolla lämmennyt, tuossa 1500 kierrosten paikkeilla kuuluu sisään sellainen säkätys konehuoneen puolelta. Ei kuulu alemmilla eikä oikeestaan korkeammillakaan kierroksilla eikä kylmänä.
Onko jakopään tai sen pumpun ääntelyä vai mitä?
T: Marko
Mitenkähän pitkään voisi kuvitella kyseisen palikan kestavän ja antaako se varoitusta itsestään ennenkuin muuttuu palasiksi?
Omalla 190D 2,5turbo:lla on ajettu nyt vajaat 240 tkm ja vielä alkuperäinen pumppu taitaa olla paikoillaan.
Olen huomannut kun moottori on kunnolla lämmennyt, tuossa 1500 kierrosten paikkeilla kuuluu sisään sellainen säkätys konehuoneen puolelta. Ei kuulu alemmilla eikä oikeestaan korkeammillakaan kierroksilla eikä kylmänä.
Onko jakopään tai sen pumpun ääntelyä vai mitä?
T: Marko
Juu, jos keskipakosäätimen päässä oleva "rata" vioittuu niin sitten tulee kalliiksi! Tuo keskipakosäädin maksoi ihan simona, vanha ja vioittunut lojunee vieläkin tuolla kellarissa (toinen ratan huippu lohjennut). Rata käyttää alipainepumppua sen kuuluisan alip. pumpun laakerin välityksellä joka hajotessaan taas tiputtaa hilut jakopäähän. Vaurio tai alkava sellainen paikantuu parhaiten kun kuuntelet puukepillä alipainepumpun kotelon päältä kuuluuko kalkatus sieltä! Puinen lumiharjan varsi käy vallan hyvin.Löpönen kirjoitti:Mulla kesti 124/ 250td:ssä 260 tkm asti, jostain raosta alkoi myös vuotaa öljyä. Huollossa sanottiin heti, että kannattaa vaihtaa ennekuin hajoaa mekaanisesti kokonaan ja rikkoo käyttävän "vuoristoradan" sieltä sisältä. Taas yli 100tkm viisampi...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Re: Alipainepumpun elinikä?
kyllä se yleensä 4-5 satkua kestää tiiviste ehkä vähemmän, tarkista mootttorin siivikon mag. kytkin ettei ole ns.myyrän pelotin
makopa
Morjens
Pumppu on vaihdettu. Ei ollu kaikkein tilavin työpaikka ja piti kädet olla monella mutkalla.
Purin edestä vain hihnan ja kiristimen jousen.
Ei vanhassa pumpussa ollut silmämääräisesti mitään vikaa mutta olen nähnyt muutaman hajonneen pumpun ja nyt on vähän helpompi hengittää sen osalta.
Niin paljon sain kuulla juttuja miten pahaa jälkee se hajotessaan saa aikaan että oli melkein pakko vaihtaa se.
Pumppu on vaihdettu. Ei ollu kaikkein tilavin työpaikka ja piti kädet olla monella mutkalla.
Purin edestä vain hihnan ja kiristimen jousen.
Ei vanhassa pumpussa ollut silmämääräisesti mitään vikaa mutta olen nähnyt muutaman hajonneen pumpun ja nyt on vähän helpompi hengittää sen osalta.
Niin paljon sain kuulla juttuja miten pahaa jälkee se hajotessaan saa aikaan että oli melkein pakko vaihtaa se.
Joskus nuo pumput kestää hyvinkin pitkään. Omassa W124 200D:ssä on jo 900000 km mittarissa ja alkuperäisellä pumpulla kulkee vieläkin. On sitä kyllä aina välillä tarkistettu tuota laakerin kuntoa mutta koska on ollut hyvä niin ei ole tehty mitään. Miljoonan huollossa olen sen kyllä päättänyt vaihtaa... Tai tiedä sitten jos on silloinkin vielä kunnossa...profiili kirjoitti:Morjens
Pumppu on vaihdettu. Ei ollu kaikkein tilavin työpaikka ja piti kädet olla monella mutkalla.
Purin edestä vain hihnan ja kiristimen jousen.
Ei vanhassa pumpussa ollut silmämääräisesti mitään vikaa mutta olen nähnyt muutaman hajonneen pumpun ja nyt on vähän helpompi hengittää sen osalta.
Niin paljon sain kuulla juttuja miten pahaa jälkee se hajotessaan saa aikaan että oli melkein pakko vaihtaa se.