Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Forsmanni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 25.09.2011 20:03

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Forsmanni »

Oli kiinni mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin ainakaa mtn onko kiinni vaiko auki? :/
Eli onko toi morkooli kello se alipainekello mitä pystyy säätämään?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Forsmanni kirjoitti:Oli kiinni mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin ainakaa mtn onko kiinni vaiko auki? :/
Eli onko toi morkooli kello se alipainekello mitä pystyy säätämään?
ei, kun ylipainekello. ja pystyy säätään. mutta ei se vika siinä ole. säädä vaikka laidasta laitaan, niin ei ole tohon kierrosten huutamis asiaan mitään vaikutusta. niinku joku jo sanoikin, niin vika on siinä, että ollaan otettu liikaa soppaa, eikä olla osattu sitten säätää muita juttuja sen soppamäärän mukaan sopiviks. näin ollen "minimi" syöttömäärä on liian iso. kylmällä koneella moottorin omat vastukset on sen verran kovat, että kone toimii ja oikeestaan pumppu joutuu tuuppaan vielä enemmänkin soppaa, että käy nätisti tyhjäkäyntiä. mutta sitten lämmetessään pumpussa ei riitäkkään enää säätövaraa pienentää syöttöä, jolloinka kone alkaa pikkuhiljalleen huutaa enemmän ja enemmän. puolikierrosta/kierros pois syöttöjä, niin homma skulaa taas.
W201 250DT 20V
w201 190E
tatsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:50

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja tatsku »

doddi itellä on tollanen pumppu om602 ja tarkotus olis syöttöä ruuvata vaan kun ei ole mitään hajua että mitä noista ruuveistä menis kääntämään!!


Kuva


JEESIA KAIVATTAS!
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ensimmäisellä sivulla on ohjeet kuvineen.
w201 om605
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

En koko ketjua jaksanut kahlata läpi, että olisiko sieltä löytynyt mutta: Mitä kautta ihmiset on näitä pumppuja ruuvailleet, ettei tarvitsisi koko konehuonetta purkaa tieltä pois? Alakautta en ole vielä perehtynyt asiaan mitenkään - Yläkautta vaikuttaa ahtaalta!! Kyseessä siis om602 satalankussa...
AKN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 08.03.2008 21:07
Paikkakunta: siikalatva

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja AKN »

yläkautta. jos tuntuu hankalalta nii jätä säätämättä...
Sähkö on sinistä ja sattuu...
tatsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:50

Re:

Viesti Kirjoittaja tatsku »

Islander kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Nykimisenestolla varustetussa pumpussa se syöttöruuvi on tosiaan hieman erinäköinen ja jousikuormitteinen. (Mutta täsmälleen samallakohdalla kuin "normaalissakin pumpussa") Eli menee sormilla painamalla sisään.

Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.

Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
Joo saatiin syöttöä nostettua vain 1,5kierrosta kun otti tosiaan tuohon mokkulaan kiinni. Pitää paremmalla ajalla nostaa sitten enemmän,mutta kyllä nytkin huomasi eron aikalailla.
itellä on samallainen pumppu nyt tossa automaatis! Nyt kun nyt kun syöttöä lisätään niin voiko sen nykimiseneston solenoidin alta katkasta sen tapin kun eihän sillä tossa automaatis oo mitään virkaa?
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Sain lopultakin tuon OM606 tuonne pellin alle, vieläpä niin, että toimii. Ja nyt pitäisi sitten saada lisää tehoa elikkä ruuvvata pumppua näin aluksi. Kokoonpano on siis OM606 vakioturbollaan ja OM603 turbosta vakio syöttöpumppu, jota ei ole minun aikana ruuvattu ollenkaan. Eli meneekö säätö tässäkin tapauksessa samallalailla kuin etusivulla on ohjeistettu? Tarkoituksena olisi saada niin paljon irti kuin on mahdollista, mutta kuitenkin turvallisesti, eikä kestävyyden kustannuksella. Joten miten paljon kannattaisi ruuvata syöttöä auki?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jupezki kirjoitti:Joten miten paljon kannattaisi ruuvata syöttöä auki?
Samalla tavalla vaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noista pumpuista saa yllättävänkin paljon syöttöä pihalle, kun vaan tietää mitä ruuvvia kääntää. tossa viikko sitten innostuin räplään tota om602:sta, mikä on ollu tähän asti aika vakio tehoiltaan. sain syöttöruuvvia varmaan 5 kierrosta auki. mutta siinä joutu lähes kaikkia ruuvveja käänteleen, että tämä oli mahdollista. aina, kun tuntu siltä, että kyllä tämä jo riittää, niin ajattelin vielä kokeilla säätää muitakin ruuvveja, kun pelkkää syöttöruuvvia ja totesin, että tuli taas ihan "normaalisti" toimiva ja kokeilin taas säätää lisää syöttöä. tällä tavalla sain sen ensimmäisen parin kierroksen jälkeen vielä 3 kierrosta lisää syöttöä. sitten lopulta ajattelin, että ehkäpä se nyt riittää. ja toiminta on todellakin aivan samanlaista, kun vakiosäädöissään olevalla pumpulla. kierrokset laskee normaalisti ja pysyy siinä 600rpm nurkilla tyhjäkäynnillä, oli sitten koneessa rasitusta, tai ei. ja oli sitten kylmä kone, tai lämmin. hienoa puuhaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

pera8x kirjoitti:noista pumpuista saa yllättävänkin paljon syöttöä pihalle, kun vaan tietää mitä ruuvvia kääntää. tossa viikko sitten innostuin räplään tota om602:sta, mikä on ollu tähän asti aika vakio tehoiltaan. sain syöttöruuvvia varmaan 5 kierrosta auki. mutta siinä joutu lähes kaikkia ruuvveja käänteleen, että tämä oli mahdollista. aina, kun tuntu siltä, että kyllä tämä jo riittää, niin ajattelin vielä kokeilla säätää muitakin ruuvveja, kun pelkkää syöttöruuvvia ja totesin, että tuli taas ihan "normaalisti" toimiva ja kokeilin taas säätää lisää syöttöä. tällä tavalla sain sen ensimmäisen parin kierroksen jälkeen vielä 3 kierrosta lisää syöttöä. sitten lopulta ajattelin, että ehkäpä se nyt riittää. ja toiminta on todellakin aivan samanlaista, kun vakiosäädöissään olevalla pumpulla. kierrokset laskee normaalisti ja pysyy siinä 600rpm nurkilla tyhjäkäynnillä, oli sitten koneessa rasitusta, tai ei. ja oli sitten kylmä kone, tai lämmin. hienoa puuhaa.
Niinpä. Vaatii vaan vähän enemmän vaivaa kuin se kahen kierroksen säätö.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
smgt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 17.12.2008 21:57
Paikkakunta: Paltamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja smgt »

mites muuten tommosen c250 om605turbon säätäminen jossa on pumpussa sähköinen kaasu?
tätä selailin yli kymmenen sivua ja jokainen viesti oli miten saan w124 syöttöö
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

smgt kirjoitti:mites muuten tommosen c250 om605turbon säätäminen jossa on pumpussa sähköinen kaasu?
tätä selailin yli kymmenen sivua ja jokainen viesti oli miten saan w124 syöttöö
Evry modi. Ei ole mekaanisia säätöjä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Voiko om615 koneen pumppua säätää? tyhjäkäynti pitäis saada pienemmäksi ja syöttöö vähän lisää... Jos voi säätää, niin mitä pitää tehdä?
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?

Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?

Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Nyt tuli mielenkiintonen probleema mersun kans vastaan. Ostin vähän aikaa sitte turbotetun 124:sen joka on seissy parivuotta, eilen illalla sitten karautin tulille ja kierrokset alko huutamaan tyhjäkäynnillä kauhiasti. Pumppu on vakio elementeillä ja näyttää että ois ruuvattukkin kun vetävät on tapissa. Syöttöjä parikiekkaa puottamalla sain kuitenkin toimimaan sen verran että ajaa pystyy mutta vieläkin meinaa kierrokset olla hitaita laskeutuun. :roll: oisko mesemiehillä vinkkejä?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

VieläVapari kirjoitti:Nyt tuli mielenkiintonen probleema mersun kans vastaan. Ostin vähän aikaa sitte turbotetun 124:sen joka on seissy parivuotta, eilen illalla sitten karautin tulille ja kierrokset alko huutamaan tyhjäkäynnillä kauhiasti. Pumppu on vakio elementeillä ja näyttää että ois ruuvattukkin kun vetävät on tapissa. Syöttöjä parikiekkaa puottamalla sain kuitenkin toimimaan sen verran että ajaa pystyy mutta vieläkin meinaa kierrokset olla hitaita laskeutuun. :roll: oisko mesemiehillä vinkkejä?
Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä. Toinen paikka on suuttimet. Ostin itelle kerran käytetyt suuttimet kokeeks pitkän aikaa seisseestä autosta ja kun löin ne paikolleen ja auton käyntiin niin saman tien kierrokset tappiin :lol: kärjet jumittaa auki niin valuu koko ajan diisseliä kammioon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Joo, jonku verran tullut nyt ajettua autolla nii alkaa pelaamaan jo pikkuhiljaa paremmin :) ei muuta ku rankasti tossua :twisted:
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?

Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?

Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Näihin vieläkin apua tarvitsisin. :roll:
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.
Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänä :crazy: Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?

Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?

Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Niin paljon voi ottaa kun saa mutta tyhjäkäynnissä on kovempi säätäminen. Ota suosiolla sitten tyhjäkäyntiruuvia saman verran ulos ja vielä vajaa puoli kierrosta ylimäärästä. Sitten loput säätelet tasaimella kun se jää kuitenkin liian korkeaksi. Sitten vähän tyhjäkäyntirikastusta lisää. Sitten laitat kaasuvivun tangon alempaan palluraan että saa kaasun menemään kummassakin päässä pohjaan ja kaasuvivun rajotinruuvin (se kuusiokolo) pois niin vetävät on maksimikierrosten kanssa samat. Sitten niitä maksimikierroksia sen verran kun haluat. 300 kampuran kierrosta on yks kierros ruuvista. Eikä saa muuten tietää kuin kokeilemalla ne kierrokset. Vakio venttiilikoneistolla ei kannata kierrättää hirveästi yli 6000 kierroksen. Maksimikierrosten yläpuolella on just se tyhjäkäynnintasain josta aiemmin puhuin eli siitä säädetään tyhjäkäynti sitten kohilleen kun sitä "tavallista" ruuvia on otettu riittävästi ulos. Eikä se imusarjan poissaoleminen vaikuta kunhan ei imukanaviin mene mitään.
veskola kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.
Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänä :crazy: Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.
Se tanko ei palaudu mekaanisessakaan pumpussa ennenkuin keskipakopainot työntää sen takasin. Tässä on ilmeisesti se idea että auto lähtee paremmin käyntiin kun säätötanko jää sammuttaessa pitämään vähän kaasua päällä ja painot sitten pukkaa sen minimille kun alkaa pyöriä. Onko sitä pumppua käytetty auki ettei se tanko oo voinu päästä ohjurista sivuun? Ei siihen taida paljon muu auttaa kuin koittaa rasvailla ja nitkutella. Ne pallurat kannattaa myös rasvata (ja kahtoa että ne on varmasti urissaan vaikka ei ne pääse siitä pois jos ei rajotinpulttia ota pois) jotka liukuu siinä tangolla kun elementit kääntyy. Voihan sen tangon poiskin ottaa jos ei muu auta mutta tiesitkin varmaan että sitten ne sylinterikohtaset pitää säätää :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

veskola kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.
Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänä :crazy: Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.
säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiinin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

xr kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.
Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänä :crazy: Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.
säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiinin
No sekin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Siekkinen kirjoitti:
Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?

Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?

Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Niin paljon voi ottaa kun saa mutta tyhjäkäynnissä on kovempi säätäminen. Ota suosiolla sitten tyhjäkäyntiruuvia saman verran ulos ja vielä vajaa puoli kierrosta ylimäärästä. Sitten loput säätelet tasaimella kun se jää kuitenkin liian korkeaksi. Sitten vähän tyhjäkäyntirikastusta lisää. Sitten laitat kaasuvivun tangon alempaan palluraan että saa kaasun menemään kummassakin päässä pohjaan ja kaasuvivun rajotinruuvin (se kuusiokolo) pois niin vetävät on maksimikierrosten kanssa samat. Sitten niitä maksimikierroksia sen verran kun haluat. 300 kampuran kierrosta on yks kierros ruuvista. Eikä saa muuten tietää kuin kokeilemalla ne kierrokset. Vakio venttiilikoneistolla ei kannata kierrättää hirveästi yli 6000 kierroksen. Maksimikierrosten yläpuolella on just se tyhjäkäynnintasain josta aiemmin puhuin eli siitä säädetään tyhjäkäynti sitten kohilleen kun sitä "tavallista" ruuvia on otettu riittävästi ulos. Eikä se imusarjan poissaoleminen vaikuta kunhan ei imukanaviin mene mitään.
Paljonko maksimikierrokset ovat vakiona? Eli tähän ruuviin ei ole pakko edes koskea, sillä eihän tuolla vakioturbolla mitään eloa siellä ylärekisterissä ole muutenkaan, eli vakio maksimikierrokset riittävät? Onko maksimikierrosten alapuolella oleva ruuvi sitten vetävät kierrokset? Tarviiko tätä säätää muuten, jos kierrokset eivät jää leijumaan?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

xr kirjoitti:säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiinin
Saakos ne herkisteltyä kuntoon irtopumpun kanssa ilman purkamista. Pumppu on otettu purkuauton moottorista (kolariauton, eli ollut kunnossa joskus kauan sitten) ja haluan nähdä kun se tanko liikkuu siinä hienosti eestaas ecun ohjaamana jo ennen kuin käynnistän varsinaisen moottorin. Vertasin vain tuohon ajossa olleeseen väykyyn ja siinä sama tanko liikkui helposti.

Sen mitä siitä kylkiluukusta näki niin osat on kohdillaan ja olen niitä huolella öljynnyt, sikäli se kuulostaa juurikin siltä, että jumitus on siellä syvemmällä eli elementeissä. Pitäisikö minun ajaa esimerkiksi tuoretta dieseliä sen pumpun läpi eli värkätä pumpun pyörittämö ja dieselin syöttö tjms. Pumppupenkissähän tuo kaiketi luonnostaan herkistyisi.

Kiitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hieman aihetta sivuten, mikä tota pumpun sähköstä tyhjäkäynnin tasaajaa ohjaa? Tekniikka kun siirtyy w123 bensakoriin, niin mietin jätänkö kokonaan käyttämättä ton tasaimen? Vai puranko 124 irti tarvittavat roinat?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

ELR-rele :idea:
Jostain täältä löytyy kytkentäkaavio, mutta muistelisin että välttämättä siihen tarvii kytkeä vain kierrosluku anturi ja virransyöttö (YJ-releeltä mieluusti) :crazy:

Hyvä varuste talvella :idea:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:
xr kirjoitti:säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiinin
Saakos ne herkisteltyä kuntoon irtopumpun kanssa ilman purkamista. Pumppu on otettu purkuauton moottorista (kolariauton, eli ollut kunnossa joskus kauan sitten) ja haluan nähdä kun se tanko liikkuu siinä hienosti eestaas ecun ohjaamana jo ennen kuin käynnistän varsinaisen moottorin. Vertasin vain tuohon ajossa olleeseen väykyyn ja siinä sama tanko liikkui helposti.

Sen mitä siitä kylkiluukusta näki niin osat on kohdillaan ja olen niitä huolella öljynnyt, sikäli se kuulostaa juurikin siltä, että jumitus on siellä syvemmällä eli elementeissä. Pitäisikö minun ajaa esimerkiksi tuoretta dieseliä sen pumpun läpi eli värkätä pumpun pyörittämö ja dieselin syöttö tjms. Pumppupenkissähän tuo kaiketi luonnostaan herkistyisi.

Kiitos.
jos otat ne suihkujen lähdöt pois paikaltaan, niin siella näkyy elementtien päät. sitten, kun pumppua pyörittää, niin niiden pitäisi liikkua ylös-alas suunnasssa. jos ne liikkuu tollain, niin luultavasti ne liikkuu myös kiertymä suunnassa, eli kaasu pelaa elementtien osalta ja jäljelle jää vikakohteeks enään se tanko, mikä niitä kääntää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Jupezki kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?

Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?

Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Niin paljon voi ottaa kun saa mutta tyhjäkäynnissä on kovempi säätäminen. Ota suosiolla sitten tyhjäkäyntiruuvia saman verran ulos ja vielä vajaa puoli kierrosta ylimäärästä. Sitten loput säätelet tasaimella kun se jää kuitenkin liian korkeaksi. Sitten vähän tyhjäkäyntirikastusta lisää. Sitten laitat kaasuvivun tangon alempaan palluraan että saa kaasun menemään kummassakin päässä pohjaan ja kaasuvivun rajotinruuvin (se kuusiokolo) pois niin vetävät on maksimikierrosten kanssa samat. Sitten niitä maksimikierroksia sen verran kun haluat. 300 kampuran kierrosta on yks kierros ruuvista. Eikä saa muuten tietää kuin kokeilemalla ne kierrokset. Vakio venttiilikoneistolla ei kannata kierrättää hirveästi yli 6000 kierroksen. Maksimikierrosten yläpuolella on just se tyhjäkäynnintasain josta aiemmin puhuin eli siitä säädetään tyhjäkäynti sitten kohilleen kun sitä "tavallista" ruuvia on otettu riittävästi ulos. Eikä se imusarjan poissaoleminen vaikuta kunhan ei imukanaviin mene mitään.
Paljonko maksimikierrokset ovat vakiona? Eli tähän ruuviin ei ole pakko edes koskea, sillä eihän tuolla vakioturbolla mitään eloa siellä ylärekisterissä ole muutenkaan, eli vakio maksimikierrokset riittävät? Onko maksimikierrosten alapuolella oleva ruuvi sitten vetävät kierrokset? Tarviiko tätä säätää muuten, jos kierrokset eivät jää leijumaan?

Minulla on tässä pumpussa tuo elr eli se sähköinen tyhjäkäynninhienosäätö, joten tuon pumpun persaus on vähän erillainan. (tälläinen -> http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ) Tämä ilmeisesti ei vaikuta ruuvaamiseen mitenkään? Siihen elr-elementin takana keskellä olevaan ruuviin ei ilmeisesti saanut koskea? Muuttuuko kaasuvivun liikerata, kun vaikka esim. syöttöruuvia otetaan enemmän ulos?

Olisi ensimmäinen pumppu mitä aion ruuvata, niin hieman epäillyttää uskaltaisikohan tuota mennä ruuvaamaan ettei menisi ns. vituiks.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jupezki kirjoitti:Minulla on tässä pumpussa tuo elr eli se sähköinen tyhjäkäynninhienosäätö, joten tuon pumpun persaus on vähän erillainan. (tälläinen -> http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ) Tämä ilmeisesti ei vaikuta ruuvaamiseen mitenkään? Siihen elr-elementin takana keskellä olevaan ruuviin ei ilmeisesti saanut koskea? Muuttuuko kaasuvivun liikerata, kun vaikka esim. syöttöruuvia otetaan enemmän ulos?

Olisi ensimmäinen pumppu mitä aion ruuvata, niin hieman epäillyttää uskaltaisikohan tuota mennä ruuvaamaan ettei menisi ns. vituiks.
Ei vaikuta. Saa siihen ruuviin koskea siitä voi säätää sitten tyhjäkäyntiä paremmin jos se ylempi ruuvi ei riitä. Kannattaa säätää käynnissä. Liikerata pitenee kun syöttöä ruuvaa. Sitten jos kierrokset ei enää palaa tyhjäkäynnille säätämisen jälkeen niin sitten sitä syöttöruuvin ja maksimikierrosruuvin välissä olevaa ruuvia pitää säätää. 22mm hylsyllä auki ja sormin ehkä kolme varttia viiva puoli kiekkaa auki ja sitten mutteri kiinni.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin