Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Oli kiinni mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin ainakaa mtn onko kiinni vaiko auki? :/
Eli onko toi morkooli kello se alipainekello mitä pystyy säätämään?
Eli onko toi morkooli kello se alipainekello mitä pystyy säätämään?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ei, kun ylipainekello. ja pystyy säätään. mutta ei se vika siinä ole. säädä vaikka laidasta laitaan, niin ei ole tohon kierrosten huutamis asiaan mitään vaikutusta. niinku joku jo sanoikin, niin vika on siinä, että ollaan otettu liikaa soppaa, eikä olla osattu sitten säätää muita juttuja sen soppamäärän mukaan sopiviks. näin ollen "minimi" syöttömäärä on liian iso. kylmällä koneella moottorin omat vastukset on sen verran kovat, että kone toimii ja oikeestaan pumppu joutuu tuuppaan vielä enemmänkin soppaa, että käy nätisti tyhjäkäyntiä. mutta sitten lämmetessään pumpussa ei riitäkkään enää säätövaraa pienentää syöttöä, jolloinka kone alkaa pikkuhiljalleen huutaa enemmän ja enemmän. puolikierrosta/kierros pois syöttöjä, niin homma skulaa taas.Forsmanni kirjoitti:Oli kiinni mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin ainakaa mtn onko kiinni vaiko auki? :/
Eli onko toi morkooli kello se alipainekello mitä pystyy säätämään?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
doddi itellä on tollanen pumppu om602 ja tarkotus olis syöttöä ruuvata vaan kun ei ole mitään hajua että mitä noista ruuveistä menis kääntämään!!

JEESIA KAIVATTAS!
JEESIA KAIVATTAS!
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
En koko ketjua jaksanut kahlata läpi, että olisiko sieltä löytynyt mutta: Mitä kautta ihmiset on näitä pumppuja ruuvailleet, ettei tarvitsisi koko konehuonetta purkaa tieltä pois? Alakautta en ole vielä perehtynyt asiaan mitenkään - Yläkautta vaikuttaa ahtaalta!! Kyseessä siis om602 satalankussa...
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
yläkautta. jos tuntuu hankalalta nii jätä säätämättä...
Sähkö on sinistä ja sattuu...
Re:
itellä on samallainen pumppu nyt tossa automaatis! Nyt kun nyt kun syöttöä lisätään niin voiko sen nykimiseneston solenoidin alta katkasta sen tapin kun eihän sillä tossa automaatis oo mitään virkaa?Islander kirjoitti:Joo saatiin syöttöä nostettua vain 1,5kierrosta kun otti tosiaan tuohon mokkulaan kiinni. Pitää paremmalla ajalla nostaa sitten enemmän,mutta kyllä nytkin huomasi eron aikalailla.Mika.T kirjoitti:Nykimisenestolla varustetussa pumpussa se syöttöruuvi on tosiaan hieman erinäköinen ja jousikuormitteinen. (Mutta täsmälleen samallakohdalla kuin "normaalissakin pumpussa") Eli menee sormilla painamalla sisään.
Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.
Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Sain lopultakin tuon OM606 tuonne pellin alle, vieläpä niin, että toimii. Ja nyt pitäisi sitten saada lisää tehoa elikkä ruuvvata pumppua näin aluksi. Kokoonpano on siis OM606 vakioturbollaan ja OM603 turbosta vakio syöttöpumppu, jota ei ole minun aikana ruuvattu ollenkaan. Eli meneekö säätö tässäkin tapauksessa samallalailla kuin etusivulla on ohjeistettu? Tarkoituksena olisi saada niin paljon irti kuin on mahdollista, mutta kuitenkin turvallisesti, eikä kestävyyden kustannuksella. Joten miten paljon kannattaisi ruuvata syöttöä auki?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Samalla tavalla vaan.Jupezki kirjoitti:Joten miten paljon kannattaisi ruuvata syöttöä auki?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
noista pumpuista saa yllättävänkin paljon syöttöä pihalle, kun vaan tietää mitä ruuvvia kääntää. tossa viikko sitten innostuin räplään tota om602:sta, mikä on ollu tähän asti aika vakio tehoiltaan. sain syöttöruuvvia varmaan 5 kierrosta auki. mutta siinä joutu lähes kaikkia ruuvveja käänteleen, että tämä oli mahdollista. aina, kun tuntu siltä, että kyllä tämä jo riittää, niin ajattelin vielä kokeilla säätää muitakin ruuvveja, kun pelkkää syöttöruuvvia ja totesin, että tuli taas ihan "normaalisti" toimiva ja kokeilin taas säätää lisää syöttöä. tällä tavalla sain sen ensimmäisen parin kierroksen jälkeen vielä 3 kierrosta lisää syöttöä. sitten lopulta ajattelin, että ehkäpä se nyt riittää. ja toiminta on todellakin aivan samanlaista, kun vakiosäädöissään olevalla pumpulla. kierrokset laskee normaalisti ja pysyy siinä 600rpm nurkilla tyhjäkäynnillä, oli sitten koneessa rasitusta, tai ei. ja oli sitten kylmä kone, tai lämmin. hienoa puuhaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niinpä. Vaatii vaan vähän enemmän vaivaa kuin se kahen kierroksen säätö.pera8x kirjoitti:noista pumpuista saa yllättävänkin paljon syöttöä pihalle, kun vaan tietää mitä ruuvvia kääntää. tossa viikko sitten innostuin räplään tota om602:sta, mikä on ollu tähän asti aika vakio tehoiltaan. sain syöttöruuvvia varmaan 5 kierrosta auki. mutta siinä joutu lähes kaikkia ruuvveja käänteleen, että tämä oli mahdollista. aina, kun tuntu siltä, että kyllä tämä jo riittää, niin ajattelin vielä kokeilla säätää muitakin ruuvveja, kun pelkkää syöttöruuvvia ja totesin, että tuli taas ihan "normaalisti" toimiva ja kokeilin taas säätää lisää syöttöä. tällä tavalla sain sen ensimmäisen parin kierroksen jälkeen vielä 3 kierrosta lisää syöttöä. sitten lopulta ajattelin, että ehkäpä se nyt riittää. ja toiminta on todellakin aivan samanlaista, kun vakiosäädöissään olevalla pumpulla. kierrokset laskee normaalisti ja pysyy siinä 600rpm nurkilla tyhjäkäynnillä, oli sitten koneessa rasitusta, tai ei. ja oli sitten kylmä kone, tai lämmin. hienoa puuhaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
mites muuten tommosen c250 om605turbon säätäminen jossa on pumpussa sähköinen kaasu?
tätä selailin yli kymmenen sivua ja jokainen viesti oli miten saan w124 syöttöö
tätä selailin yli kymmenen sivua ja jokainen viesti oli miten saan w124 syöttöö
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Evry modi. Ei ole mekaanisia säätöjä.smgt kirjoitti:mites muuten tommosen c250 om605turbon säätäminen jossa on pumpussa sähköinen kaasu?
tätä selailin yli kymmenen sivua ja jokainen viesti oli miten saan w124 syöttöö
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Voiko om615 koneen pumppua säätää? tyhjäkäynti pitäis saada pienemmäksi ja syöttöö vähän lisää... Jos voi säätää, niin mitä pitää tehdä?
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?
Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?
Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?
Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Nyt tuli mielenkiintonen probleema mersun kans vastaan. Ostin vähän aikaa sitte turbotetun 124:sen joka on seissy parivuotta, eilen illalla sitten karautin tulille ja kierrokset alko huutamaan tyhjäkäynnillä kauhiasti. Pumppu on vakio elementeillä ja näyttää että ois ruuvattukkin kun vetävät on tapissa. Syöttöjä parikiekkaa puottamalla sain kuitenkin toimimaan sen verran että ajaa pystyy mutta vieläkin meinaa kierrokset olla hitaita laskeutuun.
oisko mesemiehillä vinkkejä?

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä. Toinen paikka on suuttimet. Ostin itelle kerran käytetyt suuttimet kokeeks pitkän aikaa seisseestä autosta ja kun löin ne paikolleen ja auton käyntiin niin saman tien kierrokset tappiinVieläVapari kirjoitti:Nyt tuli mielenkiintonen probleema mersun kans vastaan. Ostin vähän aikaa sitte turbotetun 124:sen joka on seissy parivuotta, eilen illalla sitten karautin tulille ja kierrokset alko huutamaan tyhjäkäynnillä kauhiasti. Pumppu on vakio elementeillä ja näyttää että ois ruuvattukkin kun vetävät on tapissa. Syöttöjä parikiekkaa puottamalla sain kuitenkin toimimaan sen verran että ajaa pystyy mutta vieläkin meinaa kierrokset olla hitaita laskeutuun.oisko mesemiehillä vinkkejä?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Joo, jonku verran tullut nyt ajettua autolla nii alkaa pelaamaan jo pikkuhiljaa paremmin
ei muuta ku rankasti tossua 


Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Näihin vieläkin apua tarvitsisin.Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?
Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?
Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?

Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänäSiekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Niin paljon voi ottaa kun saa mutta tyhjäkäynnissä on kovempi säätäminen. Ota suosiolla sitten tyhjäkäyntiruuvia saman verran ulos ja vielä vajaa puoli kierrosta ylimäärästä. Sitten loput säätelet tasaimella kun se jää kuitenkin liian korkeaksi. Sitten vähän tyhjäkäyntirikastusta lisää. Sitten laitat kaasuvivun tangon alempaan palluraan että saa kaasun menemään kummassakin päässä pohjaan ja kaasuvivun rajotinruuvin (se kuusiokolo) pois niin vetävät on maksimikierrosten kanssa samat. Sitten niitä maksimikierroksia sen verran kun haluat. 300 kampuran kierrosta on yks kierros ruuvista. Eikä saa muuten tietää kuin kokeilemalla ne kierrokset. Vakio venttiilikoneistolla ei kannata kierrättää hirveästi yli 6000 kierroksen. Maksimikierrosten yläpuolella on just se tyhjäkäynnintasain josta aiemmin puhuin eli siitä säädetään tyhjäkäynti sitten kohilleen kun sitä "tavallista" ruuvia on otettu riittävästi ulos. Eikä se imusarjan poissaoleminen vaikuta kunhan ei imukanaviin mene mitään.Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?
Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?
Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Se tanko ei palaudu mekaanisessakaan pumpussa ennenkuin keskipakopainot työntää sen takasin. Tässä on ilmeisesti se idea että auto lähtee paremmin käyntiin kun säätötanko jää sammuttaessa pitämään vähän kaasua päällä ja painot sitten pukkaa sen minimille kun alkaa pyöriä. Onko sitä pumppua käytetty auki ettei se tanko oo voinu päästä ohjurista sivuun? Ei siihen taida paljon muu auttaa kuin koittaa rasvailla ja nitkutella. Ne pallurat kannattaa myös rasvata (ja kahtoa että ne on varmasti urissaan vaikka ei ne pääse siitä pois jos ei rajotinpulttia ota pois) jotka liukuu siinä tangolla kun elementit kääntyy. Voihan sen tangon poiskin ottaa jos ei muu auta mutta tiesitkin varmaan että sitten ne sylinterikohtaset pitää säätääveskola kirjoitti:Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänäSiekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiininveskola kirjoitti:Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänäSiekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
No sekin.xr kirjoitti:säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiininveskola kirjoitti:Milläs tuommosen saa korjattua. Tuossa OM606 sähköpumpussa se tanko on pirun jäykkä, se sähkösäädin (solenoidi) ei jaksa sitä painaa ja jos sen painaa pohjaan se jää sinne. Sitten jos sen lämmittää kuumailmapuhaltimella niin se alkaa liikkua. Olen koittanut öljytä ja runkata eestaas mutta ei auta, tanko se jöpöttää jäykkänäSiekkinen kirjoitti:Pumpun sisällä oleva elementtien säätötanko voi jumitella kun pumppu on pitkän aikaa käyttämättä.Kolariauto kyseessä. Pitäskö siitä purkaa jotain pois tjms.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Paljonko maksimikierrokset ovat vakiona? Eli tähän ruuviin ei ole pakko edes koskea, sillä eihän tuolla vakioturbolla mitään eloa siellä ylärekisterissä ole muutenkaan, eli vakio maksimikierrokset riittävät? Onko maksimikierrosten alapuolella oleva ruuvi sitten vetävät kierrokset? Tarviiko tätä säätää muuten, jos kierrokset eivät jää leijumaan?Siekkinen kirjoitti:Niin paljon voi ottaa kun saa mutta tyhjäkäynnissä on kovempi säätäminen. Ota suosiolla sitten tyhjäkäyntiruuvia saman verran ulos ja vielä vajaa puoli kierrosta ylimäärästä. Sitten loput säätelet tasaimella kun se jää kuitenkin liian korkeaksi. Sitten vähän tyhjäkäyntirikastusta lisää. Sitten laitat kaasuvivun tangon alempaan palluraan että saa kaasun menemään kummassakin päässä pohjaan ja kaasuvivun rajotinruuvin (se kuusiokolo) pois niin vetävät on maksimikierrosten kanssa samat. Sitten niitä maksimikierroksia sen verran kun haluat. 300 kampuran kierrosta on yks kierros ruuvista. Eikä saa muuten tietää kuin kokeilemalla ne kierrokset. Vakio venttiilikoneistolla ei kannata kierrättää hirveästi yli 6000 kierroksen. Maksimikierrosten yläpuolella on just se tyhjäkäynnintasain josta aiemmin puhuin eli siitä säädetään tyhjäkäynti sitten kohilleen kun sitä "tavallista" ruuvia on otettu riittävästi ulos. Eikä se imusarjan poissaoleminen vaikuta kunhan ei imukanaviin mene mitään.Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?
Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?
Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Saakos ne herkisteltyä kuntoon irtopumpun kanssa ilman purkamista. Pumppu on otettu purkuauton moottorista (kolariauton, eli ollut kunnossa joskus kauan sitten) ja haluan nähdä kun se tanko liikkuu siinä hienosti eestaas ecun ohjaamana jo ennen kuin käynnistän varsinaisen moottorin. Vertasin vain tuohon ajossa olleeseen väykyyn ja siinä sama tanko liikkui helposti.xr kirjoitti:säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiinin
Sen mitä siitä kylkiluukusta näki niin osat on kohdillaan ja olen niitä huolella öljynnyt, sikäli se kuulostaa juurikin siltä, että jumitus on siellä syvemmällä eli elementeissä. Pitäisikö minun ajaa esimerkiksi tuoretta dieseliä sen pumpun läpi eli värkätä pumpun pyörittämö ja dieselin syöttö tjms. Pumppupenkissähän tuo kaiketi luonnostaan herkistyisi.
Kiitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Hieman aihetta sivuten, mikä tota pumpun sähköstä tyhjäkäynnin tasaajaa ohjaa? Tekniikka kun siirtyy w123 bensakoriin, niin mietin jätänkö kokonaan käyttämättä ton tasaimen? Vai puranko 124 irti tarvittavat roinat?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
ELR-rele 
Jostain täältä löytyy kytkentäkaavio, mutta muistelisin että välttämättä siihen tarvii kytkeä vain kierrosluku anturi ja virransyöttö (YJ-releeltä mieluusti)
Hyvä varuste talvella

Jostain täältä löytyy kytkentäkaavio, mutta muistelisin että välttämättä siihen tarvii kytkeä vain kierrosluku anturi ja virransyöttö (YJ-releeltä mieluusti)

Hyvä varuste talvella

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
jos otat ne suihkujen lähdöt pois paikaltaan, niin siella näkyy elementtien päät. sitten, kun pumppua pyörittää, niin niiden pitäisi liikkua ylös-alas suunnasssa. jos ne liikkuu tollain, niin luultavasti ne liikkuu myös kiertymä suunnassa, eli kaasu pelaa elementtien osalta ja jäljelle jää vikakohteeks enään se tanko, mikä niitä kääntää.veskola kirjoitti:Saakos ne herkisteltyä kuntoon irtopumpun kanssa ilman purkamista. Pumppu on otettu purkuauton moottorista (kolariauton, eli ollut kunnossa joskus kauan sitten) ja haluan nähdä kun se tanko liikkuu siinä hienosti eestaas ecun ohjaamana jo ennen kuin käynnistän varsinaisen moottorin. Vertasin vain tuohon ajossa olleeseen väykyyn ja siinä sama tanko liikkui helposti.xr kirjoitti:säätötanko itsessään ei jumita vaan elementit. ilmeisesti dieseli haihtuu ja parafiini jää vain jäljelle, lämpö sitten notkistaa parafiinin
Sen mitä siitä kylkiluukusta näki niin osat on kohdillaan ja olen niitä huolella öljynnyt, sikäli se kuulostaa juurikin siltä, että jumitus on siellä syvemmällä eli elementeissä. Pitäisikö minun ajaa esimerkiksi tuoretta dieseliä sen pumpun läpi eli värkätä pumpun pyörittämö ja dieselin syöttö tjms. Pumppupenkissähän tuo kaiketi luonnostaan herkistyisi.
Kiitos.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Jupezki kirjoitti:Paljonko maksimikierrokset ovat vakiona? Eli tähän ruuviin ei ole pakko edes koskea, sillä eihän tuolla vakioturbolla mitään eloa siellä ylärekisterissä ole muutenkaan, eli vakio maksimikierrokset riittävät? Onko maksimikierrosten alapuolella oleva ruuvi sitten vetävät kierrokset? Tarviiko tätä säätää muuten, jos kierrokset eivät jää leijumaan?Siekkinen kirjoitti:Niin paljon voi ottaa kun saa mutta tyhjäkäynnissä on kovempi säätäminen. Ota suosiolla sitten tyhjäkäyntiruuvia saman verran ulos ja vielä vajaa puoli kierrosta ylimäärästä. Sitten loput säätelet tasaimella kun se jää kuitenkin liian korkeaksi. Sitten vähän tyhjäkäyntirikastusta lisää. Sitten laitat kaasuvivun tangon alempaan palluraan että saa kaasun menemään kummassakin päässä pohjaan ja kaasuvivun rajotinruuvin (se kuusiokolo) pois niin vetävät on maksimikierrosten kanssa samat. Sitten niitä maksimikierroksia sen verran kun haluat. 300 kampuran kierrosta on yks kierros ruuvista. Eikä saa muuten tietää kuin kokeilemalla ne kierrokset. Vakio venttiilikoneistolla ei kannata kierrättää hirveästi yli 6000 kierroksen. Maksimikierrosten yläpuolella on just se tyhjäkäynnintasain josta aiemmin puhuin eli siitä säädetään tyhjäkäynti sitten kohilleen kun sitä "tavallista" ruuvia on otettu riittävästi ulos. Eikä se imusarjan poissaoleminen vaikuta kunhan ei imukanaviin mene mitään.Jupezki kirjoitti:Tarkotus ottaa OM603:sen vakiopumpusta niin paljon syöttöä ulos kuin mahdollista, eli tyhjäkäyntiruuvia yhtä paljon auki kuin syöttöruuviakin? Syöttöhän lisääntyy kun ruuvia avataan ja tässä tilanteessa otetaan niin auki kuin saa? Laitanko vetäviä sen 4 kiekkaa kiinni vai enemmän tai vähemmän? Maksimikierroksia ei varmaan saa mitenkään muuten selvillä kuin vaan kaasuttamalla?
Pumppuhan on tosiaan OM606 koneessa, vakioturbolla. Kun kerran pitää säätää auto käynnissä, nii vaikuttaako imusarjan pois oleminen miten paljon säätämiseen, esim. tyhjäkäyntiin tai ryntäytyskierroksiin?
Ja vielä se, että mikäköhän on tuon ruuvin tarkoitus W124 pumpussa, joka on maksimikierrosten yläpuolella, jolle ei ole anettu mitään nimeä?
Minulla on tässä pumpussa tuo elr eli se sähköinen tyhjäkäynninhienosäätö, joten tuon pumpun persaus on vähän erillainan. (tälläinen -> http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ) Tämä ilmeisesti ei vaikuta ruuvaamiseen mitenkään? Siihen elr-elementin takana keskellä olevaan ruuviin ei ilmeisesti saanut koskea? Muuttuuko kaasuvivun liikerata, kun vaikka esim. syöttöruuvia otetaan enemmän ulos?
Olisi ensimmäinen pumppu mitä aion ruuvata, niin hieman epäillyttää uskaltaisikohan tuota mennä ruuvaamaan ettei menisi ns. vituiks.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei vaikuta. Saa siihen ruuviin koskea siitä voi säätää sitten tyhjäkäyntiä paremmin jos se ylempi ruuvi ei riitä. Kannattaa säätää käynnissä. Liikerata pitenee kun syöttöä ruuvaa. Sitten jos kierrokset ei enää palaa tyhjäkäynnille säätämisen jälkeen niin sitten sitä syöttöruuvin ja maksimikierrosruuvin välissä olevaa ruuvia pitää säätää. 22mm hylsyllä auki ja sormin ehkä kolme varttia viiva puoli kiekkaa auki ja sitten mutteri kiinni.Jupezki kirjoitti:Minulla on tässä pumpussa tuo elr eli se sähköinen tyhjäkäynninhienosäätö, joten tuon pumpun persaus on vähän erillainan. (tälläinen -> http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ) Tämä ilmeisesti ei vaikuta ruuvaamiseen mitenkään? Siihen elr-elementin takana keskellä olevaan ruuviin ei ilmeisesti saanut koskea? Muuttuuko kaasuvivun liikerata, kun vaikka esim. syöttöruuvia otetaan enemmän ulos?
Olisi ensimmäinen pumppu mitä aion ruuvata, niin hieman epäillyttää uskaltaisikohan tuota mennä ruuvaamaan ettei menisi ns. vituiks.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103