Apuva! 300 TDT:n kansi halki
Apuva! 300 TDT:n kansi halki
Hei!
Keväällä ostamani -88 300 TDT alkoi pitää naputusta/säksätystä ja vaihdoin kuukausi sitten nostajat, ei vaikutusta ääneen. Päätin sitten purkaa koneen ja tehdä peruskunnostuksen. Tänään pääsin katselemaan sylinterinkantta ja siinähän oli halkeamia ainakin neljässä sylinterissä. Pahin tilanne oli 6 sylinterissä, mistä kansi oli halki kahdesta kohtaa (venttiilien välistä ja esikammion ja pakoventtiilin välistä)
Tietäisikö kukaan mistä voisi kysellä hyvää vaihtokantta. Vai kannattaisikohan hitsauttaa jossain koneistamolla? Hyvää jälkeä tekevien koneistamojen yhteystiedot olisivat tervetulleita ja mistähän kannattaisi ostaa laakerit ja tiivisteet kyseiseen koneeseen, eivät ilmeisesti ole samoja kuin vapaastihengittävissä.
En olisi uskonut että kansi on noin huonossa kunnossa, oireita ei juuri ollut. Ei painetta jäähdytysjärjestelmässä, ei nestehävikkiä. Ainoastaan öljynpainemittari nyki tyhjäkäynnillä ja moottorista kuului erikoinen kierrosluvun mukaan muuttuva säksätys, joka tosin ei välttämättä johdu kannesta.
Seuraavaksi olisi purettava alakerta ja katsottava mitä sieltä ilmenee, Ainakin sylinterit on hyvässä kunnossa ja toivottavasti myös männät ja kampiakseli.
Keväällä ostamani -88 300 TDT alkoi pitää naputusta/säksätystä ja vaihdoin kuukausi sitten nostajat, ei vaikutusta ääneen. Päätin sitten purkaa koneen ja tehdä peruskunnostuksen. Tänään pääsin katselemaan sylinterinkantta ja siinähän oli halkeamia ainakin neljässä sylinterissä. Pahin tilanne oli 6 sylinterissä, mistä kansi oli halki kahdesta kohtaa (venttiilien välistä ja esikammion ja pakoventtiilin välistä)
Tietäisikö kukaan mistä voisi kysellä hyvää vaihtokantta. Vai kannattaisikohan hitsauttaa jossain koneistamolla? Hyvää jälkeä tekevien koneistamojen yhteystiedot olisivat tervetulleita ja mistähän kannattaisi ostaa laakerit ja tiivisteet kyseiseen koneeseen, eivät ilmeisesti ole samoja kuin vapaastihengittävissä.
En olisi uskonut että kansi on noin huonossa kunnossa, oireita ei juuri ollut. Ei painetta jäähdytysjärjestelmässä, ei nestehävikkiä. Ainoastaan öljynpainemittari nyki tyhjäkäynnillä ja moottorista kuului erikoinen kierrosluvun mukaan muuttuva säksätys, joka tosin ei välttämättä johdu kannesta.
Seuraavaksi olisi purettava alakerta ja katsottava mitä sieltä ilmenee, Ainakin sylinterit on hyvässä kunnossa ja toivottavasti myös männät ja kampiakseli.
OT Suurin osa Bmw:n vanhoista m20b25 2.5 l koneiden kansista on halki. Taitaa olla jonkinasteinen tyyppivika niissä. Mutta kansihan voi olla halki paristakin eri kohtaa sopivasti sen vaikuttamatta ajamiseen tai moottorin toimintaan mitenkään...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Alakerran purku on aika turhaa hommaa, se on melkoisen pomminvarma.
Nimimerkki Esko:lta voit kysellä kannen hitsausta, hän myy korjattuja kansia ja hänen käyttämänsä hitsaamo myös koneistaa kannet ja tekee venttiilityöt.
Esko myy myös tiivisteitä, renkaita jne.
Turbodieselin vaihtokannet ovat sikamaisen kalliita, kannattaa hitsauttaa vanha. Hyvin tehty hitsaus kestää.
Nimimerkki Esko:lta voit kysellä kannen hitsausta, hän myy korjattuja kansia ja hänen käyttämänsä hitsaamo myös koneistaa kannet ja tekee venttiilityöt.
Esko myy myös tiivisteitä, renkaita jne.
Turbodieselin vaihtokannet ovat sikamaisen kalliita, kannattaa hitsauttaa vanha. Hyvin tehty hitsaus kestää.
Re: Apuva! 300 TDT:n kansi halki
Tuo säksätys voipi olla jakoketjun aiheuttama. Omassa autossa kuului samantapainen ääni tyhjäkäynnillä ja tietysti tihentyi kierrosten noustessa. Ensimmäiset epäilyt kohdistuivat johonkin apulaitteeseen mutta kun konetta käytettiin ilman moniurahihnaa hetki niin sama ääni kuului.pele kirjoitti:Ainoastaan öljynpainemittari nyki tyhjäkäynnillä ja moottorista kuului erikoinen kierrosluvun mukaan muuttuva säksätys, joka tosin ei välttämättä johdu kannesta.
Jakoketju oli löystynyt/venynyt niin paljon että se oli katkaissut jo nokka-akselin päästä pukista yhden "nastan" eli ketjun stopparin ja olisi varmaan pian katkennut koko ketju tai hypännyt pois. Katkennut stoppari oli ihme kyllä paikoillaan. Ketjun vaihdon jälkeen kone käy kuin henkäys ilman sivuääniä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Hei taas
Kiitoksia vinkeistä kannen korjauksessa.
Kannentiiviste näkyy vuotaneen ykköspytystä paineita öljykanaviin, tästä varmaan johtui öljynpainemittarin nykiminen.
Nyt on katsottu myös alakerta ja aivan kuten Mauri H. kirjoitti tuntuu kestävän, on nimittäin uskomattoman hyvässä kunnossa. Kampiakseli ja laakerit ovat kuin uudet, ainoastaan pientä kiillottumaa runkolaakereissa. Autohan on saksantuonti, jossa mittarissa vajaa 200tkm., autolla on luultavasti ajettu huomattavasti enemmän.
Männäntappien välys kiertokankiin jäi vielä arveluttamaan, pelkkää tappia heilutellessa tuntuu kohtalainen välys, onkohan normaalia? Alunperin nimittäin naputuksen syyksi arveltiin väljää kiertokangen helaa. Tutulla oli nimittäin tullut juuri samanlainen ääni turbo Escortissa väljästä männäntapista, vika löytyi kun kaikki muu oli vaihdettu ja naputus pysyi sitkeästi ennallaan.
Kiitoksia vinkeistä kannen korjauksessa.
Kannentiiviste näkyy vuotaneen ykköspytystä paineita öljykanaviin, tästä varmaan johtui öljynpainemittarin nykiminen.
Nyt on katsottu myös alakerta ja aivan kuten Mauri H. kirjoitti tuntuu kestävän, on nimittäin uskomattoman hyvässä kunnossa. Kampiakseli ja laakerit ovat kuin uudet, ainoastaan pientä kiillottumaa runkolaakereissa. Autohan on saksantuonti, jossa mittarissa vajaa 200tkm., autolla on luultavasti ajettu huomattavasti enemmän.
Männäntappien välys kiertokankiin jäi vielä arveluttamaan, pelkkää tappia heilutellessa tuntuu kohtalainen välys, onkohan normaalia? Alunperin nimittäin naputuksen syyksi arveltiin väljää kiertokangen helaa. Tutulla oli nimittäin tullut juuri samanlainen ääni turbo Escortissa väljästä männäntapista, vika löytyi kun kaikki muu oli vaihdettu ja naputus pysyi sitkeästi ennallaan.
Hej Halloo!
Missä turbon omistajat luuraavat?
OM603 turbodieselissä nämä ovat tyyppivikoja!
Tämän takia moni vannoo OM617 nimeen.
OM603 alkuperäinen turbo kansi on erityisen herkkä. Sitä on kuulemma vuosien varrella kylläkin paranneltu.
Joten kansi kannatta ensin kunnolla tarkistaa ja arvoituttaa että työtä ei tule tehtyä kahteen kertaan!
Missä turbon omistajat luuraavat?


Tämän takia moni vannoo OM617 nimeen.
OM603 alkuperäinen turbo kansi on erityisen herkkä. Sitä on kuulemma vuosien varrella kylläkin paranneltu.
Joten kansi kannatta ensin kunnolla tarkistaa ja arvoituttaa että työtä ei tule tehtyä kahteen kertaan!
- japi.
- Yhteistyökumppani
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ti 24.08.2004 09:17
- Paikkakunta: varsinais-suomi
- Viesti:
kansi 250 turbossa
Onko kokemuksia kuin tuon 250 turbon alkuperäis kansi kestää?
Itsellä on ihmeelinen vaihtelu öljyn paine mittari nykii aina välillä!
Voisko olla vaan ongelma öljynpaine anturissa onko kokemuksia?
Itsellä on ihmeelinen vaihtelu öljyn paine mittari nykii aina välillä!
Voisko olla vaan ongelma öljynpaine anturissa onko kokemuksia?
Re: kansi 250 turbossa
Nykiminen valitettavasti viittaa kansivikaan. Kyllä ne vitoskoneisenkin kannet halkeaa siinä kuin kuutosenkin.japi kirjoitti:Onko kokemuksia kuin tuon 250 turbon alkuperäis kansi kestää?
Itsellä on ihmeelinen vaihtelu öljyn paine mittari nykii aina välillä!
Voisko olla vaan ongelma öljynpaine anturissa onko kokemuksia?
- japi.
- Yhteistyökumppani
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ti 24.08.2004 09:17
- Paikkakunta: varsinais-suomi
- Viesti:
kansi vika!
Eli kansi kaivamaan pois vain sitten!
Hyvin alkaa tää taivalla tämän auton kanssa !
Antaako se muita merkkejä toi kanssi kuin et öljynpaine vaihtelee?
Mulla ei ainakaan paineita ne jäähdytys puolelle!
Missä kannattaa korjautaa kansi jos on halki!
Hyvin alkaa tää taivalla tämän auton kanssa !
Antaako se muita merkkejä toi kanssi kuin et öljynpaine vaihtelee?
Mulla ei ainakaan paineita ne jäähdytys puolelle!
Missä kannattaa korjautaa kansi jos on halki!
Re: kansi vika!
No kannattaa ajella sillä kunnes muitakin oireita ilmaantuu, ettei kuitenkaan turhaan ala purkamaan.japi kirjoitti:Eli kansi kaivamaan pois vain sitten!
Hyvin alkaa tää taivalla tämän auton kanssa !
Antaako se muita merkkejä toi kanssi kuin et öljynpaine vaihtelee?
Mulla ei ainakaan paineita ne jäähdytys puolelle!
Missä kannattaa korjautaa kansi jos on halki!
Kansien hitsauksia kannattaa kysellä nimimerkki Esko:lta.
Moi
Tuo kannen halkeaminen venttiilien välisestä "kankaasta" on vanhemmalla moottorilla enemmänkin sääntö kuin poikkeus eikä yleensä vaadi minkäälaista korjaustoimenpidettä. Onko tuo halkeama syvä ?
Siis ulottuuko se venttiilin seetiin ?
Tuo kannen halkeaminen venttiilien välisestä "kankaasta" on vanhemmalla moottorilla enemmänkin sääntö kuin poikkeus eikä yleensä vaadi minkäälaista korjaustoimenpidettä. Onko tuo halkeama syvä ?
Siis ulottuuko se venttiilin seetiin ?
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02