SAA POISTAA

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset. s124 250TDA temppuilee

Viesti Kirjoittaja oltzi »

pitäs takapyörän laakeri vaihtaa. mutten saa millään napaa irti? liukuvasaralla oon koittanu muttei liiku milliikään.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Oltzin räpellykset. s124 250TDA temppuilee

Viesti Kirjoittaja Dixon »

oltzi kirjoitti:oon lähössä tallille ja ennen sitä vaihdoin pihalla löpö suodattimet. vika saatto tosiaan olla niissä. karkea suodatin ihan musta. sen kaadoin tyhjäks purkkiin ja sen jälkee purkki tyhjäks. tältä näyttää purkki nyt

[ http://i2.aijaa.com/b/00854/11878680.jpg ]

hieno suodattimes tuli onneksi aivan kirkasta kamaa. milläs tankista vedet saan pois?
Mullaki oli varmaa orkkis karkee suodatin farkussa ku oli sen näköset "klemmarit" letkuissa. Mustaa paskaa täynnä se suodatin, ja vkl korjasin polttoaineanturin ni seki oli semmosta mustaa "muta" paskaa keränny itteesä. Mitähä lie tankin pohjalla... Putsata sais varmaanki sen.
S124 & W124
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

aurinko paistaa ja lumet sulaa 8) pakkohan se oli kesä mese ottaa katoksesta työn alle :)

uskomattoman hyvin lähti käyntiin. ihan kuin eilen käyneenä :wtf: :thumbup:

noo nyt kaivan ne esikammiot irti ja zekkaan niitten kunnon.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

lähti hienosti metrin varrella irti ne lukitukset.

Kuva

tämän ääntä pitävän sylinterin esikammio oli jossai ihme kuonassa

Kuva

ja muutenkin paljon vaaleempi kuin toisen sylinterin

Kuva

molemmissa on se kuula paikoillaan ja samannäköiset.. :x

seuraavaks aattelin mitata näiden kahden sylinterin yläkuolokohdat. näkee onko eroa toisiinsa.

sen jälkee saaki todennäköisesti nostaa koneen pöydälle.. :think:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Vitos sylinterin mäntä on 2,4mm alempana kuin 4 sylinterin..

Sehän vissii riittää liian alhaisiin ruttuihin.. :x

Ei muutaku osiks koko kone. Mikähän perkule sieltä on menny läpi?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei sieltä ole mahtanut mennä muutakon ilmaa ja löpöä. kanki kiero.
w201 om605
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

hiukan liikaa voimaa sopivalla ennakolla ja yhdistettynä kusevaan suuttimeen yms.
muuten ei oikei nkäy järkeen että yksi ainoastaan mutkalla, vaan luulisi jokaisen olevan hiukan banaanilla??!!
Tosin omassakin kävi juuri noin että 1sylinterin veivi antautui sen 6mm, mutta epäilynä olikin nestettä palotilassa entisessä elämässä ja startilla alkukierous.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

jekku90 kirjoitti:ei sieltä ole mahtanut mennä muutakon ilmaa ja löpöä. kanki kiero.

näin on juu mutta ei taida löpö ja ilma sitä vääntää.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oltzi kirjoitti:
jekku90 kirjoitti:ei sieltä ole mahtanut mennä muutakon ilmaa ja löpöä. kanki kiero.

näin on juu mutta ei taida löpö ja ilma sitä vääntää.
vääntää ne. paljonkos tässä oli syöttöjä/ahtopaineita? tarpeeks vaan kierroksia ja vääntöjä koneeseen, niin antautuuhan se jostain. useimmiten veivi katkee, tai vääntyy.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

mites tää vekotin sitten oireili, tuota banaani kankea?

kiinnostas vaan kun omassa kummitellu jo 15000km sellaane vika että kun kylmänä käynnistää käy hehkun ajan kaikilla ja sitten rupiaa rynkyttämään viidellä kera kauhian kalinan.

lämpimänä ei ongelmia, paitsi yhden sylinterin kalahdus n.2000 rpm. kohdalla..
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

kolisti sitä yhtä pyttyä. ja kun avas suutinputken ni lakkas. ja savutti kylmänä.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
tatsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:50

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja tatsku »

itellä oli tossa omassa ihan sama kolina ongelma mutta kun vaihdettiin pumppu suutinputki ja viiviimisenä suttimeen kajottiin ja ku olin laittamassa suutinta taks ni olisuuttimen reijän kohdalla pala muovia estämässä naftan kulkua. pala oli siis siitä suuttimen ohjurista tai mikä lie. onko edes mitään erityistä virkaa!? se pikku pala otettiin pois ja auto rupes toimimaan! nyt on kerran tehnyt sen jälkeen ihan samallai mutta loppui itellään! mistä lie mahtaa tässä olla kysymys!? ja kyseessä on siis om602 ihan vapari moottori!
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

moottori ois lattialla. iltapäivällä purku hommia :)

Kuva
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

kankihan siel on mutkalla. ja tietty kansi halki ainaki kolmelta sylinteriltä..

Kuva

onkos tämmönen läpeeminen normaalia??

Kuva
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja johani »

ainaki öljyt hoitaneet tehtävänsä ku ei kuumana käymisestä huolimatta jälkiä liukupinnoissa. rossipyörien kampiakseleissa nähny samanlaisia, en tiiä tosin onko niissäkään normaalia.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Nuo kaulat on aina siniset. Kuuluu asiaan. :thumbup:
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

mikäs noissa cdi:n kk laakereissa on parempaa ku vakioissa? kun semmosia sain parin muitten osien mukana. ja kuulemma ois paremmat. ainakin sopivat paikalleen.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

En laakereista tiedä, mutta minua kiiinnosta nuo CDI:n veivt. ovat nimittäin tehty raudan ääressä mitä olen purkaamolla niitä hypistellyt, verrattuna alkuperäisiin turboihin, niin kapea kuin leveäkantisissa
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Bryggi kirjoitti:En laakereista tiedä, mutta minua kiiinnosta nuo CDI:n veivt. ovat nimittäin tehty raudan ääressä mitä olen purkaamolla niitä hypistellyt, verrattuna alkuperäisiin turboihin, niin kapea kuin leveäkantisissa
Mun ymmärryksen mukaan ei vain sovi etukammio koneesee.

Eikö tähänki rojektiin kannata ettiä 606turbon kiertokanget? Taikka arrowit? Jos nuo vakiotki jo näillä tehoillla antautuu?
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Cdi laakerissa on "sputterin" kynsi eripuolella kun 60x laakerissa. Eli cdin laakerit ei sovi.

cdin kanki on silimästä silimään 147mm ja normi iskusen 60x on 149mm. Männän tappi on sama cdi vs. turbo ja alasilimä on saman kokonen. Laakerin kans ja iliman.

Kyllä tämä vakioillakin menee. Tuo vääntyminen ei voimasta oo tulllu.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

JuhoL kirjoitti:Cdi laakerissa on "sputterin" kynsi eripuolella kun 60x laakerissa. Eli cdin laakerit ei sovi.

cdin kanki on silimästä silimään 147mm ja normi iskusen 60x on 149mm. Männän tappi on sama cdi vs. turbo ja alasilimä on saman kokonen. Laakerin kans ja iliman.

Kyllä tämä vakioillakin menee. Tuo vääntyminen ei voimasta oo tulllu.
kyllä aamulla vielä sopi?? :) täytyypä käydä kattoo ku siin lootas oli koivusen numerot ni jos se ei ookkaa cdi:n.

ennakko oli varmaa hiukan pielessä. jotain 17 tai 18. pitäs olla se 20.

nythän ku kone on atomeina ni voin käydä veholla niittaa jakoketjun valmiiks ku sen saa nakattuu paikalleen.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

vielä kampura irti ni ois valmis koneistamolle.

Kuva

tämmösestä paketista sopivat vanhojen tilalle

Kuva
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Juu nuo ei käy cdi koneeseen. En tiijä miks tuosa lukkee cdi. Samanlaisia paketteja ihtellä ollu ku tuon matikin motin laakeroin.

Kuva

Tuosa on sitte josson cdin veivit.


E: ny kerran aloin niin tuosa kuvassa vasemmalla cdin kangesta ja oikia on Om603. Vasemman puoleisin on cdin yläliuska.
Kuva
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

tänää kampura irti lohkosta ja rojut konttii ja huomenna koneistamolle.

1. ja 5. alemmat runkolaakerit oli mielenkiintoiset.

Kuva
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja jytky »

minkalaista öljyä oot käyttäny koneessa?ite olen tuossa omassa st:ssa käyttäny teboil diamond extreme 10w-60,onkohan jo liian jäykkää tavaraa dieseliin :think:
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

jytky kirjoitti:minkalaista öljyä oot käyttäny koneessa?ite olen tuossa omassa st:ssa käyttäny teboil diamond extreme 10w-60,onkohan jo liian jäykkää tavaraa dieseliin :think:
castrolin 10-60 oli viimeks. vakiossa 5-40
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
karisa60
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 16:59

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja karisa60 »

Moi,
mielenkiintoinen viest9ketju. Itse olen yrittänyt löytää tietoa sieltä ja täältä mutta huonolla tuloksella. 1995 250 TDA kone voimaton ja vetää vasta kierroksilla, savua ei putkesta tule vaikka syöttöruuvia kierretty. Tässä ketjussa oli kuva pumpusta oma kone on vapari mutta pumpun päällä on juurikin samanlainen metallinen härpäke. Voisiko tuo olla aiheuttamassa tehottomuutta? Ajoitus tarkistettu kahdesti ja on ok. Pumppu on vakio. Jos tuo metalli säiliö jonka päällä on ruuvi ja mutteri on joku savutuksen esto ja ahistaa syöttöjä niin auki vai kiinni ruuvia?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se "alppikello" säätää juuri syöttöä ilmanpaineen mukaan.

Lukitusmutteri auki ja ruuvia aukipäin kunnes tökkää.
karisa60
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.08.2010 16:59

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja karisa60 »

Kiitos tiedosta. Minulla siihen keksintöön ei tule alipaineletkua mutta ruuvasin tänään kaikki ulos.
Olen tuossa yrittänyt selvittää tuota koneen voimattomuutta niin voiko siirtopumppu tuottaa ilmaa järjestelmään sillä kuplia mennä vilistää pumpulta suodattimeen tulevassa putkessa. Tiivisteet on Veholta uusittu ja pa letkut vajhdettu. Mielestäni kone täristää tyhjäkäynnillä mutta ei äännä mitenkään epänormaalisti(kalise ta nakuta). Syöttöruuvia on kierretty auki kahteen otteeseen(ei vielä vastaa kanteen) mutta savua ei pakopiipusta tule. Kone tuntuu heräävän vasta 3000 kierroksesta. Moottoritielle mentäessä on pakko manuaalisti vetäistä kakkoselle ja kierrättää 5700 ennen kolmosta että saa kelattua 2-300 m:n matkalla satasen lasiin ja pääsee liikennevirtaan sujuvasti. Trailerin kanssa ei puhettakaan ajaa nelosella ei väännä.
Kone on ajettun. 300tkm voisiko ketju olla venynyt näillä kilometreillä kysyy laiska kun ei ole jaksanut ottaa venttiilikoppaa vielä auki.
Ja lopuksi vielä, onkohan mahdollista kotikonstein mitata pumpu syöttö/sylinteri että heittävätkö kuinka paljon keskenään?
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin räpellykset ST työn alla

Viesti Kirjoittaja oltzi »

hei hou mersu toverit. kuuluuko lohkon ja jakopään "kopan" väliin tulla paperi tiiviste??
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Vastaa Viestiin