Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Pansu »

LopenUupunut kirjoitti:
Pansu kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Suurimman hyödyn taitaa saada kun rakentaa öljynkiertoon tehokkaan jäähdytyksen.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.
Nimenomaan, joku jäähdytin ei montaa kymppiä maksa ja voi ajaa ihan "normaaleilla" toimiviksi todetuilla öljyillä. Toki halutessaan voi laskea tehoja, nostaa lämpöjä ja kasvattaa voiteluhäiriön riskiä ihan mutulla :thumbup: <----- Kaikki nämä on faktoja käytettäessä liian jäykkää öljyä.
Ok. Mutta "liian jäykkää", jos ne kuitenkin on samaa luirua lämpimänä kuinka se 20-50 öljy hajottaisi sen ihmeemmin konetta, tähän minä kaipaisin selitystä.
Minulla ei ole kiirettä liikkeelle lähtiessä tuolla, johan ne öljyt on kesällä ulkonakin minimissään +20 startatessa....
Edelleen, paksuntaako tuo 20 kylmäpää myös kuumaa päätä....

.
Eikö tää nyt ole selitetty sulle jo moneen kertaan. Sillä alhaalta jäykällä öljyllä teet hallaa moottorille aina kun starttaat sen kylmänä, ei se mitään pakkasta vaadi. Edelleen miksi sen alapään pitäisi olla jäykkää, miksei se voisi olla 5w tai 10w?
Ja ei, ei, ei, se 20w ei jäykistä kuin alapäätä.

Kuten Laineracing totesi, 5w-40 riittää perusmosaan jos se kilpamoottoriinkin riittää. Siitä öljyn jäykistämisestä pelkällä mutulla ei ole tod.näk. kuin haittaa. Sen öljynlämpömittarinkin saa jo muutamalla eurolla, jopa Biltemasta tai sen Motoxin vierestä. Täytyy kyllä todeta että ei hyvää päivää, rata-ajelua ja halvimpia öljyjä :crazy:
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Jos öljy on 20W-40, niin sen viskositeetti riippuu voimakkaammin lämpötilasta, kuin vaikkapa 0W-40 öljyn. Eli mieluummin laitan radalle tuollaisen 0W-40 öljyn, jos noista pitäisi valita.
Eli vielä rautalangasta 20W-40 öljyn viskositeetti ohenee 120 astetta lämmitettäessä saman verran, kuin 0W-40 öljy 140 astetta lämmitettäessä.

Eli vielä... tuo 20W-40 on ohuempaa lämpöisenä (vaikka 120 astetta) kuin 0W-40. Eli sillä kylmän pään luvulla on merkitystä myös kuumaan päähän.

Halvat öljyt on varmaankin tästä syystä halpoja. Ne eivät ole lämpötilan suhteen stabiileja. Esimerkiksi automaattilaatikon öljyn olisi hyvä olla aika stabiilia ja se maksaakin paljon.

Kun moottorin voitelu toimii, mutta lämmöt karkaavat, niin mistä se porsii :?:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oman käsityksen mukaan syy siihen, että ylipäätään on olemassa 20w50 ja 5w50 öljyjä on siinä, että noita kapeemmalla alueella olevia öljyjä on halvempi ja helpompi valmistaa. jenkkilän auringossa ei tarvita mitään 0w, tai 5w öljyjä. siellä voi ajaa kesät talvet 20w öljyillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aina kun puhutaan öljystä tai joku edes mainitsee ohimennen siitä niin alkaa kauhea jaaritus...monta kertaa nähty ja se sitten sivuaa itse pää teeman.
Lopettakaa ja jatkakaa orkkis aihetta. :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:Aina kun puhutaan öljystä tai joku edes mainitsee ohimennen siitä niin alkaa kauhea jaaritus...monta kertaa nähty ja se sitten sivuaa itse pää teeman.
Lopettakaa ja jatkakaa orkkis aihetta. :D
Orkkisaihe jatkuu koneen suolestuksella, ensin kansi pois...jos sylinterissä naarmua, nippuun ja toteutan haaveeni paalata tämä kottero....jos ei naarmuja, tutkitaan ensin kansi ja sitten uitetaan mäntä pois.

Se nyt on selvää että liotukset ei auttaneet, kone kävi nytkin siihen asti kuin kello kun ruiskuttamani öljy paloi sylinteristä pois...ja kun annoin koneen jäähtyä ulkosalla kävi tasaiseen 70C lämmöille asti. Puristukset 4 mittauksella 8-9bar lämpimänä.

Helvetin nätisti kävi 20w-50 öljyillä ja mitään eroa ei ollut käynnistymisessä 5w-50 öljyyn. Ei naputtanut eikä ääniä jne. Ehkä jonkin verran käynnistäessä hiljaisempikin?

Pistin kokeeksi prätkään myös 20w-50 öljyt....katsotaan hajoaako se :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

karra kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
karra kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: Sellaista tulee vain ihmeteltyä että saattaa käydä pitkäänkin aivan hyvin ja tasaiseen kunnes hytkyntä alkaa.... :shock:
Välillä lämpimänäkin toimii kuin kello....ja tosiaan päästöt on nyt paremmat kuin vuosi sitten jolloin olivat yli tuhatta (hc) ja nyt testattiin kaksi kertaa ~300/400....

.
Niin olihan ne jakajan kannet sekä pyörijät vaihdettu? Uusikaan orkkis osa ei saata kestää kuin hetken, kokemusta on. Jos ei mene kipunaa yhteen sylinteriin niin ruisku sinne kumminkin bensaa ruuttaa ja se huuhtelee kyllä öljyt veke sieltä. Saattais vaikuttaa rutistuksiin? Ihan vaan teoriaa tässä heittelen.

Noissa on jakajan kannet ja pyörijät akilleen kantapäänä... eikä niitä tarvi vaihtaa niin kauan kun ne toimii; joka kevät vaan kuivaa ja putsaa karstat pois.

Mistä kohtaa ne löytyy konehuoneesta :oops:
En ole moisia huomannut.... :wtf:


.
Ne on piilossa muovikoppien alla kansien etupäässä. itsellänikin alkoi satunnaisena oireiluna... uusi pyörijä kaputt. Vai onko tuossa M119 wäykyssä suorasytkä?
Mika.T kirjoitti:Suurimman hyödyn taitaa saada kun rakentaa öljynkiertoon tehokkaan jäähdytyksen.
M119:ssä ei mahda olla minkäänlaista moottoriöljyn jäähdytystä.
Hei onhan mersuissa ollut moottoriöljynjäähdytin jo 60-luvulla syylarin vasemmassa reunassa, ainakin 300SEL 6.3, 230SL ja 220 SE Coupe sekä 230CE löytyy. Omassa E420 M119 moottorilla se löytyy puskurin takaa kuskin puolelta.

Joo suorasytkähän tässä...sulla on edellinen versio tästä w210 e420 koneesta.....sen mää kyllä taisin tietää :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

LU on nyt paalaamisen rajoilla niin onko tämä v8 väykky jotenkin pakkomielle niinkuin mulla w124:et vai suoraan harrastus?
Toisaalta toi konehan ei varmaan ole purkuautoista kallis .
Vaikka taitaahan sulla olla uudempia autoja piha täynnä.
Siinä väykyssä on varmaan hyvä kori?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:LU on nyt paalaamisen rajoilla niin onko tämä v8 väykky jotenkin pakkomielle niinkuin mulla w124:et vai suoraan harrastus?
Toisaalta toi konehan ei varmaan ole purkuautoista kallis .
Vaikka taitaahan sulla olla uudempia autoja piha täynnä.
Siinä väykyssä on varmaan hyvä kori?
Onhan noi jokusen vuoden uudempia. Väykky oli alusta jo harrastus, tosin tuli siihen pistettyä kilometrejä jotta muut kulkineet säilyi "ajamatta" (olivat muilla käytössä) ja sitten kun tuossa piti yhtä autoa odotella useampi kk niin jollain sitä oli liikuttava, eikä väysynen kait huonoin ratkaisu ollut?.

Nyt tuo on leikkimielisen rata-auton aihiona, tuossa ei paljon hyvähäviä jos hajoaa jotain, mäntä vaikka :lol: ....ropaaminen on kivaa ajanvietettä ja tuo olisi toimiessaan varmasti melko hauska ja huoleton niille 5-10 ratapäivälle jotka vuodessa tulee vietettyä. Bemari olis kyllä parempi aihio, siihen löytyy palikkaa huomattavasti paremmin...

Ideana olisi helppous, autoon...radalle....leppoista ajelua ja kotiin....Reikäpäässä aika meni jo, liikaa menetettävää nykyisin.
Ei trailereita, varikkosäätöä....jne.

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Pe 19.04.2013 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja eskelju »

En yllytä omaan hulluuteeni, mutta jotkut sanoo jhotta rvs-saattaa noita onkkelmia poistaa eli tasottaa puristuspaineita. Käytä silti omaa järkeäsi kannattaako, mulla kokeilu menossa ns. terveeseen vanhukseen... Kuullema nuo rata hemmot lykkää tuota monjää koneisiinsa, liekkö tarua... :eh:
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

eskelju kirjoitti:En yllytä omaan hulluuteeni, mutta jotkut sanoo jhotta rvs-saattaa noita onkkelmia poistaa eli tasottaa puristuspaineita. Käytä silti omaa järkeäsi kannattaako, mulla kokeilu menossa ns. terveeseen vanhukseen... Kuullema nuo rata hemmot lykkää tuota monjää koneisiinsa, liekkö tarua... :eh:

Tätä rvs juttua kuuklasin ja miettinyt kanssa....voi olla että kokeilen. Pitäis vaan tietää mitkä ne raja-arvot on että kannattaa kokeilla?....13bar normi ja nelonen 9bar...onko liian väljä. Ja onko vika kuitenkin venttiilissä tai kansipahvissa?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja karra »

LopenUupunut kirjoitti:
eskelju kirjoitti:En yllytä omaan hulluuteeni, mutta jotkut sanoo jhotta rvs-saattaa noita onkkelmia poistaa eli tasottaa puristuspaineita. Käytä silti omaa järkeäsi kannattaako, mulla kokeilu menossa ns. terveeseen vanhukseen... Kuullema nuo rata hemmot lykkää tuota monjää koneisiinsa, liekkö tarua... :eh:

Tätä rvs juttua kuuklasin ja miettinyt kanssa....voi olla että kokeilen. Pitäis vaan tietää mitkä ne raja-arvot on että kannattaa kokeilla?....13bar normi ja nelonen 9bar...onko liian väljä. Ja onko vika kuitenkin venttiilissä tai kansipahvissa?

.
RVS ei varmaan tuollaista vikaa korjaa. Ja pitäs tietää onko ohivuoto sylinterissä vaiko venttiilissä. Venttiiliä se ei taatusti korjaa, sylinterin tasaiseen kulumaan/naarmuuntuneisuuteen saattaa auttaa ...

Mikäs se öljynjäähdytinjuttu on, kai tuossa sellainen kenno on :?:
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

karra kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
eskelju kirjoitti:En yllytä omaan hulluuteeni, mutta jotkut sanoo jhotta rvs-saattaa noita onkkelmia poistaa eli tasottaa puristuspaineita. Käytä silti omaa järkeäsi kannattaako, mulla kokeilu menossa ns. terveeseen vanhukseen... Kuullema nuo rata hemmot lykkää tuota monjää koneisiinsa, liekkö tarua... :eh:

Tätä rvs juttua kuuklasin ja miettinyt kanssa....voi olla että kokeilen. Pitäis vaan tietää mitkä ne raja-arvot on että kannattaa kokeilla?....13bar normi ja nelonen 9bar...onko liian väljä. Ja onko vika kuitenkin venttiilissä tai kansipahvissa?

.
RVS ei varmaan tuollaista vikaa korjaa. Ja pitäs tietää onko ohivuoto sylinterissä vaiko venttiilissä. Venttiiliä se ei taatusti korjaa, sylinterin tasaiseen kulumaan/naarmuuntuneisuuteen saattaa auttaa ...

Mikäs se öljynjäähdytinjuttu on, kai tuossa sellainen kenno on :?:
Pitäis siellä kenno olla, taitaa vaan olla lootalle....
Huomenna ajattelin alkaa purkuhommiin...olis vaan puunkaatoakin ohjelmassa....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

äkkiä hattua vaan pois koneesta, niin saadaan uteliaisuuteen lääkettä. joko teit ohivuoto mittauksia? sillä ainakin selviäs se, että minne se paine sieltä pytystä menee. vois antaa (ehkä) enemmän toivon kipinää, jos ei männän välistä mene. tai jotain.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pera8x kirjoitti:äkkiä hattua vaan pois koneesta, niin saadaan uteliaisuuteen lääkettä. joko teit ohivuoto mittauksia? sillä ainakin selviäs se, että minne se paine sieltä pytystä menee. vois antaa (ehkä) enemmän toivon kipinää, jos ei männän välistä mene. tai jotain.

Heti kun ehdin, "työnsin" toisen projektin talliin jo....muutama juttu siihen ja sitten pistän väyrysen siltaan.
Eihän tossa ole montaakaan vaihtoehtoa, mäntä,sylinteri,pahvi,venttiilit....jaa pitää hakea se torxi kannen pulteille.
Mistähän tongis kirisrysjärjestyksen ja momentit 119 koneelle...kannelle ja nokille?. Vai nykästäänkö kahdessa erässä vastaristiin 20nm ja 40nm :D .

Taidan kuitenkin lähteä tänään heittämään lenkin mopolla...aurinko paistaa upeasti. Jokohan pärjäis shortseissa :wink: .

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kun kerran viestin aloittaja ei ole vielä OT:ta kieltänyt, niin vastalauseista huolimatta sanon öljyistä vielä tämän. Ihan vaan siksi, kun tuli asiaa aika paljon opiskeltua.

Moottoreiden öljysuositukset eivät ole tuulesta temmattuja, sillä laakerivälykset on moottorissa tietyt ja viskositeetti pitää olla toimintalämpötilassa oikea, jotta laakeroinnin toimimiselle olisi edellytykset. Lämpötilan tulee olla mielellään koko ajan vakio, jotta laakerointi toimisi hyvin.

Kuten täällä sanottiinkin, on öljynlauhdutin tärkeä. Ja nimenomaan semmoinen, joka pitää se öljyn lämpötilan vakiona.

Oppimani perusteella jatkan itse radalla normi 5W-40 ölpillä....

Ja asiaan
Panehan pian kuvia potilaasta...
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Pansu »

RAM kirjoitti:Kun kerran viestin aloittaja ei ole vielä OT:ta kieltänyt, niin vastalauseista huolimatta sanon öljyistä vielä tämän. Ihan vaan siksi, kun tuli asiaa aika paljon opiskeltua.

Moottoreiden öljysuositukset eivät ole tuulesta temmattuja, sillä laakerivälykset on moottorissa tietyt ja viskositeetti pitää olla toimintalämpötilassa oikea, jotta laakeroinnin toimimiselle olisi edellytykset. Lämpötilan tulee olla mielellään koko ajan vakio, jotta laakerointi toimisi hyvin.

Kuten täällä sanottiinkin, on öljynlauhdutin tärkeä. Ja nimenomaan semmoinen, joka pitää se öljyn lämpötilan vakiona.

Oppimani perusteella jatkan itse radalla normi 5W-40 ölpillä....

Ja asiaan
Panehan pian kuvia potilaasta...
Niin, eihän tuota itsekään ole kuin vasta pari kymmentä vuotta tiiviimmin ihmetellyt näiden moottoreiden parissa. Sitten kun koittaa jotain kokemuksiaan/tietouttaan jakaa, niin eihän sitä tietenkään uskota. Sen takia nämä öljyt tahtoo olla sellainen uskon asia monella foorumilla, aivan sama mitä ne faktat sanoo :roll:
Kyllä sitä itsekin tuli kantapään kautta opiskeltua, kun alku aikoina se halvin öljy tuli viritettyihin pannuihin kaadettua ja sitten ihmeteltiin kun laakereita paukkuu. Noh, olihan siinä sitten aina talveksi tekemistä, kun kunnosteli konetta, ehkä tämä ura siitä lähti :lol:

Kyllä ne öljyt on edelleen se halvin henkivakuutus koneelle, maksoi se pönttö vaikka satasen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

loikkaan taas öljyyn noin yleisesti niin lämpösiirtyy yleisesti öljystä nesteeseen ja se pitää öljynkin lämmön kurissa.
Muutenkin tollanen vakio pirssi ei mielestäni kaipaa mitään erikoisia lisiä jäähdytykseen....kyllähän kuski seurailee lämpöjä ja nyt on muutenkin aika vauhti kyseessä että ilma kyllä kulkee.
itse ennemmin vaihtaisin paremmat jarrunesteet ettei kiehu ja jarru laikat on kunnossa ettei jarrut katoa yks,kaks
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Juu... Lämmönvaihtaja lämmittää alussa ja myöhemmin jäähdyttää öljyä.
En oo hinnan mukaan öljyä valinnot, paitti kerran käytin autossani huuhtelumielessä sadan kilometrin ajan kingin 5W-40 öljyä, jossa oli kyllä MB229.3 tarraan printattuna :D

Ainakaan omassa pirssissä ei lämpöjen kanssa ole ongelmia radalla ollut. Moottorin lämpö nousee kyllä korkeammalle, kuin normiajossa, mutta alle sadan kuitenkin.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

RAM kirjoitti:Juu... Lämmönvaihtaja lämmittää alussa ja myöhemmin jäähdyttää öljyä.
En oo hinnan mukaan öljyä valinnot, paitti kerran käytin autossani huuhtelumielessä sadan kilometrin ajan kingin 5W-40 öljyä, jossa oli kyllä MB229.3 tarraan printattuna :D

Ainakaan omassa pirssissä ei lämpöjen kanssa ole ongelmia radalla ollut. Moottorin lämpö nousee kyllä korkeammalle, kuin normiajossa, mutta alle sadan kuitenkin.

Eipä tuossa väykyssä ole lämpöongelmaa varmaan radallakaan, tuossa kun ajelin pajalta tänne mökille pyyhkäsin 40 viimeistä kilometriä kakkosella 100-120kmh nopeutta...eli 5000-6500rpm koko ajan. Lämmöt möllötti 82C, ulkona tosin oli vain +10.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ja eikös Saksassa jonne noi mersutkin on tehty niin ole se motareilla rajoittamaton kattonopeus.
Luulisi jäähdytyksen pelaavan kovillakin nopeuksilla.
Mitäs tehdas lupaa v8 mersun vaudiksi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja karra »

atlas kirjoitti:Ja eikös Saksassa jonne noi mersutkin on tehty niin ole se motareilla rajoittamaton kattonopeus.
Luulisi jäähdytyksen pelaavan kovillakin nopeuksilla.
Mitäs tehdas lupaa v8 mersun vaudiksi?
1993 E420 on 250 km/h 8) . Kierrokset on silloin juurikin tapissa.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Njaa :think: .

Alkaakohan männänrenkaat aukeilemaan kun nyt puristus noussut 9barista 10,5baariin....?
Koneen käynti parantunut, ontumista tuskin enää huomaa ja testerillä kierroksetkaan ei heijaa kuin 8-10rpm...hyvin pientä siis.

Kaverini ehdotti jo kokeilemaan noita poppakonstikorjauksia....Rvs tai Forte...mahtaiskohan ne auttaa?
Onko kellään kokemusta moisesta ihmeaineesta ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Osan tuosta Fortesta voisi kaataa sinne männän päälle vaikuttamaan, kuten jo aiemmin totesin. Tai sitten jotain halvempaa samanlaista lientä, Liquid molyltä löytyy esim. pönttö mikä riittää 5litraan öljyä, eli vähän isompi purkki halvempaan hintaan. STP ja ainakin CRC:ltä löytyy myös halvempi vaihtoehto. Pari purkkia vaikka tuota CRC:n moottorinhuuhtelua, toisesta männän päälle ja toisen käyttää sitten seuraavana päivänä moottoriin.

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... db=web.nsf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Oh-hoh... Öljyistä puhetta piisaa :-)

Myönnettäköön etten kaikkia lukenut, tuli vain mieleen kysyä että onko venttiilien tiiviys tsekattu jo?
Tai oletettavasti on..
Ellei, niin tuollainen kotiniksi pahimpien paljastamiseen on lorauttaa imu- & pakokanavaan löpöä/bensaa, tms. Tai sopiva mixtuura öljyä ja löpöä.
Tuosta nyt melko nopsaan paljastuu vuotava venttiili. Tosin mainitsit että kylmänä käy ok, niin voisi viitata venttiiliseetiin. Lämpenee-> ei istu enää lautanen nätisti tai sitten ohjurin vinous(epätodennäköinen).
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Tjaahas,,
Tuon edellisen viestin kirjoitin viimeviikolla ja nyt vasta telefooni näköjään lähetti sen :-)

No, ilmeisesti venttiileissä ei ongelmia..
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tukala kirjoitti:Tjaahas,,
Tuon edellisen viestin kirjoitin viimeviikolla ja nyt vasta telefooni näköjään lähetti sen :-)

No, ilmeisesti venttiileissä ei ongelmia..
Vika voi olla öljypropun ja konepellin välillä missä vain.
Mutta epäilen kyllä jo vankasti mäntää...paineethan on nyt liotuksen jälkeen 10,5. Ja öljyllä pomppasi joka koitolla ~13,5 tasolle.
Ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla tuota rvs humpuukijuttua....jos se toimii niin ihmettelen kyllä. Ei tuossa häviä kuin 200€....teeveeshoppia :lol:...
Sitten kun tuo on kokeiltu lähdetään uudella innolla purkamaan konetta.....ehkä.
Mulla oli jo imusarja irti mutta iski toivonpuute....kun ensimmäinen kuusiokolopultti katkesi :D


.
Opel, "weird lieben autos"....
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Ensin se männän liotus kunnolla / moottorin huuhtelu, sitten korkeintaan RVS. Ei sinne puuhun kannata jatkuvasti mennä perse edellä :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos olen oikein honannut niin väykky ollut vähällä ajolla ja seisonut enimmäkseen jolloin se renkaiden jumitus kävisi kuvaukseen..mutta siis vähällä käytöllä.

Toi RVS varmasti auttaa ja ei sitä mielellään lähde purkamaan ihan suinpäin.
toisekseen kasikoneessa on mukeja muutenkin paljon että se yksi siellä seassa ei paljon sinun kierros aikoja nosta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

atlas kirjoitti: toisekseen kasikoneessa on mukeja muutenkin paljon että se yksi siellä seassa ei paljon sinun kierros aikoja nosta.
Tosin säästää alumiinilohkon tuholta, kun moottori käy kaikilla sylintereillä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mika.T kirjoitti:
atlas kirjoitti: toisekseen kasikoneessa on mukeja muutenkin paljon että se yksi siellä seassa ei paljon sinun kierros aikoja nosta.
Tosin säästää alumiinilohkon tuholta, kun moottori käy kaikilla sylintereillä.
Kyllä mutta jos puristukset on kutakuinkin kokoajan 9barin luokkaa syttyy se silti aivan normaalisti..eri asia jos paineita ei olisi ollenkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin