Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Omassa W210 faceliftissa on tuo rajoitin eli nopeuden voi säätää johonkin maksimiin ja auto ei kulje sen yli. Onko joissain väyrysissä erilainen " normaalimpi " vakkari? Eli niin että kaasupolkimeen ei tarvitse koskea.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

y30harrastaja kirjoitti:Omassa W210 faceliftissa on tuo rajoitin eli nopeuden voi säätää johonkin maksimiin ja auto ei kulje sen yli. Onko joissain väyrysissä erilainen " normaalimpi " vakkari? Eli niin että kaasupolkimeen ei tarvitse koskea.
Koitappa painaa sitä vakkariviikseä rattiin päin niin että kuuluu naksaus ja keltanen valo sammuu, ja tämän jälkeen käytä vakkaria ja nosta jalka kaasulta. Tapahtuu ihmeitä :thumbup:


Nimim. Kun oma väykky tuli taloon luulin että vakkari oli rikki
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

-96....-98 välillä taitaa väykyssä olla vielä vanhan koulun vakkari ilman rajoitinta. Toimii ylös/alas, eteen/taakse liikkein....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

LopenUupunut kirjoitti:-96....-98 välillä taitaa väykyssä olla vielä vanhan koulun vakkari ilman rajoitinta. Toimii ylös/alas, eteen/taakse liikkein....

.
Toisissa -98 väykyissä on tuo sppedlimit toiminto jo
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Samanlainen "vanhan koulukunnan vakkari" on myös facelift väykyissä, mutta samassa viiksessä vaan on myös tuo speedlimit toiminto. Niiden väliä vaihdellaan kytkimen avulla, joka toimii työntämällä viikseä rattiin päin, kuten hieman aikaisemmin yritin jo todentaa. Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.

Kuva

Tuossa näkyy usa-mallinen FL W210 vakkarin viiksi, mutta toiminnoiltaan sama kuin euro malleissa. Eli kun tuon painaa rattiin päin, kuuluu naks, keltainen valo sammuu ja viiksi toimii kuten normi mersun vakkarinviiksi. Lukekaa niitä autojenne ohjekirjoja :wave:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

H.E. von Kuusi kirjoitti:Samanlainen "vanhan koulukunnan vakkari" on myös facelift väykyissä, mutta samassa viiksessä vaan on myös tuo speedlimit toiminto. Niiden väliä vaihdellaan kytkimen avulla, joka toimii työntämällä viikseä rattiin päin, kuten hieman aikaisemmin yritin jo todentaa. Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.

[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w210-e-class/252021d1249013612t-cruise-control-maximum-speed-dsc02976.jpg ]

Tuossa näkyy usa-mallinen FL W210 vakkarin viiksi, mutta toiminnoiltaan sama kuin euro malleissa. Eli kun tuon painaa rattiin päin, kuuluu naks, keltainen valo sammuu ja viiksi toimii kuten normi mersun vakkarinviiksi. Lukekaa niitä autojenne ohjekirjoja :wave:
Sama tuo on euro autoissakin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

arska10 kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Samanlainen "vanhan koulukunnan vakkari" on myös facelift väykyissä, mutta samassa viiksessä vaan on myös tuo speedlimit toiminto. Niiden väliä vaihdellaan kytkimen avulla, joka toimii työntämällä viikseä rattiin päin, kuten hieman aikaisemmin yritin jo todentaa. Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.

[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w210-e-class/252021d1249013612t-cruise-control-maximum-speed-dsc02976.jpg ]

Tuossa näkyy usa-mallinen FL W210 vakkarin viiksi, mutta toiminnoiltaan sama kuin euro malleissa. Eli kun tuon painaa rattiin päin, kuuluu naks, keltainen valo sammuu ja viiksi toimii kuten normi mersun vakkarinviiksi. Lukekaa niitä autojenne ohjekirjoja :wave:
Sama tuo on euro autoissakin
:D Niinhän minä sanoin. Totesin vain (käänteisesti kylläkin), että ulkonäöltään usa mallin viiksi poikkeaa euro viiksestä vaikka sama laite onkin. USAssa kun ei osata symboleja lukea, vaan kaikki pitää lukea tekstinä. Ainakin omassa FL W210 näin, ja samaten kaikissa muissa vastaavissa, joita olen nähnyt. En mene vannomaan onko jokaisessa Euroopan FL W210 asia näin. No niin, tikusta asiaa... :roll:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja D-MB »

H.E. von Kuusi kirjoitti:Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.
No minäpä kerron. Useimmilla autoilijoilla on talvirenkaat, joiden nopeusluokitus on alhaisempi kuin auton suurin mahdollinen nopeus. Esimerkiksi omalla kohdallani talvirenkaani on luokiteltu 210 nopeuteen ja autolla pääsee 250km/h. Tuolla nopeurajoittimella voi huolehtia ettei renkaiden suutinta sallittua nopeutta ylitetä. Lisäksi täällä Saksassa, jos sinulla ei ole oheista lisävarustetta - olet velvollinen pitämään auton kojelaudassa ilmoitusta suurimmasta sallitusta nopeudesta kulloisellakin rengastuksella, jos ne eivät kestä auton huippunopeutta. Asiantunteva renkaidenvaihtaja lämäisee sopivan tarran ohjaamoosi - ei ole erityisen kaunis :oops: Nyt kun Mersussa on tuo nopeusrajoitin niin kun käyn vaihtamassa renkaat paikallisella diilerillä niin huoltomies hoitaa tuo rajoittimen oikean asettamisen renkaidenvaihdon yhteydessä.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

D-MB kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.
No minäpä kerron. Useimmilla autoilijoilla on talvirenkaat, joiden nopeusluokitus on alhaisempi kuin auton suurin mahdollinen nopeus. Esimerkiksi omalla kohdallani talvirenkaani on luokiteltu 210 nopeuteen ja autolla pääsee 250km/h. Tuolla nopeurajoittimella voi huolehtia ettei renkaiden suutinta sallittua nopeutta ylitetä. Lisäksi täällä Saksassa, jos sinulla ei ole oheista lisävarustetta - olet velvollinen pitämään auton kojelaudassa ilmoitusta suurimmasta sallitusta nopeudesta kulloisellakin rengastuksella, jos ne eivät kestä auton huippunopeutta. Asiantunteva renkaidenvaihtaja lämäisee sopivan tarran ohjaamoosi - ei ole erityisen kaunis :oops: Nyt kun Mersussa on tuo nopeusrajoitin niin kun käyn vaihtamassa renkaat paikallisella diilerillä niin huoltomies hoitaa tuo rajoittimen oikean asettamisen renkaidenvaihdon yhteydessä.
No kiitoksia, tämäkin asia tuli selväksi :thumbup: Aina oppii uutta!
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

H.E. von Kuusi kirjoitti:
y30harrastaja kirjoitti:Omassa W210 faceliftissa on tuo rajoitin eli nopeuden voi säätää johonkin maksimiin ja auto ei kulje sen yli. Onko joissain väyrysissä erilainen " normaalimpi " vakkari? Eli niin että kaasupolkimeen ei tarvitse koskea.
Koitappa painaa sitä vakkariviikseä rattiin päin niin että kuuluu naksaus ja keltanen valo sammuu, ja tämän jälkeen käytä vakkaria ja nosta jalka kaasulta. Tapahtuu ihmeitä :thumbup:


Nimim. Kun oma väykky tuli taloon luulin että vakkari oli rikki
Jahas :oops: Aina oppii :) Ohjekirja on tylsää luettavaa kun Saksa ei ole ollut ikinä suosikkikieleni. Nythän tuota täytyy heti huomen aamuna kokeilla. Olevinaan olen väännellyt ja käännellyt viikseä vaikka miten ja ihmetellyt miten siinä ei muka ole vakkaria :D
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

y30harrastaja kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:
y30harrastaja kirjoitti:Omassa W210 faceliftissa on tuo rajoitin eli nopeuden voi säätää johonkin maksimiin ja auto ei kulje sen yli. Onko joissain väyrysissä erilainen " normaalimpi " vakkari? Eli niin että kaasupolkimeen ei tarvitse koskea.
Koitappa painaa sitä vakkariviikseä rattiin päin niin että kuuluu naksaus ja keltanen valo sammuu, ja tämän jälkeen käytä vakkaria ja nosta jalka kaasulta. Tapahtuu ihmeitä :thumbup:


Nimim. Kun oma väykky tuli taloon luulin että vakkari oli rikki
Jahas :oops: Aina oppii :) Ohjekirja on tylsää luettavaa kun Saksa ei ole ollut ikinä suosikkikieleni. Nythän tuota täytyy heti huomen aamuna kokeilla. Olevinaan olen väännellyt ja käännellyt viikseä vaikka miten ja ihmetellyt miten siinä ei muka ole vakkaria :D
Noniin jos saksalainen oppikirja niin sittenhän. Ja oli tämä asia suomalaisessakin versiossa kyllä harvinaisen epäselvästi ilmaistu. Kuten sanoin, itselläkin meni siinä ensimmäinen ilta ihmetellessä vakkarin toimintaa juurikin tuon prkleen lim:n takia :evil:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sitten on vielä lisäksi ajotietokonnen valikoista valitavissa oleva valikko wintertyr mistä voi asetta
talvi renkait varten nopeus rajoitimen(muistaakseni välille 210-120kmh)
säätimen viiksessä oleva rajoitin nappula on lähinnä tilapäis käyttöön
(paitsi jos ei halua vakio nopeus säädintä käytää...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Qtamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.06.2011 10:09

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja Qtamo »

Minusta tuo limitteri on hauska kapistus, on hieno tunne ajella motarilla kaasu pohjassa pelkäämättä sakkoa. Ilman limitteriä kun se ei oikein onnistuis...
Vauhdin tunne kun välittyy enemmän jalan asennosta kuin vaihtuvista maisemista.Ja jos ei halua käyttää vakkaria, niin tuo limitteri korjaa vauhtisokeuden; jalkaa tuppaa aina painumaan lähemmäs lattiaa huomaamatta.
Nyk. S211 E320. Ex-autot: japanilaisia (3 kpl) ja ranskalaisia (3kpl), pari fiiattia. Exien Moottorit väliltä 1.0-3.0, bensaa ja dieseliä, manuaalia ja tomaattia.
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

D-MB kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.
No minäpä kerron. Useimmilla autoilijoilla on talvirenkaat, joiden nopeusluokitus on alhaisempi kuin auton suurin mahdollinen nopeus. Esimerkiksi omalla kohdallani talvirenkaani on luokiteltu 210 nopeuteen ja autolla pääsee 250km/h. Tuolla nopeurajoittimella voi huolehtia ettei renkaiden suutinta sallittua nopeutta ylitetä. Lisäksi täällä Saksassa, jos sinulla ei ole oheista lisävarustetta - olet velvollinen pitämään auton kojelaudassa ilmoitusta suurimmasta sallitusta nopeudesta kulloisellakin rengastuksella, jos ne eivät kestä auton huippunopeutta. Asiantunteva renkaidenvaihtaja lämäisee sopivan tarran ohjaamoosi - ei ole erityisen kaunis :oops: Nyt kun Mersussa on tuo nopeusrajoitin niin kun käyn vaihtamassa renkaat paikallisella diilerillä niin huoltomies hoitaa tuo rajoittimen oikean asettamisen renkaidenvaihdon yhteydessä.
Kyllä ne renkaat on mitoitettu niin ettei ne hajoa heti jos 210km/h ylittyy. Ite oon ajanu +200km/h perstuneilla ja pinnatuilla talvirenkailla.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja RH »

Sillä limitterillä motarilla Suomessa mitään tee, kun vakkari säätää nopeuden normiksi, mutta taajamassa sillä kyllä voi välttää turhat ylinopeussakot. Ainoa haitta tuossa vaan, että ainakin omissa autoissa se säätöväli on 10km/h, jolloin esim. 40 on oikeasti vaan siinä 37-38 todellista, jolloin olet tientukkona. Pitäisi saada siihen säädetyksi portaat esim. 5 tuntikilometrin, jolloin 45 toimisi oikein hyvin salliessa nopeuden ylitystä pari kilsaa, joka ei käytännössä ole rangaistavaa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

211:ssä on ainakin tosiaan tuo valikoista asettettava talvirenkaiden nopeusrajoitus

viiksestä asetttavan limitterinhän saa muistaakseni ohitettua tarvittaessa painamalla kaasua vähän ponnekkaammin

e: ja en ole tosiaan tuota limitteriä vielä mihinkään tarvinnut. Joskus kun on tuollainen kiva mutkatie, jossa esim. 80km/h nopeusrajoitus muttei kuitenkaan voi koko ajan (mutkien takia) ajaa niin kovaa, niin olen miettinyt että jos asettaisi limitterin 90km/h niin ei tulisi sitten vahingossa ylinopeutta, mutta jäänyt kuitenkin tekemättä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kick down ohittaa limitteriasetuksen. Lisäksi säätöarvoissa (miniminopeus ja säädön porrastus) oli jotakin eroa jos autossa oli disctronicci tai neliveto... ohjekirjassa muistan nähneeni mainintaa. :!:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Qtamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.06.2011 10:09

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja Qtamo »

Mulla on säätö 1km/h tarkkuudella, eikä kick down ohita tuota viiksiasetusta. Distronic löytyy.
Nyk. S211 E320. Ex-autot: japanilaisia (3 kpl) ja ranskalaisia (3kpl), pari fiiattia. Exien Moottorit väliltä 1.0-3.0, bensaa ja dieseliä, manuaalia ja tomaattia.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tuolta sivunumero 240, kerrotaan tuo 10km/h , (10 vs. 1km/h vaihtoehdot?), sekä kick downin, seuraavalla sivulla kerrotaan että 4matic/disctronicin kanssa kick down ei tätä tee
" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

MiHe kirjoitti: seuraavalla sivulla kerrotaan että 4matic/disctronicin kanssa kick down ei tätä tee
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kas kun ei minun silmään osunut?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ääää, se olikin permanent speedtronicin puolella jo tuo kommentti... eli kickdown pitäis toimia variablen kohdalla (eli 222 ja221 tuon scribfsfsd:n sivunumeroinnin mukaan)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Qtamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.06.2011 10:09

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja Qtamo »

Ok, myönnän tyhmyyteni. Testasin tänään ja tosiaan, kaasu pohjassa voi ajella vaikka 49 km/h, mutta jos painaa kick down-nappia niin kuuluu piip ja distronic lähtee päältä. Mutta käytännössä voi siis talla pohjassa ajella, jos ei vaan tuohon kick downiin asti mene.
Nyk. S211 E320. Ex-autot: japanilaisia (3 kpl) ja ranskalaisia (3kpl), pari fiiattia. Exien Moottorit väliltä 1.0-3.0, bensaa ja dieseliä, manuaalia ja tomaattia.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

RH kirjoitti:Ainoa haitta tuossa vaan, että ainakin omissa autoissa se säätöväli on 10km/h
Paavossako ei siis ole sitä, että itseen päin vetämällä kasvattaa limittiä 1km/h:lla?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja RH »

tj86430 kirjoitti:
RH kirjoitti:Ainoa haitta tuossa vaan, että ainakin omissa autoissa se säätöväli on 10km/h
Paavossako ei siis ole sitä, että itseen päin vetämällä kasvattaa limittiä 1km/h:lla?
Joo. Aina oppii uutta :oops:
Just tulin kotiin. Emännän paavolla olin liikeellä ja rupesin tuollakin sitten pelleilemään, kun asia tässä tapetille nousi ja kappas vaan, ehdin sitten tuon ominaisuuden löytämään. Nythän siitä saa irti sen mihin se on tarkoitettukin :thumbup: .
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

D-MB kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.
No minäpä kerron. Useimmilla autoilijoilla on talvirenkaat, joiden nopeusluokitus on alhaisempi kuin auton suurin mahdollinen nopeus. Esimerkiksi omalla kohdallani talvirenkaani on luokiteltu 210 nopeuteen ja autolla pääsee 250km/h. Tuolla nopeurajoittimella voi huolehtia ettei renkaiden suutinta sallittua nopeutta ylitetä. Lisäksi täällä Saksassa, jos sinulla ei ole oheista lisävarustetta - olet velvollinen pitämään auton kojelaudassa ilmoitusta suurimmasta sallitusta nopeudesta kulloisellakin rengastuksella, jos ne eivät kestä auton huippunopeutta. Asiantunteva renkaidenvaihtaja lämäisee sopivan tarran ohjaamoosi - ei ole erityisen kaunis :oops: Nyt kun Mersussa on tuo nopeusrajoitin niin kun käyn vaihtamassa renkaat paikallisella diilerillä niin huoltomies hoitaa tuo rajoittimen oikean asettamisen renkaidenvaihdon yhteydessä.

Mutta eikös se ole ihan valikoista itsekin aseteltavissa ?

Mulla on noissa omissa beeb systeemi johon asettelen talveksi 90kmh kohdalle piipin ja kesällä 130kmh kohdalle....siis systeemi vaan kirkastaa mittariston valaistuksen, näytössä teksti "speedlimit", sitten piiiip ääni ja sitten kaikki normaalia jälleen vaikka tappiin asti...ihan sopiva varoitus esim ohitustilanteissa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja D-MB »

LopenUupunut kirjoitti:
D-MB kirjoitti:
H.E. von Kuusi kirjoitti:Itse en ole ikinä käyttänyt tuota lim-toimintoa, enkä käsitä mihin sellaista voi ikinä tarvita.
No minäpä kerron. Useimmilla autoilijoilla on talvirenkaat, joiden nopeusluokitus on alhaisempi kuin auton suurin mahdollinen nopeus. Esimerkiksi omalla kohdallani talvirenkaani on luokiteltu 210 nopeuteen ja autolla pääsee 250km/h. Tuolla nopeurajoittimella voi huolehtia ettei renkaiden suutinta sallittua nopeutta ylitetä. Lisäksi täällä Saksassa, jos sinulla ei ole oheista lisävarustetta - olet velvollinen pitämään auton kojelaudassa ilmoitusta suurimmasta sallitusta nopeudesta kulloisellakin rengastuksella, jos ne eivät kestä auton huippunopeutta. Asiantunteva renkaidenvaihtaja lämäisee sopivan tarran ohjaamoosi - ei ole erityisen kaunis :oops: Nyt kun Mersussa on tuo nopeusrajoitin niin kun käyn vaihtamassa renkaat paikallisella diilerillä niin huoltomies hoitaa tuo rajoittimen oikean asettamisen renkaidenvaihdon yhteydessä.
Mutta eikös se ole ihan valikoista itsekin aseteltavissa ?

Mulla on noissa omissa beeb systeemi johon asettelen talveksi 90kmh kohdalle piipin ja kesällä 130kmh kohdalle....siis systeemi vaan kirkastaa mittariston valaistuksen, näytössä teksti "speedlimit", sitten piiiip ääni ja sitten kaikki normaalia jälleen vaikka tappiin asti...ihan sopiva varoitus esim ohitustilanteissa.
.
Äh kirjoitin tuon huonosti. Eli tarkoituksenani oli selittää miksi nimenomaan tuo nopeusrajoitin on tarpeellinen varsinkin täällä Saksassa. Nimenomaan tuohon käytetään tuota valikosta tulevaa pysyvää rajoitinta, jonka tietenkin voi itsekkin naputella, mutta tekevät "viranpuolesta" renkaanvaihdon yhdeydessä. Tuota viiksen limit funktiota ei ole tullut koskaan käytettyä, mutta kaipa siitä hyötyä olisi jos haluasi ajella ilman vakkaria vaikka kaupungissa eikä halua ylinopeussakkoja.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

D-MB kirjoitti:jos haluasi ajella ilman vakkaria vaikka kaupungissa eikä halua ylinopeussakkoja.
Juuri tuolla tavalla itse olen limiteriä käyttänyt. Monesti kaupungissa tulee limiteriin heitettyä joku 65-70km/h. Ei pääse vauhti "karkaamaan" liian suureksi. Ihan näppärä varuste mielestäni. Kyllä mersuissa turhempiakin on.
E350CDI&A180CDI
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Kyllähän tuo vakkarikin normaalisti pelaa kun vain käyttää :)
Sen huomasin että 120kmh ja yli ei tahdo kunnolla pysyä päällä. Menee pois päältä jos yrittää noilla vauhdeilla säätää suoraan katkaisimesta vauhtia.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

y30harrastaja kirjoitti: Sen huomasin että 120kmh ja yli ei tahdo kunnolla pysyä päällä. Menee pois päältä jos yrittää noilla vauhdeilla säätää suoraan katkaisimesta vauhtia.
Ei sille pitäis ylärajaa olla, sulla on erikokoiset renkaat :!:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Mersujen vakionopeuden säätimistä?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

MiHe kirjoitti:
y30harrastaja kirjoitti: Sen huomasin että 120kmh ja yli ei tahdo kunnolla pysyä päällä. Menee pois päältä jos yrittää noilla vauhdeilla säätää suoraan katkaisimesta vauhtia.
Ei sille pitäis ylärajaa olla, sulla on erikokoiset renkaat :!:
Joo kyllä näin on. Itsekin ajellut vakkarilla 200km/h, ei sille mitään ylärajaa ole. Tarkista renkaat, luultavasti niin isoja kokoeroja, ettei pysy päällä.
E350CDI&A180CDI
Vastaa Viestiin