Ilmstoinnin kompura
Ilmstoinnin kompura
Kesä lähenee ja ajattelin tuosta W126:sta kokeilla ilmastoinnin kuntoon saattamista. Kompura ollut käyttämättä ainakin 6 vuotta autossa paikallaan. Onko teorettistakaan mahdollisuutta, että se toimisi noin pitkän seisonnan jälkeen? Ajattelin jos vaihtaisi varulta tiivisteet ja kun järjestelmä on avoin, tarvii varmaan kuivainkin uusia. Voiko tuota kompuraa näin "kotioloissa" testata jotenkin särkemättä sitä ainakaan enempää?
Re: Ilmstoinnin kompura
Kokeile pyöriikö kompuran akseli hyvin, jos pyörii niin ainakin itse laittaisin uudet aineen sisälle väriaineen kanssa ja vaihtasin uuden kuivaimen
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Hyvinhän tuo tuntui pyörivän.slsl77 kirjoitti:Kokeile pyöriikö kompuran akseli hyvin, jos pyörii niin ainakin itse laittaisin uudet aineen sisälle väriaineen kanssa ja vaihtasin uuden kuivaimen
Eihän tuota kuivainta tarvitse uusia, mikäli tuota järjestelmää ei avaa. Ajattelin kuitenkin vaihtaa, vaihdettavissa olevat tiivisteet. Tiivisteet pitää ottaa tuolta pois, että saa mallit. Haittaakohan jos tuo järjestelmä on kauemmin avoinna?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ilmstoinnin kompura
rojauta kone käyntiin ja jäähdytys päälle ja katto tarkistus silimästä näkyykö mitään neste liikettä (kuivaimen päällä) epäilen että tuskin näkyy jos 6 vuotta ollut käyttämätta, mutta kannattaa koittaa ja testin jälkeen vasta kuivaimen vaihto ja samalla tiivisteiden vaihto, tyhjätessähän sen näkee vaakalta paljonko on enää ainetta jälellä 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Ilmstoinnin kompura
Jos saat systeemin toimimaan niin lämpötila ennen ja jälkeen kuivaimen on oltava sama koska sen tehtävä ei ole olla paisuntaventtiili nestelinjassa joka tekee kylmää.tango kirjoitti:Eihän tuota kuivainta tarvitse uusia, mikäli tuota järjestelmää ei avaa.
Jo pelkät kylmälaadun kupariputket on päistään tukittu ettei kosteus ja muut paskat mene sisään niin arvaapa mitä tapahtuu kun pidät kylmäkiertoa avonaisena... sen putsaamiseen ei enää riitä 15min tyhjiöintitango kirjoitti: Haittaakohan jos tuo järjestelmä on kauemmin avoinna?


Re: Ilmstoinnin kompura
Ei sielä varmaan nestettä ole. Jotenkin vaan on sellainen mielikuva, että nuo tiivisteet haprastuu kun järjestelmä on kauan tyhjillään, pitäneekö paikkansa?touhottaja kirjoitti:rojauta kone käyntiin ja jäähdytys päälle ja katto tarkistus silimästä näkyykö mitään neste liikettä (kuivaimen päällä) epäilen että tuskin näkyy jos 6 vuotta ollut käyttämätta, mutta kannattaa koittaa ja testin jälkeen vasta kuivaimen vaihto ja samalla tiivisteiden vaihto, tyhjätessähän sen näkee vaakalta paljonko on enää ainetta jälellä
Ei ole menossa toistaiseksi ainakaan myyntiin. Mitenkähän saisi nuo tiivisteiden koot selville etukäteen? Pitäisikö sittenkin vaan lyödä romut sisään ja katsoa mitä tapahtuu.etrade kirjoitti:Jo pelkät kylmälaadun kupariputket on päistään tukittu ettei kosteus ja muut paskat mene sisään niin arvaapa mitä tapahtuu kun pidät kylmäkiertoa avonaisena... sen putsaamiseen ei enää riitä 15min tyhjiöintitango kirjoitti: Haittaakohan jos tuo järjestelmä on kauemmin avoinna?, mutta jos on kysees myyntiauto niin ei mitään väliä
.
Re: Ilmstoinnin kompura
Kaikkein halvin. Siinä huomaa heti äänestä onko kompura ehjä.tango kirjoitti: Pitäisikö sittenkin vaan lyödä romut sisään ja katsoa mitä tapahtuu.
Re: Ilmstoinnin kompura
Tämä helpoin tapa ja voihan aineet pysyä sisällä montakin vuotta. Kompuran lopullisen kunnon pystyy sanomaan kun aineet on sisällä. Töissä olemme muuttaneet R12 aineilla olevia autoja toimimaan R134a aineille ja silloin kuivain pitää vaihtaa ja uudet öljyt. Tiivisteitä ja letkuja ei tarvitse vaihtaa, jos niissä ei ole vuotoja. Parhaiten vuotoihin pääsee käsiksi kun sinne lisätään uv-väriaine täytön aikana.etrade kirjoitti:Kaikkein halvin. Siinä huomaa heti äänestä onko kompura ehjä.tango kirjoitti: Pitäisikö sittenkin vaan lyödä romut sisään ja katsoa mitä tapahtuu.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
R12 löytyy ihan hyviä korvaavia aineita esim RS-24 ettei tarvi kikkailla ja vuodonilmaisimella vuodot haistellaan millä pääsee paikkoihin minne silmä ei näe.
Re: Ilmstoinnin kompura
Menee pilalle R 12 järjestelmä r134a aineella. Oikeat aineet vanhempaan järjestelmään eikä noita uusia. Isceon 49+ ja rs24 on hyviä.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: Ilmstoinnin kompura
Osaa mä metsästän ja tahdon saada oikean
Järjestelmää täytettiin, mutta sitten kuivarin kupeessa oleva anturi antautui. Mikä tuo anturi on. (kuvassa alempana) Ohjaako se tuota flektin toimintaa? Se ei meinaan lähtenyt pyörimään kun suoralla virralla.


Järjestelmää täytettiin, mutta sitten kuivarin kupeessa oleva anturi antautui. Mikä tuo anturi on. (kuvassa alempana) Ohjaako se tuota flektin toimintaa? Se ei meinaan lähtenyt pyörimään kun suoralla virralla.

Re: Ilmstoinnin kompura
Sehän ohjaa kompuraa tuo alempi anturi. En löytänyt siitä mitään numeroa. Mitenkähän tuollaisen löytäisi uuden? En ole varma antautuiko itse anturi vaiko tiiviste. Tiiviste kyllä näytti ehjältä. Mikäs tuo ylempi anturi on ja mikä sitä lauduttajan flektiä ohjaa? Onko siihen joku rele???
Viimeksi muokannut tango, La 11.05.2013 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ilmstoinnin kompura
Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa. Sen tilalle käy tarvike painekytkin ja löytyy hyvin varustetuista ilmastointi korjaus paikoista ja voin hommata tuommoisen, jos et löydä lähempää.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Mistä tuo 16 bar. liittyykö jotenkin yleisesti ilmastontijärjestelmään?slsl77 kirjoitti:Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa.
Re: Ilmstoinnin kompura
Yleensä puhallin lähtee päälle noin 16 barin kohdallaja joissakin mersuissa on ollut myös 21-22 baria painetta ennenkuin puhallin on lähtenyt päällä.tango kirjoitti:Mistä tuo 16 bar. liittyykö jotenkin yleisesti ilmastontijärjestelmään?slsl77 kirjoitti:Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa.
Jos irrotat sen painekatkaisimen niin siinä pitäisi olla merkintä avautumis paineesta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Tutkin tuota anturia nyt oikein suurennuslasin kaa. 2 on ainut luku minkä siitä löysin, sen perässä on joku pinemmällä präntätty merkki.slsl77 kirjoitti:Yleensä puhallin lähtee päälle noin 16 barin kohdallaja joissakin mersuissa on ollut myös 21-22 baria painetta ennenkuin puhallin on lähtenyt päällä.tango kirjoitti:Mistä tuo 16 bar. liittyykö jotenkin yleisesti ilmastontijärjestelmään?slsl77 kirjoitti:Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa.
Jos irrotat sen painekatkaisimen niin siinä pitäisi olla merkintä avautumis paineesta.
Mielestäni se voi olla mikä vaan, mutta jos se joksikin pitäisi tulkita, voisi se olla jopa 4. Onko mahdollista, että tuon anturin avautumispaine olisi 24bar? Mitä se sitten tarkoittaa? Omien tutkimuksieni mukaan tuo anturi/painekytkin antaa kompuralle luvan pyöriä ja se toimi tuossa kokeilussa. Tuo kummastuttaa, että milloinka tuon lauhduttimen flektin pitää lähteä pyörimään ja mikä sitä ohjaa?
Re: Ilmstoinnin kompura
Se painekytkin kytkee kompuran pois pelistä kun paine on alle 2 baria ja mitä merkintöjä siinä toisen painekytkimen kyljessä on. Se voisi ohjata puhaltimen toimintaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Tuo ylempi anturi on keulalla olevalle lisäpuhaltimelle. Se haistelee kylmäaineen lämpötilaa. Alempi on paineanturi ja siinä on O-rengas tiivisteenä.tango kirjoitti:Osaa mä metsästän ja tahdon saada oikean![]()
Järjestelmää täytettiin, mutta sitten kuivarin kupeessa oleva anturi antautui. Mikä tuo anturi on. (kuvassa alempana) Ohjaako se tuota flektin toimintaa? Se ei meinaan lähtenyt pyörimään kun suoralla virralla.
[ http://www.jv.liitin.net/pena/anturi.jpg ]
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: Ilmstoinnin kompura
Voiko tuota ylempää (ilmeisesti siis tuon lauhduttimen flektin) anturia mitenkään testata, toimiiko se?Heavy kirjoitti: Tuo ylempi anturi on keulalla olevalle lisäpuhaltimelle. Se haistelee kylmäaineen lämpötilaa. Alempi on paineanturi ja siinä on O-rengas tiivisteenä.
Re: Ilmstoinnin kompura

Tuosta löytyi luku 52 astetta. Miten tuo sitten toimii? Autoon kun laittaa virrat päälle tulee tuohon anturille meneviin johtoihin 12v ja toinen on maissa. Miten tuo siis ohjaa tuota flektiä?


Re: Ilmstoinnin kompura
tango kirjoitti:[ http://www.jv.liitin.net/pena/anturi1.jpg ]
Tuosta löytyi luku 52 astetta. Miten tuo sitten toimii? Autoon kun laittaa virrat päälle tulee tuohon anturille meneviin johtoihin 12v ja toinen on maissa. Miten tuo siis ohjaa tuota flektiä?Sähköopinnot on vielä vähän kesken
Testaisin laittamalla johdot kiinni johtosarjaan ja autoon virta päälle. Sitten kuumailmapuhaltimella lämmittää varovasti sitä anturia niin pitäisi puhallin lähteä päälle kun on saavutettu 52 asteen lämpötila tai sitten siellä on jotain muuta vikaa, jos puhallin ei lähde pyörimään.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Juu sain tuon anturin säjettyä, joten tuo testaus ei enää onnistu. Mutta, mutta. Pääsin noissa sähköopinnoissa seuraavalle tasolle. Tuo anturi siis oikosulkee nuo sille tulevat johdot, josta käsky menee sulaketaulussa olevalla releelle (kuvassa vasemmalla alhaalla) sieltä lähtee sitten käsky tuonne flektille. Kuten mainitsin tuota anturia en enää pysty testaamaan (mahtaakohan olla kallis?) mutta todennäköisesti se oli ehjä. Tuo flektin liitin on niin väljä sekä hapettunut, että ei kulkenut sähkö siitä läpi.slsl77 kirjoitti:tango kirjoitti:[ http://www.jv.liitin.net/pena/anturi1.jpg ]
Tuosta löytyi luku 52 astetta. Miten tuo sitten toimii? Autoon kun laittaa virrat päälle tulee tuohon anturille meneviin johtoihin 12v ja toinen on maissa. Miten tuo siis ohjaa tuota flektiä?Sähköopinnot on vielä vähän kesken
Testaisin laittamalla johdot kiinni johtosarjaan ja autoon virta päälle. Sitten kuumailmapuhaltimella lämmittää varovasti sitä anturia niin pitäisi puhallin lähteä päälle kun on saavutettu 52 asteen lämpötila tai sitten siellä on jotain muuta vikaa, jos puhallin ei lähde pyörimään.

Re: Ilmstoinnin kompura
Vanhemmissa mersuissa on samanlainen anturi ja voin huomenna katsoa löytyykö tuolle osalle hintaa, jos vain muistan katsoa töissä. Miten sen painekytkimen kanssa kävi vuotaako tiivisteestä vai anturin välistä?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Kyllä ne aineet tuli kuulema siitä anturin välistä. Pitää tuossa viikolla käydä kyselemässä saako tältä seudulta noita osia mistään. Olisi hyvä jos olisi jonkilaista hintatietoutta.slsl77 kirjoitti:Vanhemmissa mersuissa on samanlainen anturi ja voin huomenna katsoa löytyykö tuolle osalle hintaa, jos vain muistan katsoa töissä. Miten sen painekytkimen kanssa kävi vuotaako tiivisteestä vai anturin välistä?
Kysyin KL:stä kuivaajaa, taisivat pyytää reilua satasta ja ei olleet varma käykö siihen sitten vanha anturi- tarkoittivatko sitten juuri ko. anturia- siitä taisivat pyytää 70e. Kuivaajia näkyy löytyvän netistä 40e hintaan. Tuollaista anturia en vielä löytänyt.
Re: Ilmstoinnin kompura
Moi, tuo anturi minkä menit rikkomaan maksaa 47 euroa ja saatavuus huono. Se 2 barin anturi maksaa noin15 euroa, löytyy maahantuojan hyllystä ja 16 barin paineella avautuva painekytkin noin 33 euroa ja on maahantuojan hyllyssä, mutta olisko tälle paikkaa siinä kuivaimessa. Hellan tilausnumero on rikkoutuneelle anturille 6ZL351024-091.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Kuivain ja anturit taitavat olla ihan samoja komponentteja joita käytetään yleisesti kaikilla valmistajilla. Jos sattuisin löytämään jostain vastaavat osat niin osaako kukaan kertoa mikä on kylmäaineen grammamäärä mersuihin ja mitä ilmastointi öljyä järjestelmään lisätään ja kuinka paljon? Vai onko näissä hirveitä eroja eri mallien suhteen?
Ja vielä sellainen kysymys että kun asentaja on tämän ilmastoinnin huoltanut ja testaa sen toimintaa niin paljonko irrallisen lämpömittarin pitää näyttää asteita kylmimmillään? Muistaakseni Kliman sohjeissa lukee että 6-8 astetta celciusta mutta itse olen joskus päässyt jopa 2 asteen tienoille jolloin tosin vaarana että putket jäätyvät ja kylmäaineen kierto heikkenee.
Ja vielä sellainen kysymys että kun asentaja on tämän ilmastoinnin huoltanut ja testaa sen toimintaa niin paljonko irrallisen lämpömittarin pitää näyttää asteita kylmimmillään? Muistaakseni Kliman sohjeissa lukee että 6-8 astetta celciusta mutta itse olen joskus päässyt jopa 2 asteen tienoille jolloin tosin vaarana että putket jäätyvät ja kylmäaineen kierto heikkenee.
Re: Ilmstoinnin kompura
kepasi kirjoitti:Kuivain ja anturit taitavat olla ihan samoja komponentteja joita käytetään yleisesti kaikilla valmistajilla. Jos sattuisin löytämään jostain vastaavat osat niin osaako kukaan kertoa mikä on kylmäaineen grammamäärä mersuihin ja mitä ilmastointi öljyä järjestelmään lisätään ja kuinka paljon? Vai onko näissä hirveitä eroja eri mallien suhteen?
Ja vielä sellainen kysymys että kun asentaja on tämän ilmastoinnin huoltanut ja testaa sen toimintaa niin paljonko irrallisen lämpömittarin pitää näyttää asteita kylmimmillään? Muistaakseni Kliman sohjeissa lukee että 6-8 astetta celciusta mutta itse olen joskus päässyt jopa 2 asteen tienoille jolloin tosin vaarana että putket jäätyvät ja kylmäaineen kierto heikkenee.
Täyttö määrissä eroa ja eri aineilla eri määrä kamaa esim R12 1000g niin siihen laitetaan R134a noin 880g. Öljyn lisäyksessä vaikutaa aika moni asia miten paljon sitä laitetaan. Yleensä ilmastointi kanavasta pitäisi tulla tarvike ilmastoinnissa 6-8 astetta celsiusta, mutta alkuperäisissä ei ole ihme jos tulee 12 astetta tai 2 astetta celsiusta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Ilmstoinnin kompura
Kylmäaineeseen ei lisätä mitään öljyä jos öljyt ei ole tulleet pois. Turhalla säännöllisellä kylmähuollolla saadaan nesteisku kompuraan ja se ilmenee kun huollon jälkeen kompura rikkoutuu ja huoltofirma tyhmyyksissään nostaa kädet pystyyn. Polttomoottoriin vaihdellaan öljyt säännöllisesti.
"Putket jäätyy" niin kylmäaineen kiertokulku ei piittaa siitä mitään mutta jos höyrystin jäätyy niin ilman kulku estyy ja nestemäinen kylmäaine ei höyrysty kaasumaiseksi niin taas tulee nesteisku kompuraan jos varolaitteet ei toimi.
R12 järjestelmään ei koskaan laiteta R134a kylmäainetta, mutta voi tietysti teoriassa verrata kylmäainemääriä.
"Putket jäätyy" niin kylmäaineen kiertokulku ei piittaa siitä mitään mutta jos höyrystin jäätyy niin ilman kulku estyy ja nestemäinen kylmäaine ei höyrysty kaasumaiseksi niin taas tulee nesteisku kompuraan jos varolaitteet ei toimi.
R12 järjestelmään ei koskaan laiteta R134a kylmäainetta, mutta voi tietysti teoriassa verrata kylmäainemääriä.
Re: Ilmstoinnin kompura
Kiitoksia noista. Mihin tuo 16bar. kytkin on? Ei tuossa ole sellaista.Tuolla numerolla 6ZL351024-091 näkyisi googlettamalla jostain Puolasta tai mistälie löytyvän noita, eri asia tulisiko niitä koskaan.slsl77 kirjoitti:Moi, tuo anturi minkä menit rikkomaan maksaa 47 euroa ja saatavuus huono. Se 2 barin anturi maksaa noin15 euroa, löytyy maahantuojan hyllystä ja 16 barin paineella avautuva painekytkin noin 33 euroa ja on maahantuojan hyllyssä, mutta olisko tälle paikkaa siinä kuivaimessa. Hellan tilausnumero on rikkoutuneelle anturille 6ZL351024-091.
Ei näytä nyt äkkiseltään tältä seudulta löytyvän mitään tähän hätään.
Onko kukaan tuolta http://www.skruvat.fi/mercedes" onclick="window.open(this.href);return false; tilannut mitään, onkohan toimitusajat millaiset?
Onko tuo kuivain erillainen R12 kun R134a aineelle? Kerran tuolta tuli kaikki kamat pihalle, tiivisteet vaihtuu nyt samalla. Kestääkö noi letkut tuota uudempaa kamaa jos törkkää siinne nyt sellaiset?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ilmstoinnin kompura
R12:sta max. 1.3 kg öölin määrästä ei mitään hajua 

mullon pelkkiä romuja vaan