Ilmstoinnin kompura

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Kesä lähenee ja ajattelin tuosta W126:sta kokeilla ilmastoinnin kuntoon saattamista. Kompura ollut käyttämättä ainakin 6 vuotta autossa paikallaan. Onko teorettistakaan mahdollisuutta, että se toimisi noin pitkän seisonnan jälkeen? Ajattelin jos vaihtaisi varulta tiivisteet ja kun järjestelmä on avoin, tarvii varmaan kuivainkin uusia. Voiko tuota kompuraa näin "kotioloissa" testata jotenkin särkemättä sitä ainakaan enempää?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kokeile pyöriikö kompuran akseli hyvin, jos pyörii niin ainakin itse laittaisin uudet aineen sisälle väriaineen kanssa ja vaihtasin uuden kuivaimen
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:Kokeile pyöriikö kompuran akseli hyvin, jos pyörii niin ainakin itse laittaisin uudet aineen sisälle väriaineen kanssa ja vaihtasin uuden kuivaimen
Hyvinhän tuo tuntui pyörivän.
Eihän tuota kuivainta tarvitse uusia, mikäli tuota järjestelmää ei avaa. Ajattelin kuitenkin vaihtaa, vaihdettavissa olevat tiivisteet. Tiivisteet pitää ottaa tuolta pois, että saa mallit. Haittaakohan jos tuo järjestelmä on kauemmin avoinna?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

rojauta kone käyntiin ja jäähdytys päälle ja katto tarkistus silimästä näkyykö mitään neste liikettä (kuivaimen päällä) epäilen että tuskin näkyy jos 6 vuotta ollut käyttämätta, mutta kannattaa koittaa ja testin jälkeen vasta kuivaimen vaihto ja samalla tiivisteiden vaihto, tyhjätessähän sen näkee vaakalta paljonko on enää ainetta jälellä :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

tango kirjoitti:Eihän tuota kuivainta tarvitse uusia, mikäli tuota järjestelmää ei avaa.
Jos saat systeemin toimimaan niin lämpötila ennen ja jälkeen kuivaimen on oltava sama koska sen tehtävä ei ole olla paisuntaventtiili nestelinjassa joka tekee kylmää.
tango kirjoitti: Haittaakohan jos tuo järjestelmä on kauemmin avoinna?
Jo pelkät kylmälaadun kupariputket on päistään tukittu ettei kosteus ja muut paskat mene sisään niin arvaapa mitä tapahtuu kun pidät kylmäkiertoa avonaisena... sen putsaamiseen ei enää riitä 15min tyhjiöinti :lol: , mutta jos on kysees myyntiauto niin ei mitään väliä :angel: .
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:rojauta kone käyntiin ja jäähdytys päälle ja katto tarkistus silimästä näkyykö mitään neste liikettä (kuivaimen päällä) epäilen että tuskin näkyy jos 6 vuotta ollut käyttämätta, mutta kannattaa koittaa ja testin jälkeen vasta kuivaimen vaihto ja samalla tiivisteiden vaihto, tyhjätessähän sen näkee vaakalta paljonko on enää ainetta jälellä :wink:
Ei sielä varmaan nestettä ole. Jotenkin vaan on sellainen mielikuva, että nuo tiivisteet haprastuu kun järjestelmä on kauan tyhjillään, pitäneekö paikkansa?
etrade kirjoitti:
tango kirjoitti: Haittaakohan jos tuo järjestelmä on kauemmin avoinna?
Jo pelkät kylmälaadun kupariputket on päistään tukittu ettei kosteus ja muut paskat mene sisään niin arvaapa mitä tapahtuu kun pidät kylmäkiertoa avonaisena... sen putsaamiseen ei enää riitä 15min tyhjiöinti :lol: , mutta jos on kysees myyntiauto niin ei mitään väliä :angel: .
Ei ole menossa toistaiseksi ainakaan myyntiin. Mitenkähän saisi nuo tiivisteiden koot selville etukäteen? Pitäisikö sittenkin vaan lyödä romut sisään ja katsoa mitä tapahtuu.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

tango kirjoitti: Pitäisikö sittenkin vaan lyödä romut sisään ja katsoa mitä tapahtuu.
Kaikkein halvin. Siinä huomaa heti äänestä onko kompura ehjä.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

etrade kirjoitti:
tango kirjoitti: Pitäisikö sittenkin vaan lyödä romut sisään ja katsoa mitä tapahtuu.
Kaikkein halvin. Siinä huomaa heti äänestä onko kompura ehjä.
Tämä helpoin tapa ja voihan aineet pysyä sisällä montakin vuotta. Kompuran lopullisen kunnon pystyy sanomaan kun aineet on sisällä. Töissä olemme muuttaneet R12 aineilla olevia autoja toimimaan R134a aineille ja silloin kuivain pitää vaihtaa ja uudet öljyt. Tiivisteitä ja letkuja ei tarvitse vaihtaa, jos niissä ei ole vuotoja. Parhaiten vuotoihin pääsee käsiksi kun sinne lisätään uv-väriaine täytön aikana.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

R12 löytyy ihan hyviä korvaavia aineita esim RS-24 ettei tarvi kikkailla ja vuodonilmaisimella vuodot haistellaan millä pääsee paikkoihin minne silmä ei näe.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Menee pilalle R 12 järjestelmä r134a aineella. Oikeat aineet vanhempaan järjestelmään eikä noita uusia. Isceon 49+ ja rs24 on hyviä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Osaa mä metsästän ja tahdon saada oikean :D
Järjestelmää täytettiin, mutta sitten kuivarin kupeessa oleva anturi antautui. Mikä tuo anturi on. (kuvassa alempana) Ohjaako se tuota flektin toimintaa? Se ei meinaan lähtenyt pyörimään kun suoralla virralla.
Kuva
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Sehän ohjaa kompuraa tuo alempi anturi. En löytänyt siitä mitään numeroa. Mitenkähän tuollaisen löytäisi uuden? En ole varma antautuiko itse anturi vaiko tiiviste. Tiiviste kyllä näytti ehjältä. Mikäs tuo ylempi anturi on ja mikä sitä lauduttajan flektiä ohjaa? Onko siihen joku rele???
Viimeksi muokannut tango, La 11.05.2013 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa. Sen tilalle käy tarvike painekytkin ja löytyy hyvin varustetuista ilmastointi korjaus paikoista ja voin hommata tuommoisen, jos et löydä lähempää.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa.
Mistä tuo 16 bar. liittyykö jotenkin yleisesti ilmastontijärjestelmään?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

tango kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa.
Mistä tuo 16 bar. liittyykö jotenkin yleisesti ilmastontijärjestelmään?
Yleensä puhallin lähtee päälle noin 16 barin kohdallaja joissakin mersuissa on ollut myös 21-22 baria painetta ennenkuin puhallin on lähtenyt päällä.

Jos irrotat sen painekatkaisimen niin siinä pitäisi olla merkintä avautumis paineesta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:
tango kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:Minusta tuo anturi mihin menee 2 johtoa on painekytkin ja se avautuu noin 16 barissa.
Mistä tuo 16 bar. liittyykö jotenkin yleisesti ilmastontijärjestelmään?
Yleensä puhallin lähtee päälle noin 16 barin kohdallaja joissakin mersuissa on ollut myös 21-22 baria painetta ennenkuin puhallin on lähtenyt päällä.

Jos irrotat sen painekatkaisimen niin siinä pitäisi olla merkintä avautumis paineesta.
Tutkin tuota anturia nyt oikein suurennuslasin kaa. 2 on ainut luku minkä siitä löysin, sen perässä on joku pinemmällä präntätty merkki.

Mielestäni se voi olla mikä vaan, mutta jos se joksikin pitäisi tulkita, voisi se olla jopa 4. Onko mahdollista, että tuon anturin avautumispaine olisi 24bar? Mitä se sitten tarkoittaa? Omien tutkimuksieni mukaan tuo anturi/painekytkin antaa kompuralle luvan pyöriä ja se toimi tuossa kokeilussa. Tuo kummastuttaa, että milloinka tuon lauhduttimen flektin pitää lähteä pyörimään ja mikä sitä ohjaa?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Se painekytkin kytkee kompuran pois pelistä kun paine on alle 2 baria ja mitä merkintöjä siinä toisen painekytkimen kyljessä on. Se voisi ohjata puhaltimen toimintaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Heavy »

tango kirjoitti:Osaa mä metsästän ja tahdon saada oikean :D
Järjestelmää täytettiin, mutta sitten kuivarin kupeessa oleva anturi antautui. Mikä tuo anturi on. (kuvassa alempana) Ohjaako se tuota flektin toimintaa? Se ei meinaan lähtenyt pyörimään kun suoralla virralla.
[ http://www.jv.liitin.net/pena/anturi.jpg ]
Tuo ylempi anturi on keulalla olevalle lisäpuhaltimelle. Se haistelee kylmäaineen lämpötilaa. Alempi on paineanturi ja siinä on O-rengas tiivisteenä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Heavy kirjoitti: Tuo ylempi anturi on keulalla olevalle lisäpuhaltimelle. Se haistelee kylmäaineen lämpötilaa. Alempi on paineanturi ja siinä on O-rengas tiivisteenä.
Voiko tuota ylempää (ilmeisesti siis tuon lauhduttimen flektin) anturia mitenkään testata, toimiiko se?
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Kuva
Tuosta löytyi luku 52 astetta. Miten tuo sitten toimii? Autoon kun laittaa virrat päälle tulee tuohon anturille meneviin johtoihin 12v ja toinen on maissa. Miten tuo siis ohjaa tuota flektiä? :wtf: Sähköopinnot on vielä vähän kesken :(
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

tango kirjoitti:[ http://www.jv.liitin.net/pena/anturi1.jpg ]
Tuosta löytyi luku 52 astetta. Miten tuo sitten toimii? Autoon kun laittaa virrat päälle tulee tuohon anturille meneviin johtoihin 12v ja toinen on maissa. Miten tuo siis ohjaa tuota flektiä? :wtf: Sähköopinnot on vielä vähän kesken :(

Testaisin laittamalla johdot kiinni johtosarjaan ja autoon virta päälle. Sitten kuumailmapuhaltimella lämmittää varovasti sitä anturia niin pitäisi puhallin lähteä päälle kun on saavutettu 52 asteen lämpötila tai sitten siellä on jotain muuta vikaa, jos puhallin ei lähde pyörimään.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:
tango kirjoitti:[ http://www.jv.liitin.net/pena/anturi1.jpg ]
Tuosta löytyi luku 52 astetta. Miten tuo sitten toimii? Autoon kun laittaa virrat päälle tulee tuohon anturille meneviin johtoihin 12v ja toinen on maissa. Miten tuo siis ohjaa tuota flektiä? :wtf: Sähköopinnot on vielä vähän kesken :(

Testaisin laittamalla johdot kiinni johtosarjaan ja autoon virta päälle. Sitten kuumailmapuhaltimella lämmittää varovasti sitä anturia niin pitäisi puhallin lähteä päälle kun on saavutettu 52 asteen lämpötila tai sitten siellä on jotain muuta vikaa, jos puhallin ei lähde pyörimään.
Juu sain tuon anturin säjettyä, joten tuo testaus ei enää onnistu. Mutta, mutta. Pääsin noissa sähköopinnoissa seuraavalle tasolle. Tuo anturi siis oikosulkee nuo sille tulevat johdot, josta käsky menee sulaketaulussa olevalla releelle (kuvassa vasemmalla alhaalla) sieltä lähtee sitten käsky tuonne flektille. Kuten mainitsin tuota anturia en enää pysty testaamaan (mahtaakohan olla kallis?) mutta todennäköisesti se oli ehjä. Tuo flektin liitin on niin väljä sekä hapettunut, että ei kulkenut sähkö siitä läpi.
Kuva
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Vanhemmissa mersuissa on samanlainen anturi ja voin huomenna katsoa löytyykö tuolle osalle hintaa, jos vain muistan katsoa töissä. Miten sen painekytkimen kanssa kävi vuotaako tiivisteestä vai anturin välistä?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:Vanhemmissa mersuissa on samanlainen anturi ja voin huomenna katsoa löytyykö tuolle osalle hintaa, jos vain muistan katsoa töissä. Miten sen painekytkimen kanssa kävi vuotaako tiivisteestä vai anturin välistä?
Kyllä ne aineet tuli kuulema siitä anturin välistä. Pitää tuossa viikolla käydä kyselemässä saako tältä seudulta noita osia mistään. Olisi hyvä jos olisi jonkilaista hintatietoutta.

Kysyin KL:stä kuivaajaa, taisivat pyytää reilua satasta ja ei olleet varma käykö siihen sitten vanha anturi- tarkoittivatko sitten juuri ko. anturia- siitä taisivat pyytää 70e. Kuivaajia näkyy löytyvän netistä 40e hintaan. Tuollaista anturia en vielä löytänyt.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi, tuo anturi minkä menit rikkomaan maksaa 47 euroa ja saatavuus huono. Se 2 barin anturi maksaa noin15 euroa, löytyy maahantuojan hyllystä ja 16 barin paineella avautuva painekytkin noin 33 euroa ja on maahantuojan hyllyssä, mutta olisko tälle paikkaa siinä kuivaimessa. Hellan tilausnumero on rikkoutuneelle anturille 6ZL351024-091.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
kepasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 09.03.2013 19:24

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja kepasi »

Kuivain ja anturit taitavat olla ihan samoja komponentteja joita käytetään yleisesti kaikilla valmistajilla. Jos sattuisin löytämään jostain vastaavat osat niin osaako kukaan kertoa mikä on kylmäaineen grammamäärä mersuihin ja mitä ilmastointi öljyä järjestelmään lisätään ja kuinka paljon? Vai onko näissä hirveitä eroja eri mallien suhteen?

Ja vielä sellainen kysymys että kun asentaja on tämän ilmastoinnin huoltanut ja testaa sen toimintaa niin paljonko irrallisen lämpömittarin pitää näyttää asteita kylmimmillään? Muistaakseni Kliman sohjeissa lukee että 6-8 astetta celciusta mutta itse olen joskus päässyt jopa 2 asteen tienoille jolloin tosin vaarana että putket jäätyvät ja kylmäaineen kierto heikkenee.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

kepasi kirjoitti:Kuivain ja anturit taitavat olla ihan samoja komponentteja joita käytetään yleisesti kaikilla valmistajilla. Jos sattuisin löytämään jostain vastaavat osat niin osaako kukaan kertoa mikä on kylmäaineen grammamäärä mersuihin ja mitä ilmastointi öljyä järjestelmään lisätään ja kuinka paljon? Vai onko näissä hirveitä eroja eri mallien suhteen?

Ja vielä sellainen kysymys että kun asentaja on tämän ilmastoinnin huoltanut ja testaa sen toimintaa niin paljonko irrallisen lämpömittarin pitää näyttää asteita kylmimmillään? Muistaakseni Kliman sohjeissa lukee että 6-8 astetta celciusta mutta itse olen joskus päässyt jopa 2 asteen tienoille jolloin tosin vaarana että putket jäätyvät ja kylmäaineen kierto heikkenee.

Täyttö määrissä eroa ja eri aineilla eri määrä kamaa esim R12 1000g niin siihen laitetaan R134a noin 880g. Öljyn lisäyksessä vaikutaa aika moni asia miten paljon sitä laitetaan. Yleensä ilmastointi kanavasta pitäisi tulla tarvike ilmastoinnissa 6-8 astetta celsiusta, mutta alkuperäisissä ei ole ihme jos tulee 12 astetta tai 2 astetta celsiusta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kylmäaineeseen ei lisätä mitään öljyä jos öljyt ei ole tulleet pois. Turhalla säännöllisellä kylmähuollolla saadaan nesteisku kompuraan ja se ilmenee kun huollon jälkeen kompura rikkoutuu ja huoltofirma tyhmyyksissään nostaa kädet pystyyn. Polttomoottoriin vaihdellaan öljyt säännöllisesti.
"Putket jäätyy" niin kylmäaineen kiertokulku ei piittaa siitä mitään mutta jos höyrystin jäätyy niin ilman kulku estyy ja nestemäinen kylmäaine ei höyrysty kaasumaiseksi niin taas tulee nesteisku kompuraan jos varolaitteet ei toimi.
R12 järjestelmään ei koskaan laiteta R134a kylmäainetta, mutta voi tietysti teoriassa verrata kylmäainemääriä.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:Moi, tuo anturi minkä menit rikkomaan maksaa 47 euroa ja saatavuus huono. Se 2 barin anturi maksaa noin15 euroa, löytyy maahantuojan hyllystä ja 16 barin paineella avautuva painekytkin noin 33 euroa ja on maahantuojan hyllyssä, mutta olisko tälle paikkaa siinä kuivaimessa. Hellan tilausnumero on rikkoutuneelle anturille 6ZL351024-091.
Kiitoksia noista. Mihin tuo 16bar. kytkin on? Ei tuossa ole sellaista.Tuolla numerolla 6ZL351024-091 näkyisi googlettamalla jostain Puolasta tai mistälie löytyvän noita, eri asia tulisiko niitä koskaan.
Ei näytä nyt äkkiseltään tältä seudulta löytyvän mitään tähän hätään.

Onko kukaan tuolta http://www.skruvat.fi/mercedes" onclick="window.open(this.href);return false; tilannut mitään, onkohan toimitusajat millaiset?
Onko tuo kuivain erillainen R12 kun R134a aineelle? Kerran tuolta tuli kaikki kamat pihalle, tiivisteet vaihtuu nyt samalla. Kestääkö noi letkut tuota uudempaa kamaa jos törkkää siinne nyt sellaiset?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

R12:sta max. 1.3 kg öölin määrästä ei mitään hajua :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin