W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Saattaa käydä siten, että jouset "litistyvät" liikaa ja taipuvat. Oma kokemus on, että nuo "lautaset" tahtovat kiristyä todella tiukkaan jousen väliin, mikäli huono tuuri käy. Toinen ongelma on monesti ollut, ettei liian lyhyen välimatkan päähän toisistaan laitettujen lautasten "isku" riitä. Muuta se selviää äkkiä kokeilemalla. :)

Timppa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kokeile ihmeessä! Mua jäi kaivelemaan että onnistuisiko yläkautta puristimilla kun viimeksi oli apurunko alhaalla. Tuolloin ei ollut puristimia tarjolla.

Paino päällä tunkin varassa alapallon irrottamalla olen jousia vaihtanut muuten, näköjään ihan tehtaan hyväksymä toimintamalli.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Saattaa käydä siten, että jouset "litistyvät" liikaa ja taipuvat. Oma kokemus on, että nuo "lautaset" tahtovat kiristyä todella tiukkaan jousen väliin, mikäli huono tuuri käy. Toinen ongelma on monesti ollut, ettei liian lyhyen välimatkan päähän toisistaan laitettujen lautasten "isku" riitä. Muuta se selviää äkkiä kokeilemalla. :)

Timppa.
Juu, tätä jäin itsekin miettimään...
Olli Lajunen kirjoitti:Kokeile ihmeessä! Mua jäi kaivelemaan että onnistuisiko yläkautta puristimilla kun viimeksi oli apurunko alhaalla. Tuolloin ei ollut puristimia tarjolla.

Paino päällä tunkin varassa alapallon irrottamalla olen jousia vaihtanut muuten, näköjään ihan tehtaan hyväksymä toimintamalli.
Niin, tämä saattaa jäädä ratkaisuksi, puristimen laatikossakin on lueteltu lähes kaikki MB:t paitsi pystärit :eh:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Paino päällä tunkin varassa alapallon irrottamalla olen jousia vaihtanut muuten, näköjään ihan tehtaan hyväksymä toimintamalli.
Pieni korjaus. Tehtaan ohjeilla palloniveliä ei irroteta ollenkaan vaan tulivarsi irrotetaan puslista. näin jousi ei pääse ponnistamaan ulospäin. Tunkin saa aika hyvin tuettua tukivarteen. Liikekin on suoraviivaisempaa tällöin alaspäin.Säätöruuvien asento vain pitää muistaa ennen irrotusta merkitä. Tällätavoin olen itse aina vaihtanut, tuo tukivarren kaareva liike kun pallonivel on irrotettu häiritsee suuresti.

XJR jaguaarissa muuten vaihdetaan etujousi siten, että tukivarsi "nostetaan" pitkällä "erikoiskierretangolla" tangolle on ihan paikka jousen yläpäässä. Tekaisin itse joskus tuollaisen työkalun kun jouset piti moiseen rassiin vaihtaa.

http://www.jaguarforum.co.uk/f38/xj8-fr ... 20735.html

Asiaa voisi kokelilla pystärissä siten, että tekee vahvat "laput" jousikupin yläpuolelle ja tukivarren alapuolelle, tällöin voisi jättää niveletkin kiinni...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Alustahommien väliin yksi välikysymys...

Osaako joku neuvoa, mistä kannattaisi kokeilla toista jarrunestesäiliötä, joka siirtäisi säiliötä oikealle kädelle 2-3 senttiä ja sopisi pääsylinterin kiinnityksiin?

Kuva

Kuva


Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Laita BMW:e3:n säiliöt lokasuojaan. Siinä on muistaaksen sama sylinteri erillissäiliöillä, joten letkuyhteiden pitäisi sopia.

Huono kuva, mutta siitä saa idean.


Kuva


Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Hyvä! Ja millä nuo putket näppärimmin liittää pääsylinteriin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Siis varmaan Bemarilta saa ainakin nuo yhteet, jos ei tarvikeliikkeestä löydy. Ne on ihan muoviset letkuliittimet, joiden toinen pää on sama kuin nestesäiliössä.

http://www.rogerstii.com/servlet/the-69 ... ter/Detail


..muissakin autoissa käytettään samaa ideaa. Pitää vain ensin katsoa, että yhdekoko on sama....

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

unski kirjoitti:
Paino päällä tunkin varassa alapallon irrottamalla olen jousia vaihtanut muuten, näköjään ihan tehtaan hyväksymä toimintamalli.
Pieni korjaus. Tehtaan ohjeilla palloniveliä ei irroteta ollenkaan vaan tulivarsi irrotetaan puslista. näin jousi ei pääse ponnistamaan ulospäin. Tunkin saa aika hyvin tuettua tukivarteen. Liikekin on suoraviivaisempaa tällöin alaspäin.Säätöruuvien asento vain pitää muistaa ennen irrotusta merkitä. Tällätavoin olen itse aina vaihtanut, tuo tukivarren kaareva liike kun pallonivel on irrotettu häiritsee suuresti.

XJR jaguaarissa muuten vaihdetaan etujousi siten, että tukivarsi "nostetaan" pitkällä "erikoiskierretangolla" tangolle on ihan paikka jousen yläpäässä. Tekaisin itse joskus tuollaisen työkalun kun jouset piti moiseen rassiin vaihtaa.

http://www.jaguarforum.co.uk/f38/xj8-fr ... 20735.html

Asiaa voisi kokelilla pystärissä siten, että tekee vahvat "laput" jousikupin yläpuolelle ja tukivarren alapuolelle, tällöin voisi jättää niveletkin kiinni...

Timppa
Aiheellinen tarkennus. Itse olen karsastanut noita tukivarren pultteihin koskemista ettei kulmat mene pieleen. Alapallon irrottamalla 200D:n jousi ei ollut kovin suuressa jännityksessä ja ei mielestäni pääse sieltä itsetään tulemaan vaan sitä piti myös avittaa ja tietysti huomioida jousen laukeamissuunta sopivalla suojautumisella. Suositeltavampaa on kuitenkin tehdä vaihto tehtaan ohjeen mukaan.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

unski kirjoitti:

Asiaa voisi kokelilla pystärissä siten, että tekee vahvat "laput" jousikupin yläpuolelle ja tukivarren alapuolelle, tällöin voisi jättää niveletkin kiinni...

Timppa
Wuan tätä se ylermi justihinsa suosittel poijjaat ottoo opiksee ja hyvä tulloo :shifty: :wtf: :geek: :ugeek: :shock:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Vain tämän kerran kommentoin, kun se tuo Ylermin ulosanti on joskus immeiselle ylen vaikeeta ymmärtää, lähes mahdotonta...silloin se usein jääpi yrittämättä edes ymmärtää. Enkä laita hymiöitä loppuun.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Itse olen karsastanut noita tukivarren pultteihin koskemista ettei kulmat mene pieleen
Kyllä ne tukivaren pultit pitää ainakin löysätä, pultit kiristetään vasta kun auto on renkaillaan. Tällöin puslat ei jää jännityksiin, eikä kumi murru niin helposti. Varsinkin kun vaihdetaan eripituisia jousia. Enkä sinänsä kääntelisi tukivarsia ääriasentoihinsa turhaan puslien ruuvit tiukalla, vanhat puslat tahtovat ratketa tällöin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Keltaiset merkinnät??

Skrabailin apurunkoa eilen ja huomasin, että kiinnityskumien kuppien kohdalla on joka kulmassa keltainen merkintä. Mitä tällä tarkoitetaan? Samankaltaisia merkintöjä olen huomannut muuallakin, esim. moottorin kiinnityskumeissa.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Veikkaisin tehtaan merkintä- ja sinettimaaliksi. Pulteissa maali on merkintänä / sinettinä että pultteja ei ole avattu, mikäli maalipinta on ehjä.

Joskus merkkaavat myös työvaiheita, esim. pultti on momentissa. Maalilla myöskin merkitään eri osaversioita mm. jouset.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Allright, kiitos!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

unski kirjoitti:Vain tämän kerran kommentoin, kun se tuo Ylermin ulosanti on joskus immeiselle ylen vaikeeta ymmärtää, lähes mahdotonta...silloin se usein jääpi yrittämättä edes ymmärtää. Enkä laita hymiöitä loppuun.

Timppa
Tuo se on taivahan tosi :( :shock: itehinniin ihmettelen mitä tuas tul mölläytettyvä :wink: :roll: :?:ja ihan selvin päin :angel: :mrgreen:
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jarruhommia... Muutoskatsastukseen vaadittava up-grade on jarrujen 60mm männät nykyisten 56mm sijaan.

Kuva

Asennan nykyisille olka-akseleille jarrut W107, jäähdytetyillä 22mm levyillä. Halkaisija 278mm. Aikaisemmin kirjoitin, että suunnitelmissa olisi 300mm levyt. Sellaisia ei ilmeisesti olekaan vaan W107 560 on jotain 338mm... (fiksummat korjaa) ja tämän mallin eturipustus on jo saanut palikoita W124, joten jarrut eivät sovi.

Taas tämmönen värikoodattu ruuvi...

Kuva

Löytyi ainoastaan toiselta puolelta. Mitähän mahtaa tarkoittaa...?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Niin joo, millä keinoin vanhat männät saa kätevimmin irti satulasta?

Toive on, että selviän korjaussarjalla mutta jos männissä on ruostetta niin nekin pitää uusia. Näin olen ymmärtänyt??

EDIT: Kävin tuossa kyselemässä paikalliselta jarrupajalta korjaussarjan hintaa. Arvio oli n. 150€ per pyörä (2 mäntää ja tiivisteet) :shock: Jotain tuossa kalkyylissä on kyllä mennyt pieleen.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

rasvanippa jarruletkun reikään ja rasvaprässillä rasvaa niin lähtee männät pois.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Löytyi ainoastaan toiselta puolelta. Mitähän mahtaa tarkoittaa...?
Toiseen napaan vaihdettu osia tai säädetty...ei sen kummempaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13606
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja karra »

hismajestics kirjoitti:Niin joo, millä keinoin vanhat männät saa kätevimmin irti satulasta?

Toive on, että selviän korjaussarjalla mutta jos männissä on ruostetta niin nekin pitää uusia. Näin olen ymmärtänyt??

EDIT: Kävin tuossa kyselemässä paikalliselta jarrupajalta korjaussarjan hintaa. Arvio oli n. 150€ per pyörä (2 mäntää ja tiivisteet) :shock: Jotain tuossa kalkyylissä on kyllä mennyt pieleen.
Rockautossa ja AutohauzAZ:ssa jarrusatulat n 60 - 80 dollarin hintaan. Noihin pitää maksaa se core eli pantti koska vanhaa osaa ei tulla (kait :lol: ) palauttamaan. Kumminkin edullisia ovat. Tilasin siihen verhoilijan 6.3-klooniin eteen satulat, pieleenhän se meni kun tuli pikkukasin satulat mutta saatiin ne sitten palautettua ja rahat takaisin kun niitä 6.3 malleja ei sitten ollutkaan. Tullilta joutui anomaan palautettuja alveja takaisin, tullimaksut jäi sinne.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti: Rockautossa ja AutohauzAZ:ssa jarrusatulat n 60 - 80 dollarin hintaan. Noihin pitää maksaa se core eli pantti
Tulevatko satulat aina plug n' play? Ainoastaan jarrupalat pitää ostaa erikseen.

Btw, Amazonilta saa jarrusatulan abt 50 taalaa. Ymmärtääkseni mitään panttia (tai coren palautusta) ei ole.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Jarruhommia... Aikaisemmin kirjoitin, että suunnitelmissa olisi 300mm levyt. Sellaisia ei ilmeisesti olekaan vaan W107 560 on jotain 338mm... (fiksummat korjaa)
Korjaanpa hieman itseäni. 300mm levyt löytyvät ja sopivat suuremmalla (jäähdytetyt levyt) jarrusatulalla myös w114/107/116 -malleihin. Asennettu mm. aikaisemmin esimerkittämääni aussipojan W114 rally-versioon.

http://www.mbspares.com.au/Service/Modi ... sBenz.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 28.05.2013 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tähän väliin pieni side-steppi tuonne moottoritilaan.

Ahdas paikka jarrunestesäiliön kohdalla...

Kuva

..saattaisi ratketa W107 kolmion muotoisella säiliöllä. Eilen tallilla soviteltiin ja vertailtiin, joten mokoman etsintä on alkanut...

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jarrujen ihmettely on päättynyt. Aika monimutkainen vyyhti kun puhutaan vaihtoehdoista, jotka sopivat viiteen eri automalliin; W114/115, W123, W116, W107 ja W126. Ja sitten on vielä ATE ja Bendix ja kokoerojen vaikutus ET-lukuun jne. :shock: Esim. 80-luvun 380 SL löytyy kuutta eri mallin jarrusatulaa, eri levyjä ja paloja :?

300 x 28mm levyt tulivat (1986) Gen2 W126 ja sama asetelma tuli myös 560SL, joskin pienemmillä levyillä (284mm). Jarrusatuloissa on myös ero, W126 on kahdella männällä kun taas 560SL on neljällä. Nämä jarrut sopivat bolt-on myös pystäriin mutta vaativat 15" vanteet.

Keskeinen asia tässä jarruhässäkässä on jarrusatula ja siihen tulevan jarruletkun kiinnityskohta. Vaikkakin kaikki satulat ovat bolt-on, niin W116, W123 ja W126 satuloiden letkut kiinnittyvät pystysuorassa linjassa.

Kuva

W114/115 ja W107 kiinnitys tulee vaakatasossa.

Kuva

Ja koska Suomen lainsäädännön mukaan banjoliittimet autojen jarruissa ovat kiellettyjä, niin lopputulema mietinnässä oli se, että projektiini on tilattu 80-luvun 380 SL jarrut; 278 x 22mm jäähdytetty levy, 60mm kaksimäntäinen ATE satula 17,5mm paloille.

Vielä jännittää tuliko oikein, sillä levyissä oli kaksi vaihtoehtoa;

VENTED BRAKE DISC
OVERALL HEIGHT = 68.5mm


VENTED BRAKE DISC
OVERALL HEIGHT = 66.5mm


Ei mitn hajua mitä tuo HEIGHT tässä yhteydessä tarkoittaa. Minkäänsuuntainen mittailu nykyisten ja mallina olevan W107 levyn kanssa ei tuottanut tuollaisia lukuja. Voisiko joku ehkä valaista asiaa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Se on lappeella olevan jarrulevyn kokonaiskorkeus. Korkeampi jarrulevy tulee syvemmälle vanteen sisään.

http://www.sls-hh-shop.de/en/other-Clas ... 1965-1989/" onclick="window.open(this.href);return false;

Keskellä kuvaa mitta "Bs"

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Se on lappeella olevan jarrulevyn kokonaiskorkeus. Korkeampi jarrulevy tulee syvemmälle vanteen sisään.

http://www.sls-hh-shop.de/en/other-Clas ... 1965-1989/" onclick="window.open(this.href);return false;

Keskellä kuvaa mitta "Bs"

Timppa
No hemmetti, kiitos unski!

Tilasin 66,5mm, saas nähdä menikö oikein... :? Pitää käydä tallilla mittaamassa.

Btw, nykyisten jarrulevyjen paksuus on kummalliset 13mm. Missään en ole törmännyt vastaavaan paksuuteen. On 10mm (oliko 9 ja risat) on 22mm ja on 28mm.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja tango »

hismajestics kirjoitti: koska Suomen lainsäädännön mukaan banjoliittimet autojen jarruissa ovat kiellettyjä,
Mitä tarkoitat "banjoliittimillä" Eikös esim. Voyagerissa ole jarruletkut ns. banjoliittimillä.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

tango kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: koska Suomen lainsäädännön mukaan banjoliittimet autojen jarruissa ovat kiellettyjä,
Mitä tarkoitat "banjoliittimillä" Eikös esim. Voyagerissa ole jarruletkut ns. banjoliittimillä.
Banjokytkentä jälkiasennuksena. Jos Chryslerin jarrusatula on alunperinkin suunniteltu banjolle, niin se kai käy. Ymmärtääkseni MB jarrusatulat eivät sitä ole :eh: ?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Jarruille tulee Veskolan suosituksesta teräspunosletkut merkkiä HEL.

Kuva

Ei kuitenkaan banjoliittimillä :) Väri on transparent.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin