W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Katsastin sunnuntai-automme neljän vuoden tauon jälkeen, vuoden 1985 W123n. Inssi huomasi että eturattaiden laakerit pitävät hieman ääntä ja kehoitti rasvaamaan. Miten on, pitäisikö rasvasuojat (?) lähteä vetämällä vai tarvitseeko työkalun? En saanut vetämällä irti, vääntämällä mennee koko juttu soikeaksi kun on pehmeätä metallia...
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uudet laakerit, ei vanhojen rasvausta.
wiimax.fi
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Re: W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Autolla ajetaan noin 500km per vuosi, eli kulutus ei ole kova...
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Rasvakupit saa irti kun naputtelee ensteks vaikka raksapuukolla kupin ja navan väliin. Sitten voi esimerkiksi talttapäämeisselillä ja tuurnilla jatkaa naputtelua. Kannattaa välillä käännellä ettei mee soikeeks. Vuosikausia avaamatta ollut kuppi on totisesti vaikea. Kuppiin rasvan lisääminen ei välttämättä kyllä ratkaise koko probleemaa. Kupista saa vain ulkolaakerin rasvattua.

Jos haluaa paremmin tehdä uusintarasvauksen niin paras on irroittaa silloin pyörän napa ja puhdistaa laakerit vanhasta rasvasta ennen kuin laittaa uudet rasvat. Mutta se vaatiikin jo perusteellisen putsauksen, jarrujen purun, ehkä uuden huulitiivisteen ja laakerien tiukkuuden uusintasäädön. Menee siis hiukka vaikeammaksi jo.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja dealer »

markus_200E kirjoitti:Autolla ajetaan noin 500km per vuosi, eli kulutus ei ole kova...
No siinä tapauksessa laakeri ei voi hajota kahtasataaviittäkymmentä kilometriä kauemmas kotoa :D

Rasvaaminen vaatii laakerien purkamisen esille eikä ääntäminen johdu rasva vähyydestä vaan laakerin viallisuudesta.
Laakerisarja maksaa kolmisenkymppiä per nurkka sisältäen stefan ym. tarpeet.
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja karra »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=69602" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Re: W123 pyöränlaakerien rasvaus (etu)

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Tämä selvä, kiitos!
Vastaa Viestiin