W124 puhaltaa kuumaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

Miten on kun lämppäri puhaltaa kuumaa sen verran tutkin autoa ja oli seiska sulake palanut vaihdoin uuteen niin paloi saman tien. Onko tuo sulake ns.närhenmunien kanssa tekemisissä auttaako putsaus vai mikä ton sulakkeen polttaa on aika tuskaista ajella näillä keleillä.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jounil kirjoitti:Miten on kun lämppäri puhaltaa kuumaa sen verran tutkin autoa ja oli seiska sulake palanut vaihdoin uuteen niin paloi saman tien. Onko tuo sulake ns.närhenmunien kanssa tekemisissä auttaako putsaus vai mikä ton sulakkeen polttaa on aika tuskaista ajella näillä keleillä.
Nyppää se kiertovesipumpun johto irti liittimestään, niin sulakekin alkaa kestämään ja alkaa tulemaan asettelun mukaista lämpöä kabiiniin.
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

Mistähän sen kiertovesipumpun löytää ? putsasin närhenmunat mutta ei auttanut heti sulake palaa.
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

Testailin vielä että otin pistokkeen irti niistä närhenmunista ja puhallin nollille mutta heti kun käänsi virrat päälle niin sulake räpsähti.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jounil kirjoitti:Testailin vielä että otin pistokkeen irti niistä närhenmunista ja puhallin nollille mutta heti kun käänsi virrat päälle niin sulake räpsähti.
Niiin minkä vuotinen lankku on ?
Sähköinen kiertovesipumppu on joko erillään tai samassa nipussa närhenmunien kanssa.
Tuon kiertovesipumpun vaan olisi syytä ottaa pois käytöstä yhden vikamahdollisuuden poissulkemiseksi.
Sitten näyttäisi vaihtoon menevän keskikonsolissa lämmönsäätöyksikkö.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ti 04.06.2013 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

Siitäkin nappasin liittimen irti ja silti meni sulake.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jounil kirjoitti:Siitäkin nappasin liittimen irti ja silti meni sulake.
Siitenhän siellä järjestelmässä on oikosulku. Jännitteellinen johdin menee suoraan runkoon. Myyrä/hiirituhon mahdollisuus.
Sulakerasian ja sen sulakkeen (joka palaa) pohjan kannattaisi tutkia sisäpuolelta tarkkaan.
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

Sulakerasian irroitin siellä näytti ok, mites toi virtalukonpohja. Auto on 200e vm.89 sellaista kiertovesipumppua ei varmaankaan ole.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jounil kirjoitti:Sulakerasian irroitin siellä näytti ok, mites toi virtalukonpohja. Auto on 200e vm.89 sellaista kiertovesipumppua ei varmaankaan ole.

Onhan se yksi vikamahdollisiis virtalukon pohjassakin, mutta epätodennäköistä, jos virtalukko toimii muuten niinkuin pitää.
Onhan tuossa selvitettävää, seuraamalla määräävää johdinta sulakkeelle ja koko virtapiirin tarkastus, missä lyö läpi.
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

Siitä tuli toi virtalukonpohja mieleen kun pariviikkoa sitten laittoi virrat päälle niin rupesi radiokanavat häipymään eli suhiseen.
jounil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 28.12.2011 19:20

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja jounil »

No niin vika sitten löytyi oli moottorin tulettimen anturi antoi maihin nyt toimii. Kiitos vastauksista.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä että selvis.

Oma lankku alkoi puhaltamaan eilen lämmintä vaikka vasta perjantaina täytettiin ilmastointi. Kompura ei pyöri mutta se että viime yön viileydessäkin puhalsi lämmintä, sitä tässä ihmettelen. Kompura ei lähde pyörimään edes tuulilasipuhalluksellakaan, minulla siis automaatti-ilmastointi 1993 E420 :crazy: . Perjantaina vajaatäytöllä vielä kompura pyöri enkä usko että liemet olisi kadonneet hetkessä, tosin mahdollistahan se on.

Katsoin sulakkeen 7 ja jossain on sulakerasian ulkopuolelle automaatti-ilmastoinnin sulake vielä. Yhden löysin omasta pienestä rasiastaan siitä sulakerasian ja paisuntaventtiililn välimaastosta - ehjä oli.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onko ideoita seuraavaan?

S124 1995 käsi-ilmastoinnilla alkoi puhaltamaan ainoastaan tulikuumaa, kun nappaisin säätöpaneelin EC-nappia (että olisin ottanut ilmastoinnin päältä pois). Tähän mennessä lämmitys ja ilmastointi toiminut kuin ajatus
Samassa yhteydessä lopetti kierroslukumittari toimintansa.

Kokeilin jo vaihtaa ylijännitereleen ja tarkistin sen liittimet. Sulakerasian jokaisen sulakkeen kävin läpi ja irroitin lämmitykseen / ilmastointiin liittyvät relet kontaktihäiriöiden varalta. Ei apuja.
Kiertovesipumppu lähes uusi.

Jotenkin vika viittaisi tuohon säätöpaneeliin, koska alkoi puhaltamaan kuumaa sillä sekunnilla, kun EC-nappia painoin. Mutta sitä en ymmärrä, miten kierroslukumittari liittyy asiaan...

En ole vielä purkanut säätöpaneelia.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
osilpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Ti 05.04.2005 17:51
Paikkakunta: Sipoo

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Täytyy kohta alkaa tutkia noita sähkökuvia, jos ei muuten selviä.

Alkoipa auto polttamaan sitä 7-sulaketta, joten aloin tutkimaan (oli paikoillaan 8A sulake, vaikka paperin mukaan ilmastoidussa mallissa pitäisi olla 16A -> jatkoin kuitenkin kokeilua 8A sulakkeilla, koska sillä on toiminut ennenkin).

Kiertovesipumppu ja munuaiset irroitettu -> ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.

Lämmönsäätöpaneeli kokonaan irti > ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.

Pikkuropelli siellä hanskalokeron takana toimii ja imusuutin kattovalon vieressä pitää paperin paikoillaan. Imusuuttimen vieressä oli vastus, joka antoi 13,4 ohmia 20c lämpötilassa.
Näiltäkin johdot irti -> ei vaikutusta, sulake paloi heti, kun laittoi virrat päälle.

Sitten otin ilmastoinnin kompuran johdon irti -> eipä enää polttanut sulaketta! Kasasin kaiken kasaan ja huvikseni kokeilin laittaa ilmastoinnin johdon takaisin -> ei vieläkään palanut sulake (edelleen se 8A sulake).

Kompura + lämmönsäätöpaneelikin alkoi toimia eli lämmönsäätö toimii nyt normaalisti. Nyt jäi ongelmaksi ainoastaan se, että kompura huutaa koko ajan, kun auto on käynnissä riippumatta lämpötilasäädöistä tai EC-napista. Sammuu ainoastaan, kun irroittaa kompuran johdon, jolloin lämmönsäätö sinänsä pelaa edelleen normaalisti.

Kokeilin purkaa lämmönsäätöpaneelin ja juottelin kiinni uudelleen ne, mitä uskalsin. Ei vaikutusta. Kompura huutaa koko ajan, vaikka lämmönsäätöpaneelin johdot eivät edes olisi kiinni paneelissa.

Kompuralle menevä johtosarja on uusittu pari vuotta sitten eli en usko vian olevan siinä. Nyt kävi mielessä, voisiko joku kompuran rele hirttää kiinni eli se täytyisi varmaan metsästää ja purkaa...

EDIT: Vika oli säätöpaneelissa kuitenkin. Rupesi toimimaan toisella paneelilla.
Viimeksi muokannut osilpi, Ke 19.06.2013 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 puhaltaa kuumaa.

Viesti Kirjoittaja felmit »

Painetunnistin kuivaimen vieressä ohjaa ainakin kompuran toimintaa, voi kokeilla nypätä sitä johtoa irti
autodidakti
Vastaa Viestiin