SLC projekti -kaikenlaista viel

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Tämä päivä hieno säädelty megaruutaa ja testattu naapureiden kärsivällisyyttä :lol:

Lähinnä käynnistys ym rikastuksia ja tyhjäkäyntiä.

Ois näin jälki viisaana pitänyt asentaa tuohon lisäilmaluistin tyhjäkäyntiä varten, kaikki pelaa ihan ok, mutta ei olisi niin pikku tarkkaa tuo touhu.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Pitkän ja työlään etsinnän jälkeen sain uuden sivulasin Ruotsista, kallis mutta ehjä :D

Voe tätä iloa :lol:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No nii, ny sitte vaa äkkiä auto leimaan ja videota kehiin, että nähään palaako sillä kumi! 8)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Se on kyllä jo kokeiltu, palaa! :lol:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Warner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Su 06.07.2003 12:25
Paikkakunta: Turun tienoo...

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja Warner »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Tällä mennään kesät R170 230K
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Kertokaas, tekniikan vaihtoon perehtyneet.

Olin siinä uskossa että joudun käyttään vertailu kohtana 450:stä. (Ehkä 5.0)

Mutta jos penkitän tästä lapulle alle 240hv niin eikös vertailu kohtana käy ihan tämä nykyinen 350?

Teho nousee tällöin alle 20%, 200:sta hevosesta.
Tilavuuskaan ei kasva liikaa, kun 3.5+25%=~4.3. Uusi mottihan oli sen 4.2 litraa.

Kommenttia!? :?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

En enää varmuudella muista, mutta sellanen mielikuva mulla on et nuo prosentit pätee vaan ku verrataan mallisarjan tehokkaimpaan. Sit jos vaikka 200d tilalle vaihtaa 250d nii pitää varmaan jarrujen ja alustan vastata 250d:tä vaan...jotai tällasta luulisin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2144
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi, ainakin itse käyttäisin 450 vertailu autona niin ei kuutiot ei nouse ollenkaan ja tehoa saa olla enemmän kuin tuo 240 hv.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

Helpoimmalla tietysti pääset, jos konttorilla uskovat siihen teholappuun...mieti itseäsi tarkkana katsastusmiehenä, uskoisitko lappuun? :)

Jos uskovat, silloin et joudu tekemään mitään osavertailua.

Jos eivät usko, niin käytä 380 SLC:tä...218 HP ja 3800 ccm. Siinä on sama alusta kuin 350:sessä. Jos käytät 450 SLC:tä tai 450 SLC 5.0 vertailuun, joudut vaihtamaan taka-akseliston. Muuta eroa ei ole. Konttorilla eivät ole kiinnostuneet, mikä on mallisarjan tehokkain, vaan siitä mitä mallia käytät itse vertailuautona. Sen tiedot joudut esittämään konttorilla ja näyttämään, että autostasi löytyvät vastaavat osat. Trafin sivuilla löytyy ohjeet ja kaavakkeet.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Eli se menis niin että jos tehoja olisi sen 288hv, niin käyttäsin mallisarjan tehokkainta eli tätä 450 5.0.
Mutta kun tehoja on alle 240hv, niin vertailu kohteena käy nykyinen 350:n + prosentit.

Se varmaan hämää kun tuolta trafin sivuilta kun luin aiheesta, kun siellä puhutaan vain mallisarjan tehokkaimmasta.
Eikä mitään siitä ku verrataan johonkin muuhun mallisarjan autoon.

Tuohon unskin kommenttiin, uskooko katsuri teholappua? Kysyisin montako alle 200hv:n autoa on jossa on keulalla esim 606:n ja ämpärin kokoinen holsetti :D
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

Asia on aika epäselvästi esitetty, mutta näin minä sen olen ymmärtänyt. Helpoimmalla pääsee, kun menee lappujen kanssa ensin juttelemaan konttorille ja selvittämään asian.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

unski kirjoitti:Asia on aika epäselvästi esitetty, mutta näin minä sen olen ymmärtänyt. Helpoimmalla pääsee, kun menee lappujen kanssa ensin juttelemaan konttorille ja selvittämään asian.

Timppa
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt, halusin vain hieman tausta tukea :D

Noh, ensi viikolla penkittään niin näkee mitä tehään.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

se +20% sääntö pätee vain mallisarjan tehokkaimman kohdalla. jos johonkin välimalliin vertaa saa olla vain sen verran tehoa kuin siinä mallissa on vakiona.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Taitaa Jukkis olla oikeessa ja minä timpan kans väärässä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

HYvä, että asia selvisi. Tuo lakiteksti jättää tulkinnanvaraa tuolta kohdin, sen verta on sanamuodot vaikeasti valittu. Veikkaan että vielä löytyy konttorikohtaisia tulkintojakin, koska itse olen käyttänyt viimeksi välimallia vertailuun ja selittänyt avuksi kovasti, niin siitäkin prosentit laskettiin. Tosin oli kyseessä vanha 60-luvun puolivälin Mersu ja aikaa ainakin 5- vuotta sitten.

Tuossa 450:ssähän on sitten eri takaripustus, 450:ssä on jarrunyökkäystä vaimentava järjestelmä. Jarrulevyt ja jouset on samat, mutta jarrusatulat on erit, mutta jarrumännät on samat.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Onkohan tuo sellanen asia että se pitää muuttaa...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

Yleensähän sinä ne vaadittavat muutokset ilmoitat ja todistat oikeaksi...kannattaa käydä siellä konttorilla kyselemässä etukäteen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Niimpä. Konttorille mars...

Laita timppa yv: tä jos sulta löytyy ne ripustuksen osat.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

En laita YV:tä, kun ei ole :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Eikös se ole tämmönen mikä siellä pitää olla?

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2144
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

hismajestics kirjoitti:Eikös se ole tämmönen mikä siellä pitää olla?

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Anti-squat_W107_zps9261f0d3.jpg ]

Ei ainakaan minulla ole tuossa 77 tuommoisia osia, taitaa olla uudemmissa tuommoiset himmelit.

Löytyy muuten 450 takasatulat, jos on tarvista Sepolla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Eikös se ole tämmönen mikä siellä pitää olla?

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Anti-squat_W107_zps9261f0d3.jpg ]

Ei ainakaan minulla ole tuossa 77 tuommoisia osia, taitaa olla uudemmissa tuommoiset himmelit.
Juu, ajattelin vaan unskin kommentillaan
unski kirjoitti:Tuossa 450:ssähän on sitten eri takaripustus, 450:ssä on jarrunyökkäystä vaimentava järjestelmä. Timppa
tarkoittavan tätä systeemiä. Ilmeisesti sitten vaan uudemmissa malleissa...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

minun ymmärtääkseni se on kaikissa Euromalleissa ja näin kertoo myös EPC. Siis juuri noissa 225 HP-versioissa. US-malleissa 190 HP sitä ei ole.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Onko kukaan varsinaisesti perehtynyt ko. asiaan, miten se toimii? Meinaan että vaikuttaako se suoraan jarrutus tehoon?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Onko kukaan varsinaisesti perehtynyt ko. asiaan, miten se toimii? Meinaan että vaikuttaako se suoraan jarrutus tehoon?
Tommosia:
"The use of the 450 rear suspension arms gave us the advantage of anti dive brakes. As you may be aware most cars will dive at the front under heavy braking. This has the effect of taking the weight off the rear wheels and increasing the chance of loss of traction. The system we have used has the rear wheel caliper mounted forward of the disc rather than behind the disc. It is mounted on a carrier that can rotate slightly around the rear hub and push against an arm that compress's the rear spring to counter the effect of the front springs being compressed. All this means more weight on the rear wheels and less chance of a skid."

Ja täällä pikkasen lisätietoa ja kuvia.
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... rings.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Google: mercedes w107 anti-squat tai anti-dive
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja unski »

Kuva

Noinhan se siis menee, Eli kyseessä on syteemi joka käyttää jarrutusvoimaa hyväkseen muuttaakseen taka akselin geometriaa jarrusatulan kääntävän liikkeen avulla, pyrkien näin "nostamaan" takatukivartta jarrutusvoiman avulla.
Koko hommassa on mukana myös kallistuksenvaimennein joka toimii yhtenä tukipisteenä systeemissä.

Jarrusatula on kiinnitetty osaan (95) joka pyörii vapaasti navan (20) ympäri. Osa (20) on kiinnitetty tukivarteen ja kallistuksenvaimentimeen. Lisäksi liikettä on ohjaamassa osa (116)

Jarrutettaessa perä pyrkii nousemaan ja tukivarsi laskee koriin nähden, jolloin osa (20) kääntyy vasemmalla puolella myötäpäivään tukivarren suhteen, koska se on sopivasti tuettu kallistuksen vaimentajaan ja tukivarteen, jotka taas liikkuessaan aiheuttavat tuon mainitun kiertoliikkeen. Tällöin samalla jarrusatulan ja jarruttavan takarenkaan aiheuttama taaksepäin suuntautuva voima koriin nähden muutetaan vipuvoimaksi, joka pyrkii sitten kääntämään samaa osaa vastapäivään, pyrkien näin estämään tuon takatukivarren laskevan liikkeen. Hiukan vaikeaselkoista, mutta ehkäpä asia hiukan aukesi... :)

Vanhemmassa taka-akselissa (W109-W112) vastaavassa osassa kuin osa (20) oli vielä suoraan runkoon kiinnitetty apuvipu, joka vielä tehosti asiaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Tämä selvensi paljon, kiitän.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

No niin nyt ois vertailu lappu lintoselta, mutta varaosa nro:t ei ihan kaikki täsmää.

Miten / mistä muut ovat todistaneet katsurille sellaisen asian että vaikka varaosa nro.on eri niin osa on sama.

Eroavaisuuksia esim jouset, taka kallistuksenvakaaja, taka jarrusatula.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja jeemu »

sepulaakeri kirjoitti:No niin nyt ois vertailu lappu lintoselta, mutta varaosa nro:t ei ihan kaikki täsmää.

Miten / mistä muut ovat todistaneet katsurille sellaisen asian että vaikka varaosa nro.on eri niin osa on sama.

Eroavaisuuksia esim jouset, taka kallistuksenvakaaja, taka jarrusatula.
Osa numeroista muuttuu vuosien saatos, mutta sillo pitää lapusa olla samat numerot jos mielii katsastaa.
Katsuri kattoo paperista ja kattoo et osa on eri. Jos niille ei yhtenevää numeroo nii sillonha osa on eri

Paitevei. Komiat oli Merssus höpinät
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: SLC projekti -Kasausta-

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Meinaan esim, etujouset.
Lapussa lukee että mulla on: 115 321 3004 / 0604
Vertailu autossa (slc 450 5.0):114 321 0504 / 0904

Tuossa olisi saksan maalta 16mm jouset, jotka mulla on myös.

http://www.sls-hh-shop.de/280-500SL-C-R ... 0-500.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vai pitäskö mun ostaa tälläiset http://www.sls-hh-shop.de/280-500SL-C-R ... a-1xS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jotta voisin vaan kuitilla todistaa että mulla on vertailu auton jouset edes.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Vastaa Viestiin