W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

jekku90 kirjoitti:ei kait niitä vaihtaa kannata jos ne on jo pari kymmentä vuotta ollut siellä nii tuskin sinne ainakaan parempia tilalle saa :mrgreen:
Kumit voi hyvinkin olla vahvemmat kuin uudet tarvikeosat. Mahtaako rasvat olla tallessa ja toimivia vielä? Ainakaan klappia kiertosuunnassa ei nivelissä tuntunut olevan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

PERIAATTEESSA jos suojakumit ei koskaan ole vuotaneet niin mihin se vaseliini sieltä olisi lähtenyt :think:
w201 om605
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

jekku90 kirjoitti:PERIAATTEESSA jos suojakumit ei koskaan ole vuotaneet niin mihin se vaseliini sieltä olisi lähtenyt :think:
On niissä ainakin kosteutta joka ei kanssa tule ulos..joka sitten ruostuttaa tuota kumin ja vetarin väliä ohuemmaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

atlas kirjoitti:
jekku90 kirjoitti:PERIAATTEESSA jos suojakumit ei koskaan ole vuotaneet niin mihin se vaseliini sieltä olisi lähtenyt :think:
On niissä ainakin kosteutta joka ei kanssa tule ulos..joka sitten ruostuttaa tuota kumin ja vetarin väliä ohuemmaksi.
tämä on kyllä totta. silti jättäisin avaamatta :mrgreen:
w201 om605
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kardaani ja vetoakselit on asennettu. Ensimmäisessä ajossa oli ASD:ssä täydet paineet rasvaprässistä ja perä valitti naksuttamalla ja nykimällä käännettäessä. Laskin paineet rasvanipasta pois ja meno rauhoittui. Perstuntumalta tiheämpi 3,92:n perä piristi menoa verrattuna vanhaan 3,23:seen. Seuraavaksi täytyy parantaa vaihteensiirtoa virittämällä shifteriä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pientä tärinää/jurinaa voimansiirrossa, pahimmillaan 60-80:n vauhdissa, hellittää satasessa. Kardaani on tasapainotettu, joten sen pitäisi olla kunnossa. Voiko linjauksessa olla liikaa murrosta? Perä tai käytetty vetoakseli voisi myös olla syypää? Ei kai vetoakselin napamutteria voi vahingossa kiristää niin paljon, että laakeri tykkää huonoa ja alkaa täristää? Puolen metrin vipuvarrella voi tulla tuplasti vaadittava 200-240 Nm.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja T-D »

Muistaakseni vetari pohjaa napaan eli tuskin sitä saa ylikiristettyä... :think:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

T-D kirjoitti:Muistaakseni vetari pohjaa napaan eli tuskin sitä saa ylikiristettyä... :think:
Näin se taitaa olla. Kyllä tärinän syy varmaan löytyy linjasta kardaani - perä - vetoakseli. Täytyy vielä tarkistaa, että vanteet ovat paikoillaan, kun pyörän navat saivat hieman kolhuja taltasta napamuttereita avatessa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi hihnapyörä on paikallaan ja ensimmäinen testi antoi noin 0,75 bar nokka aikaisella ja noin 0,9 bar nokka myöhäisellä.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
SuperStar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 15.01.2013 22:42

Re:

Viesti Kirjoittaja SuperStar »

tomant kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Oletteko varmoja että matalapaineturbotuksessa tarvitsee mitään lisärikastusta? Mosselmanin sarjalla 122=>175hp plug and play turbossa ei tehdä mitään muutoksia polttoaineen syöttöön eikä moottoriin. Ainoastaan öljypohjaan tulee reikä turbon paluuöljylle. Paine siis 0.4-0.5bar. Sarjassa on pikku kooleri.
Tätä alkuperäinen kysymys juuri koski ja yritän kerätä kokemuksia asiasta. Täällä on enemmän kokemusta kovemmista ahtopaineista, matalapaineturbon käyttäjiä ei ole ilmoittautunut ;-). Ymmärsin samoin mosselmanin sivuilta, että koneelle ei tehdä mitään. Ilmeisesti KE-Jet selviää 0,4-0,5 barin ( 6-7 psi ) paineista kuten sanoit seosten kärsimättä. Käyttökokemuksia tällaisesta ei vain tunnu löytyvän.

Olen ajatellut heittää turbon taakse Rick Squiresin idean mukaisesti ks. http://ststurbo.com/dvanz_motorsports" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://ststurbo.com/dave_martis_mustang" onclick="window.open(this.href);return false; En tiedä. onko Suomessa tällaisia tehty.

tomant
Mielestäni tuossa ei ole muusta kyse kuin että amerikoissa auton saa tehtyä "turbottomaksi" jos turbo on taka-akselin takapuolella.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Vaihteensiirto syynissä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tänään tutustuin vaihteensiirtäjän anatomiaan. Purkaminen oli helppoa, mutta kokoamisessa oli tekemistä, että sai vivut, prikat ja jouset ojennukseen. Shifterin vipuja pitää jossain vaiheessa pidentää ja keskitysjousia jäykistää. Jousi, joka palauttaa vaihdekepin 1/2-linjalta 3/4-linjalle on shifterin akselin sisällä ja kiinni pienellä jousiprikalla. Yritin huonolla viilalla kevyesti viistää shifterin vipujen reikien reunoja, jotta vaihteensiirto tulisi joutuisammaksi, mutta aine oli erittäin kovaa, joten homma ei oikein onnistunut.

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kai nyt vaihoit samalla nuo kepin puslat nailonisiin?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

jukkis. kirjoitti:Kai nyt vaihoit samalla nuo kepin puslat nailonisiin?
Tarkoitatko shifterissä olevat kepin alapään puslat? Tämä on w202:sen shifteri ja siinä näyttää olevan laakeroidut buslat.

Vai tarkoitatko vaihdetankojen puslat? En vaihtanut, kun en ole saanut teetettyä. Mutta jossain vaiheessa pitää tankojen päät vaihtaa sellaiseksi, että joustot ovat pienemmät.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Joo nuita kepin puslia tarkotin.

Mulla ainakin oli -98 s202:ssa ihan samanlaiset kumi puslat kuin vanhemmisakin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Välijäähyn modaus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vanha turbon välijäähy on muokattu istumaan uuden koneen ja kompressorin kanssa. Samoin kompressorin kärsä on lyhennetty ja lähtösuunta muutettu.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Auto alkaa olla paketissa taas. Tässä konehuoneesta taas uusi versio ,-)

Kuva

Lisää kuvia kotisivulla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uudet Mickey Thompson ET Street Radialit tulivat Summit Racingiltä. Toivottavasti pito paranee näillä.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Manuelle Sperrdifferenzial

Viesti Kirjoittaja tomant »

ASD-perästä on nyt tehty MSD (Manuelle Sperrdifferenzial), jossa on kaukosäätö takapenkin alla ,-)

Kuva

Kuva

Lisää juttua kotisivulla. Toivottavasti huomenna ei sada koko päivää Alastarolla, niin pääsisi kokeilemaan perää ja renkaita.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Renkaat ja perä toimivat!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Renkaat ja perä toimivat hyvin. Alastarolla syntyi ennätys 14,693 / 150,79 ja paras 60 jalan aika on nyt 2,071. Uudella ECUlla pitäisi lähtöä ja vaihtoja vielä parantaa. Vaihteensiirtoa täytyy myös parantaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sulakerasian ja releiden johdotus on valmis. Enää ECUn 26 johtoa kytkemättä, joten homma on melkein hanskassa ,-)

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Johdot lähes valmiit ja sulakerasia ja releet paikallaan. Puuttuu enää laajakaista-lambdan uudelleenjohdotus ja alkuperäisen seosnäytön lisääminen.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
SuperTurbo603
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 04.02.2011 23:08

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja SuperTurbo603 »

Muistatko yhtään mistä hommasit tuon davies craig vesipumpun? Omaankin vehkeeseen voisi olla pätevä vehje ja olenkin yrittänyt hommata pumppua jatek.fi kaupasta, mutta eivät ole vastanneet puhelimeen ja sähköpostiin ainakaan kahteen kuukauteen :x pitänee varmaan tilailla ulkomailta :?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

SuperTurbo603 kirjoitti:Muistatko yhtään mistä hommasit tuon davies craig vesipumpun? Omaankin vehkeeseen voisi olla pätevä vehje ja olenkin yrittänyt hommata pumppua jatek.fi kaupasta, mutta eivät ole vastanneet puhelimeen ja sähköpostiin ainakaan kahteen kuukauteen :x pitänee varmaan tilailla ulkomailta :?
Jatek.fi:stä sen aikoinaan ostin, koska hinta oli minusta kohdallaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hajonneen bensapumpun tilalle vaihdoin Bilteman Bosch-kopion ja kuvissa näkyvät erot Mersun alkuperäiseen verrattuna. Tankista tulevan letkun kiinnitys vaati lisänippeleitä hydrauliikkapuodista sekä viilaa, mutta onnistui hyvin. Pumpun sähköjohdot tarvitsivat isommat liittimet ja niiden järjestyksen kanssa pitää olla tarkkana.

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Ongelmia Hall-anturin kanssa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tunteeko joku Hall-antureiden sielunelämää? Yritin asentaa Hall-anturia M111-koneeseen, jossa on kevennetty M102-vauhtipyörä. Anturi on Honeywellin SNDH-T4C-G01, jonka datalehti on tällainen. Anturissa on kaksi piiriä, joista käytän vain A-piiriä. ECUsta menee 4,9V anturille ja anturin maa toimii, mutta konetta käsin pyörittämällä ei tule signaalia eikä kone starttaa. Anturin ilmarako on noin 0,5 mm ja se on oikeassa asennossa pyörimissuuntaan nähden. Onko ongelma noissa pitkissä segmenteissä (noin 128 mm ja 56 kampiakselin astetta) ja toimiiko anturi vain pienillä hampailla ja raoilla? Onko joku törmännyt vastaavaan ilmiöön?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Täytyy olla lyhyemmät hampaat ja hammasvälit. Anturin datasheetissakin puhutaan 2mm nikaleista. Onko triggerpyörä rautaa? Pitäisi olla. Jos on pitkät segmentit, magneettivuon tiheys muuttuu niin harvoin että anturi ei tulkitse toimivansa.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kakemake kirjoitti:Täytyy olla lyhyemmät hampaat ja hammasvälit. Anturin datasheetissakin puhutaan 2mm nikaleista. Onko triggerpyörä rautaa? Pitäisi olla. Jos on pitkät segmentit, magneettivuon tiheys muuttuu niin harvoin että anturi ei tulkitse toimivansa.
Kiitos vastauksesta. Segmentit ovat rautaa ja kiinni vauhtipyörässä ja anturi on alunperin ollut magneettinen. Tätä epäilen itsekin, että segmentit ovat liian suuret. Yritin päästä halvalla pelkän anturin lisäämisellä, mutta näyttää siltä, että on teetettävä uusi vauhtipyörä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mulla on omassa kamppeessa honeywellin anturi ja nuo mersun omat pitkät segmentit. Ensin 0, 5 ilmaraolla ei meinannut toimia kunnolla mutta kun sääti ilmarakoa reiluun milliin niin alkoi toimia.

Sopiiko tämä sun anturi muuten mersun oman anturin paikalle sinne startin yläpuolelle?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

jukkis. kirjoitti:Mulla on omassa kamppeessa honeywellin anturi ja nuo mersun omat pitkät segmentit. Ensin 0, 5 ilmaraolla ei meinannut toimia kunnolla mutta kun sääti ilmarakoa reiluun milliin niin alkoi toimia.

Sopiiko tämä sun anturi muuten mersun oman anturin paikalle sinne startin yläpuolelle?
Kiitos vinkistä. Onko sinulla sama anturityyppi eli SNDH-T4C-G01 vai joku muu malli?

Tämä anturi sopii yhdistelmään M111-lohko ja M102-vauhtipyörä. Se on alkuperäisellä paikalla ja sopi sinne, kun sahalla ja viilalla pienensin anturia siitä kohdasta, mikä menee lohkon koloon. Lopullinen kiinnitys on vielä ratkaisematta, nyt se on paikallaan vain tiivisteen varassa. Anturin pituus on 45 mm, kun alkuperäisen M102-anturin pituus on 40 mm, mutta kiinnityskohta ja etäisyys vauhtipyörästä on erilainen kuin M102-lohkossa. M111-lohkon ja M111-vauhtipyörän kanssa sopinee 40 mm anturi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mulla on Honeywell 1GT101DC.
Vastaa Viestiin