W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon
W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon
Hei,
Eli kyseessä MB 190E 2.0 vuosimallia -89. Autolla ajettu 350tkm.
Usein starttauksessa kierrokset tippuu saman tien ja auto sammuu. Sama voi toistua monta kertaa jollei avita vähän kaasulla. Sitten auto pelittää ja kierrokset 500 pinnassa. Kun kierroksia tämän jälkeen nostaa, tyhjäkäynti jää 1200-1500 ja pysyy siinä, ei heivausta.
Kun kaasua polkaisee 3000 asti niin kierrokset laskee ja heivaa 2000 ympärillä, ja palaa 1200-1500. Ajaessa vaihteen vaihdon yhteydessä kierrokset laskee yleensä 2sekunnin viiveellä ja tuo sama heivaus tapahtuu noilla äsken mainituilla kierrosalueilla.
Autoon on vaihdetty mm. YJ-rele ja virranjakajan kansi.
Missähän vika ja miten tuon tyhjäkäynnin sais normaalilukemiin ja kierrosten heivauksen pois?
Eli kyseessä MB 190E 2.0 vuosimallia -89. Autolla ajettu 350tkm.
Usein starttauksessa kierrokset tippuu saman tien ja auto sammuu. Sama voi toistua monta kertaa jollei avita vähän kaasulla. Sitten auto pelittää ja kierrokset 500 pinnassa. Kun kierroksia tämän jälkeen nostaa, tyhjäkäynti jää 1200-1500 ja pysyy siinä, ei heivausta.
Kun kaasua polkaisee 3000 asti niin kierrokset laskee ja heivaa 2000 ympärillä, ja palaa 1200-1500. Ajaessa vaihteen vaihdon yhteydessä kierrokset laskee yleensä 2sekunnin viiveellä ja tuo sama heivaus tapahtuu noilla äsken mainituilla kierrosalueilla.
Autoon on vaihdetty mm. YJ-rele ja virranjakajan kansi.
Missähän vika ja miten tuon tyhjäkäynnin sais normaalilukemiin ja kierrosten heivauksen pois?
Viimeksi muokannut Karinen, Ma 15.07.2013 08:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Ensiksikin tervetuloa foorumille! Tyhjäkäyntisäädin saattaa olla putsauksen tarpeessa. Sen voisi viedä johonkin korjaamolle millä on ultraäänipesulaitteet. Omatoimisesti sitä voi yrittää puhdistaa jollain rasvanpoistoaineella, esim. CRC Brakcleanilla tms. Mutta teitpä mitä tahansa, ÄLÄ rassaa sitä millään rautarassilla. Muovipuikko on hyvä. Tämä varoitus siksi että pienetkin skraadit luistissa ja/tai rungossa jumittavat sitä lisää hyvin pienten välysten takia. Säädin sijaitsee 3 ja 4-sylinterien imusarjojen välissä kumisessa istukassaan. Siihen tulee kaksi letkua, toinen ylhäältä ja toinen alta. Ilmanputsarikotelo pois niin pääsee hommiin. Alaletku ei ole vaikea tapaus vaikka siltä voi näyttää, käsi mahtuu hyvin imusarjojen alle avittamaan. Tästä aiheesta on muuten kirjoiteltu näillä sivuilla ihan maailman tappiin.
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Ja edellisen vinkin lisäksi mahdollisia vikakohteita voisi tuossa olla ilmavuoto, jompikumpi kaasuvivuston jousista (toinen hankalasti piilossa, mutta löytyy kyllä) , tai sitten kaasuläpän asentoanturi. Omassani oli tuo anturi viallinen ja tyhjäkäynti huuti välillä niin p**keleesti 
Sieltä kaasuläpän päästä tulee kolmijohtoinen liitin imusarjaan kiinni jossain ilmanputsarin etupuolella. Liitin vain auki ja laitat toisen yleismittarin piuhan keskimmäiseen nastaan. Kaasun ollessa kiinni tulee olla 0 ohmia toiseen laitimmaiseen nastaan ja täyskaasulla taas toiseen..

Sieltä kaasuläpän päästä tulee kolmijohtoinen liitin imusarjaan kiinni jossain ilmanputsarin etupuolella. Liitin vain auki ja laitat toisen yleismittarin piuhan keskimmäiseen nastaan. Kaasun ollessa kiinni tulee olla 0 ohmia toiseen laitimmaiseen nastaan ja täyskaasulla taas toiseen..
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Vika on nyt paikannettu mersukorjaajalla ilmamäärämittariin ja vika lienee potentiometrissa. Myydäänkö näitä jossain erikseen tai onnistuisko vanhan korjaaminen? Uus ilmamäärämittari on nimittäin aika kallis.
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Kl-varaosat myy bosch orkkista..löytyy netti myymälästä ja merteilin sivulla on ihan kuvan kanssa.
Sitten ebay.de löytyy jotain kiinalaista eli pistä potikasta numero sarja googleen tai ebay.de sisäiseen hakuun.
Sitten ebay.de löytyy jotain kiinalaista eli pistä potikasta numero sarja googleen tai ebay.de sisäiseen hakuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Löytyykö pelkkää potentiometriä, siis sitä mustaa elektroniikkaosaa (MAF sensori), joka on ilmamäärmittarin kyljessä? Merteilin sivuilta enkä Kl:n sivuilta kyseistä osaa löytänyt. Onko sen puhdistamisessa järkeä?
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Potentiometrin varaosanumero on 3 437 224 024 ja ilmamäärämittarin numero on 0438 121 043.
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Kyllä sen saa irtaalleen sen potikan eli soita tai pistä sähköpostia kl-varaosiin ja sieltä sitten tilaavat boschilta orkkis osan.
Kysy saatavuus numerolla ja hinta ensin...taisi olla jotain 250e ...kiina tarvike 70e ebay.de
Kysy saatavuus numerolla ja hinta ensin...taisi olla jotain 250e ...kiina tarvike 70e ebay.de
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Vielä sellainennen kysymys, kun nuo kiinan tarvikkeet houkuttelee : tuolla 3437224024 numerolla löytyy vain yksi (käytetty) ilmoitus ebaysta. Kuvasta päätellen osa on juuri saman näköinen kuin minun autossa. http://www.ebay.ie/itm/Mercedes-Throttl ... 0630322592" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun taas 3437224035 numerolla löytyy huomattavasti enemmän vaihtoehtoja W201:lle. http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... 035&_rdc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Osat ulkoapäin hieman erilaiset. Onko kokemuksia siitä käykö tämä 035 loppuinen potentiometri 024 loppuisen tilalle?
Kun taas 3437224035 numerolla löytyy huomattavasti enemmän vaihtoehtoja W201:lle. http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... 035&_rdc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Osat ulkoapäin hieman erilaiset. Onko kokemuksia siitä käykö tämä 035 loppuinen potentiometri 024 loppuisen tilalle?
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Ei käytettyä kun kaikki ne on kuluneita.
Numerosarja saisi olla sama...joku taisi kertoa että kuutosenkin potikalla ei oikein pelaa ja se oli vielä toi halpa potikka.
Jotkut on kääntäneet hieman metalli liukua että se tulee uudelle pinnalle ja sitten pelaa mutta arvot ei enää ole lineaariset ja seos heittää...itse kokeilin aikoinaan ja sitten orkkis kohtaan ja uusi tilalle.
Katsopa bosch klassic osastolta kun sieltä ne orkkisket nykyään tulee ja tehdas myö myös suoraan että olisiko siinä hinnan eroa yhtään?
Numerosarja saisi olla sama...joku taisi kertoa että kuutosenkin potikalla ei oikein pelaa ja se oli vielä toi halpa potikka.
Jotkut on kääntäneet hieman metalli liukua että se tulee uudelle pinnalle ja sitten pelaa mutta arvot ei enää ole lineaariset ja seos heittää...itse kokeilin aikoinaan ja sitten orkkis kohtaan ja uusi tilalle.
Katsopa bosch klassic osastolta kun sieltä ne orkkisket nykyään tulee ja tehdas myö myös suoraan että olisiko siinä hinnan eroa yhtään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Potentiometria ei saa enää 3437224024 numerolla. Kokeilen aluksi vanhan potentiometrin puhdistusta.
Käykö crc-elektroniikkapuhdistusaine tähän tarkoitukseen? Pelkkä suihkutus ja näkyvät liat pois vai kantsiiko liuttaa?
Jos puhdistamisella ei ole mitään vaikutusta, ajattelin kokeilla kiinalaista versiota potentiometrista, numerosarja 3437224035 eli vähän eri numerosarja. Näitä potentiometreja muuten näkyy olevan 0438121043 ilmamäärämittarin kyljissä. Onko kellään kokemuksia tästä ?
Kiitos vastauksista!
Käykö crc-elektroniikkapuhdistusaine tähän tarkoitukseen? Pelkkä suihkutus ja näkyvät liat pois vai kantsiiko liuttaa?
Jos puhdistamisella ei ole mitään vaikutusta, ajattelin kokeilla kiinalaista versiota potentiometrista, numerosarja 3437224035 eli vähän eri numerosarja. Näitä potentiometreja muuten näkyy olevan 0438121043 ilmamäärämittarin kyljissä. Onko kellään kokemuksia tästä ?
Kiitos vastauksista!
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Ehdottaisin hakemaan elektroniikkaliikkeestä nimenomaan liukuville koskettimille tarkoitettua voitelevaa kontaktispraytä, ei kuivaa CRC:tä. Radio/tv- korjaajat tuntevat aineen nimellä "ruskea PRF"
Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma
Pesin potikan crc:llä ja voitelin koskettimet ruskealla PRF:llä. Nostin myös potikkaa vähän ylemmäs ja heivaaminen loppui ja tyhjäkäyntilaski normaalille tasolle.
Sitten, parin tunnin oireettoman ajon jälkeen auto sammui kesken ajon. Kierrokset tippuu nolliin jos ei auta kaasulla. Tätä ongelmaa ilmenee nyt yhä enemmän. Kylmänä auto toimii hyvin, mutta jonkin ajan kuluttua alkaa sammuilu.
Sitten, parin tunnin oireettoman ajon jälkeen auto sammui kesken ajon. Kierrokset tippuu nolliin jos ei auta kaasulla. Tätä ongelmaa ilmenee nyt yhä enemmän. Kylmänä auto toimii hyvin, mutta jonkin ajan kuluttua alkaa sammuilu.
Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon
Siirsin potikan nyt toiseen ääriasentoon(alas), kun väliasennoissa kierrokset heijaili. Nyt auto pysyy käynnissä, tyhjäkäyntikierrokset 1300 ja kylmänä käynnistäessä ei meinaa kestää kierroksia ennen kuin lämpenee.
Vika edelleen vanhassa potentiometrissa vai onko tähän oireeseen muitakin diagnooseja?
Vika edelleen vanhassa potentiometrissa vai onko tähän oireeseen muitakin diagnooseja?
Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon
Morjesta!
Eli kyseessä 190e 1.8 vm 90.
Ongelmana että auto sammuilee kun hidastaa esim risteyksiin tai ympyröihin. Auto ei sammu veto päällä mutta kun laittaa kytkimen pohjaan niin sammuu. Yleensä tätä tapahtuu vain 10 minuutin sisällä auton käynnistämisestä. Välillä ajossa tai tyhjäkäynnillä kierrokset hyppää 3000 eikä liiku sen jälkeen kumpaankaan suuntaan. Onko jollakin tietoa mitä lähtisi tekemään?
Eli kyseessä 190e 1.8 vm 90.
Ongelmana että auto sammuilee kun hidastaa esim risteyksiin tai ympyröihin. Auto ei sammu veto päällä mutta kun laittaa kytkimen pohjaan niin sammuu. Yleensä tätä tapahtuu vain 10 minuutin sisällä auton käynnistämisestä. Välillä ajossa tai tyhjäkäynnillä kierrokset hyppää 3000 eikä liiku sen jälkeen kumpaankaan suuntaan. Onko jollakin tietoa mitä lähtisi tekemään?
Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon
Potentiometri vika sopii risteys sammumisiin. Tyhjäkäyntimoottorikin saattaa jumia.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon
Moi! Itselläni oli joskus samanlaisessa pirssissä samat oireet. Ruiskun alla oleva kaasuläpän asentotunnistin oli sökö. Hävetti, kun se alkoi yhtä äkkiä huutamaan keskellä kylää