W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Hei,

Eli kyseessä MB 190E 2.0 vuosimallia -89. Autolla ajettu 350tkm.

Usein starttauksessa kierrokset tippuu saman tien ja auto sammuu. Sama voi toistua monta kertaa jollei avita vähän kaasulla. Sitten auto pelittää ja kierrokset 500 pinnassa. Kun kierroksia tämän jälkeen nostaa, tyhjäkäynti jää 1200-1500 ja pysyy siinä, ei heivausta.

Kun kaasua polkaisee 3000 asti niin kierrokset laskee ja heivaa 2000 ympärillä, ja palaa 1200-1500. Ajaessa vaihteen vaihdon yhteydessä kierrokset laskee yleensä 2sekunnin viiveellä ja tuo sama heivaus tapahtuu noilla äsken mainituilla kierrosalueilla.

Autoon on vaihdetty mm. YJ-rele ja virranjakajan kansi.

Missähän vika ja miten tuon tyhjäkäynnin sais normaalilukemiin ja kierrosten heivauksen pois?
Viimeksi muokannut Karinen, Ma 15.07.2013 08:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja wolf »

Ensiksikin tervetuloa foorumille! Tyhjäkäyntisäädin saattaa olla putsauksen tarpeessa. Sen voisi viedä johonkin korjaamolle millä on ultraäänipesulaitteet. Omatoimisesti sitä voi yrittää puhdistaa jollain rasvanpoistoaineella, esim. CRC Brakcleanilla tms. Mutta teitpä mitä tahansa, ÄLÄ rassaa sitä millään rautarassilla. Muovipuikko on hyvä. Tämä varoitus siksi että pienetkin skraadit luistissa ja/tai rungossa jumittavat sitä lisää hyvin pienten välysten takia. Säädin sijaitsee 3 ja 4-sylinterien imusarjojen välissä kumisessa istukassaan. Siihen tulee kaksi letkua, toinen ylhäältä ja toinen alta. Ilmanputsarikotelo pois niin pääsee hommiin. Alaletku ei ole vaikea tapaus vaikka siltä voi näyttää, käsi mahtuu hyvin imusarjojen alle avittamaan. Tästä aiheesta on muuten kirjoiteltu näillä sivuilla ihan maailman tappiin.
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 03.05.2012 12:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Ja edellisen vinkin lisäksi mahdollisia vikakohteita voisi tuossa olla ilmavuoto, jompikumpi kaasuvivuston jousista (toinen hankalasti piilossa, mutta löytyy kyllä) , tai sitten kaasuläpän asentoanturi. Omassani oli tuo anturi viallinen ja tyhjäkäynti huuti välillä niin p**keleesti :)

Sieltä kaasuläpän päästä tulee kolmijohtoinen liitin imusarjaan kiinni jossain ilmanputsarin etupuolella. Liitin vain auki ja laitat toisen yleismittarin piuhan keskimmäiseen nastaan. Kaasun ollessa kiinni tulee olla 0 ohmia toiseen laitimmaiseen nastaan ja täyskaasulla taas toiseen..
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Vika on nyt paikannettu mersukorjaajalla ilmamäärämittariin ja vika lienee potentiometrissa. Myydäänkö näitä jossain erikseen tai onnistuisko vanhan korjaaminen? Uus ilmamäärämittari on nimittäin aika kallis.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kl-varaosat myy bosch orkkista..löytyy netti myymälästä ja merteilin sivulla on ihan kuvan kanssa.
Sitten ebay.de löytyy jotain kiinalaista eli pistä potikasta numero sarja googleen tai ebay.de sisäiseen hakuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Löytyykö pelkkää potentiometriä, siis sitä mustaa elektroniikkaosaa (MAF sensori), joka on ilmamäärmittarin kyljessä? Merteilin sivuilta enkä Kl:n sivuilta kyseistä osaa löytänyt. Onko sen puhdistamisessa järkeä?
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Potentiometrin varaosanumero on 3 437 224 024 ja ilmamäärämittarin numero on 0438 121 043.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä sen saa irtaalleen sen potikan eli soita tai pistä sähköpostia kl-varaosiin ja sieltä sitten tilaavat boschilta orkkis osan.
Kysy saatavuus numerolla ja hinta ensin...taisi olla jotain 250e ...kiina tarvike 70e ebay.de
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Vielä sellainennen kysymys, kun nuo kiinan tarvikkeet houkuttelee : tuolla 3437224024 numerolla löytyy vain yksi (käytetty) ilmoitus ebaysta. Kuvasta päätellen osa on juuri saman näköinen kuin minun autossa. http://www.ebay.ie/itm/Mercedes-Throttl ... 0630322592" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun taas 3437224035 numerolla löytyy huomattavasti enemmän vaihtoehtoja W201:lle. http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... 035&_rdc=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Osat ulkoapäin hieman erilaiset. Onko kokemuksia siitä käykö tämä 035 loppuinen potentiometri 024 loppuisen tilalle?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei käytettyä kun kaikki ne on kuluneita.
Numerosarja saisi olla sama...joku taisi kertoa että kuutosenkin potikalla ei oikein pelaa ja se oli vielä toi halpa potikka.
Jotkut on kääntäneet hieman metalli liukua että se tulee uudelle pinnalle ja sitten pelaa mutta arvot ei enää ole lineaariset ja seos heittää...itse kokeilin aikoinaan ja sitten orkkis kohtaan ja uusi tilalle.
Katsopa bosch klassic osastolta kun sieltä ne orkkisket nykyään tulee ja tehdas myö myös suoraan että olisiko siinä hinnan eroa yhtään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Potentiometria ei saa enää 3437224024 numerolla. Kokeilen aluksi vanhan potentiometrin puhdistusta.

Käykö crc-elektroniikkapuhdistusaine tähän tarkoitukseen? Pelkkä suihkutus ja näkyvät liat pois vai kantsiiko liuttaa?

Jos puhdistamisella ei ole mitään vaikutusta, ajattelin kokeilla kiinalaista versiota potentiometrista, numerosarja 3437224035 eli vähän eri numerosarja. Näitä potentiometreja muuten näkyy olevan 0438121043 ilmamäärämittarin kyljissä. Onko kellään kokemuksia tästä ?


Kiitos vastauksista!
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 03.05.2012 12:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Ehdottaisin hakemaan elektroniikkaliikkeestä nimenomaan liukuville koskettimille tarkoitettua voitelevaa kontaktispraytä, ei kuivaa CRC:tä. Radio/tv- korjaajat tuntevat aineen nimellä "ruskea PRF"
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: 190E 2.0 -89 Tyhjäkäynti- ja kierrosongelma

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Pesin potikan crc:llä ja voitelin koskettimet ruskealla PRF:llä. Nostin myös potikkaa vähän ylemmäs ja heivaaminen loppui ja tyhjäkäyntilaski normaalille tasolle.

Sitten, parin tunnin oireettoman ajon jälkeen auto sammui kesken ajon. Kierrokset tippuu nolliin jos ei auta kaasulla. Tätä ongelmaa ilmenee nyt yhä enemmän. Kylmänä auto toimii hyvin, mutta jonkin ajan kuluttua alkaa sammuilu.
Karinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.06.2013 17:04

Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Karinen »

Siirsin potikan nyt toiseen ääriasentoon(alas), kun väliasennoissa kierrokset heijaili. Nyt auto pysyy käynnissä, tyhjäkäyntikierrokset 1300 ja kylmänä käynnistäessä ei meinaa kestää kierroksia ennen kuin lämpenee.

Vika edelleen vanhassa potentiometrissa vai onko tähän oireeseen muitakin diagnooseja?
w201_190
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 16.06.2021 11:59

Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon

Viesti Kirjoittaja w201_190 »

Morjesta!
Eli kyseessä 190e 1.8 vm 90.
Ongelmana että auto sammuilee kun hidastaa esim risteyksiin tai ympyröihin. Auto ei sammu veto päällä mutta kun laittaa kytkimen pohjaan niin sammuu. Yleensä tätä tapahtuu vain 10 minuutin sisällä auton käynnistämisestä. Välillä ajossa tai tyhjäkäynnillä kierrokset hyppää 3000 eikä liiku sen jälkeen kumpaankaan suuntaan. Onko jollakin tietoa mitä lähtisi tekemään?
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon

Viesti Kirjoittaja markoala »

Potentiometri vika sopii risteys sammumisiin. Tyhjäkäyntimoottorikin saattaa jumia.
W213 220d +W242 electric drive
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 03.05.2012 12:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W201 Tyhjäkäyntiongelma ja sammuu kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Moi! Itselläni oli joskus samanlaisessa pirssissä samat oireet. Ruiskun alla oleva kaasuläpän asentotunnistin oli sökö. Hävetti, kun se alkoi yhtä äkkiä huutamaan keskellä kylää😁
Vastaa Viestiin