moottori erot om603

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja babloy »

Mitkä erot ovat om 603 turdo ja vapari moottorissa tarkoitus olisi tehdä st kone?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

männät, kanget, öljysumut puuttuu yleensä vaparista.....
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ja kannessakin eroa sen verran, että turbollisessa on millin isommat esikammiot, ruiskusuuttimissa muistaakseni eri avautumisepaineet.

vaparin ongelmat st käytössä siinä, että männän tapit on ohkasemmat ja lärvähtää kierrätettäessä herkemmin. samaten männille ei ole öljyruiskuja, jotenka ne kuumenee helpommin ja sitä kautta sitten taase lärvähtää herkemmin. ja veivit on heikompaa tekoa, elikkä lärvähtää herkemmin.

oma mielipide on, että ei mitään järkeä tehdä vaparista, kun noita turbo koneitakin saa jo niin halvalla. ei sitten tule niin herkästi paha mieli, kun kone ei heti ole lärvähtämässä jostain kun tehdään ensimmäinen kunnon yäysveto.
W201 250DT 20V
w201 190E
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja babloy »

okeii no kyllä se sit pitää vaan jostain keksii sellanen kone :D löytäs vaan hyvään hintaan jostain :D tietty voii laittaa yv:t jos jollain sellanen on
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja babloy »

niin ja toinen visio oli et ois laittanu tuohon w124 e 94- koriin tuon om 606 mut mites ton laita:D vakiona vissiin onnistuu mut mites jos ois vähän pirteempänä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vähäpäästöinen, ei kannata alkaa rakentamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja babloy »

kaipas se si vaan on pakko päästä eroon tuosta ja saada pari vuotta vanhempi pirssi:D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin tai sitten hieman uudempi...cdi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja babloy »

enpä tiiä taidan kyllä pysyy kovin tossa 124 kopassa:D
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Lainaan topiccia hieman... Mitä eroja on vapari- ja turbokorin alustassa?
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja

Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hmm.. ai 124? ainakin jarrut. ja ehkä etujouset. noista jousista en ole varma, mutta turbollisessa on jäähdytetyt levyt edessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Nii 124 korissa.. Eli kun laitan vakio turbon vaparin kylkeen ja muutoskatsastan niin etujarrut joutuu vaihtamaan?
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja

Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, ne jarrut joutuu vaihtaan ainakin. lisäks tarvii käydä tehopenkissä mittaan tehot ja sitten niiden lappujen kanssa konttorille leimalle. ja jos tehoa on enemmän, kun vapari 300D:ssä, niin samaan touhuun tarvitaan sitten jotain todistusta siitä, että sun auton alusta ja voimansiirto on samaa, tai jyräkämpää, kun vertauiluautossa, eli tässä tapauksessa ilmeisesti se 300D turbo.

ne jouset menee enemmänkin painon mukaan, eikä niinkään tehon. sitä nyt en vaan tiedä, taikka muista, että onko se turbollinen versio niin paljon painavampi, kun ei turbollinen versio. onhan siinä turbo ja öljycooleri tuomassa lisämassaa ja sitten vielä jyräkämpi automaatti. mutta enemmän sellasta spekulointia tämä, kun faktaa. vertaile jotain motonetin varaosaluetteloa. siitä varmaan selviää aika hyvin onko samoja, vai eri osia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Eli jos penkitys tehot ovat samat kuin vapari 300d:ssä niin ei tarvi vaihtaa mitään osia muutoskatsastukseen? Tottakai silti laitan tehokkaammat jarrut!
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja

Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3983
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: moottori erot om603

Viesti Kirjoittaja Nozki »

LauriK kirjoitti:Eli jos penkitys tehot ovat samat kuin vapari 300d:ssä niin ei tarvi vaihtaa mitään osia muutoskatsastukseen?
Eiköhän se näin olis, joo. Tosin, jotkut katsastusasemat ovat kuulemma vaatineet, että penkityksen yhteydessä tiettyjä säätöruuveja (siis lähinnä kuvittelisin, että ahto ja syötöt) sinetöidään niin, että tehoa ei noin vain pysty nostamaan siitä, mihin se on penkitystä varten säädetty. Aika monet kun ovat penkittäneet jälkikäteen turbotetuista autoistaan niin pieniä lukemia, ettei kukaan vähäänkään näiden tekniikasta ymmärtävä usko, että se olisi se todellinen teho, jota tullaan lopulta käyttämään....

Täsmennetään tuota jousiasiaan sen verran, että se ei ole pelkästään moottorista riippuvainen, millaiset jouset kuuluu olla. Eli käsitttäkseni katsastamisen kannalta niiden vaihtaminen vertailuautoa vastaavaksi ei ole mielekästä, eikä mitenkään tarpeellistakaan.

Siihen, millaiset jouset ja millaiset jousen korokekumit autoon valitaan, vaikuttaa:

- Moottori
- Varusteet (manuaali- / automaattivaihteisto, ilmastointi, vetokoukku, sähkösäätöiset istuimet, jne.)
- Jousituksen tyyppi (normaali / urheilualusta / korotettu, ...)

Moottorityyppi antaa tietyn määrän pisteitä, samoin määritellyt lisävarusteet antavat tietyn määrän pisteitä kukin, ja sitten taulukosta valitaan ensin jousituksen tyyppi ja sen jälkeen katsotaan, mikä jousi ja kumi vastaa sitä pistemäärää, joka moottorin ja autossa olevien varusteiden perusteella on laskettu.

Tämmöistä knoppitietoa tällä kertaa... :crazy:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin