Ohjaustehostimen öljyjen vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Ohjaustehostimen öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Tehostimen öljyjen vaihto tuli tuossa mieleen jo talvella, kun kurkkasin sen nestesäiliöön ja öljy näytti enemmänkin lietteeltä, kuin öljyltä. Kyllä se kauniisti on pelannut, mutta ei tuo varmaan pahaa tekisi vaihtaakaan.
:o
Eli kysymys kuuluukin, miten se onnistuu mukavimmin? Kaikkinaiset vinkit otetaan innolla vastaan jos joku vaikka kyseisen toimenpiteen olisi suorittanut. :lol:

t:T

Tämän näköinen tehostin se on suurinpiirtein_tarkalleen...
Kuva
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Jos hammastangon kohdalla (alimmassa kohtaa) ei ole mitään helposti irroitettavaa letkuliitosta, tai pohjaproppua, niin ainahan voi säiliöstä imeä öljyt pois ja laittaa tuoretta tilalle.
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Juups!

Tuplawee kirjoitti:Jos hammastangon kohdalla (alimmassa kohtaa) ei ole mitään helposti irroitettavaa letkuliitosta, tai pohjaproppua, niin ainahan voi säiliöstä imeä öljyt pois ja laittaa tuoretta tilalle.
Jeps, näin vähän aattelinkin, mut jos siihen on olemassa joku ihan "virallinen" proseduuri ni sekin ois hauska tietää. :roll:

Henry V.
Mobilisti
Mobilisti

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Säiliön pohjalla on muuten peltilevy, jonka alla on suodatin, eli
kannattaa vaihtaa samalla.

Muistelen, että virallinen ohje on käyttää imuvaihtajaa, tai vastaavaa.
Tämä "normaali tapauksessa" varmaan riittäkin blandaamaan öljyt
tuoreeksi.

Jossakin oli ohje myös näin ( en tiedä soveltuuko G-malliin ):
Simpukassa on ilmaruuvi = tähän letku. Kone käyntiin, ja ruuvi auki=
näin öljyt tulee paineella pihalle. Mutta jotenkin tämä arveluttaa :?:
Jospa systeemiin jää vaihdon jälkeen ilmaa kurnuttamaan ?
Lisäksi hetkellinenkin "kuivana käyttö" arveluttaa . . . . Kommentteja ??

Suosittelen muuten omaa MB- tehostin öljyä - tuntuu pelaavan hyvin.
MB- pumppuviat erittäin harvinaisia - kun taas muissa merkeissä yleisiä!?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kikkakolmosen imurin saa aikaiseksi talouspörssin tms. halvasta akkuhapon mittauslasista, koho vain pois ja eikun imuttamaan...
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Re: Jotakin vastausta....

Henry V. kirjoitti:Säiliön pohjalla on muuten peltilevy, jonka alla on suodatin, eli
kannattaa vaihtaa samalla.

Muistelen, että virallinen ohje on käyttää imuvaihtajaa, tai vastaavaa.
Tämä "normaali tapauksessa" varmaan riittäkin blandaamaan öljyt
tuoreeksi.

Jossakin oli ohje myös näin ( en tiedä soveltuuko G-malliin ):
Simpukassa on ilmaruuvi = tähän letku. Kone käyntiin, ja ruuvi auki=
näin öljyt tulee paineella pihalle. Mutta jotenkin tämä arveluttaa :?:
Jospa systeemiin jää vaihdon jälkeen ilmaa kurnuttamaan ?
Lisäksi hetkellinenkin "kuivana käyttö" arveluttaa . . . . Kommentteja ??

Suosittelen muuten omaa MB- tehostin öljyä - tuntuu pelaavan hyvin.
MB- pumppuviat erittäin harvinaisia - kun taas muissa merkeissä yleisiä!?
Kiitoksia neuvoista! Toi ilmaruuvin kanssa kikkailu kuulostaa tosiaan vähän epäilyttävältä, mutta toisaalta en usko et se nyt miksikään siitä menis vaikka pari kertaa kuivahkona pyörähtäisikin. Taitaa olla helpointa harrastaa ihan perinteistä lappoletkutekniikkaa :wink: .

Minul on muuten siellä sisällä ihan automaattilootaöljyt, tais olla mobil ja dextron III jos en nyt ihan väärin muista. Samaa tavaraa mitä on laatikossakin, tosin sen vaihdan kyllä dextron II:n, oon melkosen vakuuttunut et tuossa vanhassa runksutinlootassa tuo jälkimmäinen toimii paremmin.

Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Pertti A kirjoitti:Kikkakolmosen imurin saa aikaiseksi talouspörssin tms. halvasta akkuhapon mittauslasista, koho vain pois ja eikun imuttamaan...
Toi on hyvä !!! :D , eipä oo tullu mieleen - sitähän voi käyttää vaikka mihin. Nyt äkkiä niksipirkkaan viesti :wink: .

Henry V.
Mobilisti
Mobilisti

Lisää aiheesta...

Vielä noista öljyistä....

Joku "juju" siinä on ettei MB laita autom. öljyä, vaan omaa erityistään.
Vaikkakin Dexronilla riittäisi viskositeetti.

Liittyisikö vaahtoutumiseen, tai johonkin muuhun lisäaineeseen ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
juha
Mersumies
Mersumies

Kokemuksia..

Viesti Kirjoittaja juha »

Vaihdoin itse w124:seen öljyt imemällä injektioruiskulla vanhat pois (apteekista saa). Suodatinpatruuna kannattaa vaihtaa samalla, se on sen säiliön pohjalla. Käytin alkuperäistä tehostajaöljyä joka on hajultaan ja ulkonäöltään aika erilaista kuin tomaattiöljy. Kannattaa varmaan ostaa oikeaa öljyä niin ei ota riskiä tiivisteiden kestävyden kanssa. Väärä öljy tekee huonoa tiivisteille -> voi alkaa vuotamaan. Ei tuo orig. öljy niin musertavan kallista ollut, synteettisen tomaattiöljyn luokkaa litrahinnaltaan.
Tehostajan ilmaus ( jos tarvii) tehdään kääntämällä pyöriä ääriasentoihin paikallaan (keula ilmassa helpompaa) auton käydessä. Järjestelmä ilmaantuu siis itsestään, mitään ilmausproppuja ei ole.
Kaikkia öjyjä ei tällä tavalla saa tietty vaihdettua. Jos haluaa kaikki vaihtaa niin sitten pitää ottaa simpukasta letku irti ja lurittaa vanhat öljyt pois. En viitsinyt itse lähteä tuohon hommaan kun ei ole nosturia...
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti

Lisää aiheesta...

Wanhemmissa autoissa on ilmausruuvi.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Kannattaa muuten hankkia vaikka Biltemasta öljynvaihdin, tuotenumero 36 - 1898 9,90€ eli imevä pumppu, jonka säiliöön mahtuu 0,5 litraa ainetta. Tai siis tämä vehje imee kun kahvasta vedetään ja työntää aineet ulos kun kahvasta työntää. Erittäin kätevä myös vaihdelaatikoitten ja perien öljyjen kanssa pulaillessa.
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hieman aiheen vierestä.

Viesti Kirjoittaja Rod »

Tehostin ( 124 ) vuotaa hieman öljyä stefasta ja alasaumasta. Löytyykö tiivistesarjaa ja onko hankala itse vaihtaa?
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti

Lisää aiheesta...

Siis simpukka vai pumppu ?
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Pumppu.

Viesti Kirjoittaja Rod »

Pumppua tarkoitin.
mc
Mersumies
Mersumies

Laiskan miehen tyyli

Viesti Kirjoittaja mc »

Itse olen aina vaihtanut tehostajaan öljyt silleen, että ostin aikoinaan apteekista pirun ison lääke ruutan jolla imin säiliön tyhjäksi, ja vaihdoin pohjalle uuden suodattimen ja uudet öljyt tilalle,

Heitin pikku lenkin ja otin vielä ruutalla säiliöstä öljyä ja laitoin uutta tilalle, minun laskujen mukaan näin toimittuna suurin osa öljyistä tuli vaihdettua, oli helppo homma. :wink:
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Re: Laiskan miehen tyyli

Benzo kirjoitti:Itse olen aina vaihtanut tehostajaan öljyt silleen, että ostin aikoinaan apteekista pirun ison lääke ruutan jolla imin säiliön tyhjäksi, ja vaihdoin pohjalle uuden suodattimen ja uudet öljyt tilalle,

Heitin pikku lenkin ja otin vielä ruutalla säiliöstä öljyä ja laitoin uutta tilalle, minun laskujen mukaan näin toimittuna suurin osa öljyistä tuli vaihdettua, oli helppo homma. :wink:
Tuo kuulostaa hyvältä, siinä pitäs kyllä tulla vähintäänkin riittävästi uutta liukastetta... :lol:

Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ohjaustehostin öljystä

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

itse vaihdoin ohjaustehostin öljy niin laiton automaattivaihteisto
öljyä ATF 220 (dextron II) vanhan alkuperäisen sekaan .
Vaihdoin tietysti mustuneen suodattimen samalla.
En tiedä Mersun omasta öljystä ,mutta hyvin on toi sekoitus toiminut
jo 2 vuotta ,eikä oo tiivisteet räjähtänyt silmille ! :)
Mersun korjaus opas suos. sitä MOBIL ATF 220 ja laitoin sen mukaan
=> toimii .
Imutin ja vaihdoin kanssa 2 kertaa ..eiköhän sillä tullut suurin osa vaihdettua.
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Temppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Temppa »

Kävin kans hakeen apteekista lääkeruiskun koko 60ml ja homma kävi sillä tosi kätevästi. Onnistukohan toi jarrunesteen blandaus kanssa. Oisin muuten kokeillu, mut pitäs käydä ostaan purkki jarrunestettä.
190D -86
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Jarrunesteen imuvaihto

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tsau!

Kyllähän tuon säiliön näppärästi tyhjää tuollaisella lääkeruiskulla. Se ei vain oikein riitä toivotun lopputuloksen saamiseksi.

Lääkeruiskulla voi hyvin aloittaa ja sen jälkeen täyttää säiliö puhtaalla nesteellä. On muuten suositeltavaa putsata säiliö ennen täyttöä. Sitten vain ilmaamaan, kunnes ilmausruuveistakin tulee puhdasta kamaa.

Tuolla lääkeruiskulla voittaa sen, ettei tarvi koko säiliöllistä vanhaa nestettä pumpata ilmausruuvien kautta. Ja tyhjän säiliön putsaaminen on paljon täyttä helpompaa :wink:
Terveisin
Tero
Vieras

Re: Ohjaustehostimen öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Timo S kirjoitti:Tehostimen öljyjen vaihto tuli tuossa mieleen jo talvella, kun kurkkasin sen nestesäiliöön ja öljy näytti enemmänkin lietteeltä, kuin öljyltä. Kyllä se kauniisti on pelannut, mutta ei tuo varmaan pahaa tekisi vaihtaakaan.
:o
Eli kysymys kuuluukin, miten se onnistuu mukavimmin? Kaikkinaiset vinkit otetaan innolla vastaan jos joku vaikka kyseisen toimenpiteen olisi suorittanut. :lol:

Tämän näköinen tehostin se on suurinpiirtein_tarkalleen...
[ http://www.lut.fi/~strengel/OM617_ot.jpg ]
Hei!

Itse olen vaihtanut seuraavasti:

1) imuvaihtajalla vanha öljy säiliöstä pois
2) vanha suodatin pois
3) loppu öljy vielä imulla säiliöstä pois
4) paluuletkusta läpinäkyvä letku jäteöljyastiaan
5) uutta öljyä säiliöön koneen käydessä kunnes paluuletkusta tulee uutta
6) paluuletku kiinni
7) uusi suodatin ja uudet öljyt

Koska itse säiliössä on rajallinen määrä koko järjestelmään nähden, saa tällätavoin vanhat pois.

t:osku
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

osku kirjoitti: Hei!

2) vanha suodatin pois
6) paluuletku kiinni

Koska itse säiliössä on rajallinen määrä koko järjestelmään nähden, saa tällätavoin vanhat pois.

Heps, tuo kuulostaa oikein hyvältä :D . Nyt vaan vaihtamaan - öljyt ja suodatin onkin jo ootellut jonkun aikaa....

t:Timo
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viesti:

Hih

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Itse vaihdoin nuo öljyt seuraavalla tavalla:

1. Pakkaa muija ja mukelot kyytiin ja aja Jyväskylän seudulle viettämään uuttavuotta mersuforumilaisen tuttavapariskunnan kanssa. (J+M)
2. Riko automaattivaihteisto matkalla (ei pakollinen kohta mutta esim. kolmosen pakan saa poltettua helposti kun unohtaa tarkistaa automaatin öljyt tarpeeksi pitkään ja ajelee vajailla öljyillä)
3. Starttaa auto uudenvuoden jälkeen -35C ja väännä ohjauspyörästä vanhojen nesteiden ollessa yhä tehostimessa
4. Laske allesi tai saa ainakin pieni sydäninfarkti kun näet lammikon automaattivaihteistoöljyä isäntäperheen pihamaalla
5. Havaitse että vaihteisto on kuiva (valitettavasti myös sisältä mutta se nyt ei tähän kuulu) ja löydä haljennut 17 vuotta vanha ohjaustehostimen letku ilmanputsarin alta
6. Maksa itsesi kipeäksi ostaessasi öljyn- ja paineenkestävää letkua kymmenen sentin pätkä uudenvuodenpäivän illalla paikalliselta yksityisyrittäjän muijalta (jotain 20€)
7. Asenna letku 5 minuttissa
8. Maksa lisää siitä hyvästä että asensit firman tiloissa (josta 50€ vai oliko se 80€ veloituksesta ei kerrottu etukäteen of course vaan vasta sitten kun olit kädet kyynärpäitä myöten öljyssä). Hirveän tinkaamisen, huudon ja uhkailun jälkeen maksa 10cm letkunpätkästä kaikki sattumalta mukana ollut käteinen eli 30€ (letkun arvo 50 senttiä) hädänalaisista hyötyville mulkvisteille. Onneksi oli pankkikorttiaddiktilla sentään hiukan käteistäkin taskussa.
9. Koska jokaiselta vakavastiotettavalta Mersuharrastajalta löytyy luonnollisesti litratolkulla Mercedes OEM automaattiöljyä niin osta isäntäperheeltä pari litraa
10. Öljyä säiliöön ja vaihteistoon. Kumpikaan ei kaivannut ilmaamista, kyllä ne kuplat sieltä itsestään poistuvat.
11. Kokka kotia kohti

Näin "helppoa" se on! Ei edes paleltunut yhtään sormea tai varvasta niin pahasti että olisi pitänyt amputoida.

;-)

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vieras kirjoitti:
Hei!

2) vanha suodatin pois
6) paluuletku kiinni

Hep!

Ajattelin itse testata tämänkaltaista menetelmää tehostimen öljynvaihtoon, mutta pari lisäkysymystä olisi vielä, lähinnä siksi, ettei ole koskaan tullut perehdyttyä siihen, missä ja minkä verran sitä öljyä on siellä simpukan päässä:

- Vaihtuuko tuolla menetelmällä kaikki öljyt, vai onko simpukassa joku tila, johon jää vanhaa?
- Jos siellä on mainitunlainen tila, niin vaihtuuko enemmän öljyä sillä, että kääntää etupyörät jompaan kumpaan ääriasentoon (kumpaan)?
- Vai pitääkö moottorin käydessä ja pumpatessa vanhaa öljyä keräysastiaan, käännellä vielä rattia ääriasennosta toiseen, jos haluaa ihan kaiken vanhan öljyn pihalle?
- Paljonko on paluuletkun sisähalkaisija? Vai onko se sama 250D:ssä ja E300DT:ssä, sillä 250D:stä pystyn sen mittaamaan ennen kuin taas lähden ajelemaan tallille? (Jos heittäis uudet letkut siihen samalla)

Kyseessä oleva auto siis W124 E 300 Turbodiesel -94 (ja tuo vertailukohtana mainittu 250D sitten pari vuotta vanhempi, muuten vastaava).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Nozki
Mersumies
Mersumies

Todetaan nyt vielä, että se paluuletku on siis kuvassa näkyvä osa 29, joita on 2kpl. Varaosanumero letkulle on A 201 997 03 82, ja sitä tilataan metritavarana. Toinen pätkä tässä autossa on EPC:n mukaan 150mm ja toinen 330mm, mutta siitä sisähalkaisijasta ei ole havaintoa.

No, EPC antaa kyllä saman numeron 250D:n letkulle, että voinhan sen siitä sitten mittailla. Tosin, EPC:n mielestä letkut menevät muutenkin samalla tavalla, vaikka ei tuossa 250D:ssä ole tuommoista lenkuraa jäähdyttimen edessä, vaan kaipa se sama letku käy kuitenkin. Ehkä…

Mutta jos jollakin on virallinen tieto letkun sisähalkaisijasta, niin mielelläni otan vastaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Nozki
Mersumies
Mersumies

Saakeli,

meni vähän yksinpuheluksi tää letkuasia. No, noi pari muuta simpukan tyhjentymiseen liittyvää kysymystä kaipaavat vielä vastausta...

Eli pikaisesti selattuna näyttää, että tuolla varaosanumerolla myydään kahta lajia letkua netissä. Joko 9,5 X 3mm (joka lienee sisähalkaisija X seinämänvahvuus?) tai sitten sisähalkaisija 10mm. Eli jos ei löydy halvalla hyllysta alkuperäisliikkeestä, niin haen sitten kumiletkukaupasta 9,5mm sisähalkaisijalla varustettua öljyletkua. Jos se olisikin puoli milliä liian vähän, niin sen verran se venynee kuitenkin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin