Ohjaustehostimen outo vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Ohjaustehostimen outo vika

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Mä oon nyt paininut ohjaustehostimen kanssa ja en pääse eroon mystisestä viasta. Tehostin toimii todella hienosti ja tehokkaasti uusilla öljyillä, kunnes moottorille antaa ensi kertaa kierroksia. Tämän jälkeen tehostin ei tehosta tyhjäkäynnillä vaan on annettava kierroksia, jotta ohjaus kevenee.

Auto on Vito 108 D 2.3 vm '97.
- Pumppu on uusi, sillä vanha oli täynnä mustia siruja jotka olivat kaivaneet alumiiniin ylimääräisiä reikiä.
- Öljyt oon vaihtanut useaan kertaan. Ensin Mobilin ATF 230 3-4 litraa. -> Uusilla öljyillä toimi hetken yllämainitulla tavalla.
- Hihna on silmämääräisesti tsekattu, ettei luista. Laitoin vielä kitka-sprayta sinne varmuuden vuoksi
- Nyt vaihdoin tilalle sitä MB:n sinistä synteettistä öljyä. Valutin sitä 2 litraa läpi systeemistä paluuletku irroitettuna ja kääntelin pyöriä renkaista. Sitten täytin järjestelmän, mutta sama oire jatkuu edelleen.
- Öljysäiliö on sellainen pyöreä, jossa on suodatin, mutta sitä en ole pystynyt vaihtamaan, kun en saa säiliötä millään auki. Olen yrittänyt avata sitä kahdella öljynsuodatin-avaimella, mutta ei aukea. Olen kuitenkin pessyt koko säiliön suotimineen Bräkleenillä.
- Öljypinnan tasossa en ole huomannut muutoksia

Itse järkeilen, että vika olisi:
- luistava hihna
- joku roska pumpussa
- Pumpun sisällä joku säädin joka jää "kovien kierrosten" asentoon
- pumppu hörppää ilmaa sekaan jostain? (En näe vuotoja)
- edelleen väärää öljyä (ostin jo valmiiksi 3L sitä keltaista MB:lle tarkoitettua tehostinöljyä)

Nyt on menossa 5-6 litra uutta öljyä, mutta öljy menee silti heti mustaksi ja paluuletkusta tulee hieman harmahtavaa kamaa säiliöön, kun annan kierroksia.
Onko tää normaalia? :crazy:

Onko "kuplaantunut" öljy harmaata vai näkyykö kuplat ihan kunnolla? :cry:

Tällainen vaiva on siis meikäläisellä ja nuo lähikorjaamoiden neuvot ei enää auta, kun ne on on nyt käyty läpi...

Olen tosi kiitollinen, jos joku viisaampi osaisi pohtia tät vaivaa tai kenties tietää kokemuksesta todennäköisen syyn outoon toimintaan :thumbup:
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen outo vika

Avasin tänään tehostinpumpun ja vaikutti siltä että ulostulossa oleva venttiili oli jäänyt kanittamaan pohjaan auki-asentoon. Näin asian ainakin tulkitsin ihan maallikko pohjalta.
Nykäsin venttiilin ulos ja kun painoin sen takaisin sisään, niin se jäi joustamaan jousen varaan.
Nyt tehostin on toiminut ainakin pidempään kuin aikaisemmin ja kaikilla kierrosalueilla.

Kai siellä oli joku roska jääny sitä venttiiliä jumittamaan... :shock:

Saa nähdä kuinka pitkään toimii, mutta nyt on sentään leimaa taas vuodeksi :D
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ilma öljyn seassa niin näkyy kuolina ja tällöin se myös lisääntyy,se ei näy harmaantumisena joka taas viittaa ylikuumumiseen tai veteen seassa.
Mielessä kävi että uusi pumppu on viallinen ja tehon hävitttyä voisi pumppu olla yli tehokas joka aukaiseee ylipaine venttiilin joka jää auki jostain syystä mutta tämä ei ole kyllä normaalia.
Jos käsitin oikein normaali olosuhteissa kylmänä ja normiajossa tehostin toimii?
Vai tapahtuuko tämä ongelma heti kun uusi öljy menee harmaaksi eli motari ajon jälkeen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Ongelma ilmeni heti pihalta lähtiessä kun ekan kerran antoi vähän kaasua koneeseen.
Nyt en ole testannut autoa muutamaan päivään, mutta tuolla täydellisellä tyhjennyksellä ja venttiilin avaamisella sain sen toimimaan koko matkan katsastukseen, katsastuksen ja takaisin...

Mä laitan lisää oireista kunhan kerkeen tass tuon vehkeen kanssa vähän olla :D
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Huuhtelitko järjestelmää ennen uuden pumpun asennusta, eli siis ilman koko pumppua? Siellähän on varmaan jotain moskaa joka nyt "tukkii" uudenkin pumpun.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nestepumpuissa tai järjestelmässä on aina paineventtiili, joka aukeaa kierrosten eli pumpun tuoton kasvaessa eli pitää paineen vakiona. Se venttiili siellä taisi jäädä aukiasentoon. Toivottavasti moskat alkavat olla pois. En kyllä itse keksi miten tuommosen saa täydellisesti putsattua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin