w202 automaatti ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jonze90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 28.06.2013 22:13

w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja jonze90 »

Ostin tuossa äskettäin vm 1999 automaatti C240 sedanin. Autossa kaikenlaista pikkuvikaa, mutta sain mielestäni halvalla :P

Eli ensimmäinen ongelma on että vaihdekeppi on jumissa "P" asennossa, ei lähde jarrua painamalla pois. Sen sijaan autossa on pieni patentti jossa tikulla painetaan D kirjaimen alapuolelta pienestä reijästä jolloin vaihde vipu tulee pois P asennosta. Mikä voisi oll vikana? Olen lukenut että vanhemmissa malleissa olisi vaijeri joka kulkee jarrulta vaihdevivulle, mutta tässä uudemmassa sähköisessä ei varmaankaan kuulu sellaista olla? Ainakaan minulla ei ole. Ainoa vaijeri menee virtalukolle päin. Jarruvalokatkaisijasta ei sen sijaan ole paikkaa johdolle joka liittyisi mitenkään vaihteistoon.
Vaihdevalitsimen alakulmassa vasemmassa laidassa on tyhjä reikä joka johtaa tuolle tikulla painettavalla "lukitsimelle", pitäisikö sielä olla jotain ?

Myöskään W/S asennoilla ei näyttäisi olevan mitään eroa, ainakaan minä en huomaa. Pitäisikö olla selvä ero vai onko sekin rikki?

Sitten vielä kysyisin että onko tämä sähköinen 5-vaihteinen vaihteisto säädettävissä mitenkään kuten vanhempi 4 vaihteinen? Onko tämä oppivaa mallia?

Siinä tällä kertaa ensimmäiset asiat mitkä tuossa askarruttaa :) . Muuten vaihteisto vaikuttaa pelaavan oikein hyvin ja kickdown toimii hyvin ja kone vetää melko hyvin.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja arska10 »

jonze90 kirjoitti:Ostin tuossa äskettäin vm 1999 automaatti C240 sedanin. Autossa kaikenlaista pikkuvikaa, mutta sain mielestäni halvalla :P

Eli ensimmäinen ongelma on että vaihdekeppi on jumissa "P" asennossa, ei lähde jarrua painamalla pois. Sen sijaan autossa on pieni patentti jossa tikulla painetaan D kirjaimen alapuolelta pienestä reijästä jolloin vaihde vipu tulee pois P asennosta. Mikä voisi oll vikana? Olen lukenut että vanhemmissa malleissa olisi vaijeri joka kulkee jarrulta vaihdevivulle, mutta tässä uudemmassa sähköisessä ei varmaankaan kuulu sellaista olla? Ainakaan minulla ei ole. Ainoa vaijeri menee virtalukolle päin. Jarruvalokatkaisijasta ei sen sijaan ole paikkaa johdolle joka liittyisi mitenkään vaihteistoon.
Vaihdevalitsimen alakulmassa vasemmassa laidassa on tyhjä reikä joka johtaa tuolle tikulla painettavalla "lukitsimelle", pitäisikö sielä olla jotain ?

Myöskään W/S asennoilla ei näyttäisi olevan mitään eroa, ainakaan minä en huomaa. Pitäisikö olla selvä ero vai onko sekin rikki?

Sitten vielä kysyisin että onko tämä sähköinen 5-vaihteinen vaihteisto säädettävissä mitenkään kuten vanhempi 4 vaihteinen? Onko tämä oppivaa mallia?

Siinä tällä kertaa ensimmäiset asiat mitkä tuossa askarruttaa :) . Muuten vaihteisto vaikuttaa pelaavan oikein hyvin ja kickdown toimii hyvin ja kone vetää melko hyvin.
Tuossa vaihkepin toimimattomuudessa voi olla kyse niinkin yksinkertaisesta asiastä, että jarruvalo katkaisija on rikki.
tuossa s/w kytkimessä on se ero, että w-asennossa auto lähtee kakkos vaihteella liikkeelle.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Se vaijeri mikä menee virtalukolle päin on juuri se mikä vapauttaa kepin P asennosta kun painat jarrua. Tarkista ettei vaijeri ole irti sieltä keppimoduulin etupuolelta. Vaijerissa on sellainen käännettävä kiinnitys ja jos se ei ole kunnolla kiinni niin vaihdetta ei saa pois P:ltä.

Virrat päällä jarrua painettaessa pitäisi selväksi kuulua kliks kun keppi vapautuu.

Jarruvalokatkaisija voisi olla rikki, samalla voisit tarkistaa että mikä siellä virtalukon paikkeilla liikuttaa tuota vaijeria.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
jonze90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 28.06.2013 22:13

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja jonze90 »

Kiitokset vastauksista, täytyypä tarkistaa tuo vaijeri
jonze90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 28.06.2013 22:13

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja jonze90 »

Nyt on hieman tutkittu asiaa. Vaijeri tuntuu olevan ok, reagoi kun virtalukosta kääntää. Jarrun painamisella ei sensijaan tapahdu mitään. Voiko vika olla jarruvalon katkaisimessa vaikka jarruvalot toimii eikä mikään abs tai vastaava valo pala? Ei tuo tosin paljoa maksa, voisi huomenna käydä hakemassa ja kokeilla.
jonez90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 26.12.2012 23:17

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja jonez90 »

(Näköjään minulla on kaksi tunnusta tälle foorumille mutta sama henkilö olen)
Olen kesän nyt ajellut "poppakonstilla" eli painamalla vaihdevalitsimen reijästä kepillä joka vapauttaa kepin pois "p" asennosta. Tänään vaihdoin jarruvalokatkaisian, mutta ei auttanut. Eikö tosiaan kenelläkään ole ollut samanlaista ongelmaa? Laatikko tosiaan tuo 722.6 "tiptronic"
Jarrupolkimelta ei lähde minkäänlaista vaijeria, vain jarruvalo ja esp/abs piuhat. Mistä laatikon pitäisi saada signaalin että painan jarrua? ja meneekö se signaali virtalukon kautta joka sitten vapauttaa kepin vai ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jonez90 kirjoitti:(Näköjään minulla on kaksi tunnusta tälle foorumille mutta sama henkilö olen)
Olen kesän nyt ajellut "poppakonstilla" eli painamalla vaihdevalitsimen reijästä kepillä joka vapauttaa kepin pois "p" asennosta. Tänään vaihdoin jarruvalokatkaisian, mutta ei auttanut. Eikö tosiaan kenelläkään ole ollut samanlaista ongelmaa? Laatikko tosiaan tuo 722.6 "tiptronic"
Jarrupolkimelta ei lähde minkäänlaista vaijeria, vain jarruvalo ja esp/abs piuhat. Mistä laatikon pitäisi saada signaalin että painan jarrua? ja meneekö se signaali virtalukon kautta joka sitten vapauttaa kepin vai ?
Testaa keppi moduli (ja muu systeemi) *:rila
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko tässä topikissa kyse sellaisesta oikeasta tiptronicista, vaiko perus viisivaihteisen kulissista missä D:n ja nelosen väli hoidetaan keppia kuskiin päin siirtämällä? Eli sähköohjatussa 722.6:ssa on P:ltä vapauttava vaijeri vai onko se kumminkin sähköpiuha? Omassa 1996 mallissa ei ole kulississa mitään reikää mistä vois tikulla tms painella.

Ajattelin vaan tutustua aiheeseen etukäteen ettei joudu pulaan tuolla tien päällä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

karra kirjoitti:Onko tässä topikissa kyse sellaisesta oikeasta tiptronicista, vaiko perus viisivaihteisen kulissista missä D:n ja nelosen väli hoidetaan keppia kuskiin päin siirtämällä? Eli sähköohjatussa 722.6:ssa on P:ltä vapauttava vaijeri vai onko se kumminkin sähköpiuha? Omassa 1996 mallissa ei ole kulississa mitään reikää mistä vois tikulla tms painella.

Ajattelin vaan tutustua aiheeseen etukäteen ettei joudu pulaan tuolla tien päällä...
Omat komenti on annettu semoiseen missä on D pällä kun kepin vetää ihan taakse
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja JTee »

Täs tapaukses taitaa olla pakkovaihteet 1-4 alhaalla ja D keskellä.
Keppimoodulia itte veikkaisin, on noita ollut ennenki ettei saa P:tlä pois ilman auttamista
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja karra »

JTee kirjoitti:Täs tapaukses taitaa olla pakkovaihteet 1-4 alhaalla ja D keskellä.
Keppimoodulia itte veikkaisin, on noita ollut ennenki ettei saa P:tlä pois ilman auttamista
CDI203 kirjoitti:Omat komenti on annettu semoiseen missä on D pällä kun kepin vetää ihan taakse
Anteeksi mutta luetun ymmärtämiseni on huono, en tajua mitä tarkoitat.



Minulla on tällainen ja tuolla lailla se purkaantuu. Onko tuo hökötys nyt JTeesin mainitsema keppimoduuli?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vQ-yupz08Tw[/youtube]

Videolla kaveri kertoo että mekaanisesti vaihteistoon siirtyy vaan neljä eri asentoa eli P,R,N ja D - kaikki muu hoituu sähköisesti. Eli kepin takeltelu johtuu keppimoduulista siis.

Vielä kommentti että autoni suomenkielisessä ohjekirjassa tuo keppimoduuli on erilainen toiminnoiltaan ja siinä mainitaan lisäksi S ja E asennot. Kuten myös ohjekirjassa kerrotaan että apparin ovessa on rauta-avaimelle lukkosylinteri muovikannen alla mutta minulla se on taas kuskin ovessa ja näkyvillä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

karra kirjoitti:
JTee kirjoitti:Täs tapaukses taitaa olla pakkovaihteet 1-4 alhaalla ja D keskellä.
Keppimoodulia itte veikkaisin, on noita ollut ennenki ettei saa P:tlä pois ilman auttamista
CDI203 kirjoitti:Omat komenti on annettu semoiseen missä on D pällä kun kepin vetää ihan taakse
Anteeksi mutta luetun ymmärtämiseni on huono, en tajua mitä tarkoitat.



Minulla on tällainen ja tuolla lailla se purkaantuu. Onko tuo hökötys nyt JTeesin mainitsema keppimoduuli?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vQ-yupz08Tw[/youtube]

Videolla kaveri kertoo että mekaanisesti vaihteistoon siirtyy vaan neljä eri asentoa eli P,R,N ja D - kaikki muu hoituu sähköisesti. Eli kepin takeltelu johtuu keppimoduulista siis.

Vielä kommentti että autoni suomenkielisessä ohjekirjassa tuo keppimoduuli on erilainen toiminnoiltaan ja siinä mainitaan lisäksi S ja E asennot. Kuten myös ohjekirjassa kerrotaan että apparin ovessa on rauta-avaimelle lukkosylinteri muovikannen alla mutta minulla se on taas kuskin ovessa ja näkyvillä.
Kirjalinen ulos anti ei ole vahvinta aluetta
Niin siis tarkoitin että komentini tässä ketjussa on annetu sillä ajatuksella että kyseesä on
keppi"moduli" missä D on päällä kun kepin siirtää niin taakse kuin se menee
(suunileen kohtaa missä kuvas olevassa keppi modulissa on 1)
ja edestä alkaen asenot on p, r, n, d(ja d kohdasa sivuile liikutaminen +/-)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja karra »

CDI203 kirjoitti: Kirjalinen ulos anti ei ole vahvinta aluetta
Niin siis tarkoitin että komentini tässä ketjussa on annetu sillä ajatuksella että kyseesä on
keppi"moduli" missä D on päällä kun kepin siirtää niin taakse kuin se menee
(suunileen kohtaa missä kuvas olevassa keppi modulissa on 1)
ja edestä alkaen asenot on p, r, n, d(ja d kohdasa sivuile liikutaminen +/-)
Juu ei mittään :P . Nyt taidan ymmärtää mistä modulimallista on kyse.

Omasta autosta luettiin maanantai-aamuna Starilla vikakoodit. Kun ne nollattiin jäljelle jäi vain K1: B1041 eli CAN-väylän vika. Pitää kysellä vaikka omassa topikissa siitä kunhan pääsen sinne asti... (sisävalot,keskuslukko, ulkolämpötilan mittari ei pelaa, ainakin nuo...)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

karra kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Kirjalinen ulos anti ei ole vahvinta aluetta
Niin siis tarkoitin että komentini tässä ketjussa on annetu sillä ajatuksella että kyseesä on
keppi"moduli" missä D on päällä kun kepin siirtää niin taakse kuin se menee
(suunileen kohtaa missä kuvas olevassa keppi modulissa on 1)
ja edestä alkaen asenot on p, r, n, d(ja d kohdasa sivuile liikutaminen +/-)
Juu ei mittään :P . Nyt taidan ymmärtää mistä modulimallista on kyse.

Omasta autosta luettiin maanantai-aamuna Starilla vikakoodit. Kun ne nollattiin jäljelle jäi vain K1: B1041 eli CAN-väylän vika. Pitää kysellä vaikka omassa topikissa siitä kunhan pääsen sinne asti... (sisävalot,keskuslukko, ulkolämpötilan mittari ei pelaa, ainakin nuo...)
Tuo voi olla hyvinkin syynä
lämpömittarin vikaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Re: w202 automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Vähän samanlaista vikaa täälläkin, Pakkasen ollessa yli kymmenen keppi ei liiku mihinkään ennenkuin vapauttaa tuosta kolosta ja liikkeellä ollessa toimii moitteetta. Ajon jälkeen laatikko takaisin P asentoon ja taas on jumissa. lämpötilamittarit toimii ainakin omassa ja tekee tuota vain pakkasella. :?
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
Vastaa Viestiin