W123 ja kickdown ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

W123 ja kickdown ongelmat

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Eli tuommoisessa w123 korisessa 240D automaatissa ei kickdown toimi lainkaan, kytkin toimii ja kuuluu solenoidin naksahduskin, mutta se ei vaan toimi. Voisiko solenoidi olla tiensä päässä? Missäpäin laattikkoa tuo solenoidi sijaitsee?
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 884
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Jos laatikkoon menevä tanko on säädetty liian pitkäksi, eli vaihdot tapahtuvat liian aikaisin, niin kick down ei vaihda alaspäin ainakaan isommista nopeuksista. Tämä ainakin vanhemmassa mallissa.
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Mitenkäs tuon pystyisi tarkistamaan? Kickdown ei itsellä toimi missään vauhdissa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hmmm hieman asiaa sivuten onko 124sessa tiiselissä joku moottorin lämpötila haistelija kickdown:ssa? mulla ei tuo pakko vaihto toimi ennenkuin kone on saavuttanut 80c lämpötilan... ilmiö on joka aamuinen joten en usko että johtuu mistään johtojen heikoista liitoksista... ja se alkaa toimimaan heti kun lämpömittari nousee 80 asteen yli... mielenkiintoista... toisaalta onhan se hyväkin ettei kylmää konetta pääse kierrättämään...
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Vika selvisi, kaasuvivostosta lootalle lähtevä vipu oli enään puoliksi kiinni lootan päässä ja täten ei oikein kunnolla toiminut.

Vielä tosin askarruttaa miksi kickdownilla vaihtaa D-asennossa aikaisemmin vaihteet isommalle kuin esimerkiksi S-asennolla? Eikä se oikein pienempää lyö pesään niin kovin järkevästi, esim 3:sta se ei pistä ennen kun vauhti on tippunu 60 km/h, eli kun vauhtia vaikka 70 km/h ja polkasee kaasun tiskiin niin loota pitää nelosen silmässä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nurkku kirjoitti: Vielä tosin askarruttaa miksi kickdownilla vaihtaa D-asennossa aikaisemmin vaihteet isommalle kuin esimerkiksi S-asennolla? Eikä se oikein pienempää lyö pesään niin kovin järkevästi, esim 3:sta se ei pistä ennen kun vauhti on tippunu 60 km/h, eli kun vauhtia vaikka 70 km/h ja polkasee kaasun tiskiin niin loota pitää nelosen silmässä.
Eikö tuohon auta vivuston tiukemmalle säätö?
Terveisin
Tero
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Toinen kickdown-ongelma, kyseessä W115:

Loota vaihtaa luntti pohjassa ykköseltä kakkoselle liian myöhään, kakkoselta kolmoselle liian aikaisin, kolmoselta neloselle hyvin. Tähän ei auttane muu kuin laatikon kuskaus Jarkolle?

Tällaisen pikkuvian takia en kyllä viitsi laatikkoa huollattaa, muuten se toimii loistavasti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kompuutteri kylkeen

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Sivonen kirjoitti:Toinen kickdown-ongelma, kyseessä W115:

Loota vaihtaa luntti pohjassa ykköseltä kakkoselle liian myöhään, kakkoselta kolmoselle liian aikaisin, kolmoselta neloselle hyvin. Tähän ei auttane muu kuin laatikon kuskaus Jarkolle?

Tällaisen pikkuvian takia en kyllä viitsi laatikkoa huollattaa, muuten se toimii loistavasti.
Ensimmäinen ongelma tokentuu painetta laskemalla tai vivustoa löysäämällä. Toinen ongelma vaatii paineen lisäystä tai vivuston tiukennusta. :twisted:

Kokeile sitä, että löystät hieman painetta ja kiristät vivustoa. Jos ei auta niin toisin päin.

Ja seuraavaksi Jarkolle :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nurkku kirjoitti:Vielä tosin askarruttaa miksi kickdownilla vaihtaa D-asennossa aikaisemmin vaihteet isommalle kuin esimerkiksi S-asennolla?

Eikä se oikein pienempää lyö pesään niin kovin järkevästi, esim 3:sta se ei pistä ennen kun vauhti on tippunu 60 km/h, eli kun vauhtia vaikka 70 km/h ja polkasee kaasun tiskiin niin loota pitää nelosen silmässä.
Minusta tuo ensimmäinen kysymys on ihan normaali piirre, tavallaan esim. W124-bensiinimalleissa olevan S/E-kytkimen esiaste :-). Minulla laatikko toimii vastaavalla tavalla, eikä se ainakaan M102.980:n yhteydessä ole haitta.

Tarkoitatko toisessa virkkeessä pienemmälle vaihtamista ilman kickdownia? Siihen auttaa vivuston säätö, oliko nyt lyhyemmälle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Timo L. kirjoitti:Tarkoitatko toisessa virkkeessä pienemmälle vaihtamista ilman kickdownia? Siihen auttaa vivuston säätö, oliko nyt lyhyemmälle.
Ainakin w115:ssä pidemmälle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Timo L. kirjoitti: Tarkoitatko toisessa virkkeessä pienemmälle vaihtamista ilman kickdownia? Siihen auttaa vivuston säätö, oliko nyt lyhyemmälle.
Tarkoitin pienemmälle vaihtamista kickdownin kanssa eli neloselta ei saa kickdownilla lootaa tiputtamaan kolmoselle ellei vauhtia ole 60 km/h tai vähemmän.
Vastaa Viestiin