Raskas kaasu vai voimaton kaasujalka W124?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Raskas kaasu vai voimaton kaasujalka W124?

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

W124 E320:ssani on aika raskaan oloinen kaasupoljin. Onkohan tämä oletuksena kaikissa samansarjalaisissa, vai onko jossakin vaijerissa tms. rasvauksen puutetta?

Itse olen tottunut raskaaseen kaasupedaaliin, mutta kun auto on automaattivaihteinen, vaimo on auton kanssa aina tohkeissaan, kun liikennevaloissakin auto tekee (epä)miellyttäviä syöksyjä kaasua painettassa ja taaksepäin lähtiessä palaa joskus kumikin.

Eli miten saisin kaasupoljinta kevyemmäksi? Missä kohtaa moottoritilaa sijaitsee kaasuvaijerin toinen pää, josta jotakin öljyä voisi koittaa uittaa sisään (paineilmalla)?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

aika jännä homma, mulla automaatti w124 220TE:ssä toisinaan sama juttu. Lisäksi kaasupoljin tuntuu joskus kiihdyttäessä ikäänkuin keskivälillä tunnottomalta: fiilis että pitää hiukka vielä painaa...eteenkin tiukissa ylämäissä....mistä johtuu? vaiko vain ominaisuus vaiko vain pään sisässä?
Avatar
kunde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 09.06.2004 21:03

Viesti Kirjoittaja kunde »

narg kirjoitti:aika jännä homma, mulla automaatti w124 220TE:ssä toisinaan sama juttu. Lisäksi kaasupoljin tuntuu joskus kiihdyttäessä ikäänkuin keskivälillä tunnottomalta: fiilis että pitää hiukka vielä painaa...eteenkin tiukissa ylämäissä....mistä johtuu? vaiko vain ominaisuus vaiko vain pään sisässä?
Mulla sama efekti 600 SE
En oo tottunut vieläkään kaasupolkimeen-oli se volkarin polossa paljon tarkempi...
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Kaasupolkimen jäykkyys johtuu palautusjousesta. Takertelu tai "epämääräinen" toiminta joko vaijerin, kaasuvivuston tai vivuston iskunvaimentimen takertelusta. Kyllä niihin silloin tällöin kannatta suihkasta jotain liukastettakin, jos ei muuten, niin torjumaan ruostetta.

Minulla jännin ajettava on olut 17M Fordi, jossa kaasupedalin sarana oli ruostunut irti ja pedali lepatteli pitkin lattiia. Täytyi oikein etsiä jalalla, missä se milloinkin vaelteli...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Kattokaapas kanssa ettei kaasuvaijeri ole liian tiukalle säädetty, muuten menee kaasunkäyttö hanurilleen...

Nim. useamman raskaan kaasun jo vaijerin löysäämisellä korjannut...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Raskas kaasu vai voimaton kaasujalka W124?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ramstad kirjoitti:W124 E320:ssani on aika raskaan oloinen kaasupoljin. Onkohan tämä oletuksena kaikissa samansarjalaisissa, vai onko jossakin vaijerissa tms. rasvauksen puutetta?
Kaasuvaijerin voitelu on muuten huolto-ohjelmassa jokaisen huollon yhteydessä. Aina on kuitenkin jäänyt tekemättä meikäläisellä, kun ei ole ollut sen kanssa ongelmaa. Ennaltaehkäisevänä hoitona olisi hyvä tehdä.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Raskas kaasu vai voimaton kaasujalka W124?

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Matti R kirjoitti:
Ramstad kirjoitti:W124 E320:ssani on aika raskaan oloinen kaasupoljin. Onkohan tämä oletuksena kaikissa samansarjalaisissa, vai onko jossakin vaijerissa tms. rasvauksen puutetta?
Kaasuvaijerin voitelu on muuten huolto-ohjelmassa jokaisen huollon yhteydessä. Aina on kuitenkin jäänyt tekemättä meikäläisellä, kun ei ole ollut sen kanssa ongelmaa. Ennaltaehkäisevänä hoitona olisi hyvä tehdä.
Mitenkäs tuossa E320:ssa pääsee parhaiten käsiksi vaijeriin? Onko paineilma paras tapa tunkea öljyä vaijeriin, vai miten sitä sinne saisi? Eihän vaijerissa ole valmiiksi mitään nippaa, joka olisi tarkoitettu öljyämiseen?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Kai M kirjoitti:

Kaikkeen ilmeisesti tottuu paitsi rehu-ruokavalioon
Niin ja jääpuikkoon persreijäsä. :D
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Jatkoa omaan viestiini...

eli sain viikonloppuna senverran aikaa Mersulleni, että koitin rasvailla tuota kaasuvaijeria. Itse vaijeri tulee liitoskohtaansa ylhäältäpäin, joten vaijerin sisälle en saanut rasvaa menemään, mutta ongelma olikin "vivustossa", joka on suoraan yhteydessä kaasuvaijeriin. Vivustossa oli lukuisia liukuvia kohteita ja muutama pallonivel, jotka olivat rutikuivia.

Rasvasin ensin tavallisella yleis-spray-öljyllä kaikki liikkuvat kohdat samalla kun poika paineli auton kaasua, ja sitten kun kaikki paikat oli käsitelty suihkin vielä perään CRC:n sinistä multi-lubea, joka on vähän paksumpaa rasvaa.

Kaasu muuttui laakista "rennommaksi", ja homma oli todella helppo ja nopea tehdä. Kaveri tosin pitää olla, joka polkee kaasua samalla kun itse on spraypullon kanssa konehuoneen puolella.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Vastaa Viestiin