W123 takapyörän kierteet menny...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

W123 takapyörän kierteet menny...

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Mesessä riittää pikkulaittoo, eli ongelmana tällä kertaa olisi se että takaa on kahesta pyöränpultin reiästä kierteet menny, miten ois järkevä korjata? Teettää ylikokokierteet kahteen pulttiin vai käydä hakeen purkuulta koko osa?
Mikäs sen osan nimi mahtaa edes olla missä ne kierteet on?

Onkos mersussa muuten joku mersun oma kierre vai onko ihan metrinen kierre?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

viisainta on varmasti vaihtaa koko napa... ja siinähän se nimikin jo tuli... eli takapyörän napa. vasen tai oikea...
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Saakohan tota napaa muualta kuin veholta? Veholla taitaa taas olla hinnat aikas korkeella vai onko näihin vanhoihin autoihin jo hinnat laskenu?
Onkos tuo hirvittävän paha homma vaihtaa?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Nurkku kirjoitti:Saakohan tota napaa muualta kuin veholta? Veholla taitaa taas olla hinnat aikas korkeella vai onko näihin vanhoihin autoihin jo hinnat laskenu?
Onkos tuo hirvittävän paha homma vaihtaa?
Hajottamolta niitä löytyy ja takapihoilta. Katsoo vaan että ne kierteet (tiheä millikierre M12x 1,5) ja vetoakselin poorit on kunnossa. Homma ei ole hirvittävän paha mutta vaatii erikoisavaimen jolla saa laakerin mutterin auki ja kiinni ja välyksen sopivaksi sekä riittävästi voimaa tai jatkovarren.
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Paljonkohan korjaamo veloittaisi moisesta hommasta?
Ei oikein mitään mersun erikoisavaimia löydy, eikä noi laakerihommatkaan oikeen innosta.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Kannattaa sitten samalla vaihtaa se takapyörän laakerikin...

Tosin itse laittaisin Heli-Coilit sinne... on paljon helpompi homma
ja todennäköisesti kestää jopa paremmin kuin alkuperäiset....
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Mahtaakohan tuota erikoisavainta saada mistään?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

NymiS kirjoitti:Tosin itse laittaisin Heli-Coilit sinne... on paljon helpompi homma ja todennäköisesti kestää jopa paremmin kuin alkuperäiset....
Näin on, kunnolliset irtokierteet pystyjenkojen tilalle. Kovalla Loctitella kun vielä laittaa, niin eiköhän kestä siinä missä helicoilatut tulpankierteetkin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

mul on avain ostin vehosta on napojakin monta napa maksaa 20 itepurkaen purettuna 60
Nurkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 19.08.2004 16:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nurkku »

Uuden navan kävin jo hakeen paikalliselta purkuulta, mutta nyt tarttis vaan saada napa vaihdettua...

Korjaamolle vientikään ei ole mahdoton ajatus jos hinta ei nouse pilviin ja homma kävis yhessä päivässä.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Jouduin vaihtamaan molemmat takanavat kun niissä oli jo porattu 14 mm kierteet ja niistäkin oli kierteet jo menossa pilalle, kun joku oli pitänyt luultavasti liian lyhyitä pultteja. :evil: .Onneksi napoja löytyy romiksista. Aika työläs homma tehdä itse, joutuu vaihtaa laakerit samalla. Sitten kun vedät laakeria momenttiin niin ensin välykset pois ja sitten kiristystä vain sen verran että pyörittäminen muuttuu aavistuksen verran tahmeaksi. Jos kiristää liikaa niin laakeri alkaa kuumentua . Sitten ei auta muu kuin vaihtaa uusi ryppy rengas ja uusi kiristys.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin