W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Samaten tossa mun "routakiilassa", ne on yhtenä pakettina. Käsittääkseni niitä on kaksi, jotta polttoaineen paine on varmasti riittävä.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
mulla on kanssa tuplapumput coupessa. ke-jetissä käyttöpaine 5-7 bar. sähköruutassa ~2bar.
http://imageshack.us/scaled/landing/59/iw1x.jpg
muista käyttää sen 320 b.paineen säädintä jos käytät omaa ruiskua
http://imageshack.us/scaled/landing/59/iw1x.jpg
muista käyttää sen 320 b.paineen säädintä jos käytät omaa ruiskua
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
karra kirjoitti:W124 E420 sekä 560SEC tuplapumput on paketissa vierekkäin, ja sarjassa. Eli varmaan toimii jos laitat nuo vierekkäin lyhyemmällä väliputkella.
OK, laitan sitten samaan pakettiin. Koitan saada paketoitua tuolla pitkällä putkella.A kirjoitti:Samaten tossa mun "routakiilassa", ne on yhtenä pakettina. Käsittääkseni niitä on kaksi, jotta polttoaineen paine on varmasti riittävä.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Jep, tuo paine on välillä 3,3 ja 3,5 bar.Mr300 kirjoitti:mulla on kanssa tuplapumput coupessa. ke-jetissä käyttöpaine 5-7 bar. sähköruutassa ~2bar.
http://imageshack.us/scaled/landing/59/iw1x.jpg
muista käyttää sen 320 b.paineen säädintä jos käytät omaa ruiskua

Eikös bensan paineensäädin ole siinä imusarjan luona, öljytikun vieressä?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Pitää vaihtaa tuo pumpulta linjalle lähtevä kumiletku metalliseen ja kunnon liittimillä.

Ajattelin tarvittaessa tehdä jatkon kupariputkesta. Eikö kupariputken ja teräsputken voi helmiliittimellä liittää toisiinsa vai reagoiko kupari teräkseen?

Ajattelin tarvittaessa tehdä jatkon kupariputkesta. Eikö kupariputken ja teräsputken voi helmiliittimellä liittää toisiinsa vai reagoiko kupari teräkseen?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
omassani säädin on tuossa b.pumppu paketissa.
en tiedä onko se tuossa 320 perällä vai bensakiskossa?
en tiedä onko se tuossa 320 perällä vai bensakiskossa?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...


Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
kuparin kanssa ongelmaksi muodostuu "kuparikorroosio", jonka bensiinin lisäaineet saa aikaan putken sisäpinnassa, eli pinnasta saaattaa alkaa irrota tavaraa. Kuparikorroosiota tulee tapahtumaan aina bensiinin kanssa, koska se on aina lisäaineistettua. Määrä on se kysymys, esim. nesteen bensiinillä arvo on "yksi"...mitä se tarkoittaa, paljonko putket kärsii? Tätä en tiedä...parin tunnin hakeminen netistä ei auttanut. Sen vain löysin, että tiettyä kuparia saa käytää bensiinin kanssa jos bensiinin lisäineiden määrä on tietyn rajan alla.
Ajattelin nimittäin itsekin tehdä putket kuparista, mutta taidan varmuudeksi tehdä ne hydrauliputkesta...hieman paksua ja jäykkää, mutta toimii varmasti. Mikäli nyt tietoa ei löydy, täytyy varmaan soittaa Nesteelle.
Timppa
Ajattelin nimittäin itsekin tehdä putket kuparista, mutta taidan varmuudeksi tehdä ne hydrauliputkesta...hieman paksua ja jäykkää, mutta toimii varmasti. Mikäli nyt tietoa ei löydy, täytyy varmaan soittaa Nesteelle.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Nesteen sivuilta löytyi, kun jaksoi etsiä:
Kuparikorroosio:
Kertoo, kuinka syövyttävää bensiini on
kuparimetalleille. Kyseinen arvo on sidoksissa
ennen kaikkea bensiinin sisältämien
rikkiyhdisteiden määrään. Nykyisten
bensiinien syövyttävyys on erittäin
vähäistä.
Eli tämän pohjalta voisi kuparisia polttoaineputkia käyttää.
Timppa
Kuparikorroosio:
Kertoo, kuinka syövyttävää bensiini on
kuparimetalleille. Kyseinen arvo on sidoksissa
ennen kaikkea bensiinin sisältämien
rikkiyhdisteiden määrään. Nykyisten
bensiinien syövyttävyys on erittäin
vähäistä.
Eli tämän pohjalta voisi kuparisia polttoaineputkia käyttää.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Erittäin hyvää tietoa. Kiitos paljonunski kirjoitti:Nesteen sivuilta löytyi, kun jaksoi etsiä:
Kuparikorroosio:
Kertoo, kuinka syövyttävää bensiini on
kuparimetalleille. Kyseinen arvo on sidoksissa
ennen kaikkea bensiinin sisältämien
rikkiyhdisteiden määrään. Nykyisten
bensiinien syövyttävyys on erittäin
vähäistä.
Eli tämän pohjalta voisi kuparisia polttoaineputkia käyttää.
Timppa

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Koska jäi nuo uudet bensaputket yms. hieman vaiheeseen, niin tähän väliin muuta ruiskuasiaa liittyen HFM-ruiskulla käyviin M104 moottoreihin. Näissähän ei ole varsinaista tyhjäkäynnin säätöä, tai siis mahdollisuutta/tarvetta säätää tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntiä ohjaa boxi, sama boxi, joka ohjaa myös cruisea.

Jos on tyhjäkäynnin kanssa ongelmia (vaikka ei cruisea olisikaan, vai onko kaikissa?) niin täältä kannattanee vikaa hakea. Löytyi W124 apukuskin valelattian alta.
1. Cruisen viiksi
2. Liitin imusarjan alla olevaan pistokkeeseen
3. Kytkin- ja jarrupolkimen "alle" tulevat kytkimet

Kaikista loppupiuhoista en vielä ota selvää mutta osa niistä kytkeytyy ECUun. Selvitetään

Jos on tyhjäkäynnin kanssa ongelmia (vaikka ei cruisea olisikaan, vai onko kaikissa?) niin täältä kannattanee vikaa hakea. Löytyi W124 apukuskin valelattian alta.
1. Cruisen viiksi
2. Liitin imusarjan alla olevaan pistokkeeseen
3. Kytkin- ja jarrupolkimen "alle" tulevat kytkimet

Kaikista loppupiuhoista en vielä ota selvää mutta osa niistä kytkeytyy ECUun. Selvitetään

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Puuttuu muutama liitin pa-linjan rakentelussa. Pyöriikö kenenkään nurkissa?

Tämmöisiä etsin, etenkin naaras "pallopäitä". Löytyy ainakin W107 konehuoneesta.

Tämmöisiä etsin, etenkin naaras "pallopäitä". Löytyy ainakin W107 konehuoneesta.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Perehdyin kahden pumpun rakenteeseen pikkasen tarkemmin. EFI-järjestelmän perusrakenne:hismajestics kirjoitti:karra kirjoitti:W124 E420 sekä 560SEC tuplapumput on paketissa vierekkäin, ja sarjassa. Eli varmaan toimii jos laitat nuo vierekkäin lyhyemmällä väliputkella.OK, laitan sitten samaan pakettiin. Koitan saada paketoitua tuolla pitkällä putkella.A kirjoitti:Samaten tossa mun "routakiilassa", ne on yhtenä pakettina. Käsittääkseni niitä on kaksi, jotta polttoaineen paine on varmasti riittävä.

http://www.sdsefi.com/air27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa selviää miksi järjestelmässä on kaksi pumppua; toinen siirtää polttoaineen tankista järjestelmään ja toinen rakentaa linjaan korkean paineen. Ennen korkeapainepumppua ja paineentasaajan jälkeen ei linjassa ole käytännössä kuin virtauspaine. Tästä päästään siihen, että ennen korkeapainepumppua voi letkujen liittimet olla tavallisia letkunkiristimiä/klemmareita. Sama pätee paineen tasausventtiililtä paluulinjassa tankille. Muualla sitten puristetut liittimet tai helmiliitos.
Asia tuli projektissani ajankohtaiseksi, sillä pystärin tankilta lähtevä ja sinne palaava linja on klemmariliitteinen. Ajattelin ekaks, että ei saatana, pitääkö tuonne ruveta hitsailemaan kierreliittimiä. Onneksi ei tartte

Rakennan linjan kuitenkin niin, että ainoat klemmarit ovat tankin ja siirtopumpun liitännät sekä paluulinja tankin liitäntään.
Linjan korkeapainepuolella ei siis todellakaan kannata käyttää mitä tahansa kaupan kumiletkuja, jos ne eivät ole järjestelmään kuuluvia alkuperäisiä tai niissä lue "for fuel injection". Jos tarvitsee tiukahkoa silmukkaa niin teräspunoksinen PTFE-putki lienee paras.
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_04.html" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Tosiaan Artolla on 3.0 kone R129:ssä. Alkupään R129 500 oli KE-Jetillä kun myöhemmät sillä LH-Jetillä vai mikäsenytolikaan. Nyt vasta tajusin että tuossa sinun 320 koneessa ei siis taida ollakaan KE-Jettiä, eli oma vihje 560SEC pumppuihin on asiaan kuulumatonhismajestics kirjoitti:Perehdyin kahden pumpun rakenteeseen pikkasen tarkemmin. EFI-järjestelmän perusrakenne.hismajestics kirjoitti:karra kirjoitti:W124 E420 sekä 560SEC tuplapumput on paketissa vierekkäin, ja sarjassa. Eli varmaan toimii jos laitat nuo vierekkäin lyhyemmällä väliputkella.OK, laitan sitten samaan pakettiin. Koitan saada paketoitua tuolla pitkällä putkella.A kirjoitti:Samaten tossa mun "routakiilassa", ne on yhtenä pakettina. Käsittääkseni niitä on kaksi, jotta polttoaineen paine on varmasti riittävä.

Onko tuo LH-Jet järjestely sitten saman tapainen kuin tuo yleisesti kutsuttu EFI? Mielestäni omassa ex-420 M119 koneessa (LH-Jet ? ) oli pa-pumput samalla tavalla paketissa kuten SECissäkin joka on siis KE-Jet

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Kuten tästä selviää, niin viimeisen 10v. aikana ei uusiin tuotantoautoihin ole asennettu kumisia pa-linjoja lainkaan...

EDIT: jaa Karra ehtikin väliin...

EDIT: jaa Karra ehtikin väliin...

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Tää meni nyt vähän jankuttamiseksi, mutta on niin hieno kuva, että oli pakko laittaa...

SAE J30R9 on kumiletku, joka lienee (ainakin ollut) yleisin "hyväksytty race- ja rakentelu" kumiletku. Alittaa siis nykyisten tuotantoautojen pa-linjojen standardit. Mutta jos googlettaa "fuel injection hose" niin tuota SAE-standardia tarvikeliikkeissä tarjotaan...


SAE J30R9 on kumiletku, joka lienee (ainakin ollut) yleisin "hyväksytty race- ja rakentelu" kumiletku. Alittaa siis nykyisten tuotantoautojen pa-linjojen standardit. Mutta jos googlettaa "fuel injection hose" niin tuota SAE-standardia tarvikeliikkeissä tarjotaan...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Okei, bensalinjat on uusittu ja paikallaan.
Nopeustiedon saamista ECUlle on tullut pähkäiltyä pitkin matkaa. Yksi ajatuksista oli, että ottaa E320 mittarin "taustan" ja yhdistää sen Coupen nopeusmittariin. Kummassakin on nopeusmittari vaijerilla.
Eka haaste on se, että 6-numeroinen km-mittari ei ihan sovi Coupen 5-numeroiseen tauluun (btw, kuva pikkasen hämää, E320 mittaritaulun halkaisija on suurempi kuin Coupen).

Toinen on rakenteessa. E320 mittarin saa simppelisti kyllä purettua ja nopeustietoa antava magneettihyrrä sieltä saadaan kokonaisena pois (huom. vihr/kelt johto) mutta sitä ei saa kuin suurella työllä Coupen mittarin runkoon. Mittarin rungot ovat eri paksuisia. Kävin frendini kelloseppä/hienomekaanikko Villen kanssa tästä keskustelua ja arvio oli tämä.

Tuohon siltaan nopeustieto E320 mittarilta menee ja tod.näk. samaan siltaan kytkeytyy myös HFM-koneen tyhjäkäynti-/vakkarisignaali sieltä W124 apukuskin jalkatilan alla olleesta boxista (tää pitää vielä varmistaa kun sähköjä aletaan kytkeä).

Jokatapauksessa, ratkaisua haetaan Historic-rallipiireistä. Niissä on käytössä elektroniset ja esim. GPS-signaaliin kytketyt "trippimittarit". Analoginen nopeustieto muutetaan sähköpulsseiksi esim. vaihdelaatikon ja nopeusmittarin väliin kytkettävällä "lähettimellä" tai itse vaijeriin kiinnitettävällä sellaisella. Jarrulevyyn/-rumpuun pultattavia löytyy myös.
Valitettavasti kätevin tapa ei Mersussa onnistu, sillä nopeusvaijeri ei ole kierteellä kiinni laatikossa.

Jää vaihtoehdoksi itse vaijeriin kiinnitettävä.

Rallihommissa nämä ratkaisut näköjään toimivat mainiosti ja vielä jää nähtäväksi miten homma tässä projektissa pelittää. Tällainen probe maksaa tuon €30 zippe, joten näillä mennään
Nopeustiedon saamista ECUlle on tullut pähkäiltyä pitkin matkaa. Yksi ajatuksista oli, että ottaa E320 mittarin "taustan" ja yhdistää sen Coupen nopeusmittariin. Kummassakin on nopeusmittari vaijerilla.
Eka haaste on se, että 6-numeroinen km-mittari ei ihan sovi Coupen 5-numeroiseen tauluun (btw, kuva pikkasen hämää, E320 mittaritaulun halkaisija on suurempi kuin Coupen).

Toinen on rakenteessa. E320 mittarin saa simppelisti kyllä purettua ja nopeustietoa antava magneettihyrrä sieltä saadaan kokonaisena pois (huom. vihr/kelt johto) mutta sitä ei saa kuin suurella työllä Coupen mittarin runkoon. Mittarin rungot ovat eri paksuisia. Kävin frendini kelloseppä/hienomekaanikko Villen kanssa tästä keskustelua ja arvio oli tämä.

Tuohon siltaan nopeustieto E320 mittarilta menee ja tod.näk. samaan siltaan kytkeytyy myös HFM-koneen tyhjäkäynti-/vakkarisignaali sieltä W124 apukuskin jalkatilan alla olleesta boxista (tää pitää vielä varmistaa kun sähköjä aletaan kytkeä).

Jokatapauksessa, ratkaisua haetaan Historic-rallipiireistä. Niissä on käytössä elektroniset ja esim. GPS-signaaliin kytketyt "trippimittarit". Analoginen nopeustieto muutetaan sähköpulsseiksi esim. vaihdelaatikon ja nopeusmittarin väliin kytkettävällä "lähettimellä" tai itse vaijeriin kiinnitettävällä sellaisella. Jarrulevyyn/-rumpuun pultattavia löytyy myös.
Valitettavasti kätevin tapa ei Mersussa onnistu, sillä nopeusvaijeri ei ole kierteellä kiinni laatikossa.

Jää vaihtoehdoksi itse vaijeriin kiinnitettävä.

Rallihommissa nämä ratkaisut näköjään toimivat mainiosti ja vielä jää nähtäväksi miten homma tässä projektissa pelittää. Tällainen probe maksaa tuon €30 zippe, joten näillä mennään

Viimeksi muokannut hismajestics, Ke 18.09.2013 22:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Niin, ja kone asennetaan "tallipäällikön" kanssa takaisin paikoilleen tiistaina. Näin on sovittu 

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
tuota tuota, eikös tuon matkasignaalin vois saada sieltä mittarivaijerin yläpäästäkin ... eli, ihan niinkuin wanhoissa takseissa ...
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Mielellään, minkälaisella namiskalla sen sieltä saisi? Pitää tod.näk olla hall-signaali.pekkovee kirjoitti:tuota tuota, eikös tuon matkasignaalin vois saada sieltä mittarivaijerin yläpäästäkin ... eli, ihan niinkuin wanhoissa takseissa ...
Edellä kuvattu Terratripin T007 voisi mittarin päässä toimiakin, mutta vaatii M22 kierteen. Mittarin istukan kierre on M18

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...
Kahdesta mittarinvaijerista pitäisi tehdä yksi. Toinen pää toisesta ja toinen sitten taas toisesta
Coupen vaihdelaatikon pään vaijerikytkentä on hyvin erilainen kuin E320.

Kun taas mittarin päässä vaijeri on samanlainen ja halkaisijaltaan sama (2,7mm). E320 vaijeri ei kuitenkaan yllä pyörittämään Coupen mittaria vaikka itse kiinnitys mittarin runkoon toimii.

Muuten lähtisin hiomaan Coupen vaijeria laatikon päässä sopivaksi muodoltaan, mutta itse vaijeri on liian lyhyt. E320 158cm ja Coupe 123 cm. Tarvitsen tuon pidemmän.
Mitä tässä nyt olisi fiksuinta tehdä? Tekeekö joku mittatilauksesta vaijereita? Vai löytyykö jostain muusta mallista (W123, joku muu?) tähän swappiin sopiva vaijeri?
Vai pitääkö vaan kylmästi lähteä purkamaan E320 vaijeria mittarin päästä ja toivoa, että näpräämällä saisi siitä sopivan?
Neuvoja arvostetaan

Coupen vaihdelaatikon pään vaijerikytkentä on hyvin erilainen kuin E320.

Kun taas mittarin päässä vaijeri on samanlainen ja halkaisijaltaan sama (2,7mm). E320 vaijeri ei kuitenkaan yllä pyörittämään Coupen mittaria vaikka itse kiinnitys mittarin runkoon toimii.

Muuten lähtisin hiomaan Coupen vaijeria laatikon päässä sopivaksi muodoltaan, mutta itse vaijeri on liian lyhyt. E320 158cm ja Coupe 123 cm. Tarvitsen tuon pidemmän.
Mitä tässä nyt olisi fiksuinta tehdä? Tekeekö joku mittatilauksesta vaijereita? Vai löytyykö jostain muusta mallista (W123, joku muu?) tähän swappiin sopiva vaijeri?
Vai pitääkö vaan kylmästi lähteä purkamaan E320 vaijeria mittarin päästä ja toivoa, että näpräämällä saisi siitä sopivan?
Neuvoja arvostetaan

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Ongelma!
ensimmäisenä tulisi mieleen, että "Dremelillä" molempien mittarin puoleiset puristusliitokset auki pitkittäin, päät vaihtoon ja vaijerin kuoren lyhennys sopivaksi. Sitten sopivalla letkuklemmarilla vain uusi "puristus".
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Ongelma!
vaikkapa tuolta voisit kysyä...
http://www.pitek.fi/index.php?id=14" onclick="window.open(this.href);return false;
saattaa näit löytyy lähempääkin, tarvii koittaa muistaa kysyä ...
http://www.pitek.fi/index.php?id=14" onclick="window.open(this.href);return false;
saattaa näit löytyy lähempääkin, tarvii koittaa muistaa kysyä ...
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... jne.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... jne.
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... jne.
Täältä tullaan...

Pari kuvaa profiilista uusilla H&R -55mm jousilla.


Ei oikein oma silmä osaa sanoa mitään tuosta. Muuta kuin, että matalampi on. Auto ollut sen verran kauan pukeilla, että pitää vähän totutella ja katsella rauhassa eri kulmista. Vanteet 7x15 ET25, W126 alunperin.
EDIT: Ilman "tallipäällikön" jeesiä tätäkään vaihetta ei olisi saatu kunnialla läpi


Pari kuvaa profiilista uusilla H&R -55mm jousilla.


Ei oikein oma silmä osaa sanoa mitään tuosta. Muuta kuin, että matalampi on. Auto ollut sen verran kauan pukeilla, että pitää vähän totutella ja katsella rauhassa eri kulmista. Vanteet 7x15 ET25, W126 alunperin.
EDIT: Ilman "tallipäällikön" jeesiä tätäkään vaihetta ei olisi saatu kunnialla läpi

Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 24.09.2013 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... jne.
Heh, mistä löysit tuon hyppivän hymiönpekkovee kirjoitti:no no, nythän taas on tekemisen ja onnistumisen iloa [ [url=http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-excited001.gif] ][/url]

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... Kone kiinni..
Voiko jarrutehostimen pyöräyttää 180 astetta akselinsa suuntaisesti ympäri ilman, että toiminta häiriintyy?

Vähän vaikuttaa nihkeältä saada tuo alipaineletku kiinni alkuperäiseen kohtaan. Todella tiukka 90 asteen sovitin tarvittaisiin ja sekin pinta-alaltaan xxxs-kokoa. Vai onko olemassa banjoliitintä tms. ko. asian ratkaisemiseksi?
Homma ratkeaisi mikäli tehostimen voisi kääntää?

Vähän vaikuttaa nihkeältä saada tuo alipaineletku kiinni alkuperäiseen kohtaan. Todella tiukka 90 asteen sovitin tarvittaisiin ja sekin pinta-alaltaan xxxs-kokoa. Vai onko olemassa banjoliitintä tms. ko. asian ratkaisemiseksi?
Homma ratkeaisi mikäli tehostimen voisi kääntää?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... Kone kiinni..
Hienoa. Sinulle tulee sekä konehuone että sisustus sävy sävyyn
.
Varmaan joku osaa vastata tehostin asiaan. Eihän siellä mitään vedentyhjennysreikääkään ole kun se on alipaineen alaisena joten luulisi toimivan....mutta odotellaan jonkun oikeaa vastausta.

Varmaan joku osaa vastata tehostin asiaan. Eihän siellä mitään vedentyhjennysreikääkään ole kun se on alipaineen alaisena joten luulisi toimivan....mutta odotellaan jonkun oikeaa vastausta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka... Kone kiinni..
Moi, oletko tutkinut kiinnitys reikiä onko ne symmetrisesti, jos on niin voisiko tehostimen kääntää 180 astetta toiseen suuntaan niin ongelma olisi sillä ratkaistu.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot