lisää hönkää om603:seen
Re: lisää hönkää om603:seen
En lohkoa kyllä ajatellut ruveta irrottamaan. Auttaisko jos tohon kanteen sais hommattua jostain myös vahvemmat pultit? ARP:llä ei taida vissii ainakaan olla kyseiseen kanteen sopivia pultteja... vai?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Eiköhän ne Victor Reinzit aja asiansa? ARP:llä ei tosiaan pultteja 603seen taida olla.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: lisää hönkää om603:seen
Ruuvailin tossa ennen kesälomareissua kannen auki koneesta, eikä ainakaan silmällä katsottuna näkynyt tiivisteessä eikä kannessa mitään merkkiä vauriosta. Ellei sitten ole jossain niin pieni hiusmurtuma ettei silmällä näe. Voi varmaan olla mahdollista että kansi olisi vääntynyt käyräksi lämmöstä ja paineesta? Eli vuotais tiivisteen ja kannen välistä. Täytyy viedä ponnistettavaks ja plaanattavaks ni eiköhän selviä.
Onkos kenelläkään tietoa saako kyseiseen koneeseen tilattua jostain valmiin metallisen kannentiivisteen, vaikka Cometicilta vai onko 606:sen tiiviste muokkaamalla ainoa vaihtoehto, jos metallisen haluaa kapeakantiseen laittaa?
Onkos kenelläkään tietoa saako kyseiseen koneeseen tilattua jostain valmiin metallisen kannentiivisteen, vaikka Cometicilta vai onko 606:sen tiiviste muokkaamalla ainoa vaihtoehto, jos metallisen haluaa kapeakantiseen laittaa?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei ole tietääkseni valmiita tiivisteitä mersuun. On sen verran kettumainen tiiviste piirtää tietokoneella. Olen yhden 4 pyttyiseen piirtänyt ja se pelleily sai riittää. 606 tiiviste on pelannut kovemmissakin vehkeissä niin ei kannata alkaa säätämään. Toisaalta jos se massatiivisteelläkin jo vuosi niin sitten se on 606 tiivisteellä suihkulähde -> kansi ponnistukseen.
Jos vuotaa tiivisteestä niin vuotokohta pitäisi oikeastaan näkyä kun oikein tarkkaan zoomailee.
Jos vuotaa tiivisteestä niin vuotokohta pitäisi oikeastaan näkyä kun oikein tarkkaan zoomailee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Olin tallilla taas pitkästä aikaa jotain näpertämässä. Perehtysin vähän hukkaportin sielun elämään, kun ahtopaineita en ole saanut kellosta säätämällä kuriin vaan nousee ensin johonkin vajaan kahteen kiloon ja sitten ku kierrokset lähentelee maksimia ni nousee vielä reiluun kahteen kiloon. Otin hukkaportin auki ja huomasin että lautasella on mielestäni liian lyhyt liikkumavara. Liikkuu vain 14 mm kun taas hukkaputken halkasija on n. 40 mm. Eli lautanen aukeaa liian vähän hukkaputkelle eikä pakokaasua pääse riittävästi turbiinipesän ohi. Jos käännään jousen kellosta ihan löysälle niin se ei vaikuta muuhun kun siihen että herää hitaammin mutta ahtaa silti yhtä paljon. Eli tarttis varmaa kunnollinen hukkaportti hommata kun tuo on joku ite tehty viritys eikä tolla saa laskettua paineita siihen turvalliseen 1,8 bariin, ni ei tarttis koko aja olla kantta remppaamassa.
Tällä viikolla kansi tarkotus viedä koneistamolle koeponnistukseen, suoruuden tarkistukseen ja plaanaukseen. Eli mistä saa ostettua noita Victor Reinzin kansipultteja ja kannattaako massatiivistekkin ostaa samalta valmistajalta?
Tällä viikolla kansi tarkotus viedä koneistamolle koeponnistukseen, suoruuden tarkistukseen ja plaanaukseen. Eli mistä saa ostettua noita Victor Reinzin kansipultteja ja kannattaako massatiivistekkin ostaa samalta valmistajalta?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
http://www.kl-varaosat.fi" onclick="window.open(this.href);return false; soitteleppa tuonne
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: lisää hönkää om603:seen
Nyt on tilauksessa Victor Reinzin yläpään tiivistesarja sekä kansipultit. Onnistu paikallisesta varaosaliikkeestä. VHT Copper Casket Cementiä tilasin myös netistä.
Olen nyt kahden vaiheilla vaihtaisinko ahtimeen pakopesän tosta nykysestä 17 cm2 pienempään 14 pesään paremman heräämisen toivossa vai auttaiskohan se jos koneistas tosta nykysestä isosta pakopesästä nuo turhat pykälät pois sieltä downpipen lähdön aukosta, niin että tulis kartion muotoseks, jotta pakokaasu virtais paremmin. Muutenkin sais koneistaa raakasti ylimäärästä sieltä pois sen verran että kiinteän hukkaportin aukko katoais kokonaan pois sieltä turhaan pakokaasun virtausta haittaamasta kun kerta on ulkonen portti käytössä. Jos tollasen 14 cm2 pesän vaihtais ni sit olis taas hiukan lisää työstämistä kun tarttis laippa muuttaa pakosarjaa T3:lle sopivaks ja downpipen laippa tehdä erilaiseks. Enkä tiedä miten paljon mahtaa pakopaineet nousta pienemmästä pesästä tai meneekö sitte jo yläkierroksilla tukkoon?
Nyt on pakopaineet ollu tolla 17 pesällä maltilliset 1,4 baria kun ahtopaineet on 1,9.
Olen nyt kahden vaiheilla vaihtaisinko ahtimeen pakopesän tosta nykysestä 17 cm2 pienempään 14 pesään paremman heräämisen toivossa vai auttaiskohan se jos koneistas tosta nykysestä isosta pakopesästä nuo turhat pykälät pois sieltä downpipen lähdön aukosta, niin että tulis kartion muotoseks, jotta pakokaasu virtais paremmin. Muutenkin sais koneistaa raakasti ylimäärästä sieltä pois sen verran että kiinteän hukkaportin aukko katoais kokonaan pois sieltä turhaan pakokaasun virtausta haittaamasta kun kerta on ulkonen portti käytössä. Jos tollasen 14 cm2 pesän vaihtais ni sit olis taas hiukan lisää työstämistä kun tarttis laippa muuttaa pakosarjaa T3:lle sopivaks ja downpipen laippa tehdä erilaiseks. Enkä tiedä miten paljon mahtaa pakopaineet nousta pienemmästä pesästä tai meneekö sitte jo yläkierroksilla tukkoon?

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Kävin nyt sitte näyttämässä kantta koneistamolla ja eihä siitä hyvää heilunut. Olivat sitä mieltä että on turha edes koeponnistaa kun on sen verran pahan näköset halkeamat yhen pytyn kohdalla venttiilien välissä ja toisessa venttiilin ja esikammionkin välissä.
Onko yleistäkin että noi rupee tollai palotilankohdalta poreilemaan?
Eli vanha kansi joutaa sitte romukoppaan ja uutta metsästämään.

Eli vanha kansi joutaa sitte romukoppaan ja uutta metsästämään.

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Onhan se tavallista jos pääsee kunnolla lämpenemään. Ja ainakin jos on ameriikan foorumeita uskominen niin nuo kapeakantisten kannet varsinkin alkupään malleissa on heikkoja.Elkku_ kirjoitti:Kävin nyt sitte näyttämässä kantta koneistamolla ja eihä siitä hyvää heilunut. Olivat sitä mieltä että on turha edes koeponnistaa kun on sen verran pahan näköset halkeamat yhen pytyn kohdalla venttiilien välissä ja toisessa venttiilin ja esikammionkin välissä.Onko yleistäkin että noi rupee tollai palotilankohdalta poreilemaan?
Eli vanha kansi joutaa sitte romukoppaan ja uutta metsästämään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
kyllä ne vaan halkeilee vanhuuttaan ja lopulta halkeema menee vesitilaan asti. uutta kantta vaan jostain.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Vapaast hengittävän mallisessa kannessahan on vissii hiukan pienemmät esikammiot ja hiukan erilaiset pakoventtiilit, mutta onkohan sillä mitään merkitystä? Voiskohan sitä silti käyttää tossa turbomallin koneessa suoraan vai täytyisköhän ensin vaihtaa ne pakoventtiilit ja esikammiot turbokannesta siihen vaparikanteen?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Turbon esikammiot eivät sovi ilman koneistamista siihen, en osaa paremmin sanoa miten vaikea tuo koneistus on tehdä. Kyse on reiän suurentamisesta millillä. Pakoventtiili kannattaa vaihtaa, itsekkin ajelen parhaillaan vaparin kannella ja vaparin esikammioilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Ne kammion reijät kannesta varmaan saa kalvaimella isonnettua.
Kannattaakohan niin venttiileitä vaihtaa. Sehän on kuitenkin heikompi se turbon ontto venttiilin varsi.
En kyllä muista kuulleeni niitä katkenneen että taitaa olla aivan sama miten tekee.
Kannattaakohan niin venttiileitä vaihtaa. Sehän on kuitenkin heikompi se turbon ontto venttiilin varsi.
En kyllä muista kuulleeni niitä katkenneen että taitaa olla aivan sama miten tekee.
Re: lisää hönkää om603:seen
Eikös se teoriassa johda paremmin lämpöä se turbon venttiili. Käytännössähän nämä hajoaa joka tapauksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Niinhän se johtaa.
Re: lisää hönkää om603:seen
vaparin kansi toimii ihan yhtä hyvin, kun turbollisenkin. tosiaan ne esikammiot vaan erona. ja vuosimallista riippuen voi suuttimetkin olla erilaiset, kun vanhassa kannessa. taikka oikeestaan ne suuttimien alaosat, eli se osa, missä on kierre. toisissa se suutin tulee "vinoon" ja toisissa suoraan. ja tämä vain vuosimalliero, eikä turbo/vapari ero.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: lisää hönkää om603:seen
Nyt on uus toinen vapari kansi hommattu. Ei varmaankaa kannata turhaan ruveta koneistamaan esikammioitten reikiä suuremmaks että sais turbon kammiot laitettua, kun on varmaan käytännössä aika sama kummat siellä on. Niitä venttiilinpainimia nyt ei ollu tohon kanteen, mutta on pakko ottaa sitte siitä vanhasta kannesta. Ei kai siinä suurta vaaraa ole, jos laittaa ne vanhan kannen painimet siihen uuteen?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Hydraulinokat, ei niiden ole väliä. Pakkohan nekin on joskus uusia ja ei silloin mitään kanteen sovittamisia tehdä. Minullakin on ties mitkä nostimet omassa kannessa, taitaa 50% olla uusia ja loput vanhoja kun menin tilausta tehdessä vähän sekaisin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei tullukkaa näköjää suuttimia mukaan tohon uuteen kanteen. Haljenneen kannen suuttimissa on sit taas harvempi kierre ton ehjän kannen esikammioihin nähden. Eli täytyy ottaa romukannesta nyt kuitenkin ne turbon esikammiot ja työstää siihen vaparikanteen ne paikalleen, jotta saa suuttimet paikalleen.
Semmonen asia tuli tossa mieleen, että onkohan mulla syöttöä säädetty vähän turhan paljon kun savuttelee vielä hiukan, vaikka ahtopaineet olis noussu jo sinne 2 kiloon? Kuuluisko mennä siinä vaiheessa jo kokonaa ilman savua vai mitenkä muilla?
Ajattelin vaan että onkohan siitä vaan enemmän haittaa kuin hyötyä, että soppaa tulee niin paljon että ei kuitenkaan kaikkea polta? Asia tuli nimittäin siitäkin mieleen kun juttelin eilen kaverin kanssa, jolta olen pakosarjan ja hukkaportin ostanut, jotka oli ennen hänen autossaan käytössä aikalailla samanlaisella kokoonpanolla kun munkin moottori tällä hetkellä. Hän on saanut ahtopaineita laskettua, vaikka 1,5 bariin, mutta mulla niitä ei saa millään alle 2 kiloon, vaikka kuinka säätäis hukkaportin jousen löysälle.
Eli portti liian pieni, syöttöön nähden -> tai tässä tapauksessa syöttö liian suuri, porttiin nähden, kun tavoite olisi saada painetta laskettua pienemmäksi.
Semmonen asia tuli tossa mieleen, että onkohan mulla syöttöä säädetty vähän turhan paljon kun savuttelee vielä hiukan, vaikka ahtopaineet olis noussu jo sinne 2 kiloon? Kuuluisko mennä siinä vaiheessa jo kokonaa ilman savua vai mitenkä muilla?
Ajattelin vaan että onkohan siitä vaan enemmän haittaa kuin hyötyä, että soppaa tulee niin paljon että ei kuitenkaan kaikkea polta? Asia tuli nimittäin siitäkin mieleen kun juttelin eilen kaverin kanssa, jolta olen pakosarjan ja hukkaportin ostanut, jotka oli ennen hänen autossaan käytössä aikalailla samanlaisella kokoonpanolla kun munkin moottori tällä hetkellä. Hän on saanut ahtopaineita laskettua, vaikka 1,5 bariin, mutta mulla niitä ei saa millään alle 2 kiloon, vaikka kuinka säätäis hukkaportin jousen löysälle.

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Helpommalla pääset kun ostat jostakin tavallisen vaparin esikammiot, ne vinossa olevat tiuhemmalla kierteellä eli 91 tai tuoreempi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
No laske niitä syöttöjä?Elkku_ kirjoitti:Eli portti liian pieni, syöttöön nähden -> tai tässä tapauksessa syöttö liian suuri, porttiin nähden, kun tavoite olisi saada painetta laskettua pienemmäksi.





-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: lisää hönkää om603:seen
veskola kirjoitti:Helpommalla pääset kun ostat jostakin tavallisen vaparin esikammiot, ne vinossa olevat tiuhemmalla kierteellä eli 91 tai tuoreempi.
Siis sain kyllä mukaan tollaset tiuhemmalla kierteellä olevat vaparin esikammiot, mutta niihin ei oo vaan suuttimia, kun romukannessa on harvakierteiset suuttimet ja esikammiot. Ehjässä kannessa olis kyl esikammiot irti täl hetkel ni sais laitettuu tiheekierteiset turbokammiot paikalles mut ku ne tarttis vaa ensin repii romukannesta irti ja sitte ehjään vaparikanteen porata isompi reikä, jotta turbon kammiot mahtuu tilalle. Toisealta ei kyl varmaa oo kovin vaikee löytää jostain tiheekierteiset suuttimet ni vois selvit hiuka helpommal ko laittaa suoraan vaan ne vaparikammiot paikalles ja niihin sit ne tiheekierteiset suuttimet.
Viimeksi muokannut Elkku_, Ke 04.09.2013 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Eli tarvitset ne vanhemman mallin esikammiot vaparista. No ehkä tosiaan ne uuden mallin suuttimet on järkevin ratkaisu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: lisää hönkää om603:seen
Uuden mallin suuttimilla ainakin käy paljon nätimmin tyhjää, liekkö johtuu eri avautumispaineesta? Itselle laitoin juuri vaparista vanhemman mallisen kannen+suuttimet. Heti huomasi että käy tyhjää paljon ilkeemmin.
OT: Multa löytys haljennut turbon kansi vm.-90. Kannessa paikallaan ehjät venttiilit esikammiot+suuttimet. Jos jollain tarvetta niin voi lähestyä yv.llä.
OT: Multa löytys haljennut turbon kansi vm.-90. Kannessa paikallaan ehjät venttiilit esikammiot+suuttimet. Jos jollain tarvetta niin voi lähestyä yv.llä.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: lisää hönkää om603:seen
liekkö sen kummenpi avautimis paine oli uuenpi tai ei vaparin suutin. Vai oliko tässä turbon suuttimet vs vaparin vai mite?
S124 & W124
Re: lisää hönkää om603:seen
No jokatapauksessa jotain eroa niissä on kun eri lailla käypi kone, omissa vanhanmallisissa suuttimissa avautumispaine oli ainakin 120bar.Dixon kirjoitti:liekkö sen kummenpi avautimis paine oli uuenpi tai ei vaparin suutin. Vai oliko tässä turbon suuttimet vs vaparin vai mite?
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: lisää hönkää om603:seen
Siinä taitaa kans olla just sellaset harvakierteiset suuttimet, jos kerta on -91 vuonna vaihtunu. Eli ei taida hyödyttää tässä tapauksessa, kun multa löytyy itteltäki ihan samallainen haljennut kansi samoilla lisukkeilla.Kuisma_ kirjoitti:OT: Multa löytys haljennut turbon kansi vm.-90. Kannessa paikallaan ehjät venttiilit esikammiot+suuttimet. Jos jollain tarvetta niin voi lähestyä yv.llä.
En tiä onko vanhoissa ja uusissa suuttimissa mitään vaikutusta käyntiin, mutta turboissa ja vapaast hengittelevissä on ainaki eri avautumispaine, mikä vois varmaanki vaikuttaa tyhjäkäynnin karkeuteen. Vaparissa avautimispaine 115 baria ja turbossa 135 baria... näin ainaki foorumilla kerrottu.Kuisma_ kirjoitti:No jokatapauksessa jotain eroa niissä on kun eri lailla käypi kone, omissa vanhanmallisissa suuttimissa avautumispaine oli ainakin 120bar.Dixon kirjoitti:liekkö sen kummenpi avautimis paine oli uuenpi tai ei vaparin suutin. Vai oliko tässä turbon suuttimet vs vaparin vai mite?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
-89 ne vaihtu.Elkku_ kirjoitti:Siinä taitaa kans olla just sellaset harvakierteiset suuttimet, jos kerta on -91 vuonna vaihtunu. Eli ei taida hyödyttää tässä tapauksessa, kun multa löytyy itteltäki ihan samallainen haljennut kansi samoilla lisukkeilla.Kuisma_ kirjoitti:OT: Multa löytys haljennut turbon kansi vm.-90. Kannessa paikallaan ehjät venttiilit esikammiot+suuttimet. Jos jollain tarvetta niin voi lähestyä yv.llä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: lisää hönkää om603:seen
Eli kuismalla pitäs sitte varmaa kans olla tiheäkierteiset suuttimet. Laitan vaikka YV:tä ni ainakin näkee.Siekkinen kirjoitti:-89 ne vaihtu.Elkku_ kirjoitti:Siinä taitaa kans olla just sellaset harvakierteiset suuttimet, jos kerta on -91 vuonna vaihtunu. Eli ei taida hyödyttää tässä tapauksessa, kun multa löytyy itteltäki ihan samallainen haljennut kansi samoilla lisukkeilla.Kuisma_ kirjoitti:OT: Multa löytys haljennut turbon kansi vm.-90. Kannessa paikallaan ehjät venttiilit esikammiot+suuttimet. Jos jollain tarvetta niin voi lähestyä yv.llä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: lisää hönkää om603:seen
Ei kannata ihmetellä, jos olen puhellu vähä sekavia.
Pakko korjata väärinymmärrys kun hokasin vasta äskettäin ku kattelin niitä suutin/kammio systeemeitä vähä tarkemmin että se vanhanmallin suutinha tuleekin siihen kammion kiristysrenkaaseen kiinni ja uudenmallinen taas kammioon. Sen takia luulin että mulla on romukannessa vanhanliiton suuttimet kun kierre oli harvempi ku minä hölmö koitin sitä vanhanmalliseen kammioon kiertää, missä on vieläkin tiheämpi kierre.
Ja myöskin sen takia kun ymmärsin veskolan puheista että -91 olis vaihtunu uudempaan, niin en ollu sit varma onko mun koneessa vielä vaihtunu uudempaan vai ei.
Eli tiivistettynä, jotta kaikki ymmärtää ketä topiccia saattaa lukea:
vm -89/8 ja ennen: suuttimet suorassa, harva kierre keskellä, kiertyy esikammion kiristyrenkaaseen (hahlomallinen).
vm -89/9 ja jälkeen: suuttimet vinossa, tiheä kierre päässä, kiertyy suoraan esikammioon (rihlamallinen esikammion kiristysrengas).
Eli multa löytyy tosiaan tollaset jälkimmäiset suuttimet ni kannattais varmaan jostai niihin hommata myös uudenmalliset vapari kammiot jostain, niin ku veskola jo aikasemmin sanokin. Eiköst OM601:ssäkin pitäs olla samallaiset kammiot?


Eli tiivistettynä, jotta kaikki ymmärtää ketä topiccia saattaa lukea:
vm -89/8 ja ennen: suuttimet suorassa, harva kierre keskellä, kiertyy esikammion kiristyrenkaaseen (hahlomallinen).
vm -89/9 ja jälkeen: suuttimet vinossa, tiheä kierre päässä, kiertyy suoraan esikammioon (rihlamallinen esikammion kiristysrengas).
Eli multa löytyy tosiaan tollaset jälkimmäiset suuttimet ni kannattais varmaan jostai niihin hommata myös uudenmalliset vapari kammiot jostain, niin ku veskola jo aikasemmin sanokin. Eiköst OM601:ssäkin pitäs olla samallaiset kammiot?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V