noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Vakio öljynjäähdytin on alkuun ihan ok, varsinkin jos ajelee jollain alle 1,5 bar paineilla. Ahtimesi ei ole tuttu mutta miltei varmaksi sanoisin, että joku holset super 40 pienellä pakopesällä toimisi paljon paremmin. Ehkäpä joku pienempikin jos paine on pieni.
Öljyä toki jäähdytetään vain sieltä suodatin jalan ratkaisuista, ei mistään ahtimen letkuista. Silloin se toimii parhaiten...
Öljyä toki jäähdytetään vain sieltä suodatin jalan ratkaisuista, ei mistään ahtimen letkuista. Silloin se toimii parhaiten...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
juu siis ahtoja on tällä hetkellä tuo hieman reilu 2bar (ja mieli tekisi lisää), ahdin on aikalailla samaa kokoluokkaa, ainakin fyysisesti kuin tuo holsetin hx-40...
en missään nimessä tarkoittanut että öljyä jäähdytettäisiin mistään ahtimen letkuista, mainitsit vaan veskola ahtimien hajoamista ja öljyn jäähdytyksestä samassa rytäkässä niin ajattelin varmistaa että olen ymmärtänyt oikein ja samalla hieman kertoa taustaa miten mikäkin tuossa on toteutettu...
mutta mitenkäs ne pakopaineet mitä luokkaa muilla olleet eli olenko riskirajoilla vaiko annetaanko tennaria vaan, ja etenkin heräävyys, missä muilla heräilee nuo laitteet???
en missään nimessä tarkoittanut että öljyä jäähdytettäisiin mistään ahtimen letkuista, mainitsit vaan veskola ahtimien hajoamista ja öljyn jäähdytyksestä samassa rytäkässä niin ajattelin varmistaa että olen ymmärtänyt oikein ja samalla hieman kertoa taustaa miten mikäkin tuossa on toteutettu...

mutta mitenkäs ne pakopaineet mitä luokkaa muilla olleet eli olenko riskirajoilla vaiko annetaanko tennaria vaan, ja etenkin heräävyys, missä muilla heräilee nuo laitteet???

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Anna tennaria vain, kaiketi se on ahtimen ominaisuuus, että tarvitsee kovemman pakopaineen tuottaaksen halutun ahdon. Mikäli haluat sen heräävän aikaisemmin niin sitten taitaa joutua ahdin kaupoille. Öljynlömpömittari olisi hyvä apu niin ei tule kiusattua moottoria jos se alkee lämmetä liikaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Paljonko öljynlämpö saa maksimissaan olla tälläisessa turbokoneessa? Itselläni ei ole öljyjäähdyttäjää ollenkaan, mutta on kuintenkin öljynlämpömittari.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Riippunee vähän käytetystä öljystä mutta jos ensin ajelee normaalisti ja mittari näyttää vaikkapa 100 astetta ja sitten kun kiusaa konetta niin kyllä ainakin itse alkaisin rajoittelemaan jossain 140-150 asteen kohdalla. Mittarihan näyttää ikäänkuin keskimääräsitä lmpöä ja siellä ahtimen laakerissa tai männässä käydessään se öljy on ollut paljon kuumempaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Itsellä on anturi öljyropussa kiinni, joten mittaa todellakin sitä keskimääräistä lämpöä. Maantiellä jossain 100-120km/h vauhdeissa oli siinä 85-90 asteen välissä. Eikö öljynsuodattimen jalassa pitäisi olla termostaatti, joka aukenee sitten päästäen öljyä jäähdyttimeen?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Missäköhän lämpötilassa tämä pitäisi tapahtua? Ja missä sijaitsee tämä termostaatti?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Muistaakseni 110 astetta ja suodatinjalassa.Jupezki kirjoitti:Missäköhän lämpötilassa tämä pitäisi tapahtua? Ja missä sijaitsee tämä termostaatti?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
noin...näin kauan taisi iloa kestää tällä kertaa tuon rotjakkeen kanssa, lähdin kauppareissulle kotipihasta ja ihmettelin haaleaa savua mikä kauniisti nousi pakoputkesta viileässä jo iltaan kääntyneessä syyskelissä. missään vaiheessa ei ole lämmöt päässeet nousemaan edes tuonne 110 asteeseen, ei erikoisempaa painetta ole ollut paisuntasäiliössä ja jäähdytysnesteen pintakin pysynyt ihan samoissa asemissa koko ajan yleisesti ottaen auto toiminut ihan normaalisti. ainoa asia mitä olen tehnyt koneremontin jälkeen niin kuten yllä jo mainitsinkin otin tuon kannelta tulevan kiertovesipumpulle menevän jäähdytysneste letkun irti painekoteloa räknätessä...
eli oireet / ominaisuudet on nyt seuraavanlaiset: paisuntasäiliössä pinta pysyy normaalina, käydessä jos koettaa avata paisarin korkkia niin yllätys yllätys siellä on painetta, ei niin paljoa että korkki rutisisi, mutta sen verran että avaamista noin vain saa hieman varoa. korkin kun avaa niin nesteen pinta lähtee nousemaan mutta ei sen ihmeempää, ei kuitenkaan tulvi yli ellei tietty kaada ylitäyteen, vaalea sauhu loistaa tässäkohtaa poissaolollaan. korkki auki molemmat syylärin letkut voi painaa ihan kunnolla lyttyyn ja taas korkki kiinni niin letkuissa luonnollisesti tuntuu normaali paine...autoa käytettiin reilusti toisella pihamaalla ja sauhua ei vaan näkynyt näiden edellämainittujen tutkimusten jälkeen...hetki ajoa ja taas sauhuaa ihan huolella. olisikos taas jälleen kerran niin että tuosta pas**sta pitää kansi purkaa...vai onko toivoa vielä että vika löytyisi jostain muualta (lohduttomaltahan se kuullostaa)
eikö nämä oikeesti enempää kestä!!! mielestäni vieläkään ei olla edes pästy autoa kunnolla säätämään ja hakemaan sitä kuuluisaa voimaa, kun ei vehkeet sitä hetkeä kestä että kerkeisi ensimmäisiä öljyjä ajamaan kunnolla lämpimiksi
(pahoittelen avautumista, paine päässäni kasvaa kuin nuo pakopaineet hieman ahtoja kovempina siis)
ja tähänastiset nautintokilometrit näyttää trippimittarin mukaan tälle kesälle lukemaa 683km
eli oireet / ominaisuudet on nyt seuraavanlaiset: paisuntasäiliössä pinta pysyy normaalina, käydessä jos koettaa avata paisarin korkkia niin yllätys yllätys siellä on painetta, ei niin paljoa että korkki rutisisi, mutta sen verran että avaamista noin vain saa hieman varoa. korkin kun avaa niin nesteen pinta lähtee nousemaan mutta ei sen ihmeempää, ei kuitenkaan tulvi yli ellei tietty kaada ylitäyteen, vaalea sauhu loistaa tässäkohtaa poissaolollaan. korkki auki molemmat syylärin letkut voi painaa ihan kunnolla lyttyyn ja taas korkki kiinni niin letkuissa luonnollisesti tuntuu normaali paine...autoa käytettiin reilusti toisella pihamaalla ja sauhua ei vaan näkynyt näiden edellämainittujen tutkimusten jälkeen...hetki ajoa ja taas sauhuaa ihan huolella. olisikos taas jälleen kerran niin että tuosta pas**sta pitää kansi purkaa...vai onko toivoa vielä että vika löytyisi jostain muualta (lohduttomaltahan se kuullostaa)



ja tähänastiset nautintokilometrit näyttää trippimittarin mukaan tälle kesälle lukemaa 683km

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Mimmone tommost superturboo on ajaa et pystyyyk sil ajamaa viel normali katuajoo jos se on joku 400 heppane?
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Riippuu kuskista, mulla on ihan normi käyttöautona. Ja kimppakyytinä kuljetaan sellasia 900km työreissuja. Eikait nuo työkaverit oo muuta valittaneet kun kohtalaista murinaa putkistosta ja automaatin vaihtojen kovuutta. Itseäni ne eivät häiritse:) Plussana ihan hyvä ohituskiihtyvyys. Kulutus taitaa pysyä siinä 8l pintaan matkassa ja kaupungissa 12l. Ja itselläni on aika raskas kaasujalka. Sanoisinko että toimii myös normiajossa jos perusasiat on tekniikan osalta kunnossa.
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Kaaspolkimellahan sitä tehoa säädellään. Tottelee ihan normaalisti kaasua. Paitsi, että yleensä aika ylävireisiä nämä.esikammio tehodiiselit.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Kerta moottorin öljylämmöistä oli jo juttua, niin mites vaihteisto? Onko kellään 722.3:sessa öljynlämpöanturia, ja jos on niin missä? Kannattaisikohan tuosta mitata kuuminta mahdollista (jäähdyttimelle lähtevää) vai keskimääräistä (öljypohja) lämpötilaa?
Lämpötilatiedolle olisi tarvetta laatikon jäähdytystarpeen arvioinnissa, tällä hetkellä käytössä alkuperäinen lämmönvaihtoputki syylärin alareunassa, ja loota tuntuu kovemmassa käytössä "pehmenevän", öljykin tuoksui ehkä hieman palaneelta kun viimeksi asiaa tarkistin.
Voi myös olla että kaikki on vain korvien välissä, joten turha tuohon on mittailematta isoa jäähdytyskennoa pistää mikäli sille ei tarvetta ole..
Edit: Ei tunnu tämä vaihteistoasia keskustelua herättävän, joten laitoin tuon lämpöanturin lootan öljypohjaan, katsotaan miten kuumana käy. Nyt vasta myös huomasin että eihän tämä mikään yleinen tyhmienkyselytopic ollutkaan, aiheen aloittajalle anteeksipyynto ketjun sotkemisesta.
Lämpötilatiedolle olisi tarvetta laatikon jäähdytystarpeen arvioinnissa, tällä hetkellä käytössä alkuperäinen lämmönvaihtoputki syylärin alareunassa, ja loota tuntuu kovemmassa käytössä "pehmenevän", öljykin tuoksui ehkä hieman palaneelta kun viimeksi asiaa tarkistin.
Voi myös olla että kaikki on vain korvien välissä, joten turha tuohon on mittailematta isoa jäähdytyskennoa pistää mikäli sille ei tarvetta ole..

Edit: Ei tunnu tämä vaihteistoasia keskustelua herättävän, joten laitoin tuon lämpöanturin lootan öljypohjaan, katsotaan miten kuumana käy. Nyt vasta myös huomasin että eihän tämä mikään yleinen tyhmienkyselytopic ollutkaan, aiheen aloittajalle anteeksipyynto ketjun sotkemisesta.

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Jonkunverran nyt juttuja lukenut mutta muutama asia vielä askarruttaa.
Eli ST kuume nyt noussut senverran kovaksi, että pakko hankkia lääkitystä.
Olis siis tarkotus istuttaa tuon 124 coupen keulalle om603. Tehotavote olis siinä 400hp kieppeillä, vääntöä tulee sitten mitä tulee. Käyttöauton ominaisuudet tarkotus säilyttää. Ahtimeksi oon ajatellut hx40, mutta millä pakopesällä? Mielellään sais herätä suht alhaalta.
Mynädieselin tekemä pumppu vois olla hyvä 7millisenä?
Suurimpana kysymysmerkkinä kuitenkin vaihdelaatikko. Manuaalia tekis mieli, mutta millainen esim getrag mahtaa olla näillä suunnitelmilla? Vai kannattaako laittaa suosiolla vaan vahvistettu automaatti?
Näihin kun sais asiasta tietävien mielipiteitä niin pääsis alkun.
Eli ST kuume nyt noussut senverran kovaksi, että pakko hankkia lääkitystä.
Olis siis tarkotus istuttaa tuon 124 coupen keulalle om603. Tehotavote olis siinä 400hp kieppeillä, vääntöä tulee sitten mitä tulee. Käyttöauton ominaisuudet tarkotus säilyttää. Ahtimeksi oon ajatellut hx40, mutta millä pakopesällä? Mielellään sais herätä suht alhaalta.
Mynädieselin tekemä pumppu vois olla hyvä 7millisenä?
Suurimpana kysymysmerkkinä kuitenkin vaihdelaatikko. Manuaalia tekis mieli, mutta millainen esim getrag mahtaa olla näillä suunnitelmilla? Vai kannattaako laittaa suosiolla vaan vahvistettu automaatti?
Näihin kun sais asiasta tietävien mielipiteitä niin pääsis alkun.

Käyttis: W202 220D -94
EX: C124 230 -88
EX: C124 230 -88
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Toi 400hp ja hyvä heräävyys voi olla hieman hankala toteuttaa kun 14# pesällä millä se heräilisi aikasin tulee tod näk pakopaineet vastaan tolla tehotavotteella
ja isommilla pesillä taas tuo heräävyys kärsii huomattavasti. Eli vaatii kompromisseja
tuon laatikon tappaa vääntö ja ajotapa, mutta eiköhän se getrag sievällä ajolla kestä tuon 400hevosen tuomat voimat. Tuosta pumpusta niin mynä on hyvä mutta ota nyt samantien 8mm tulevaisuutta ajatellen 
ja isommilla pesillä taas tuo heräävyys kärsii huomattavasti. Eli vaatii kompromisseja


Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Terve. Olisi sellanen kysymys, kun en oo löytänyt suoraa vastausta vielä mistään. Elikkä käykö OM602 koneen syöttöpumppu OM617? Oon käsittäny että niissä ois samanlainen pumppu. Kun ois hommattava nyt 7mm pumppu tuohon omaan 617 koneeseen, mutta ei tahdo löytää mistään juuri tuohon 617:kaan käypästä, 602:seen taas löytyy joskus.
Jos vain viitsitte nuorta tietämätöntä auttaa
Jos vain viitsitte nuorta tietämätöntä auttaa

Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Löytykö tähän ratkasua? Itellä tekee samaa mutta kone 606.mese123 kirjoitti:morjes
on tullut nyt sellanen ongelma että pumpun ajotus muuttuu ajaessa aikasemmalle. pumppu tällätty 20ennen ja hetken ajelee niin on noin 25ennen, voiko olla mahdollista? kone 605 ja 8mm pumppu
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Ja ajotuksen jäläkee konetta pyöritetty jonka jäläkee ajotus tarkastettu?Siekkinen kirjoitti:Löytykö tähän ratkasua? Itellä tekee samaa mutta kone 606.mese123 kirjoitti:morjes
on tullut nyt sellanen ongelma että pumpun ajotus muuttuu ajaessa aikasemmalle. pumppu tällätty 20ennen ja hetken ajelee niin on noin 25ennen, voiko olla mahdollista? kone 605 ja 8mm pumppu
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
On ja ajettukin se kaks päivää ennen kuin ennakko muuttu. Ennakonsäädin siellä vaivaa niin pitää vaihtaa kapeakantisen jouset sinne.jeemu kirjoitti:Ja ajotuksen jäläkee konetta pyöritetty jonka jäläkee ajotus tarkastettu?Siekkinen kirjoitti:Löytykö tähän ratkasua? Itellä tekee samaa mutta kone 606.mese123 kirjoitti:morjes
on tullut nyt sellanen ongelma että pumpun ajotus muuttuu ajaessa aikasemmalle. pumppu tällätty 20ennen ja hetken ajelee niin on noin 25ennen, voiko olla mahdollista? kone 605 ja 8mm pumppu
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Mitäs tällaisella muutoksella haetaan?Siekkinen kirjoitti: Ennakonsäädin siellä vaivaa niin pitää vaihtaa kapeakantisen jouset sinne.
IG: @pyrytakkunen
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Ne on jäykemmät niin kuvittelis säätimen liikkuvan rivakammin. Mutta jos nyt aluks vaihetaan oikea pultti ja rikka 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Mun käsityksen mukaan sen tähen laitettaan tiukemmat jouset, että voidaan viiistetyillä elementeillä käyttää vieläkin aikasempaa perus ennakkoo. Eli saavutetaan myöhemmin max ennakko. Sillon ei kalise aikasuutta n.2000rpm nurkilla ja kierroksilla päästään isompaan ennakkoon. Myöhäsellähä nää on aina tuolla 4000rpm tuntumasa.
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Minäkin vähän sitä mieletä, että jos se jumittaa niin ei se ole jousista kiinni. Pultteja ja niitä prikkoja on tosiaan monenlaisia ja itsekkin arvoin aikoinaan sopivaa yhdistelmää sinne. En sitten tiedä onnistuiko, luultavasti ei ekalla kerralla. Harvoin olen onnistunut ekalla kertaa enkä aina toisellakaan.
Tämä JuhoL esiin tuoma asia kannattaa lukea tarkkaan ja sitten heittää mäkeen se 606:n säädin, jos se on todettu olevan lepsu.
Tämä JuhoL esiin tuoma asia kannattaa lukea tarkkaan ja sitten heittää mäkeen se 606:n säädin, jos se on todettu olevan lepsu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
onkos jollain kokemusta pyttyä lyhemmän säätimestä? perkl. kun meni romulle lohko ja sääjin samalla 

w201 om605
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Samoja ne on lyhemmissäkin.
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
Mitäs ootte mieltä tuosta bilteman välijäähystä jonka hinta on 56,90€? Kelpaa varmaan komeesti vakio 300dt kamoille?
W906 315cdi -08 520tkm ja kovaa mennää 176hp 390nm
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Re: noviisi ja superturbo (visaisia kysymyksiä)
OM603 superturboa rakentamassa, turbolohko mutta vapari om603 kansi, onnistuuko? Eihän tuossa ole muuta eroa kuin esikammioiden koot?