JP74 kirjoitti:Sergey kirjoitti:Minulla on myös katalysaattori vielä normaali. mutta kunhan saisi aikaan tyhjennyksen niin rock & roll
Itse en enää menisi tyhjentämään katteja. Ei mitään tehonlisää ollut ja semmonen vanhan kuorma-auton haju tuli kylkiäisiksi. Auto oli -99 c220cdi.
Ohjelmoiduilla autoilla takana vuodesta -99 n. 300tkm, ilman mitään ongelmia. EGR pitää ohjelmoida helvettiin, huohotuskaasussa on aina öljysumua huolimatta öljylaadusta. Varsinkin hiukkassuodatin autoissa egr-lisää päästöjä ja kulutusta käytännössä, kun pakokaasun seassa menee pienhiukkasta hiukkassuodattimeen ja tyhjennyspoltto tapahtuu useammin.
Tuosta Egr:stä. Periaatteessahan se on ihan toimiva systeemi. Moottori saa ilmaiseksi sieltä täytöstä, ahtimen työ helpottuu kunnei sen tarvitse pumpata kaikkea moottorin läpi menevää ilmaa. Pakopaine laskee kun kovemman paineen puolelta päästetään imusarjaan ilmaa.
Kaasunvastaavuus on parempi kunnei ahdinta aina tarvitse herätellä ennen kun vauhtia lisänään. Moottori lämpeää nopeammin kun vedellä jäähdytetään pakokaasuja ennen kuin ne päästetään imusarjaa jne.
Huono puolihan tuossa Egr systeemissä on että se nokitsee imusarjan ja kaikki paikat aivan tukkoon ajan kanssa. Kaikkein pahimmin tämä umpeen muuraaminen näkyy autoissa joissa ajetaan maantieajoa eikä autolle juurikaan koskaan anneta kaasua tarvittavaa enempää.
Eräässä 290td väyrysessä 270 tkm ajettuna alkoi vikatilaa tulla jatkuvasti kun ilmaa ei tullutkaan Egr kautta kun putki oli aivan tukkeessa eikä puhdastakaan ilmaa tullut kun ilmaläppä oli kiinni. Tämä siis sellaisessa tilanteessa kun ajetaan maantieajoa vakkari päällä. Korjauksena Egr tulppaaminen vaikka kaikenlaiset virityksethän tunnetusti eivät saa kun ennenaikaisen moottorivaurion ja vikatiloja aikaan.