om602 laiska alakierroksilla. (Ennakon säätö?)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

om602 laiska alakierroksilla. (Ennakon säätö?)

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Juu eli 190 mersu ja om602 moottori, 7mm elementit holset h1e jne. Moni on kokeillut tota autoa ja kaikki sano että jotenki laiska alakierroksilla, ja ittekki huomannu että ei jaksa yhtä hyvin ku muut mersut mennä vaikkapa kakkosella paikalta. Kuulin että tuo vois olla jos tuossa on väärä ennakko? Tuo on ppd:n tekemä, ainakin viime omistajan mukaan, mutta ennakkoa en tiedä :/ niin onko noissa ppd:n pumpuissa yleensä sama ennakko missä on 7mm elementit? Ja miten tuo ennakko tarkistetaan?
Vai voisiko johtua jostain pumpun säädöstä? nyt on aika paljon alasyöttöä kun ei ole tuota "aldaa" :oops: mutta semmonen on suunnitteilla. Näyttäs kyllä niinku ois ollu semmonen sammutinvivussa kiinni en vaan tiedä miks joku ottais sen pois :?: :!:
Mutta siinä ei varmaankaan ole nyt se 120cc koska sillon varmaan savuttais jo harmaata alakierroksilla?
Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin, nää hommat on mulle aika uusia :D
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 laiska alakierroksilla. (Ennakon säätö?)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Urpodiisseli kirjoitti:Juu eli 190 mersu ja om602 moottori, 7mm elementit holset h1e jne. Moni on kokeillut tota autoa ja kaikki sano että jotenki laiska alakierroksilla, ja ittekki huomannu että ei jaksa yhtä hyvin ku muut mersut mennä vaikkapa kakkosella paikalta. Kuulin että tuo vois olla jos tuossa on väärä ennakko? Tuo on ppd:n tekemä, ainakin viime omistajan mukaan, mutta ennakkoa en tiedä :/ niin onko noissa ppd:n pumpuissa yleensä sama ennakko missä on 7mm elementit? Ja miten tuo ennakko tarkistetaan?
Vai voisiko johtua jostain pumpun säädöstä? nyt on aika paljon alasyöttöä kun ei ole tuota "aldaa" :oops: mutta semmonen on suunnitteilla. Näyttäs kyllä niinku ois ollu semmonen sammutinvivussa kiinni en vaan tiedä miks joku ottais sen pois :?: :!:
Mutta siinä ei varmaankaan ole nyt se 120cc koska sillon varmaan savuttais jo harmaata alakierroksilla?
Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin, nää hommat on mulle aika uusia :D
Ennakko 20-24jykk ajotusmerkillä katottuna (n. 18-14eykk todellista ennakkoa) riippuu hieman yksilöstä. Toisissa voi käyttää aikasempaa kuin toisissa. Sen kuulee kyllä käyntiäänestä. Äänen kuuluu olla hieman karkea mutta ei tarvii kalista enää kierroksilla. Pumpun säädöistä se ei ole kiinni jos ei ole savutuksenestokelloa (morkoolia). Kyllä se ihan mustaa työntää jos syöttö on täysillä eikä sitä ole alakierroksilla rajotettu :D harmaata voi tulla tyhjäkäynnillä jos on ennakko pielessä. Säätöohjeet löytyy kyllä haulla kun siitä on täällä niin paljon keskusteltu. On sen verran pitkä tarina ettei jaksa taas sitä sepustaa :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: om602 laiska alakierroksilla. (Ennakon säätö?)

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Siekkinen kirjoitti:
Urpodiisseli kirjoitti:Juu eli 190 mersu ja om602 moottori, 7mm elementit holset h1e jne. Moni on kokeillut tota autoa ja kaikki sano että jotenki laiska alakierroksilla, ja ittekki huomannu että ei jaksa yhtä hyvin ku muut mersut mennä vaikkapa kakkosella paikalta. Kuulin että tuo vois olla jos tuossa on väärä ennakko? Tuo on ppd:n tekemä, ainakin viime omistajan mukaan, mutta ennakkoa en tiedä :/ niin onko noissa ppd:n pumpuissa yleensä sama ennakko missä on 7mm elementit? Ja miten tuo ennakko tarkistetaan?
Vai voisiko johtua jostain pumpun säädöstä? nyt on aika paljon alasyöttöä kun ei ole tuota "aldaa" :oops: mutta semmonen on suunnitteilla. Näyttäs kyllä niinku ois ollu semmonen sammutinvivussa kiinni en vaan tiedä miks joku ottais sen pois :?: :!:
Mutta siinä ei varmaankaan ole nyt se 120cc koska sillon varmaan savuttais jo harmaata alakierroksilla?
Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin, nää hommat on mulle aika uusia :D
Ennakko 20-24jykk ajotusmerkillä katottuna (n. 18-14eykk todellista ennakkoa) riippuu hieman yksilöstä. Toisissa voi käyttää aikasempaa kuin toisissa. Sen kuulee kyllä käyntiäänestä. Äänen kuuluu olla hieman karkea mutta ei tarvii kalista enää kierroksilla. Pumpun säädöistä se ei ole kiinni jos ei ole savutuksenestokelloa (morkoolia). Kyllä se ihan mustaa työntää jos syöttö on täysillä eikä sitä ole alakierroksilla rajotettu :D harmaata voi tulla tyhjäkäynnillä jos on ennakko pielessä. Säätöohjeet löytyy kyllä haulla kun siitä on täällä niin paljon keskusteltu. On sen verran pitkä tarina ettei jaksa taas sitä sepustaa :lol:
Siis laittaa kampiakselin pyörän näyttämään 20-24jykk? ja sillon pitäs se pumpun merkki olla kohalla?
Kyllä se vähän "kaklattaa" tyhjäkäyynnillä mutta kun kierrokset nousee, oisko joku 1500 yli niin häviää.
Ja tiedän että syöttö ei riipu siitä mutta viime omistaja on varmasti ruuvvannut alas kun ei savua ahdoilla ja on vain 1.4bar, ja sitten jos nostaa syöttöä pitäs saada semmonen morkooli että ei savuta ihan hulluna alakierroksilla
Luin tässä eilen ja onko se niin että jos tyhjäkäynnin hienosäätö (siis se mikä on pumpun ulkopuolella) säädetty liika niin on just noin että laiska alakierroksilla? Ja jotain luin että pitäs säätää siihen keskivaiheille ja sitten pumpun tyhjäkäyntiruuvvista säätää oikea tyhjäkäynti, ja se tyhjäkäynnin tasainruuvi vai mikä se oli? Sekavaa tekstiä taas :lol:
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om602 laiska alakierroksilla. (Ennakon säätö?)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Urpodiisseli kirjoitti: Siis laittaa kampiakselin pyörän näyttämään 20-24jykk? ja sillon pitäs se pumpun merkki olla kohalla?

Luin tässä eilen ja onko se niin että jos tyhjäkäynnin hienosäätö (siis se mikä on pumpun ulkopuolella) säädetty liika niin on just noin että laiska alakierroksilla? Ja jotain luin että pitäs säätää siihen keskivaiheille ja sitten pumpun tyhjäkäyntiruuvvista säätää oikea tyhjäkäynti, ja se tyhjäkäynnin tasainruuvi vai mikä se oli?
-Kyllä. Joka toisella kampiakselin kierroksella. Kurkaa öljykorkista kummalla kierroksella ykkösen molemmat nokat on yläviistoon. Sillon on oikealla kierroksella.

-Se "torque capsule" joka on syöttöruuvin ja max kierrosten ruuvien välissä vaikuttaa alasyöttöihin ja vetäviin kierroksiin. Tyhjäkäyntirikastus mahtaa auttaa vain tyhjäkäyntiä. Se pitää säätää niin että voi olla kaikki perus sähkölaitteet päällä, kääntää rattia ja vielä olla vaihe päällä ilman että kierrokset juurikaan laskee.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin