w124 Sumarit sammuu kun pitkät syttyy
w124 Sumarit sammuu kun pitkät syttyy
W124 alkupään malleissahan on tämä ominaisuus että sumarit sammuu kun
pitkät syttyy, millä pääsen eroon tästä hienosta ominaisuudesta.
Kuulin huhun että tuolla w124:sen sulake boxissa olis joku rele
mikä sammuttaa nuo sumarit kun pitkät laittaa päälle.
Mikähän se olisi noista ja mitenkä se ohitetaan?
pitkät syttyy, millä pääsen eroon tästä hienosta ominaisuudesta.
Kuulin huhun että tuolla w124:sen sulake boxissa olis joku rele
mikä sammuttaa nuo sumarit kun pitkät laittaa päälle.
Mikähän se olisi noista ja mitenkä se ohitetaan?
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Ihan on suomi asetus ollut joskus 85-88 välillä että sumarit ja pitkät ei saa palaa samaan aikaan.
En löytäny minäkään niitä haulla...
En löytäny minäkään niitä haulla...
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Tuolta löytyy.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... %E4+umpiot
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... %E4+umpiot
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pakko kysyä
En malta olla kysymättä, miksi tuo vallan mainio ominaisuus piti saada pois? Nuo sumarithan toimivat kätevinä apulähivaloina. Sopii erityisen hyvin apupitkien seuraan.NymiS kirjoitti:Kitos nyt palaa
Täytyy tutkia tuota purkulinkkiä, jos siitä vaikka saisi vinkkejä systeemin lisäämiseen. Meidän 123:ssa tuo ominaisuus on, mutta 124:sta puuttuu...
Ja olen sen verran kovapäinen, ettei sumareiden väärinkäytöstä kannata alkaa vääntöä

Terveisin
Tero
Tero
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Pakko kysyä
flosse kirjoitti: En malta olla kysymättä, miksi tuo vallan mainio ominaisuus piti saada pois? Nuo sumarithan toimivat kätevinä apulähivaloina. Sopii erityisen hyvin apupitkien seuraan.
Tämähän kai juuri oli tarkoituskin?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pakko kysyä
Siis minun ajatukseni on se, että sumarit sopivat konseptuaalisesti apupitkien kanssa, ei suinkaan samaan aikaan palaviksi. Sumarit ja pitkät yhdessä on minusta useinmiten aika turha yhdistelmä.Ari66 kirjoitti:flosse kirjoitti: En malta olla kysymättä, miksi tuo vallan mainio ominaisuus piti saada pois? Nuo sumarithan toimivat kätevinä apulähivaloina. Sopii erityisen hyvin apupitkien seuraan.
Tämähän kai juuri oli tarkoituskin?
Apupitkien kanssa on se ongelma (ilman sumareiden käyttöä pätkien kanssa), että siirryttäessä pätkille valomäärä 'putoaa puoleen'. Sumareiden sujuvalla käytöllä saadaan keulalle tasaisempi wattimäärä.
Terveisin
Tero
Tero
No mersussa on sen verran hyvät nuo sumarit että ne valasevat oikein säädettynä
penkat todella pitkälle.
Myöskin sopivassa sumussa on sumarit ja pitkät paras yhdistelmä.
Eikä varmaankaan turhaan ole poistunut tuo sääntö että eivät saisi
palaa samaan aikaan.
penkat todella pitkälle.
Myöskin sopivassa sumussa on sumarit ja pitkät paras yhdistelmä.
Eikä varmaankaan turhaan ole poistunut tuo sääntö että eivät saisi
palaa samaan aikaan.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Sumuvaloja ei saa käyttää päivällä.
Olen päivä aikaan saanut poliisilta huomautuksen, sumuvalojen käytöstä.
(väittivät että häikäisetvät, ja laki ei salli päiväkäyttöä)
Itse kyllä kirosin ja väitin vastaan, mutta ei auttanu. lappu tuli.
Lapun saannista on toki kulunut muutama vuosi, laki saattaa olla muuttunut sittemmin, en tiedä.
Olen päivä aikaan saanut poliisilta huomautuksen, sumuvalojen käytöstä.
(väittivät että häikäisetvät, ja laki ei salli päiväkäyttöä)
Itse kyllä kirosin ja väitin vastaan, mutta ei auttanu. lappu tuli.
Lapun saannista on toki kulunut muutama vuosi, laki saattaa olla muuttunut sittemmin, en tiedä.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Laitonta on
Sumua, sadetta tai lumipyryä pitää löytymän, jotta sumareita saa lain mukaan polttaa. Muuten voipi mennä maksulliseksi. Huomiovalokäytöstä voipi saada sakon...Hoo Moilanen kirjoitti:Sumuvaloja ei saa käyttää päivällä.
Olen päivä aikaan saanut poliisilta huomautuksen, sumuvalojen käytöstä.
(väittivät että häikäisetvät, ja laki ei salli päiväkäyttöä)
Itse kyllä kirosin ja väitin vastaan, mutta ei auttanu. lappu tuli.
Lapun saannista on toki kulunut muutama vuosi, laki saattaa olla muuttunut sittemmin, en tiedä.
Tuo on siis yksi puoli problematiikkaa, toinen on se, että haluan nähdä pimeällä

Etusumarit ovat näkemistä varten, takavastaavat näkymistä varten. Usein näkee etusumareita poltettavan keskellä päivää sateella, mikä on sähkön ja lamppujen tuhlausta.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Laitonta on
Juurikin noin.
Vähän OT:
Sinänsä hauska "ominaisuus" Mersussa, nottei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja. Tulee mieleen talvi ja pöllyävä lumikeli, jolloin haluaisi ilmoittaa perässäajaville, missä Mersun perä on menossa, muttei kuitenkaan itse tarvi etusumareita.
Pitäisiköhän kytkeä hantaakissa johdot toisinpäin, eli ykkösessä olisi takasumuvalot ja kun nyppäisisi toiseen pykälään tulisivat kuvioon etuvalot. Lainvalvojat saattaisivat tieten valittaa, jos ei ole takasumuvaloille merkkivaloa mutta kuka sen autoon tulee kurkkimaan.
t.
R.
Vähän OT:
Sinänsä hauska "ominaisuus" Mersussa, nottei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja. Tulee mieleen talvi ja pöllyävä lumikeli, jolloin haluaisi ilmoittaa perässäajaville, missä Mersun perä on menossa, muttei kuitenkaan itse tarvi etusumareita.
Pitäisiköhän kytkeä hantaakissa johdot toisinpäin, eli ykkösessä olisi takasumuvalot ja kun nyppäisisi toiseen pykälään tulisivat kuvioon etuvalot. Lainvalvojat saattaisivat tieten valittaa, jos ei ole takasumuvaloille merkkivaloa mutta kuka sen autoon tulee kurkkimaan.
t.
R.
flosse kirjoitti: Etusumarit ovat näkemistä varten, takavastaavat näkymistä varten. Usein näkee etusumareita poltettavan keskellä päivää sateella, mikä on sähkön ja lamppujen tuhlausta.
E500 – 211.070
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Juuuri niin...
Minua kiinnostaa erityisesti sama asia kuin Roistoa. Olen huomannut enemmän tarvetta takasumuvalon käyttöön ilman että samaan aikaan polttaisi etusumuvaloja.
Onko kukaan tehnyt tuota vaihtoa, niin että ensin syttyisi valo takana ja vasta toisella napsautuksella edessä?
Kertokaa ihmeessä. Ja onko mahdollista, että takasumuvalon merkkivalo toimisi tällöin oikein.
Sähkökytkennöistä mahdollisimman yksinkertaiset ohjeet, kun kerran kysyjäkin on sellainen
Ja vielä off topic:
Ovatko mersun yhdenpuolen parkkivalot lailliset Suomessa?
Minua kiinnostaa erityisesti sama asia kuin Roistoa. Olen huomannut enemmän tarvetta takasumuvalon käyttöön ilman että samaan aikaan polttaisi etusumuvaloja.
Onko kukaan tehnyt tuota vaihtoa, niin että ensin syttyisi valo takana ja vasta toisella napsautuksella edessä?
Kertokaa ihmeessä. Ja onko mahdollista, että takasumuvalon merkkivalo toimisi tällöin oikein.
Sähkökytkennöistä mahdollisimman yksinkertaiset ohjeet, kun kerran kysyjäkin on sellainen

Ja vielä off topic:
Ovatko mersun yhdenpuolen parkkivalot lailliset Suomessa?
W124 230E -91
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 13:18
- Paikkakunta: Helsinki
Mikä ihmeen into kaikilla m***uilla on polttaa sitä auton mukana VALITETTAVASTI tulevaa takasumuvaloa?! Olen sitä mieltä että ko. varuste pitäisi lailla kieltää. En ole ikinä ollut sellaisessa tilanteessa (ajokilometrejä 35.000/vuosi, väh. puolet pimeään aikaan), etteikö edellämenevän auton takavalot näkyisi ilman tuota tehostetta, sopisi sitä käyttöä harrastavan vähän ensin katsella eteenpäin, miten muiden takavalot näkyvät (Jos ei näe niitä valoja, voi optikkokäyntikin olla paikallaan)!!!! Mikään ei pimeällä rasita silmiä (eikä häiritse keskittymistä) enempää, kuin jossain horisontissa siintävä punaisena hehkuva (ja usein ehkä vahingossa päälle unohtunut) takasumuvalo. Ainoa tilanne, jossa takasumuvalon käytöstä on jotain hyötyä, on takavalot "umpeen muuraava" pyrykeli TALVELLA, jolloin sumuvalo korkeammalla tehollaan jaksaa pitää "lasinsa" sulana.HandiCap kirjoitti:Juuuri niin...
Minua kiinnostaa erityisesti sama asia kuin Roistoa. Olen huomannut enemmän tarvetta takasumuvalon käyttöön ilman että samaan aikaan polttaisi etusumuvaloja.
Re: Laitonta on
Eikos tuolla ollut juuri talvesta ja lumipöllystä puhe?teekkari83 kirjoitti:Ainoa tilanne, jossa takasumuvalon käytöstä on jotain hyötyä, on takavalot "umpeen muuraava" pyrykeli TALVELLA, jolloin sumuvalo korkeammalla tehollaan jaksaa pitää "lasinsa" sulana.
Roisto kirjoitti:Sinänsä hauska "ominaisuus" Mersussa, nottei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja. Tulee mieleen talvi ja pöllyävä lumikeli, jolloin haluaisi ilmoittaa perässäajaville, missä Mersun perä on menossa, muttei kuitenkaan itse tarvi etusumareita.flosse kirjoitti: Etusumarit ovat näkemistä varten, takavastaavat näkymistä varten. Usein näkee etusumareita poltettavan keskellä päivää sateella, mikä on sähkön ja lamppujen tuhlausta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Etu- ja takasumuvalojen vaihto
Lisää OT:ia.
Haluaako joku siirtää?
Etu- ja takasumarien vaihto toimimaan päinvastoin ei itseasiassa ole isokaan juttu - lisäksi proseduuri on reversoitavissa, jos siltä tuntuu.
Tutkin mahdollisuutta käyttäessäni oman koslan valokatkaisijaa irti, kun näpräsin tuolle sivuparkkiasennolle järkevämpää käyttöä (valoautomaatti).
Katkaisijaan käsiksi pääseminen vaatii pienen purkuoperatsioonin (alapahvit, katkaisijan ympärys). Kun katkaisija on käsissä, avataan (ja irrotetaan) katkaisijan pohjaan tuleva liitin (voidaan avata vähän isommalla työllä myös paikoillaan - tällöin estetään johtojen sekaisin meno). Kun liittimen aukaisee niin paljastuu, että kaikissa johdoissa on omat pikku liittimet, jotka ovat irrotettavissa kätevästi. Jos N-johdon (etusumuv. (harmaa-vihreä)) ja NS-johdon (takasumuv. (harm-vihr-valk)) paikkaa vaihtaa, vaihtuu niiden toiminta katkaisijassa. Tuo merkkivalo on kytketty katkaisijassa sisäisesti ja nyrkinkokoisen, ehjän ja jämäkästi kasatun katkaisijan purkaminen ei houkutellut.
Pitää joskus tutkia kytkiksiä oikein kunnolla, josko löytyisi joku kombinaatio, jolla saisi myös tuon merkkivalon toimimaan päin vastoin.
t.
R.

Etu- ja takasumarien vaihto toimimaan päinvastoin ei itseasiassa ole isokaan juttu - lisäksi proseduuri on reversoitavissa, jos siltä tuntuu.

Katkaisijaan käsiksi pääseminen vaatii pienen purkuoperatsioonin (alapahvit, katkaisijan ympärys). Kun katkaisija on käsissä, avataan (ja irrotetaan) katkaisijan pohjaan tuleva liitin (voidaan avata vähän isommalla työllä myös paikoillaan - tällöin estetään johtojen sekaisin meno). Kun liittimen aukaisee niin paljastuu, että kaikissa johdoissa on omat pikku liittimet, jotka ovat irrotettavissa kätevästi. Jos N-johdon (etusumuv. (harmaa-vihreä)) ja NS-johdon (takasumuv. (harm-vihr-valk)) paikkaa vaihtaa, vaihtuu niiden toiminta katkaisijassa. Tuo merkkivalo on kytketty katkaisijassa sisäisesti ja nyrkinkokoisen, ehjän ja jämäkästi kasatun katkaisijan purkaminen ei houkutellut.

Pitää joskus tutkia kytkiksiä oikein kunnolla, josko löytyisi joku kombinaatio, jolla saisi myös tuon merkkivalon toimimaan päin vastoin.
t.
R.
HandiCap kirjoitti:Kertokaa ihmeessä. Ja onko mahdollista, että takasumuvalon merkkivalo toimisi tällöin oikein.
Sähkökytkennöistä mahdollisimman yksinkertaiset ohjeet, kun kerran kysyjäkin on sellainen![]()
E500 – 211.070