Eipä tunnu tuolta toiselta foorumilta vastausta tulevan, eli minkä kokoinen tuo pusla pitäs olla tuohon alapäähän, että tietäs hankkia osat ennen purkua?
mheikkinen kirjoitti:Eipä tunnu tuolta toiselta foorumilta vastausta tulevan, eli minkä kokoinen tuo pusla pitäs olla tuohon alapäähän, että tietäs hankkia osat ennen purkua?
Kuvasta päätellen uusi pultti on joko 10 mm tai 12 mm pultti. Pultin kannan numeroinnista ei ihan saa selvää kuvasta.
mheikkinen kirjoitti:Eipä tunnu tuolta toiselta foorumilta vastausta tulevan, eli minkä kokoinen tuo pusla pitäs olla tuohon alapäähän, että tietäs hankkia osat ennen purkua?
Kuvasta päätellen uusi pultti on joko 10 mm tai 12 mm pultti. Pultin kannan numeroinnista ei ihan saa selvää kuvasta.
Joo niin varmaan on, mutta nyt haettiin tuota kumipuslan kokoa
Tuossa kuvasarjan seitsemännessä kuvassa esitetty puslan pohjan leikkaus auki jäi ihmetyttämään. Samoin tuossa ensimmäisessä kuvassa on jo jotain leikattu. Onkohan tuossa pohjassa ollut tuo keskus pultti kiinni ? Kun kasaus vaiheessa ei tule uutta pohjaa puslaan. Mikään ei estä kumipuslan läpi luistamista. Vain rikka mutterin alle. Täytyy tutkia asia, kun aloitan tuon remontin palaan asiaan.
Tuosta kuudennesta kuvastahan tuo selviää siinhän näkyy, että tuo kumipuslan pesä on alunperin pohjastaan kiinni kierretapilla iskarissa. Pitäisihän tuon aueta, kun tuota puslan pesää kiertää auki ilma leikkauksiakin. CRC:tä liitokseen ja kuumailmapuhaltimella lämmitysta vuorotellen useaan kertaan toistaen varovasti välttäen liika kuumennusta. Ja tuohan iskarin varsi on ulkona joten sitä kun lämmittää pitäisi irrota nuo kierteet.
Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Juuri näin, kuva sarjassa käännetään tuo nivelen rauta ylösalaisin kun asennetaan puslien kaa paikalleen. Tossa vieres on yks ehyt nivel nimittäin irrallaan ja kattelin sitä.
JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Juuri näin, kuva sarjassa käännetään tuo nivelen rauta ylösalaisin kun asennetaan puslien kaa paikalleen. Tossa vieres on yks ehyt nivel nimittäin irrallaan ja kattelin sitä.
Voisitko laittaa, sen ehjän leikkaamattoman kuvan juttuun palstalle ?
JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Mitenkä niin ei pääse mihinkään, kun iskari vetää vastaan ja pyörä tukivarsi vetää alas päin tuota kahdella pultilla tukivaressa kiinni olevaa kumipuslan pesää?
JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Mitenkä niin ei pääse mihinkään, kun iskari vetää vastaan ja pyörä tukivarsi vetää alas päin tuota kahdella pultilla tukivaressa kiinni olevaa kumipuslan pesää?
Kertoohan toi korjaajakin et ajanu 50 tonnia tolla korjauksella ja on kestäny ni.
Siis reikä on pultin kannan kokonen ja pusla paljon isonpi ulkokehältään, sinne nivelen pesään pultilla kasaan puristettuna ni ei kai se helpolla läpi tuu. Ainakaan niin kauaa kunnes pusla happannee ja murenee käsiin.
No onko tuo kierretappi kiinni takapäästään? Jos on se ei pyöri. Jos se on kiinni tuolla puslan pohjassa, silloinhan se puristaa kumipuslan iskarin ja kumipuslan pesän liikkumattomaksi ja irtoamis vaaraa ei ole. Mutta jos se on pelkän kumin pitämänä se voi irrota pesästä. Tuosta kuvassa se pesän pohja on umpinainen.
Oliko kaikissa irroitettava kierteellä ? Eiks vaan vanhoissa ässissä ?
Tuossa näppärän näköisessä korjauksessa tulee mieleen vaan liikkuvuus
Toki pusla myötäilee vähän mutta aivan erilailla tuo pallonivel kuitenkin !
Noihinhan on ihan paikallaan ollessa porattu nippa ja näin myös kolinat pois jääneet
No jos kyseessä on pallonivel, silloinhan tuo rasvanippa on hyvä keino korjaukseen. Kunhan vain kumi on ehjä eikä ole murentunut.
Pallonivelen korjaus onkin jo toinen juttu. Saada uusi kumi ja pallo paikalleen. Kiitos Cuuno . Kokeilen tuota nippa konstia ensin.
Kävinpä pesemässä alusta ja otin tukivarren suojamuovin pois. Onkohan porattava tuohon tukivarteen sen verran iso reikä ( 10 -12 mm)
että voi siitä porata pallonivelen pohjaan rasvanipan kierteitä ( 6 mm ) varten varovasti reijän.
lähtikö toimimaan tolla konstilla,mihis tuo nippa tarkalleen tulee? Ei kiinnostais välttämättä alkaa noilla kuvaohjeilla tekemään jos helpompikin konsti on
Mese 320 TE kirjoitti:Kävinpä pesemässä alusta ja otin tukivarren suojamuovin pois. Onkohan porattava tuohon tukivarteen sen verran iso reikä ( 10 -12 mm)
että voi siitä porata pallonivelen pohjaan rasvanipan kierteitä ( 6 mm ) varten varovasti reijän.
ei tartte tukivartta porailla, nipan saa sinne pallonivelen nurkkaan poraitua. rasvaus auttaa muutaman kilomertin ajan, sitten alkaa kolista taas. kokeiltu on
Ainakin 320 TE etupään palloniveleen tehtynä tuo nippa konsti toimii. On sen verran kallis uusia koko alatukivarsi, että kannattaa nippa asentaa. Pari kertaa vuodessa renkaan vaihtojen yhteydessä pari puserrusta vaseliini rässillä riittää. Jospa se sivuun tehty nipan poraus ei vie vaseliinia oikeaan kohtaan? Pitäiskö se nippa sen vuoksi saada juuri sinne pallonivelen alle?
Hei ! Voisitko vielä vastata onko tuon kuvasarjan ensimmäisessä kuvassa oleva mutteri hitsattu palloon kiinni kuten kuva näyttää?
Pallonivelhän on metallia pallon ja kupin osalta ja vaseliinia välissä liukuaineena, jos kumi on ehjä nivelen yläpuolella ei rasva pääse pois eikä vettä pääse niveleeseen. Joten tuon nippa konstin pitäisi toimia siinä tapauksessa?
Hei ! Voisitko vielä vastata onko tuon kuvasarjan ensimmäisessä kuvassa oleva mutteri hitsattu palloon kiinni kuten kuva näyttää?
Pallonivelhän on metallia pallon ja kupin osalta ja vaseliinia välissä liukuaineena, jos kumi on ehjä nivelen yläpuolella ei rasva pääse pois eikä vettä pääse niveleeseen. Joten tuon nippa konstin pitäisi toimia siinä tapauksessa?
Jos minua tarkoitit, niin mainitsin jo aiemmin, etten ole itse noita käsissäni tutkinut. Olin vain nuo ketjut bongannut aiemmin, kun on ollut mielessä tehdä ite sama homma. Mutta kyllä se siltä vaikuttaa, että palloon se olisi hitsattu kiinni, jotta se saadaan kierrettyä irti iskarista.
Sitä minäkin arvelin, että palloon hitsattu. Pistin tänään CRC iskarin alapäihin lämpöpuhaltimella lämmittelyn jälkeen ja jopas irtosi pultit.
Otin pultin kerrallaan löysälle ja pistin CRC:tä jenkoihin ja kiinni. Jatkan hommaa huomenna ja tutkin irrroituksen jälkeen tuota nippa vaihtoehtoa korjauksessa. Minusta on parempi vaihtoehto tuo pallon säilyttäminen systeemissä edelleen, jos sen saa rasvanipalla pelittämään:thumbup:
Siinä vaiheessa ku kolisee jo toi pallo ni luulen ettei paljo vaseliinit auta siel, jos siis on reilummin väljäksi mennyt jo. Mitä oon tota niveltä pyöritelly käes. Niinku jo ylenpänä sanottiin et voi olla täysin turhaa homma.
Toimivin korjaus lienee on ko laittaa vereksen tai uue iskarin, vaihtaa vaa ehye pallon tilalle tai tekee ton pusla patentin..
No joka tapauksessa kannattaa tutkia mahdollisuuksia on sen verran hintavat nuo iskarit. Jos pelkän pallonivelen vuoksi on koko iskari vaihdettava. Eiköhän joltain löytyis hajonneista iskareis noita ehjiä palloniveliä? Kenellä löytyy pistäkääpä palstalle tietoa.