Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Hei ! Muistaako mistä sen jutun löytää palstalta siinä oli myös hyvät kuvat tuosta tasonsäätö iskarien korjauksesta ja kumupuslien vaihdosta?
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
tais olla toinen palsta -> http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=31820" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=33011" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Just tuota tarkoitin Suur Kiitos !JVa79 kirjoitti:tais olla toinen palsta -> http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=31820" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=33011" onclick="window.open(this.href);return false;
Meseillään
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti 08.10.2013 16:24
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Eipä tunnu tuolta toiselta foorumilta vastausta tulevan, eli minkä kokoinen tuo pusla pitäs olla tuohon alapäähän, että tietäs hankkia osat ennen purkua?
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Kuvasta päätellen uusi pultti on joko 10 mm tai 12 mm pultti. Pultin kannan numeroinnista ei ihan saa selvää kuvasta.mheikkinen kirjoitti:Eipä tunnu tuolta toiselta foorumilta vastausta tulevan, eli minkä kokoinen tuo pusla pitäs olla tuohon alapäähän, että tietäs hankkia osat ennen purkua?
Meseillään
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti 08.10.2013 16:24
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Joo niin varmaan on, mutta nyt haettiin tuota kumipuslan kokoaMese 320 TE kirjoitti:Kuvasta päätellen uusi pultti on joko 10 mm tai 12 mm pultti. Pultin kannan numeroinnista ei ihan saa selvää kuvasta.mheikkinen kirjoitti:Eipä tunnu tuolta toiselta foorumilta vastausta tulevan, eli minkä kokoinen tuo pusla pitäs olla tuohon alapäähän, että tietäs hankkia osat ennen purkua?
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Hyvät ohjeet. Pitää melkein kokeilla. Toivottavasti kestää
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Tuossa kuvasarjan seitsemännessä kuvassa esitetty puslan pohjan leikkaus auki jäi ihmetyttämään. Samoin tuossa ensimmäisessä kuvassa on jo jotain leikattu. Onkohan tuossa pohjassa ollut tuo keskus pultti kiinni ? Kun kasaus vaiheessa ei tule uutta pohjaa puslaan. Mikään ei estä kumipuslan läpi luistamista. Vain rikka mutterin alle. Täytyy tutkia asia, kun aloitan tuon remontin palaan asiaan.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Tuosta kuudennesta kuvastahan tuo selviää siinhän näkyy, että tuo kumipuslan pesä on alunperin pohjastaan kiinni kierretapilla iskarissa. Pitäisihän tuon aueta, kun tuota puslan pesää kiertää auki ilma leikkauksiakin. CRC:tä liitokseen ja kuumailmapuhaltimella lämmitysta vuorotellen useaan kertaan toistaen varovasti välttäen liika kuumennusta. Ja tuohan iskarin varsi on ulkona joten sitä kun lämmittää pitäisi irrota nuo kierteet.
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Juuri näin, kuva sarjassa käännetään tuo nivelen rauta ylösalaisin kun asennetaan puslien kaa paikalleen. Tossa vieres on yks ehyt nivel nimittäin irrallaan ja kattelin sitä.JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
S124 & W124
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Voisitko laittaa, sen ehjän leikkaamattoman kuvan juttuun palstalle ?Dixon kirjoitti:Juuri näin, kuva sarjassa käännetään tuo nivelen rauta ylösalaisin kun asennetaan puslien kaa paikalleen. Tossa vieres on yks ehyt nivel nimittäin irrallaan ja kattelin sitä.JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Mitenkä niin ei pääse mihinkään, kun iskari vetää vastaan ja pyörä tukivarsi vetää alas päin tuota kahdella pultilla tukivaressa kiinni olevaa kumipuslan pesää?JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Kertoohan toi korjaajakin et ajanu 50 tonnia tolla korjauksella ja on kestäny ni.Mese 320 TE kirjoitti:Mitenkä niin ei pääse mihinkään, kun iskari vetää vastaan ja pyörä tukivarsi vetää alas päin tuota kahdella pultilla tukivaressa kiinni olevaa kumipuslan pesää?JVa79 kirjoitti:Ite en oo noita iskareita käsissä tutkinut, mutta ainoa silmiinpistävä epäkohta tuossa minusta oli, että 11. kuvassa pulttia näytetään laitettavan toisin päin pohjaan/puslaan. Eli kun tuossa pohjassa on toisessa päässä noin pultin mentävä reikä ja toisessa päässä koko puslan kokoinen ja se pienempi jää yläpuolelle, niin eihän tuo pusla pääse tuosta minnekään, vaikka prikka ei reunoille asti ylläkkään.
Siis reikä on pultin kannan kokonen ja pusla paljon isonpi ulkokehältään, sinne nivelen pesään pultilla kasaan puristettuna ni ei kai se helpolla läpi tuu. Ainakaan niin kauaa kunnes pusla happannee ja murenee käsiin.
S124 & W124
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
No onko tuo kierretappi kiinni takapäästään? Jos on se ei pyöri. Jos se on kiinni tuolla puslan pohjassa, silloinhan se puristaa kumipuslan iskarin ja kumipuslan pesän liikkumattomaksi ja irtoamis vaaraa ei ole. Mutta jos se on pelkän kumin pitämänä se voi irrota pesästä. Tuosta kuvassa se pesän pohja on umpinainen.Dixon kirjoitti:[ https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1239945_553888408011002_526082313_n.jpg ]
Olihan se jo tuolla naapuri voorumilla.
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Oliko kaikissa irroitettava kierteellä ? Eiks vaan vanhoissa ässissä ?
Tuossa näppärän näköisessä korjauksessa tulee mieleen vaan liikkuvuus
Toki pusla myötäilee vähän mutta aivan erilailla tuo pallonivel kuitenkin !
Noihinhan on ihan paikallaan ollessa porattu nippa ja näin myös kolinat pois jääneet
Tuossa näppärän näköisessä korjauksessa tulee mieleen vaan liikkuvuus
Toki pusla myötäilee vähän mutta aivan erilailla tuo pallonivel kuitenkin !
Noihinhan on ihan paikallaan ollessa porattu nippa ja näin myös kolinat pois jääneet
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
No jos kyseessä on pallonivel, silloinhan tuo rasvanippa on hyvä keino korjaukseen. Kunhan vain kumi on ehjä eikä ole murentunut.
Pallonivelen korjaus onkin jo toinen juttu. Saada uusi kumi ja pallo paikalleen. Kiitos Cuuno . Kokeilen tuota nippa konstia ensin.
Pallonivelen korjaus onkin jo toinen juttu. Saada uusi kumi ja pallo paikalleen. Kiitos Cuuno . Kokeilen tuota nippa konstia ensin.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Kävinpä pesemässä alusta ja otin tukivarren suojamuovin pois. Onkohan porattava tuohon tukivarteen sen verran iso reikä ( 10 -12 mm)
että voi siitä porata pallonivelen pohjaan rasvanipan kierteitä ( 6 mm ) varten varovasti reijän.
että voi siitä porata pallonivelen pohjaan rasvanipan kierteitä ( 6 mm ) varten varovasti reijän.
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
lähtikö toimimaan tolla konstilla,mihis tuo nippa tarkalleen tulee? Ei kiinnostais välttämättä alkaa noilla kuvaohjeilla tekemään jos helpompikin konsti on
Merseedespents
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
ei tartte tukivartta porailla, nipan saa sinne pallonivelen nurkkaan poraitua. rasvaus auttaa muutaman kilomertin ajan, sitten alkaa kolista taas. kokeiltu onMese 320 TE kirjoitti:Kävinpä pesemässä alusta ja otin tukivarren suojamuovin pois. Onkohan porattava tuohon tukivarteen sen verran iso reikä ( 10 -12 mm)
että voi siitä porata pallonivelen pohjaan rasvanipan kierteitä ( 6 mm ) varten varovasti reijän.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Ainakin 320 TE etupään palloniveleen tehtynä tuo nippa konsti toimii. On sen verran kallis uusia koko alatukivarsi, että kannattaa nippa asentaa. Pari kertaa vuodessa renkaan vaihtojen yhteydessä pari puserrusta vaseliini rässillä riittää. Jospa se sivuun tehty nipan poraus ei vie vaseliinia oikeaan kohtaan? Pitäiskö se nippa sen vuoksi saada juuri sinne pallonivelen alle?
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Hei ! Voisitko vielä vastata onko tuon kuvasarjan ensimmäisessä kuvassa oleva mutteri hitsattu palloon kiinni kuten kuva näyttää?JVa79 kirjoitti:tais olla toinen palsta -> http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=31820" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=33011" onclick="window.open(this.href);return false;
Pallonivelhän on metallia pallon ja kupin osalta ja vaseliinia välissä liukuaineena, jos kumi on ehjä nivelen yläpuolella ei rasva pääse pois eikä vettä pääse niveleeseen. Joten tuon nippa konstin pitäisi toimia siinä tapauksessa?
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Jos minua tarkoitit, niin mainitsin jo aiemmin, etten ole itse noita käsissäni tutkinut. Olin vain nuo ketjut bongannut aiemmin, kun on ollut mielessä tehdä ite sama homma. Mutta kyllä se siltä vaikuttaa, että palloon se olisi hitsattu kiinni, jotta se saadaan kierrettyä irti iskarista.Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Voisitko vielä vastata onko tuon kuvasarjan ensimmäisessä kuvassa oleva mutteri hitsattu palloon kiinni kuten kuva näyttää?JVa79 kirjoitti:tais olla toinen palsta -> http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=31820" onclick="window.open(this.href);return false; ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=33011" onclick="window.open(this.href);return false;
Pallonivelhän on metallia pallon ja kupin osalta ja vaseliinia välissä liukuaineena, jos kumi on ehjä nivelen yläpuolella ei rasva pääse pois eikä vettä pääse niveleeseen. Joten tuon nippa konstin pitäisi toimia siinä tapauksessa?
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Sitä minäkin arvelin, että palloon hitsattu. Pistin tänään CRC iskarin alapäihin lämpöpuhaltimella lämmittelyn jälkeen ja jopas irtosi pultit.
Otin pultin kerrallaan löysälle ja pistin CRC:tä jenkoihin ja kiinni. Jatkan hommaa huomenna ja tutkin irrroituksen jälkeen tuota nippa vaihtoehtoa korjauksessa. Minusta on parempi vaihtoehto tuo pallon säilyttäminen systeemissä edelleen, jos sen saa rasvanipalla pelittämään:thumbup:
Otin pultin kerrallaan löysälle ja pistin CRC:tä jenkoihin ja kiinni. Jatkan hommaa huomenna ja tutkin irrroituksen jälkeen tuota nippa vaihtoehtoa korjauksessa. Minusta on parempi vaihtoehto tuo pallon säilyttäminen systeemissä edelleen, jos sen saa rasvanipalla pelittämään:thumbup:
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Siinä vaiheessa ku kolisee jo toi pallo ni luulen ettei paljo vaseliinit auta siel, jos siis on reilummin väljäksi mennyt jo. Mitä oon tota niveltä pyöritelly käes. Niinku jo ylenpänä sanottiin et voi olla täysin turhaa homma.
Toimivin korjaus lienee on ko laittaa vereksen tai uue iskarin, vaihtaa vaa ehye pallon tilalle tai tekee ton pusla patentin..
Toimivin korjaus lienee on ko laittaa vereksen tai uue iskarin, vaihtaa vaa ehye pallon tilalle tai tekee ton pusla patentin..
S124 & W124
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
No joka tapauksessa kannattaa tutkia mahdollisuuksia on sen verran hintavat nuo iskarit. Jos pelkän pallonivelen vuoksi on koko iskari vaihdettava. Eiköhän joltain löytyis hajonneista iskareis noita ehjiä palloniveliä? Kenellä löytyy pistäkääpä palstalle tietoa.
Meseillään
Re: Tasonsäätö iskarien korjaus 124 .n
Käytettyä ostaa voorumilaisilta ni ei maksa paljoa.
E: Toki sitä saa koittaa mutten itte kehtais.
E: Toki sitä saa koittaa mutten itte kehtais.
S124 & W124