W124 300TD "Vakio" ahtojen lisäämisestä.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
SanteriV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 15.10.2013 21:04

W124 300TD "Vakio" ahtojen lisäämisestä.

Viesti Kirjoittaja SanteriV »

Moro! Yritin hakia aiheita, muttei oikein löytäny, pahoittelen, jos oli aijempaa!

Elikkäs tämmösestä pikku piristys asiaa, auto on muuten lähes vakio, pumppua on aika reilusti piristetty ja cooleria oltais keulille lyömässä.
Mitäpä tästä kehtais repästä ahtoja nyt sitten irti coolerin kanssa. Olisiko sellainen 1.1-1.2 soppeli, kun vakiopumpun hyötysuhde loppuu, kokemuksia ja kysymyksiä? :thumbup:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 300TD "Vakio" ahtojen lisäämisestä.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa pistää pakopainemittari kiinni ja sen mukaan säätää ahdot siten, ettei mäntiin ala sulamaan reikiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
eki-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 19.01.2011 13:22

Re: W124 300TD "Vakio" ahtojen lisäämisestä.

Viesti Kirjoittaja eki- »

veskola kirjoitti:Kannattaa pistää pakopainemittari kiinni ja sen mukaan säätää ahdot siten, ettei mäntiin ala sulamaan reikiä.
Moneenko mäntään oot sulattanu reijjän diisseli mersussa? itelä suli lohko pakolämmöistä ja männät oli ehjät....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300TD "Vakio" ahtojen lisäämisestä.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskolan kommetti oli ihan varteenotettavaa neuvoa, että noinkin voi käydä, jos kaikki menee todella pahasti pieleen.

tosin omakohtasista kokemuksista ja toisten kertomuksista sanoisin, että kyseistä koneesta ei ensimmäisenä hajoa männät, vaan joku ihan muu. voi olla, että sieltä menee turbo sököks, taikka sitten menee joko kansipahvi sököks, taikka kansi halkee. noi kannet on herkkiä näissä koneissa, taikka oikeestaan kaikissa om 601-603 koneissa. liika lämpökuorma ei ainakaan auta sitä kantta kestämään pidempään.. jos meinaat paineita nostaa, niin ainakin kunnon cooleri ja sopivan kokonen ahdin ahtopaineisiin ja moottorin kokoon nähden. liian pienellä ahtimella kasvaa pakopaineet liian isoiksi, ja kansi halkee ennenpitkää.

ja offtopikkina sellanen vielä, että joku vuosi sitten ostin w201 om602 turbokoneella (2,5DT) olevan mersun viallisena. aikani vikaa selvitettyäni totesin, että siitä oli 2 pytyn mäntä mennyt väljäks ja lopulta kokonaan rikki. männänrenkaat oli n. millin väljät mäntään ja mäntäkin oli aika väljä pyttyyn. ja ilmeisesti se mäntä oli lopulta vähän kiinnileikannut sinne sylinteriin, koskta se oli aika pahasti vaurioitunut. männästä puuttui palasia ja se oli todella naarmuinen. männänrenkaista puuttui palasia jne. veivin ylä- ja alapään laakerit tosin oli täysin ehjät, muistutti lähinnä uusia.

eli kaikki on mahdollista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin