Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
_rieska_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2013 21:38
Paikkakunta: Oulu

Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Pitääpi se vissiin ottaa ja tekasta tänne rojektintynkä, jos vaikka sais paremmin jotain aikaseksi ku on "yleisöä".

Sitten itse asiaan! Kyseessä siis 2.3 litraisella kaasarikoneella oleva johtotähti. Tuollainen kuvien mukainen laiva:

Kuva

Kuva

Valitettavasti bittiavaruus on syönyt kaikki kunnolliset kuvat, joten nyt joutuu hetken pärjäämään noilla postimerkin kokoisilla lumimyrskykuvilla.

Vuosimalli on -80 ja ajomäärä mittarissa alle 400tkm (todenperäisyyteen en ota kantaa). Koneena toimii tuo wanhaa tekniikkaa edustava maamoottorin seuraaja jota ruokkii epäilemättä maailmanhistorian surkein härveli, eli strömberg 175 joka myös myöhemmin pierupurkkina on tunnettu. Vaihteet vaihtaa ajatuksen keveästi (ainakin niin sitä toivoo) neliportainen? tomaattilaatikko.

Matkustusmukavuutta parantaa vaihtelevasti toimivat sisävalot (mittariston nupikkaa hipaisemalla valot saattaa syttyä tai sitten ei) ja pääosin kuumaa puhaltava puhallin. Takapenkille istahtaessa tulee mieleen mummolan vanha heteka-sänky (tässä ei vaan mahdu hyppimään) ja sisätilojen yleisilme on siisti, etenkin penkkien verhoilu on todella hyväkuntoista. Ajaessa ehtii todellakin keskittyä maisemiin störmbergin miettiessä mennyttä loistoaan, silloin tällöin hyvänä päivänä myös automaattiryyppy toimii ja auto käynnistyy avainta koskemalla. Kytkin on luultavasti lasittunut seisonnan johdosta, sillä auto ei meinaa pysyä käynnissä vaihde silmässä paikallaan, voipi myös johtua tuosta kaasarista.

Maalipinta autossa on siisti, mutta silmät avatessa alkaa pintapelleistä ja etenkin ovista näkymään vuosien tekemät tepposet. Etuovet ovat alaosistaan pehmeähköt ja etenkin listojen kohdilta ruostuneet pintapelleistä läpi. Takapyörän kotelo kaipaa lappua pohjalle, siellä on joskus vesi päässyt seisomaan ja sormen painalluksella sai lisää valoa takakonttiin pohjan kautta. Tunkinpaikoista yksi on hitsattu joskus taannoin ja kolme muuta sitä kaipaavat. Pohjan kuntoa en ole päässyt tarkastamaan, kun en ole nosturille päässyt enkä jaksanut autoa nostaa sen vertaa ilmaan että sinne jaksaa mennä alle ryömimään.

Jotain ajatuksia lyhyesti: Aluksikin auto edustaa vanhaa aikaa melkoisen edustavasti se on ajettavuudeltaan ja sisätiloiltaan hyvinkin moderni ja mukava. Lisäksi tekniikka on yksinkertaista ja varaosia löytyy kohtuullisesti, kun mistään harvinaisuudesta ei ole kyse. Jollain vistolla tavalla ulkomuoto kiehtoo ja etenkin hyvin tiedossa oleva historia.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Niin ja mitäkö on suunnitelmissa? Tarkoitus olisi väkertää autosta jokin käyttöauton ja harrasteauton risteymä. Entisöinti ja täydellinen alkuperäiseen kuntoon laittaminen olisi hienoa, mutta en taida olla siitä järin kiinnostunut. Jonkun ruosteettoman kopan hankkiminen olisi hienoa, mutta lienee lähinnä toiveajattelua kun oikeasti vähän ajettuja johtotähtiä ei ihan helpolla löydä (ainakaan semmoisia mitkä kokisin järkihintaisiksi). Siispä suunnitelmissa on hitsata kori ainakin siihen kuntoon että leima saadaan ja ulkoiset pellit vaihtaa tai korjata niin ettei mitään mätöpaskaa tarvi katella.


Tekniikkapuolella harmittaa eniten tuo kaasutin, josta ei mahda löytyä mitään oikeita säätömahdollisuuksia saati sitten että ryyppy toimisi halutulla tavalla. Muutenkin moottoripuolesta kiinnostuneena ja aiheeseen hiukan perehtyneenä hiipi mieleen pienoinen virittely, ei siis mitään järjettömyyksiin menevää vaan ihan perusjuttujen kuntoon laittoa:

-Ensimmäisenä on tarkoitus suorittaa kaasarin vaihto, weberit sun muut hienoudet ovat kieltämättä hyviä mutta kalliita ja käytettyinä niitä ei liiemmin ole. Siispä olen ajatuksen tasolla päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että hankin jonkun prätkän sopivan kokoisen kaasaripatterin, joka sitten naitetaan koneeseen. Tämä siitä syystä että purkupyörien osia on runsaasti tarjolla ja pääosin nuo kaasuttimet on suunniteltu melkoisen kovilla kriteereillä (keveys, korkea viritysaste, toimintavarmuus, yksinkertaisuus jne.), en koe vastenmielisenä autossa olevaa käsiryyppyä jos sen avustamana auto saadaan vaivatta käyntiin ilman helvetillistä sahausta ja rukouksia.

-Koneella on ikää paljon ja se on ollut viimeisen vuosikymmenen vanhan mummon käyttöautona, joten jokikinen kanava on taatusti karstaa täynnä. Elikkä kansi käytetään irti, puhdistetaan perin pohjin, viilataan kanavista löytyvät epämuodostumat ym. ylimääräiset pois, venttiilit puhdistetaan ja hiotaan kanteen sopiviksi. Samalla kaasareiden sovitus helpottuu kun ei tarvi ährätä konetilassa suunitelmia.

-Pakosarjaa en ole ehtinyt vielä tutkimaan, mutta olettaisin sen olevan
a) tukossa
b) ahdas,
joten tarpeen vaatiessa tilalle mitoitetaan ja veistetään kunnollinen käyrästö.

-Ilmaputsarikotelo ei kuitenkaan tule sopimaan neljän kaasarin kanssa, joten on sama tehdä uusi. Tässä omaan hitusen erilaiset kriteerit kuin autotehdas, eli minua ei haittaa imuäänet vaan kotelosta on tarkoitus tehdä riittävän virtaava ja tehokkaasti raitista ilmaa sisäänsä imevä. Ei siis mitään koneen taakse tulevaa lämmintä ilmaa imevää "tehofiltteriä".

Mitään amisviritystä ja pörinäpönttöjä en laita, sillä tarkoitus ei ole ajaa peltorit päässä tai saada kylillä katseita ilman äänenvaimenninta ajosta.

Muutoksilla tavoittelen hyvää pakettia arkiajoon ja etenkin kulutuslukeman hillitsemistä. Nykyisillään se on järkyttävää katsottavaa ja siitä syytänkin pääosin tämänhetkistä kaasutinta joka ei toimi hyvin millään osa-alueella. Käytännössä kiihdyttäessä on pakko lyödä lappu lattiaan jos haluaa joskus saavuttaa 80km/h rajapyykin, osakaasulla ilmenee nykimistä ja ties mitä. Käytin muuten kaasarin pöydällä jo kertaalleen, vain todetakseni että sisällä olevat osat olivat ehjiä ja kaasaria säädetään kahdella ruuvilla, en ole yhtään kiinnostunut kys. taikaesineen säätämisestä (kokeilin kyllä), joten joutaa mun puolesta hyllylle.

Aikataulua en tälle aseta, opiskelen Oulussa, mersu löytyy toiselta paikkakunnalta ja pyöräprojekti (menee tämän edelle) kolmannelta, joten eipä tässä voi mitään deadlineä asettaa. Kivaa olisi jos auto olisi ens kesänä liikenteessä, mutta niin olis moni muukin. Ajattelin kuitenkin yrittää josko ens kesänä ehtis jonkun kilometrin johtotähdellä pikiteitä kuluttaa. Hommaa riittää kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi, niin koulun, pyörän kuin mersunkin suhteen.

Kuvia tulee kyllä kunhan pääsen auton luokse.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja johani »

Suunnitelmat ainakin kuullostaa hyvältä :thumbup: melkein kun "omia ajatuksiani" sai lukea :lol: :)
_rieska_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2013 21:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Oot selvästikkin hukkunut kotiloiden maailmaan, en muista lukeneeni hetkeen mitään uutisia dezin suhteen... Mie luulin olleeni ensimmäinen kaiken tuon liibalaaban keksinyt :D mutta selvästikkin jollain muullakin on jäänyt jotain hampaankoloon. Netissä ei oo kyllä tullu vielä yhtään bensa w123 ropellusta vastaan, ainakaan semmosta jossa ois tehty jotain muutakin konepuolelle ku puotettu 5 tai 6-pyttynen maamoottori sisälle!
_rieska_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2013 21:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Jaahas, isot pojat maailmalla turinoivat että semmonen weberin 32/36 dgav ois aika pätönen kaasari tämmöseen. Automaattiryyppy toimii jäähdytinnesteen avulla ja tietty ne klassiset kaks kurkkua ja oikeat säätömahdollisuudet. Toi a kaiketi tarkottaa sitä nestetoimista ryyppyä? Näyttää saavan ihan suomenmaaltakin reiluun 300e hintaan ja ulkomailta tietysti vielä halvemmalla. Tuo kyseinen kaasarimalli näyttäis olevan melkosen kiven alla käytettynä, eivät vissiin turhaan pidä yksinkertaisena ja hyvänä sitä. Noita sais kyllä sen verran edukkaasti että taidan pitää yhtenä mahdollisuutena, varmaan sais kys. auton ens kesäksi liikennekuntoonkin jos ei alkais hirveesti muokkaamaan vanhoja osia :D Onko kellään tuota kaasaria mersun pellin alla esim. vakio strömbergin tai pierupurkin tilalla?
_rieska_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2013 21:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Täällä taas, eikä mennyt edes montaa kuukautta! Satuin saamaan hyvin houkuttelevan tarjouksen 32/36 dgv kaasuttimesta, joten sellainen tuli sitten hommattua. Lähetys tuli suoraan kiinasta ja se sisälsi todella hyvälaatuisen manuaaliryypyllisen kaasuttimen. Laitetaanpa kuvia tähän väliin:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Perusjutut tuntui olevan kunnossa, eli koho ja kanavat toimivat niinkuin kuuluukin eikä mistään tuntunut löytyvän kummempia valuvirheitä. Freetechnicsiltä olin ostamassa suuntaa antavia suuttimia, mutta selvisi että paikoillaan olevat on jo oikealla hehtaarilla, joten tulin siihen lopputulokseen että istutan tämän ensin paikoilleen testaamista varten ja alan sitten perspenkin ja lambdan (hyvä laajakaistalambda hakusessa, konsultointi kelpaa) avulla etsimään oikeita säätöjä. Noista kiinalaisten suuttimien kokojen paikkansa pitävyydestä ei ole mitään takeita, mutta tuleepahan sekin selvitettyä sitten samalla.

Sovituslaippa kaasarin ja imusarjan väliin tehdään luultavasti 5-10mm (vahvuus sen mukaan että kestää varmasti) alumiinilevystä johon sitten kiinnitykset toteutetaan uppokantapultein. En löytänyt mistään vakio strömberg 175:n pulttijakoa ja omani on 250km päässä, joten jos joku pystyis omastaan jaon mittaamaan niin olisin hyvin kiitollinen! Tietty ainahan sitä vois tehdä kokonaan uuden imusarjan, mutta jos nyt alottais ihan vaan tuon vanhan kanssa.

http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... atrix6.htm Löysin muuten todella kätevän sivuston josta löytyy räjäytyskuvia ja työselosteet 123 koppaisen korjaamiseen ja huoltoon. Tuon linkin takaa saa auki osan noista malleista. Tuossa vielä linkki josta saa auki myös 124:sen korjausmanuaalin. http://www.startekinfo.com/StarTek/doclist.jsp Oliko tällä foorumilla joku osio josta nuo jo löytyy?
_rieska_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2013 21:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Nyt on laitettu autoprojekti kunnolla käyntiin, tai ainakin se on nyt viimein aloitettu. Elikkäs hommahan alkoi sisustan purkamisella, eipähän tarvi tyhjää jännätä sisustan puolesta kun se on poissa tulilinjalta. Tässä välissä tuli otettua kuva mittaristosta ja jäljellä olevasta sisustasta:KuvaKuvaKuva

Tosiaan eipä sinne muuta sitten loppupeleissä jäänytkään paikoilleen kuin kojelauta, polkimet ja ratti :D

Oikeanpuoleisen takakaaren otin ja raatelin auki parhaaksi näkemälläni tavalla (eli seuraavan teen toisella tavalla :lol: ). Pehmeätä löytyy, mutta pellillä ja kemppiliimallahan noistakin selviää...
KuvaKuva

Seuraavaksi olikin vuorossa sitten oikea etukaari, se oikin onneksi huomattavasti fiksummassa kunnossa kuin tuo takapää, joten tämä menee MELKEIN pelkällä tunkinpaikan korjaamisella:
KuvaKuva

Tuo vihreä kumimaali/massa on muuten aika tymäkän hajuista!

Termit on hukassa, mutta tosiaan ne alatukivarsien? etummaiset kiinnitykset (ne jotka tulee takapenkin alapuolelle) pitää varmaan käydä kans läpi kun olivat aika rapean oloset ja samalla vois putsata ja maalata alustan osia. Lisäksi noita peltihommia piisaa vielä toisella kyljellä aika samoissa paikoissa mitä oikeallakin kyljellä ja sitten niiden lisäksi peräkontissa ja keulalla jotain pientä. Vanhoja surkeasti tehtyjä ratsupaikkoja olen jokusen kans poistanut, sama se on nekin tehdä kunnolla.

Sitten mulla ois tohon vakiokaasariin liittyen muutama kysymys. Aloitetaanpa tuolla mötikällä tuossa imusarjassa, eli mikä se on ja mitä se tekee?
Kuva
Seuraava arvoitus on tuossa:
Kuva

Tuossa strömperkissähän kaikki perustuu alipaineseen ja nuo orkkis alipaineletkut on jotain muovipilliä joiden päissä on sitten hapristuneet kumiliittimet. Olen satavarma ettei nuo ole enää tiiviit ja mieli tekis koittaa saako tuota strömppaa toimimaan siedettävästi, eli noi alipainelinjat tarvis uusia. Voiko niissä käyttää ihan ohutta silikonibensaletkua joka menee tiukasti noihin nippoihin (saa helposti ja hintakaan ei oo pahimmasta päästä) vai onko tuo kuin tärkeätä että noi linjat on samanlaiset virtauksiltaan kuin tehtaalta lähtiessäänkin?

Eli viisaampien neuvoja kaivataan...
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mikset rakenna tuota kiinankaasaria kiinni? Varmasti paljon parempi kuin strömppä... Mutta kivan näköstä laittelua! 8)
_rieska_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.01.2013 21:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

No jos meinaa elätellä edes pieniä toiveita siitä että tän sais kesällä käytettyä leimalla niin joutuu alkaa jostain karsimaan. Kesälomakin alkaa tässä lähiviikkoina, niin ei oo kunnollisia metallintyöstövehkeitä sovituslaipan tekoon... Ja olishan se kiva selvittää että onko tuo strömppä tosiaan niin paska kuin kehutaan :D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1386
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvä väri tuossa mersussa.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Hyabusan kaasaripatteri ois ollu omiaan tohon rojektiin, pysyis mukana kovemmassakin rimmailussa ja pelais nätisti normi ajossa on käsiryyppy+ ne äänet :D
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1386
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanha, ruma ja laiska 230 w123

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joko on kinuskikaasari asennettu?
Vastaa Viestiin