W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pesaku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 13.04.2004 13:49

W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja pesaku »

Alkaa pikkuisen korpemaan kieli keskellä suuta ajaminen, auton mennessä vikatilaan kovassa kiihdytyksessä tai jyrkissä ylimäessä ajaessa (n. 2700 rpm tai 110km/h).

Kun oireilu alkoi rahtasin auton pajalle ja vikakoodin lukuun ja sielä selvisi paine-ero rail:ssa. Suuttimen kupeesta (ensimmäinen keulalta päin) näkysi selkeä vuoto ja kaikki suuttimien testailuiden jälkeen todettiin, että vain yksi suuttimista entinen. Suutin vaihdettiin, mutta sama peli jatkuu - vain näkyvät vuodot on poissa.

Näimpä pari tyhmää kysymystä eli:
- tarvitseeko viat kuitata erikseen (eli onko vanha suoja paikallaan, vai oliko todellisuudessa vian syy kuitenkin jossain muualla)?
- mikä olisi seuraava todennäköinen kohda lähteä vikaa etsimään?

Tyhjäkäynnilla tai kovilla kierroksilla (4500-5000rpm) pienellä vaihteella tasamaalla ajaessa ei mitään ongelmaa ja katsastuksestakin heittämällä läpi. Autona W202, 200CDI, automaatti, jolla ajeltu 325kkm.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kannatisi tarkistaa nuo o-renkaat eitteivät vaan vuoda ja imee sieltä ilmaa silloin tuo rail-paine laskee ja kone menee vikatilaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Ei kai nämä mene pelkästään vikatilaan paineen kyykätessä? Oma on aina sammunut heti, kun paine jää muutama sata baria jälkeen.

Voisko olla ahtovuoto jossain? Jos pyynti ja toteutunut eroaa liikaa, mene vikatilaan. Tämä kyllä näkyis vikamuistissa. Eikö se herjannut muuta kuin railpainetta?
S212 & W639
pesaku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 13.04.2004 13:49

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja pesaku »

-jorkki- kirjoitti:Ei kai nämä mene pelkästään vikatilaan paineen kyykätessä? Oma on aina sammunut heti, kun paine jää muutama sata baria jälkeen.

Voisko olla ahtovuoto jossain? Jos pyynti ja toteutunut eroaa liikaa, mene vikatilaan. Tämä kyllä näkyis vikamuistissa. Eikö se herjannut muuta kuin railpainetta?
Menee tosiaan vain vikatilaan (voi huomata pienen pienenä nytkähdyksenä ylämäessä) - ei muuta. Mitään muita herjoja kuin paine-ero ei ole.

Erityisesti homma ihmetyttää siksi, että kyykkäys tapahtuua aina ns. samassa kohtaa eli tuntuisi näin perstuntumalta, että tietty tehon tarve laukaisee vian (vauhdikas ylämäki tai voimakas kiihtytys, jolloin kierrokset ja nopeus kasvat - pelkkä kierrosten nousu ei riitä). Vikatilan joutuminen on niin täsmällistä, että on jo oppinut koska auto siihe menee ja kuinka mäet pääsee ylös saakka kiihdyttämällä sopivasti ennen mäen alkua.
UncleK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 05.09.2011 09:34
Paikkakunta: Loviisa

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja UncleK »

pesaku kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:Ei kai nämä mene pelkästään vikatilaan paineen kyykätessä? Oma on aina sammunut heti, kun paine jää muutama sata baria jälkeen.

Voisko olla ahtovuoto jossain? Jos pyynti ja toteutunut eroaa liikaa, mene vikatilaan. Tämä kyllä näkyis vikamuistissa. Eikö se herjannut muuta kuin railpainetta?
Menee tosiaan vain vikatilaan (voi huomata pienen pienenä nytkähdyksenä ylämäessä) - ei muuta. Mitään muita herjoja kuin paine-ero ei ole.

Erityisesti homma ihmetyttää siksi, että kyykkäys tapahtuua aina ns. samassa kohtaa eli tuntuisi näin perstuntumalta, että tietty tehon tarve laukaisee vian (vauhdikas ylämäki tai voimakas kiihtytys, jolloin kierrokset ja nopeus kasvat - pelkkä kierrosten nousu ei riitä). Vikatilan joutuminen on niin täsmällistä, että on jo oppinut koska auto siihe menee ja kuinka mäet pääsee ylös saakka kiihdyttämällä sopivasti ennen mäen alkua.
Mulla on nyt ilmestynyt tismalleen sama ongelma. Aina samassa paikassa kyykkää. Onko tähän löytynyt ratkaisua? Voiko olla ahtopuolen ongelma? Joskus VAG vehkeessä oli samanmoisia ongelmia kun ahtopaineen säätösolenoidi meni ensin ja sitten perään maffi...
"Mikään ei ole niin viisas kun tyhmä kivimies"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

UncleK kirjoitti:
pesaku kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:Ei kai nämä mene pelkästään vikatilaan paineen kyykätessä? Oma on aina sammunut heti, kun paine jää muutama sata baria jälkeen.

Voisko olla ahtovuoto jossain? Jos pyynti ja toteutunut eroaa liikaa, mene vikatilaan. Tämä kyllä näkyis vikamuistissa. Eikö se herjannut muuta kuin railpainetta?
Menee tosiaan vain vikatilaan (voi huomata pienen pienenä nytkähdyksenä ylämäessä) - ei muuta. Mitään muita herjoja kuin paine-ero ei ole.

Erityisesti homma ihmetyttää siksi, että kyykkäys tapahtuua aina ns. samassa kohtaa eli tuntuisi näin perstuntumalta, että tietty tehon tarve laukaisee vian (vauhdikas ylämäki tai voimakas kiihtytys, jolloin kierrokset ja nopeus kasvat - pelkkä kierrosten nousu ei riitä). Vikatilan joutuminen on niin täsmällistä, että on jo oppinut koska auto siihe menee ja kuinka mäet pääsee ylös saakka kiihdyttämällä sopivasti ennen mäen alkua.
Mulla on nyt ilmestynyt tismalleen sama ongelma. Aina samassa paikassa kyykkää. Onko tähän löytynyt ratkaisua? Voiko olla ahtopuolen ongelma? Joskus VAG vehkeessä oli samanmoisia ongelmia kun ahtopaineen säätösolenoidi meni ensin ja sitten perään maffi...
Ainkin oireet sopii täysin ahtopaine onkelmiin
Joko liian vähän tai liikaa
Vuodot tarkistella ensin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
UncleK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 05.09.2011 09:34
Paikkakunta: Loviisa

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja UncleK »

Näin vähän mutulla mietiskelin. Täytyypä viikonloppuna kattella. Onko jotain tietoo vakio vuotopaikoista kyseisessä kiikussa? W202 200CDI siis kyseessä.
"Mikään ei ole niin viisas kun tyhmä kivimies"
UncleK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 05.09.2011 09:34
Paikkakunta: Loviisa

Re: W202 200 CDI kuormittaessa vikatilaan -> tehot häviää

Viesti Kirjoittaja UncleK »

Viikonloppuna muita huoltoja tehdessä otin ilmamassamittarista anturin irti, suihkuttelin bräcleenillä puhtaaksi sen hiuslangan ja kuivattelin varovasti paineilmalla. Kilkkeet paikoilleen ja testaamaan.
Perstuntumalla tehoja tuli takasi melkosesti, kiihtyvyys ainakin parani ja käynti tasottu. Eikä enää tänäaamuna kyykännyt tutussa paikassa...
"Mikään ei ole niin viisas kun tyhmä kivimies"
Vastaa Viestiin