Eli autossa on ollut alkukeväästä lähtien moottorissa käynti ongelma, joka ilmaantui varoittamatta eräs aamu. Vian ollessa päällä auto käy selvästi vajailla, kuulostaa siltä kuin sytyttäisi vasta putkessa ja koko auto heiluu tärinästä. Ajon aikana kiihtyy todella huonosti tai "kuolee" eli kierrokset laskevat alas ja taas parin sekunnin päästä rykäisee kierrokset uudestaan ylös, jonka jälkeen taas kuolee. Tällöin pystyy kiihdyttämään vain todella pienellä kaasulla. Silloin kun vika ei ole näin paha eli kiihtyy vain olemattomasti kaasun voi lyödä pohjaan.
Vika ei ole aina päällä vaan varsinkin kylmällä koneella lähes aina ja sen saa pois vain huudattamalla kone lämpimäksi ajossa ja sammuttamalla/käynnistämällä pari kertaa. Mutta silloinkin vain tyhjäkäynti ja tasakaasu toimii hyvin mutta heti kiihdyttäessä kiihtyy huonosti ja vika palaa hetkeksi (kone ravistaa). varma tapa saada vika päälle on painaa vapaalla nopeasti kaasua jolloin heti kuuluu äänestä että pari pyttyä putoaa pelistä viimeistää kun kierrokset laskevat takaisin tyhjäkäynnille. Kun kone on lämmin käynti tasaantuu tyhjäkäynnillä taas melko nopeasti. vapaalla kaasua pidettäessä esim. 3000rpm paikallaan hetken päästä käyntinopeus alkaa kasvaa itsestään?
Auto on käynyt 3 kertaa piuhan päässä merkkiliikkeessä jolloin vikakoodeja on löytynyt vain lähes kaikkien pyttyjen sytytyshäiriöistä (missfire) ja katalysaattoria vaurioittavista sytytyskatkoksista. jos koodit nollaa pistää auton käyntiin starin ollesssa kiinni käyntihäiriön tullessa ei aina edes tule vikakoodia? Itse olen tutkinut että käydessä pytyt jotka eivät toimi vaihtelevat (irroittanut käydessä puolan/suuttimen johtoja). Korjaamolla on tutkittu ettei ole imuvuotoja.
Ja sitten niihin (turhaan) vaihdettuihin osiin...:
Bensansuodatin ei mitään vaikutusta.
Ilmamassamäärämittari, imuilmanlämpötila anturi: ei mitään vaikutusta.
Lambda-anturit vaihdoin malliin motonet ei mitään vaikutusta. ei tosin mitään vaikutusta vaikka käyttää johdot irti.
Releyksikkö ei mitään vaikutusta.
Kampiakselin asentoanturi. vanhassa vastus vain 800ohmia kun taas uudessa oli se oikeat 1100ohmia vaihdolla ei mitään vaikutusta.
Kampiakselin anturin johto. Tässä oli johdon sisältä eristys hajonnut ja kun taitoin johtoa ei enään lähtenyt käyntii tai sammui. Vaihtamalla pääsin eroon tuosta ongelmasta mitään muuta vaikusta ei ollut.
Kaikki puolat sekä tulpat. Kaikki puolat näyttivät siltä, että olisivat lyöneet läpi, sekä kaikki tulpat olivat eristeen kohdalta lyöneet läpi vaihdolla ei mitään vaikutusta.
Kaikki suuttimet on penkitetty ja olivat uutta vastaavassta kunnossa.
Katysaattorit tyhjentty kun ne sitten vian ansiosta hajosivat.
Eli tosiaan rahaa palanut ja turhaan en aio osia autoon enään ostaa. Itse olen nostanut kädet pystyyn eivätkä oikeen tahdo huoltamotkaan tietää mikä olisi vikana. Olisin todella kiitollinen vinkeistä ja ehdotuksista viisaammilta